Råttans vs människans ålder
Denna tabell dyker upp lite då och då. Även liknande tabeller har en tendens att delas på en del forum och dyka upp här och var.
Alltid svårt att beräkna hur gammal ett djur är i mänsklig ålder. Men visste du att det faktiskt finns viss uträkning, forskning bakom detta med råttans livsålder och de olika stadiumen där man har ställt upp och jämfört med människor?
Längre ner på denna länken ligger hela artikeln: The Laboratory Rat: Relating Its Age with Human’s
Som alltid är det bra att ta med nya salt, men jag tycker detta är rätt intressant läsning och ger en förklaring på varför vi har en del avelsrekommendationer.
Att de riktlinjer som ligger i Sverige faktiskt har mer orsak bakom sig och kanske faller in vara mer logiskt tänkande när man ser denna tabell. Tyvärr har Råttsällskapets hemsida varit under uppbyggnad i ett par år, tappat information och många hemsidor försvunnit. Så har denna information blivit svårare att hitta. Vilket gör det svårare för nya uppfödare att följa rekommendationerna som finns. Andra länder har sina riktlinjer som inte alltid går hem här.
Honor mognar ofta snabbare än hanar. Men deras kropp behöver också mogna en del för att minska pressen som avel sätter på kroppen. Därav har vi också en vikt gräns på 300gram.
Hanar mognar ofta långsammare. De är mer känsliga i tonåren med testosteron som kan spöka lite till mycket. Lite likt människor i pojkstadiumet. Därav är det bra att låta hanar få mogna till sig och en chans att se så att de inte har för många hormonella problem som kan riskera att vara till avkomman. Och så sett inte ens vara lämpliga att ta vidare. Därav har Sverige i åratal haft en riktlinje på 1år för hanar, absolut tidigast i avel vid 10 månader. Men då bör man ha lite koll på släkten bakom.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2026-02-19 00:39 av zickan
coolt att det finns forskning
skulle vilja ha en svensk lista dock… och inte i månader
jag gjorde själv en egen lista, på hur kan kände att råttornas ålder var… alltså helt påhittad och ingen forskning eller fakta bakom… oups… men vet inte vart den är nu.. i a f så tyckte jag att en råtta på 1 år var 30-35 människoår… typ