Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 5009 ggr
Teuthis
2/13/12, 7:27 PM

Taurin och råttor?

Man läser överallt att man inte ska ge Torrfoder för katt åt sin råtta, bland annat anges taurinhalten som någonting negativt. Vad jag däremot inte hittar är någon källa på varför. De forskningsrapporter jag läst visar entydigt på att taurin inte på något sätt är skadligt för råttor, snarare är det så att taurinet används för att häva andra ämnens toxiska effekter.

Taurin finns naturligt i kött så råttor får ju i sig det även om de utfodras med hundmat, skillnaden är att taurinhalten måste skrivas ut på kattmatsförpackningarna eftersom det enligt lag måste finnas en viss halt i allt kattfoder.
Vad har ni andra för erfarenheter och källor, är taurin farligt eller ej?

Annons:
mikeiko
2/13/12, 7:30 PM
#1

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133b1b9cb46223304b353-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor-med

"Kattmat - Innehåller höga halter av det skadliga ämnet Taurin. Katter kan inte tillverka sitt eget taurin, så därför tillsätts det i höga doser i kattmat, men råttor kan - precis som människor - tillverka kroppseget Taurin och att tillsätta mer blir alltså skadligt. Taurin reglerar blodets PH-värde och minskar nedbrytningen av protein, vid överskott påverkas hjärta och blodsocker negativt."

hus-musen
2/13/12, 8:17 PM
#2

Taurin är egentligen inte särskilt bra för någon, inte i stora mängder. Råttor tål taurin och tillverkar sitt eget, men katter kan inte tillverka sitt eget taurin utan måste få det tillsatt i maten i höga doser.
Den mängd som finns naturligt i kött skiljer sig markant från mängden som är tillsatt.

Precis som mikeiko skriver så har Taurin negativa effekter i stora mängder, du kan i värsta fall ge råttan hjärtattack tex. Det finns även människor som är känsliga för tillsatt taurin, bortsett från barn och gravida.

Qui dormit, non peccat

 


hus-musen
2/13/12, 8:23 PM
#3

Värt att tillägga är att taurin fungerar signalsubstans, som reglerar hjärtat, nervsystemet, och musklerna och bildar även gallsalter.
Men tyvärr finns det alldeles för lite forskning på det hela även när det gäller människor.

Qui dormit, non peccat

 


Elinisa
2/14/12, 12:42 AM
#4

Hmm.. nu blir jag lite förvirrad igen. Lärde mej först att kattmat innehåller för mycket taurin för råttor, men sen dök denna tråd upp: http://rattor.ifokus.se/discussions/4ef1c73388f472468601b701-mest-troligt-blivande-rattagare-vad-ska-jag-tanka (Läs från inlägg #20 i tråden i länken) Nu har jag aldrig tänkt servera gubbarna kattmat, så egentligen inget jag behöver tänka på, men skulle vara intressant att veta iallafall. 

Undrar om en viss mängd kattmat innehåller mer taurin än vad samma mängd helt animalisk föda skulle göra..? Undrar varför isf.. Menar eftersom katten, om den levde i naturen skulle väl leva på enbart animalisk föda& tillgodose sitt behov av näringsämnen med den..? Eftersom många kattmatsorter inte inhåller endast animaliska ingridienser, är den då berikad med taurin upp till den nivå som hade varit fodret hade gjort det? (Varit helt animaliskt alltså) Om det skulle vara så skulle väl kattmat fungera till andra arter om man gav det som "proteindelen" av färskmaten, alltså inte hela portionen i kattmat.

Det var alltså en fundering och fråga. Inte att jag tror och talar om att det skulle vara så, eftersom jag inte alls känner till det, -men skulle tycka det var kul att veta. Glad

Elinisa
2/14/12, 2:05 AM
#5

Men vad rörigt det blev! (Dags att gå& sova!) Det ska stå: "Många kattmatsorter innehåller inte enbart animaliska ingridienser, -är den kattmaten då berikade med taurin upp till den nivå som hade varit om det hade varit helt animaliskt?" -där mot slutet av inlägget istället för den konstiga meningen som står. 

Hoppas ni förstår hur jag menar fast det blev så svamligt. :-)

Ninja
2/14/12, 2:36 AM
#6

Nu har jag alldeles precis nyss för en pytteliten stund sen skrivit ett långt inlägg om exakt samma sak på ett annat forum - så jag kopierar helt sonika in det här. Glad

"Endast undermåliga kattfoder har tillsatt taurin. Innehåller fodret en hög andel kött av god kvalitet, behövs inte tillsatt taurin.

Har googlat mycket en hel del om det förut eftersom folk alltid skriver att det är farligt men förklarar inte varför. Vad som händer. Källkritisk som jag är kollade jag upp. Jag har inte hittat något om att taurin är skadligt annat än i extrema mängder, vilket ju inte är så konstigt. Vad är inte skadligt då, liksom?
Forskningsrapporterna som kommer upp när man googlar rör huvudsakligen diabetes, och att råttor genetiskt framavlade för att få diabetes blir mer mottagliga för insulin om de får taurin. Det verkar dessutom skydda mot en del toxiska effekter som andra ämnen kan ha. (det är oftast lätt att hitta hur olika ämnen påverkar råttor eftersom de är flitigt använda som försöksdjur)

Nu rekommenderar jag inte att man ska börja proppa i råttor kattmat hej vilt, att det ska stå för den animaliska delen av proteinet i kosten, men jag tycker inte om att myter utan grund sprids. För att kunna säga att kattmat är olämpligt pga taurinet det innehåller, bör man kunna förklara på vilket sätt det är farligt, visa källor. Så länge råttor får kött, får de även i sig taurin. Det ska krävas extrema mängder för att det ska ha en betydande negativ verkan. Stora mängder under en längre tid kanske är skadligt - det kan jag inte svara på. Men så är ju frågan, hur mycket taurin innehåller kattmaten, tillsatt eller naturligt? Hur mycket taurin finns i kött?
Rätt svårt att hitta vilken vilken mängd som är dödlig, men 5000 mg/kg enligt http://www.sciencelab.com/msds.php?msdsId=9925166 sen kan ju någon få roa sig med hur mycket kött/kattmat etc råttor kan äta utan att ta skada, börjar bli lite för sent för min del nu.

En liten jämförelse; Ska jag sluta ge mina råttor ägg eftersom det innehåller vitamin a (retinol)? Vad jag kan hitta har det LD50 2000 mg/kg. Flört Nog för att jag tycker om att dra saker till sin spets, men det jag försöker visa är hur viktigt det är att kolla upp källor.. i ägg-exemplet skulle retinolförgiftning ta död på råttorna innan taurinet hunnit göra det, men ägg, i synnerhet rå gula, är ändå supernyttigt. Våra husdjur är poppis som försöksdjur, det är väldigt trist men vi som ägare utnyttja bättre när vi ska kolla upp olika ämnens effekt. Eftersom de används så flitigt finns det ju massor om toxicitet och dödlighet. (LD50 står för lethal dose 50, och är ett mått på hur hög nivå som är dödlig för hälften av försöksdjuren)

Sedan, för att gå lite OT; även om billig kattmat består till större delen av spannmål skulle jag inte köpa det till varken råttor, katter eller annat djur.. eftersom det "ska" vara till katter men har direkt felaktigt innehåll för att passa dem, bojkottar jag allt sånt. Att köpa, även om det är godis eller whatever till annat djur, gynnar det fodertillverkarna och deras snedvridna syn om att katter verkar vara släkt med kossor och kan smälta vegetabilier och cellulosan de innehåller, samt tillgodogöra sig näringen."

Annons:
Teuthis
2/14/12, 9:42 AM
#7

Grejen är ju att det fortfarande bara är hörsägen. Jag kan inte hitta en enda källa på att taurin faktiskt ska vara farligt i normala doser.

5000 mg är dödligt, det innebär 3,3 kilo av Eukanuba Kyckling och Lever

Nötkött innehåller 430mg/kilo och kyckling ~350mg/kg

Om jag räknar med att torrsubstansen för muskelkött är ca 25% så ger detta halter på 1720 och 1400 jämfört med 1500 för Eukanubas.

Thirre
2/14/12, 10:49 AM
#8

Tack för denna tråd. Jag har funderat på att själv skapa en liknande då jag och en vän satt och pratade om taurin. Det har pratats mycket på denna sida om taurin och att det är farligt för råttor men inte varför, precis som trådskaparen nämner, och då slog vi upp det på nätet. Det vi fann var att taurin finns i all kött och mest i inälvor. Slutsatsen blir då att om vi ger råttorna kött får de ändå i sig taurin.

Sedan pratade vi kattfoder då vi båda har katt. Vi båda ger Orijen vilket vi båda tycker är bland det bästa premiumfoder för katter. Det innehåller taurin tack vare den höga halten kött utan att vara tillsatt. Innehåller ingen spannmål. Jag kan ge råttorna lite kattfoder någon gång pga proteinet.

Det kan vara viktigt att ta upp vad taurin hjälper till med i kroppen: "Taurin är en organisk aminosyra som människor och djur själva bildar i kroppen
för reglera hjärtat och muskelsammandragningar. Koncentrationen av taurin är som högst under fosterutvecklingen. Halten sjunker
sedan successivt med åren. Man tror att det finns ett behov av taurin under
fostertiden för att nervsystemet ska utvecklas normalt, om du inte får
tillräckligt med taurin under fostertiden kan man få större behov av
taurintillförsel via föda under den första levnadstiden. En av de funktioner som först upptäcktes var taurins egenskap att konjugera med
gallsyror för att bilda gallsalter. Detta var länge den enda kända funktionen
för taurin. Gallsalter uppgift är att emulgera fettet i födan och att göra det
mer vattenlösligt för att underlätta upptaget i mag-tarmkanalen. Utan
tillräckliga mängder galla utsöndras fett i avföringen, ett symtom som kallas
steatorré. Människor och andra däggdjur kan konjugera gallsyror både med
aminosyran glycin och med taurin, men övriga ryggradsdjur använder sig endast av taurin." http://djurtaurin.info/

Det förebygger fetma och epileptiska anfall, kolestrolsänkande, antioxidant och skyddar mot toxicitet av olika ämnen t ex bly och kadmium. Det finns massor mer som taurin hjälper till med, en väldigt bra sida: http://www.news-medical.net/health/Taurine-Physiological-Functions-(Swedish).aspx Dock gäller detta människor men det står om studier om mus och råttor också.

Just gällande råtta fann jag att taurin kan hjälpa sänka vikten och blodsockret i en stude av råttor med diabetes.  I andra studier, vilket var intressant rent fysiologiskt och medicinskt, visades att taurin kan påverka (och möjligen omvänt) defekter i nerv blodflöde, motor nervledningshastighet och nerv sensoriska trösklar i experimentell diabetesneuropati råttor. (se tidigare källa) Under mitt letande fann jag även att man under tester har sett att taurin har ångestdämpande effekt på råttor.http://www.changshengchemical.com/od/herbsupplementguide/a/Taurine-Benefits.htm?-Taurin

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Anvariel
2/14/12, 11:35 AM
#9

Vill bara passa på att tacka för inlägg #6 och #8! Bra källhänvisningar och korrekt info! Gillar MASSOR! =) Det är så trevligt att se att folk vill söka efter information själva!!

Jag tror det är viktigt att försöka få bort dessa vandringssägner. Det är en sak vilka beslut man tar för sina egna råttors skull, men det som ofta händer i dessa ganska slutna grupper är ju att det blir en Sanning som man tvingar på andra människor genom att man upprepar det ofta. Det är säkert många av de saker vi tar för givet som kunde granskas lite noggrannare.

Thirre
2/14/12, 1:10 PM
#10

Det jag glömde skriva i mitt inlägg, jag blev så borta i mitt källetande, är att på kattfoder måste de skriva ut mängden taurin just för att det är livsviktigt för katter att få i sig det då de inte kan tillverka det. Att påstå att det tillsätts höga doser kan vara att ta i, det beror så klart vad man köper för foder, men taurinmängden brukar ligga på ca 0,5% eller mindre. Om man köper premiumfoder så är det oftast inget tillsatt taurin.

På hundfoder skriver de inte ut taurin för att det inte är lika viktigt, det är just bara på kattfoder. Att kattfoder har litet högre taurinmängd, om det nu har det, beror på att det är högre kötthalt i fodret, eller för att de har tillsatt. Jag föredrar dock att köpa ett foder där det är äkta kött i och där de får i sig allt på "äkta" vis.

Jag tycker att det har varit lite för stor "hype" över att taurin skulle vara så skadligt och farligt. Ni har alla förmodligen matat era råttor med det hela tiden utan att ha vetat om det.

När jag klickade runt på mängder av sidor så återkom dock meningen på flera av dem att man inte riktigt visste vilken mängd som var skadlig för människor, än mindre fann jag för råttor. Man kan ju ta det säkra före det osäkra och inte sätta in kattfoder som en preliminär ingrediens i råttans Torrfoder. Om man ger Torrfoder, se till att det är ett premium såsom Orijen som har hög kötthalt då jag antar att man ger det för proteinets skull.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Ninja
2/14/12, 10:36 PM
#11

#9 Håller med, det är bra att man tar till sig råd men ibland är man liiite för snabb och ivrig att suga i sig infon och sedan sprida vidare. Man bör faktiskt ifrågasätta mer, inte för att vara uppstudsig eller så, utan helt enkelt för att man är nyfiken och vill veta hur det ligger till. "Hur", "varför" och liknande är toppenord! Man ska aldrig vara rädd att fråga.

Samma med de/vi som ger råd, man bör kolla upp att det man säger faktiskt stämmer. I synnerhet om man är en "gammal räv", då kan nyare råttägare ta extra allvarligt på råden eftersom de erfarna "alltid vet bäst". (Vilket ju inte är sant, såklart, alla är vi människor och kan ha fel.)
Man vill ju givetvis sprida information som är sann, och med tanke på hur många forskningsrapporter det finns om just råttor så borde det inte vara så svårt. Bara att googla järnet, har man svårt för google eller engelska kan man alltid fråga någon annan.

Elinisa
2/15/12, 2:53 AM
#12

Mycket intressant att läsa! :-) #6, #7, #8, #10: bra inlägg! Tack så mycket! Har funderat& haft små misstankar kring taurinvarningen, men tyvärr är jag varken bra på att hitta eller riktigt förstå forskningsrapporter, så jag är glad att ni är det istället& ville förklara så jag fattar. :-)

Teuthis
2/15/12, 10:05 AM
#13

Tack för all hjälp.

Jag försöker alltså inte vara uppstudsig ;-) utan är genuint intresserad av vad mina djur äter och vad som ska undvikas och varför.

Annons:
Ninja
2/15/12, 10:13 AM
#14

Ja, fortfarande ska man ju inte överdriva. Njurarna tar stryk av en allt för proteinrik kost, men jag tror inte att råttorna tar skada av någon liten bit Torrfoder för katter då och då, åtminstone inte på grund av taurinet som folk hetsar upp sig över.

Råttor behöver kött för att få i sig alla essensiella aminosyror, och äter de kött, oavsett sort, får de i sig taurin. Som jag skrivit tidigare är inget bra i för stora mängder.

Zolah
2/15/12, 11:01 AM
#15

ska, summman av kardemumman är… man kan ha kattfoder av hög kvalitet i sitt basfoder för att kunna bredda ut basen i den?

Ninja
2/15/12, 11:38 AM
#16

Ja, alltså.. det jag argumenterar för här i tråden är taurinets giftighet. Min uppfttning är att det inte är så farligt och akut giftigt som det målas upp att vara.

Personligen skulle jag däremot inte ha kattmat i råttornas foder av helt andra anledningar. Dels måste man justera andelen kött de får i färskmaten, så att de inte får i sig för mycket  animaliskt protein, eller protein ö h t. Sen ser jag hellre att mina råttor får FÄRSK mat framför processerad. Av samma anledning rekommenderar jag inte gnagarblandningar.
Även om kattmaten är av hög kvalitet (Orijen) så får råttorna sin egen mat, och katterna sin. Hade jag kunskapen skulle jag gärna ge katterna färskmat, men i stället "halvbarfar" jag som komplement.

Visst, mina råttor har fått kattmat som godis vid sökaktivering, och det tror jag inte är ett dugg farligt. Då skulle de inte få det alls. Men i deras kost ingår inte kattmat (och det är alltså inte pga taurinet som jag utesluter kattmaten ur råttornas torrfoder).

mikeiko
2/15/12, 12:49 PM
#17

Jag känner såhär, att fram tills att man verkligen vet att det är bra eller nyttigt för dem och inte på något sätt skadligt, så matar jag inte sånt till mina råttor. Känns helt onödigt att ge illaluktande och risig kattmat bara för att man kanske kan menar jag, finns ju så otroligt mycket bättre mat att ge.

Ninja
2/15/12, 1:09 PM
#18

#17 Om kattmat eller taurin är nyttigt? :P Jag säger så här; taurin får de i sig i vilket fall, och det behövs för flera av kroppens funktioner. Men som med allt annat bör det ju inte bli för mycket. Kattmat däremot är i min mening onödigt när det finns bättre alternativ. Jag ger mina råttor så färsk mat som möjligt, och helst inte processerat som ju kattmat är. Men jag tycker inte det luktar och är risigt, är det burkmat du pratar om? Det skulle jag dock inte heller ge. :P

Anvariel
2/15/12, 1:19 PM
#19

#17 Fast hur VET du att allt det andra du ger råttorna inte är farligt? Kan kan inte välja bort all mat som innehåller något som potentiellt sätt kanske eventuellt kan vara farligt i enorma mängder. Det blir ingen föda kvar då. Och DET är GARANTERAT farligt för råttorna. :D

mikeiko
2/15/12, 1:28 PM
#20

#18 Burkmat, precis xD Jösses vad det luktar…

#19 Haha LUFT ÄR OFARLIGT SÅ DE SKA FÅ LEVA PÅ DET EEEENBAAAART!! xDDD

Nä, men man är ju försiktigare (inte ger så ofta) med viss typ av mat, som avocado och ärtor till exempel.

Annons:
Teuthis
6/10/12, 1:04 PM
#21

Bättre sent än aldrig men…

Min tanke är ju alltså inte att ersätta färskt kött med kattmat utan att eventuellt använda en bit som lock/godis vid väl valda tillfällen. Jag har vid tidigare tillfällen råkat ut för råttor som gjorde vad som helst för att få tag i en torrfoderbit och det kan ju vara bra att ha någonting supergott att muta med när det inte är lika enkelt att muta med färskmat.

Anvariel
6/12/12, 9:47 AM
#22

#21 Jag vet vad du menar. :) Jag har en påse Doggy valpmat till hands för mina pojkar skulle kunna mörda för det torrfodret. :) Jag förstår inte riktigt varför, för jag tycker det luktar skunk, men de älskar det.

Upp till toppen
Annons: