Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1336 ggr
zickan
3

Leka med vilda råttor

Det skrev nyligen ett inlägg som genast blev påhoppad av en person. Svordomar och omogna inlägg som inte hade nått med diskussionen att göra. Då personen inte slutade och total förstörde tråden. Så blev den låst.
Men jag tycker lite synd om trådskaparen som inte fick svar på sina frågor och inte fick någon vettig diskussion pga en person som förstörde allt.
Lägger här in allt vad personen skrev och allt vettigt svar. Tänk på att det är ett diskussions forum. Svaren man får är inte alltid vad man vill ha. Men svordomar och rena påhopp om att man kan brinna i canser elden är inte okej!.

2012-09-01 17:17 Gay God

Råttorna som springer runt i Malmö är så mysiga. Ibland tittar de på mig när jag finns i närheten. På min gård finns as många råttor, så jag brukar alltid lägga ut lite kattmat utanför deras håll.

Råttorna är väldigt intresserade av människor och det vare trevligt att försöka studera dom lite.

Fungerar de som vanliga tamråttor? Kan man få deras förtroende och typ få dem att bli lite tama?

Jag tänkte sitta utanför en av deras bohåll och få kontakt med råttorna, typ se om en människa kan bli vän med en vildråtta och göra en liten dokumäntar om det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

#1 skrivet av Fridborg

Du inser väl att du kan starta en epidemi i ditt område där råttorna kan komma ner i folks källare och förstöra allt de äger och har genom at visa råttorna att det finns mat just där va? För att inte tala om att sprida e-kolibakterier och annat.

#2 skrivet av Gay God

En vuxen råtta har bitit mig när jag var 8. Inget hände då, och om något händer så kan man ju alltid söka hjälp. *Har bra immunförsvar*

Mina grannar hatar mig redan. Nä, men de bryr sig inte mycket om det. Jagfrågade vissa om det jag vill göra är okej.

Någon måste jo försöka

#3 skrivet av Fridborg

#2 Varför inte ta hem vilda labbråttor i såna fall? Att sanera kostar hyresvärden mycket pengar och även om dina grannar är okej med det är jag hundra på att hyresvärden inte är det. För mig är detta en riktigt dålig idé. Jag personligen (som dessutom äger uteplats) hade blivit förbannad om någon granne gjorde detta i mitt område.

#4 skrivet av Gay God

Jag får inte ta hem råttor och möss.

Lol att försöka måta några råttor kommer inte skada någon :P

#10 skrivet av ceccie

Vilda råttor är skade djur, o inget man ska mata utanför fastigheter. Jag skulle bli förbannad om mina grannar satt ut mat till vilda råttor.

#24 skrivet av deeremf

Är jag den ende som tycker det är lite intressant det TS sa?

Finns det möjligheter att idag få en relation med vilda råttor som vi har med våra tama?

Sen är det ju omöjligt att veta vart TS bor, h*n skulle lika gärna kunna bo långt ute i skogen, gårdar brukar ju inte direkt ligga tätt i tätt med varandra.

Visst vilda råttor är skadedjur men de sprider väl inte ut sig om de vet att de kan få mat på en plats?

Okej tonen i tråden är ganska barnslig, från båda hållen.

Ta det lungt och håll er sakliga, det handlar om en hypotetisk grej som TS var nyfiken på.

Ja TS matar vilda råttor på sätt och vis. Vet antagligen mer om den flocken än vad någon av oss gör.

Men utan att veta var TS bor kan vi egentligen inte säga något om det är rätt eller fel.

ceccie
0

Jag jobbar med fastighets skötsel, så mitt råd är att prata med hyresvärden så det inte blir tråkigheter för dig som hyresgäst. För risken finns att andra objudna gäster dyker upp när det vankas matrester. :-)

zickan
4

Personligen anser jag att råttor runt bostäder är en ohyra och ett problem. Inget man bör mata så de förökar sig och börjar ta sig in i husen. Det kan bli ett stort problem vilket oftast bidrar till att gift kommer läggas ut. Och då har du bidragit till mass död av råttor.
Bittra sanningen då råttor förstör otroligt mycket och kan bära med sig massa ohyra/sjukdomar.

Alla som blir bitna får inte problem. Vanligen får man stelkrampspruta i skolan som sitter i. Och alla råttor bär inte på E koli bakterier. Men för en hund som blir biten, eller ett barn. Kanske en gammal tant som gräver i blomrabatten. Är det inte lika roligt. Att en person matar massa råttor innebär att de andra 99% av personerna som bor där, får oönskade problem.

Vi har detta problem i mitt område. Folk lägger ut mat till fåglar och rådjur. Bidragit till ökning av råttorna. En råtta sprang in i lägenheten jag jobbar i. Tyvärr blev dess öde en snabb död i råttfälla. Och det har lagts ut massa gift. Vilket tyvärr spridit sig inte bara från att råttorna dör inne i väggarna och stinker lik. Men även flera katter som fått i sig gifterna via råttorna de fångat, och därmed dragit sig med skit in till sin ägare. En del katter har även strukit under.

Ju tamare en vildråtta blir, ju mer vågad kommer den vara att våga sig närmare andra folks hem än ditt eget som gjort de orädda.
Värt att tänka på kanske.