Förskylda?
Alla mina råttor har börjat låta lite när de andas, jag har läst om det för jag blev väldigt orolig och det stod att man ska lyssna på dem och se om det låter i nosen eller lungorna. Det verkar bara låta i nosen på dem och jag hoppade över typ tre dagar av städningen för jag sörjde en råtta som har gått bort, så det kanske är därför? Eller så kan det vara att jag har haft ute dem och en råtta har smittat resten? Jag ska lyssna på deras nosar varje dag i framtiden och se så att det inte börjar rossla i lungorna för då kommer jag ringa veterinären direkt kan jag lova! Men undrar bara om ni har några förslag på vad det är?
Det verkar bli värre:( två har svårt att andas och den sista ser trött ut hela tiden och rosslar:( Alla rosslar men det låter inte i lungorna utan bara i nosen fortfarande, jag vet inte vad jag ska göra för jag mamma kommer inte betala för dem och jag vill verkligen inte att resten ska dö också😭
Är väldigt tacksam om jag får svar snart😥
Anmäl din mamma till länsstyrelsen. Hon måste enligt lag ta dem till veterinär. Kan hjälpa dig att anmäla om du vill.
Detta är hennes ansvar om du är minderårig och hon utsätter dem för djurplågeri.
Du gör inget fel i detta och jag vet att du vill dem väl :) men din mamma behöver en påtryckning.
Mvh
Mig
Säg åt din mor att det är hennes skyldighet att råttorna får vård då hon är myndig är det hon som står för ansvaret.
Hon som låter råttorna lida och bli värre. Finns ännu rätt stor chans att en medicin kur skulle hjälpa. Och så dyrt är det inte med medicin att man blir ruinerad.
Du skulle kunna göra upp med din mamma om att t.ex jobba av veterinär kostnaden med att göra mer saker runt i hemmet som du normalt inte brukar göra.
Och har hon själv dåligt ställt så finns agria kortet. Rätt lätt att få det kreditkortet och kräver inte att man har försäkring på agria. Jag har det som backup om det sker mycket med djuren på en gång att sparade veterinär pengarna går åt. Men en del veterinärer erbjuder även faktura att betala i slutet av månaden.
Inget som ersätter medicin vård. Men som kan hjälpa råttor att försöka bekämpa och orka med.
- Vätska kan även ge vätskeersättning.
- Hålla värmen eller nu när det är varmt en möjlighet att svalka ner ev överhettad kropp.
- Ev flytta buren om den står i drag. Lätt nu när man börjat öppna upp att vädra.
- Ta bort eventuellt material som kan störa luftvägen. Om du har kutterströ som inte är dammsuget och värmebehandlat så ta bort det.
- Nyttig kost fullt med vitaminer och mineraler. Speciellt kost med antioxidanter. Eller vitamin tillskott för smådjur.
- Enchinagard, kan jang mm. Vanlig människa dos i vattenflaskan(kan även friska dricka)
- Bisolvon. Dock mins jag inte doseringen. Men det ska finnas trådar här inne om du söker. Ett av få läkemedel som går att använad även för råttor.
- Tein fritt te (te utan koffein) med/utan honung/vitlök. Roiboost är vanligast och nyttigt.
- Druvsocker för att ge energi om råttan börjar bli slö. Ibland går även vindruvor, honungsvatten mm bra för att ge lite extra hjälp. Onyttigt men ger kroppen lite energi att orka arbeta.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2023-06-11 21:58 av zickan
Jag var dramatisk igår. Det är klart att mamma betalar för råttorna, men jag var så ledsen och orolig att jag tänkte på det värsta som kunde hända. Hon gillar ju också råttorna väldigt mycket och brukar kunna mysa med dem ibland men jag var bara rädd att hon inte skulle göra det. Jag kommer berätta att de inte mår bra och hon kommer att förstå, det är jag säker på. Men tack för hjälpen iallafall🙂
#4: Vad bra att hon kommer att betala för dem. :)
Mvh
Mig

#4 Du skrev att du kommer att berätta. Att ett djur har svårt att andas låter inte som nåt man väntar med. Nu fyra dagar senare, hur har det gått?
Hur har det gått för råttorna? Har dom fått komma till veterinär?
/ hauntedrats @insta
Hej. Jag skriver nu 2026 en uppdatering 😅
Efter att jag slutade skriva här för tre år sedan sa jag om allt till mamma, och att de behöver till veterinären. Hon svarade då att de bara är smådjur, de lever ändå inte så länge. Pappa vet jag att han redan inte gillade råttorna, så honom kunde jag inte prata med, eftersom han hade sagt ungefär samma sak.
Eftersom att jag var tolv var det inte så mycket jag kunde göra. Jag hade inte någon inkomst direkt. Jag gjorde mitt bästa med det jag hade, jag sökte upp hemmakurer och städade buren oftare än vad som kanske är nödvändigt. De levde av och till med problemen, men verkade må bättre. Jag är medveten om att de fortfarande behövde till veterinären, men jag hade inget val annat än att försöka själv, eller skänka bort dom. I min tolvårshjärna var det andra valet inte aktuellt.
Jag har inte längre råttor, och tänker inte skaffa några förrän jag flyttat ut och har ett stadigt jobb. Jag saknar att ha råttor, men med det som hände då så känner jag inte att jag kan ha några fler eftersom de lätt blir sjuka.
Det var min uppdatering. Tack ifall någon läser det!
#8: Åh ❤️. Tungt vara så ung och va mer ansvarsfull än sina föräldrar.
Tragiskt att vissa föräldrar inte förstår sitt egna ansvar och vad lagen säger. Du gjorde vad du kunde, ibland går det inte göra mer när man är bakbunden av sin ålder. Men låter ändå som du lyckades hålla det till viss del i schack för dom med att stötta via huskurer.
Kul att du även ville dela med dig om hur det gick. Hör inte till det vanligaste att folk kommer tillbaka för att ge uppdatering.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.