Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1358 ggr
skonulf
0

Vattentemperatur

Hej!

Jag har haft mina råttor nu i ett och ett halvt år ungefär och under all den tiden har de varit förkylda och nyst. Jag har testat på olika bomaterial ifall det skulle vara så att de kunde vara allergiska. Jag har gett dem te och varit med veterinär och fått antibiotika men ingenting har hjälpt. Det drar heller inte eller är temperaturväxlingar i rummet de främst är i. Så nu har jag försökt och luskat lite mera på det här och eftersom jag har hört att råttor är känsligare för kallt vatten och de därför ska badas i lite varmare som vi kanske tycker är lite för varmt? Kan det då vara så att de blivit förkylda av det kalla vatten som jag gett dem i deras vattenflaska?

Vad tror ni? Vad ger ni för värme i eran vattenflaska?

Zakaraa
0

Man ska ju inte ge några djur kall vatten utan kroppstempurerat. Samma sak för oss människor. Kall vatten är inte bra för våra kroppar, det är därför man ska dricka vatten som har samma temperatur som ens egen kropp.

Men jag tvivlar på att det har med att råttorna har varit krassliga, tror snarare att de är sjuka helt enkelt. Rosslar de eller vad är det som får dig att tro att de är förkylda? Det kan vara mycoplasma också, något som alla råttor bär på men är mindre besvärade av.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Sara FE]
0

Jag ger alltid kallt vatten från kranen, värmer aldrig upp den först. Och man ska ju inte dricka/ge ljummet/varmt vatten direkt från kranen. Visserligen kan man låta ett par extraflaskor stå ett par timmar och bli rumstempererade, men jag har inte sett något sådant behov.

Vilka underlag har du provat? Bytt hängmattor ofta och tvättat med parfymfritt medel? Bra ventilation och regelbunden dammsugning/dammtorkning?

Zakaraa
0

#2 dock så är det ju skillnad på kallt och kallt, med min text menade jag inte att man ska dricka varmt vatten utan mer att kallt vatten inte är bra för kroppen. Man behöver med andra ord inte spola upp iskallt eller kallt vatten och hoppas på att det blir rätt temperatur liksom :P

JoySurrender
0

Varför är kallt vatten inte bra för kroppen?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Zakaraa
0

#4 jag minns inte exakt men har man lust går det säkert att hitta online. Har för mig att delvis har det med kroppens nedkylning att köra osv, Bland annat.

JoySurrender
6

Jag frågar eftersom jag aldrig har hört det under min läkarutbildning eller under mina 19 år i yrket.

Om man dricker jättemycket iskallt vatten så sänker man kanske kroppstemperaturen lite grann, men jag tror inte det kan vara skadligt i normala mängder, varken för människa eller råtta.

Glamråttan

Zakaraa
2

#6 som sagt har man lust så går det säkert att hitta, jag minns som sagt inte exakt.

JoySurrender
12

Jag tycker att det är den som påstår en sak som bör visa källan.

Glamråttan

deeremf
2

Som jag har hittat angående kallt vatten och kroppen så är det inte farligt, det enda är att kroppen kommer att bränna mer energi för att få upp vattnet man har intagit till kroppstemperatur.

Ut av de sidor jag hittat var det bara två (gick tre fram på google) som sa att kallt vatten är farligt, ironiskt nog är det också att ingen av de har några källor.

http://hellobeautiful.com/1744005/is-drinking-cold-water-bad-for-you/

http://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/healthy-eating/ice-water-and-digestion.html

Här finns också en sida utan källor (vad folk är lata) så ni får helt enkelt bedömma själv eller leta efter bättre sidor.

http://suite101.com/article/myths-and-rumors-about-drinking-cold-or-ice-water-with-meals-a256443

Oansett kan jag säga att jag vet det funkar att dra i sig ett glas isvatten innan man ska äta om man ska ner i vikt då jag är ett levande exempel på att det funkar.

Zakaraa
3

Man bör dock skilja på "inte bra" och "farligt", har aldrig påstått att det är Farligt.

#8 jag har inte tid att leta upp saker bara för du som utbildad, vilket jag inte förstår har med ämnet att göra, kräver det :P Vill man veta något får man väl leta upp det själv i så fall, jag har redan skrivit två gånger att jag inte minns, kan ha varit en artikel i tidningen x antal år sedan eller whatever, jag minns inte, svårare än så är det inte 🤦‍♂️

För övrigt så har det spårat ut från TS fråga som känns mycket mer viktigare än att dra igång en onödig diskussion, att hennes råttor blir bättre…….? Eller?

Osmos
1

Jag har mycket svårt att tro att kallt dricksvatten är ett problem annat än i speciella situationer, typ om man trillat i en isvak. Det är stor skillnad från att bada i kallt vatten, hela kroppsytan blir ju blöt då och vattnet leder bort värme snabbt. 

Dessutom blir ju den lilla mängden vatten i vattenflaskan rumstempererat på nolltid, och det är väl ingen som går och byter vatten en gång i timmen.

JoySurrender
3

#10 min utbildning har med saken att göra så tillvida att du påstår en sak som jag (som ändå har grundlig kunskap om fysiologi) ber dig ange källor till eftersom det inte stämmer. Det är ju inte mitt jobb att hitta dina källor. "Läst det nånstans" är inget bevis. Då litar jag mer på min kunskap och långa utbildning. Vem vill gå till en läkare som "har läst nånstans" hur man behandlar din sjukdom?

Glamråttan

deeremf
0

#6 dricker man jättemycket vatten kan man dock risikera att få H2O förgiftning istället. :)

Besides the point, men just nu är det visst det enda denna tråden handlar om.

TS: tror inte det är vattentemperaturen, men det bästa för att kroppen ska ta upp vatten effektivt är ju rumstempererat. (människor iallafall)

Men nyser de bara? För det kan ju vara annat än förkylning då väl?

Nu är jag ingen expert men som jag ser det, använd logik, tänk på alla möjliga scenarios och den som låter mest logisk är som oftast den som är orsaken. 

EDIT- #1 kan det vara det att i kranvatten är det massa grejer:

Water warning!!

Toxic water!!

Tap water that contains chlorine or fluoride should not be given to rats. If you use well water, also use with caution because there may be traces of led from the pipes. What some people do is allow the water to run for a few minutes to let the led run out with the first few minutes with the water.

I prefer to use bottled water but you should also be aware of the source the water claims they get their water from such as the name of the spring etc….

Its best to use quality water or it is just nothing but tap water anyhow.

http://www.sandyscrittercity.com/ratsandahealthydiet.htm

untiedtie
1

Med tanke på att texten är på engelska antar att jag att den inte är svensk så att säga. 

Kranvattnet i Sverige har inte alls samma "gifter" i sig. USA däremot har en hel del tillsatta tokigheter… 

Svenskt kranvatten är inte farligt.

deeremf
0

#14 vi har fluor i vårat grundvatten, vi har klor i vattnet.

http://rentdricksvatten.wordpress.com/koka-vattnet-innan-du-dricka-det-tips/

JoySurrender
0

#13, ja allt är ju giftigt, det beror bara på dosen. Men det är svårt att dricka sig till lägre kroppstemperatur.

Vad jag TROR att det kan vara sammanblandat med, är att om man har väldigt hög puls (idrottare under hård ansträngning) så kan för kallt vatten orsaka förmaksflimmer (oregelbunden hjärtrytm) när det väldigt kalla vattnet passerar genom matstrupen precis intill det hårt arbetande hjärtat.

Glamråttan

untiedtie
0

#15 Jo jag vet, men inte alls samma mängd

ludden1990
0

Har du testat t.ex att ha tidningspapper som bottenmaterial (och papperspellets "Remiss kattströ" i bajslådan om du har sån)?

Jag passade en kompis råtta under 3 månader som innan jag hade henne haft hö och tidigare spån (även special spån mot allergi) i buren som bottenmaterial. Så när hon kom hit var hon väldigt snuvig och tjock i luftvägarna och nös hela tiden. Jag bytte direkt till tidningspapper och papperspellets till henne och hon blev bra i luftvägarna på en vecka.

Tidningspapper är det mest allergi/dammfria materialet som går använda i burar.

Blev tipsad av en veterinär när jag va dit med min gamla råtta för att kolla om han hade mykoplasma. Hon berättade att man brukar använda det materialet (tidningspapper) på golvet i stall till hästar som är allergiska.

skonulf
0

Hade först strö som jag sen fick veta var cancerframkallande och dåligt och då bytte jag direkt till tidningspapper (får tillägga att de alltid varit förkylda ända sen jag köpte dem) dock med tidningspapperet fick jag byta väldigt ofta,texten färgade av sig i bottnen på lådan och jag fick höra att trycksvärtan kunde vara dålig mot råttor? Så då bytte jag till alspån som jag har sett att väldigt många använder och det har varit ett resultat som jag varit nöjd med. Ska iaf testa mer antibiotika nu och se om det kan hjälpa

Emmetem
0

Vi använde alspån tidigare men bytte till vanliga dörrmattor som man köper på IKEA. 
Enligt mig mycket billigt!
De kostar 4 kr/st och jag använder cirka 12 i månaden. Och då behöver jag bara 3 stycken i buren, så då har jag 6 mattor varav jag varvar dessa med varandra. Väldigt lätt att ha och råttorna stormtrivs!

Här är en länk:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80186688/?query=BORRIS

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

DaniPoo
1

Inte för att låta jobbig men spelar det så jäkla stor roll hur pass temperaturen är på vattnet i flaskan? Efter några minuter är det ju ändå rumstemperatur på det. Klart att man ska tänka på att ge det bästa till sina djur men det behöver inte gå till överdrift. Som mamma sa: Lite skit rensar magen. Jag skulle inte bli förvånad om djur som aldrig utsätts för något får ett sämre immunförsvar så att den dagen dem åker på nått skit så blir dem jätte sjuka istället.

DaniPoo
0

Jag skulle istället kolla upp luftfuktigheten i rummet/buren. 
Och jag skulle dammsuga ordentligt samt se till att det är en bra temperatur i rummet.

deeremf
0

#17 vi har höga mängder i vårat vatten, vi har tillsatser som neutraliserar de och gör vårat vatten drickbart.

Sen så beror det på var i Sverige man bor.

[kerstinthemilklover]
0

#23 Jag vet inte vilka siffror du tittat på angående höga mängder tillsatser i vatten, men när jag senast kollade så var kranvattnet från norrland inom gränserna och till och med i nederkant.

deeremf
0

#24 Skrev också att det beror på var i landet man bor.

DaniPoo
0

Läs det här
"Om din råtta nyser:

Om råttan bara nyser och inte uppvisar några förkylningsliknande symptom så kan du vara glad, då har din råtta chans till långt liv. Nysningarna är vanligen första symptomet på att mykoplasmainfektionen har slagit sig ner i din råtta. Dvs infektionen sitter i näsan - och där kan du med lite tur tvinga den att stanna kvar! Du kan alltså aldrig bli av med mykoplasman, men du kan hindra den från att sprida sig. Prognosen är alltså god.

Vad du måste göra är att alltid hålla råttan varm, nöjd och glad. När du badar råttan är det väldigt viktigt att torka den 100% torr innan du släpper iväg råttan till sina egna göromål. Antingen torkar du råttan mycket noggrant i flera olika frottéhanddukar eller så kombinerar du med att blåsa den torr med hårfönen - se bara till att inte bränna råttan! Håll gärna handen delvis i vägen för varmluften så att du hela tiden känner med din hand att det inte blir för varmt för råttan.

Ge råttan regelbundna huskurer mot förkylningar - vitlökskapslar, kamomillte och liknande samt preparat avsedda att stärka immunförsvaret. Echinaceabaserade preparat finns numera på apotek. Det bästa för djur är dock rent Echinacea-extrakt utan alkohol, finns endast hos vissa hälsokostaffärer. Tillverkare: Naturell AB, Stockholm, 50 ml kostar på min hälsokostaffär (Norrtullsgatan snett emot apoteket vid Odenplan, i Stockholm, OBS ej homeopatapoteket i samma kvarter!) endast 32 kr och jag brukar ge 2 - 6 droppar per råtta och dag vid behov. Fungerar på olika djurslag, mus, råtta, marsvin, hund och människa mot förkylningsliknande symptom. Eftersom det inte är alkohol i, utan smakar ganska så sött så lapar mina råttor i sig sina droppar direkt från en sked. Samma preparat brukar även finnas på Hälsokostaffären Örtagubben på Odengatan mellan Sveavägen och Valhallavägen, i Stockholm. Det kan vara bra att veta att detta preparat normalt endast är hälften så dyrt som andra Echinacea preparat!"

[kerstinthemilklover]
0

#25  Ja det varierar i landet.

Då jag analyserade vatten på vattenlabb fick jag även erfara att alla större vattenverk kontrollerar gränsvärdena på klor och tillsatser varje dag. Även mikrobiologisk kontroll görs på dricksvatten.

Det fina är att vattnet oftast är av mycket god kvalité i Sverige.

När det däremot är för hög halt av exempelvis klor så rapporteras det ut via medier.

Man kan alltså känna sig trygg med vattnet i kranen om man har komunalt vatten. Om ingenting annat sägs då.

DaniPoo
0

"Om din råtta är snuvig:

Här finns två olika fall - antingen är det en tillfällig förkylning som går att häva eller så har det gått för långt och din råtta kommer att dras med mer eller mindre kronisk snuva under lång tid framöver (kanske hela livet). Snuva måste behandlas akut. Pröva först huskurer mot förkylning - om inte snuvan är kraftig för då bör du uppsöka veterinär. Det är inte säkert vid akut snuva att själva mykoplasman orsakar snuvan. Det kan vara en annan infektion som brytit ut - och som går att häva! Viktigt här är att behandla SNABBT! Får du inte tid hos veterinären genast - behandla med huskurer och Echinacea under tiden och håll råttan varm.

Om råttan äter dåligt kan du köpa Fortimel eller liknande Kosttillskott på apoteket - det kostar lite men är mycket effektivt. Blanda ut det med lika mycket välling eller liknande. Smaksätt genom att blanda i något råttan gillar - så att råttan äter! (Du vet bäst själv vad din råtta gillar - men den kan ändra smak när den är sjuk så prova lite olika smaker!)"