Roan Idag
Hej!
Jag har en stor fundering angående Roan.
När jag började lära mig om Råttor och Avel i 2010-2014 så fick lärde jag att Roan inte bör Avlas med Varandra eftersom Genen var/är(?) Homozygot Lethal. Men Idag Avlas det väldigt mycket på Roan + Roan både i Norge, Sverige och Utlandet.
Och Ungar Föds och Överlever.
Jag frågade i en Utländsk grupp om faktaskriv/information angående Roan Genen och problemen de kan få i en Roan + Roan Parning och blev bemött med att Roan absolut inte har eller har haft några problem med Varandra.
Jag blev Självklart väldigt förvirrad och började undra om jag misstagit mig och förväxlat saker men nej! Jag hittade Matmors info om just detta där det står svart på vitt att Genen är Homozygot Lethal.
Är det så att problemen Avlats bort?
Jag är bara Nyfiken och vill förstå då det känns som att jag missat något xD
Tidigare RaGooN på iFokus och Uppfödare Sunflake (Inte Aktiv Sedan 2014)
Min enda åsikt är att svenskar är värdelösa på genetik & en del av uppfödarna som jag hade kontakt med kunde inte ens enkel genetik ärligt talat.
Dom som inte kunde brydde sig inte heller medan jag lade ner så mycket tid på att lära mig för det var så viktigt enligt dom sen när jag skulle diskutera genetik med dom så kunde dom inte ens the basics.
/ hauntedrats @insta
Håller helt med hauntedrats. Nivån av kunskap i Sverige är väldigt låg gällande genetik. Många finner det även tyvärr enklare att dra till med att vissa varianter bär på defekter och så fel att föda upp.
Som med roan+roan. Jag var med förr när detta var en grej. Folk flög ju på mig och Eloize för att vi övh avlade roan och gjorde sådana parningar.
Då var man dum i huvudet enligt andra. Roan+roan var så mycket defekter, eller 🤔😆. Nej roan har inga defekter överhuvudtaget som är förknippat med roan genen i sig. Däremot som med allt kan man lyckas få in problem i linjer som påverkar. Och roan förstör väldigt mycket med färg och tecknings avel. Det är nästan omöjligt se hur bra färgen hade varit när den blir blekt med roan genen och annat tecknat med roan kan göra det svårt att se vad det ens är för teckning. och där är en stor risk att få in megacolon. Det är svårt att se vad för teckning om roan råttan får dominant blaze eller antydan till annat som kan va megacolon. Större risk att missa Mc som kommer in via andra teckningar och bör undvikas mixas.
Utöver det Ts skriver så var det även prat om att roan hade hög problem med tumörer i ung ålder, det var hårt förknippat med megacolon, tunna blodkärl som lätt sprack, hög risk för hjärnblödning, låg livsålder och dåligt immunförsvar mm. Nog den variant som haft mest varningar runt sig men idag den mest vanligaste som finns och hårt förknippad med zoo/grossist djur av de är så vanliga där. Samt att vettiga uppfödare brukar fly de som pesten.
Verkar va en sådan där trend när nån får problem med nån variant är det enklare att sprida runt det är fel på varianten i sig än att erkänna det är dom som hade ett problem i just den linjen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2023-04-05 01:30 av zickan
på råttor är roan parningar hel ok däremot på marsvin är de förbjudet pga defekter som tyvärr liknar megalcolon fast värre men heter ethal whites , ungar födds döfödda eller utan kropps delar försmå blinda, dör oftast innan 5 veckor i plågor samma gäller dalmatin och roan. dessutom kan djur vara dålda allså bärrare av bägge generna och även vara både roan och dalm.
därför är stam bra uppföddare som vet hur avel ochgener fungrar.
tex zoodjur och grosist djur bär oftast på roan anlag eller är roan .
men de avlas också hos uppföddare men mer begränsat i antal.
- Redigerat 2026-05-26 21:20 av Evita86