Råttor iFokus

Råttor

Läst 64 ggr
lindacglans
2026-03-27 09:10
0

Smådjursförsäkring

Hej!

Vår familj har äntligen fått hem våra fina råttkillar!
Jag funderar vilken erfarenhet ni har av smådjursförsäkring? Någon ni föredrar?
Tack!

Maleficum
2026-03-27 11:20
1

Tyvärr finns det ju bara agria och sveland att välja mellan när det kommer till smådjur.

Har själv bara haft agria och aldrig haft problem där.

Agria har självrisk: 800kr fast och 25% rörlig. En självriskperiod på 125 dagar och man kan välja mellan 10000kr eller 20000kr per år som maxbelopp. (Vet inte vad priset för råtta ligger på, då får man fylla i uppgifter och kolla själv)

Sveland har självrisk 700kr eller 1900kr fast (dyrare med låg fast självrisk/månad) och 25% rörlig. De har lite längre försäkringsperiod på 180 dagar (enbart en gång man behöver betala fasta självrisken under den perioden) och deras försäkringstak är på 15000kr eller 30000kr.

När jag kollar för min kanin (ettårig hona) så kostar agrias 10k försäkring 92kr/månad och deras 20k 186kr/månad. Man kan välja till medicinförsäkring (så receptbelagda mediciner ersätts upp till 1500kr för 8kr/månaden). Har man tre eller fler smådjur försäkrade får man 10% rabatt och man kan tydligen få rabatt om man har andra typer av försäkringar hos länsförsäkringar).

För sveland kostar (för kanin) deras 15k försäkring 41kr/månaden med 1900kr i fast självrisk och 109kr/månad med 700kr fast självrisk.
Deras 30k försäkring kostar 83kr/månaden med 1900kr självrisk och 217kr/månad med 700kr fast självrisk.
Dem verkar inte ha tillägg att ersätta för medicin.

Priserna är som sagt för kanin så kan vara helt andra för råtta (men gissar att det är liknande). Ibland kan priset bli billigare om man väljer att betala årsvis istället för månadsvis.

Agria har en app man kan använda för att hålla koll på sina djur och vad jag minns hur det ligger till med försäkringsbelopp och även för att boka tid till deras rådgivning och online veterinär. Tycker de även hade rätt smidigt system för anmälan av sjukdom och sånt (om man inte direktreglerar hos veterinär).

Ingen aning om hur det funkar hos svedala. Har inge personlig erfarenhet av dem men kan inte påminna mig att jag hört någon dåligt om dem heller.

Senast jag skaffa försäkring till kanin föll valet på agria för att dem, vid det tillfället, hade den längsta självriskperioden (vilket är ett plus om man behöver göra flera återbesök tex), för kanin ingick även medicin. I övrig var villkoren ganska lika (iaf då, men det var några år sedan så det kan ha ändrats).

För tillfället har jag ingen smådjursförsäkring på mina djur utan sätter istället in en summa varje månad på ett specifikt "veterinärkonto". Har haft djur där det i slutänden gått i princip +-0 att ha försäkring, vissa där jag gått - på att ha försäkring och vissa där det gått +

Hoppas denna info hjälper (eller kanske bara gör det mer förvirrande och svår att välja 😅).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

lindacglans
2026-03-27 20:41
0

#1: tack sånotroligt mycket! Kanske är klokast att själv lägga undan pengar ändå 😊 Tack!