Annons:
Etikettråttägare
Läst 2762 ggr
[Momiji]
2011-12-21 12:46

Mest troligt blivande råttägare, vad ska jag tänka

Min kusin har just fått en kull med dumboråttor, och en till är påväg. Funderar på att kanske ta 2 honor från någon av kullarna.

Vad ska jag tänka på och vad behövs till buren?

Måste självklart köpa en större bur eftersom jag bara har hamsterburar, men vad mer behövs?

Annons:
Lamina
2011-12-21 12:48
#1

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Momiji]
2011-12-21 12:58
#2

# 1 Tack Glad Har redan massor med leksaker som jag haft till mina hamstrar, sen är även köket en perfekt plats för att springa runt i flera timmar. Nu hänger det väl mest på om det finns 2 honor som går ihop bra med varandra och som jag fastnar för

chade
2011-12-21 14:53
#3

det brukar oftast inte vara några problem med råttor som inte går ihop, speciellt inte när dom vart tillsammans sen dom var bebisar :) så det behöver du nog inte oroa dig förGlad

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Momiji]
2011-12-21 16:54
#4

Ska fara och kolla på dom en första vända på söndag. Sen får jag ju vänta med att hämta hem dom till i slutet av januari/början av februari. Kommer undan ganska billigt också, min kusin sa att jag kan få dom i tidig födelsedagspresent, alltså kommer jag få dom gratis. Mer pengar att köpa skojiga leksaker åt dom istället Glad

Ninja
2011-12-21 18:09
#5

Kul att du ska skaffa råttor! Och att du hittat hit till forumet, här hinner du skaffa en hel del kunskap innan du får hem råttorna.

Funderade lite på sakerna du haft till hamstrarna, vad är det för leksaker? Tänkte mest på att det kanske är lite smått för råttor, men går väl kanske den första tident ills råttorna växt till sig. Glad

[Momiji]
2011-12-21 18:34
#6

Har några ganska stora bjällerleksaker som hamstrarna har haft. Tunnlarna är ju för små, så det måste jag skaffa nya. Har haft en ganska stor gungbräda också, vet inte riktigt vars den är nu men den är i passande råttstorlek Glad

Annons:
[Momiji]
2011-12-21 18:59
#7

Förresten, vilka är dom vanligaste sjukdommarna hos råttor och hur upptäcker man dom så tidigt som möjligt så man hinner fara till veterinären?

Ninja
2011-12-21 19:32
#8

Luftvägsinfektioner: Rossel, råttan kuttrar lite som en duva. Kan behöva medicinering. 
Förkylning, råttan nyser och snorar. Förkylning kräver normalt inte veterinärvård eftesom virus inte medicineras, däremot måste du vara uppmärksam på sekundära infektioner. Förkylning kan utvecklas till lunginflammation vilket är livshotande.

Juvertumör (honor), råttan får en knöl, placeringen variera då i princip hela undersidan samt upp på sidorna består av juvervävnad på honorna. Avgör snabbt om du vill operera eller inte, eftersom det blir ett mindre ingrepp på råttan ju mindre tumören är.

Livmoderinflammation (honor), råttan blöder ur underlivet. Veterinär omedelbart, det är inte övergående och ju tidigare behandling sätts in desto större chans är det att råttan blir frisk igen. Behandlöas inte råttan dör den en plågsam död av septisk chock, då bakterier slutligen läcker ut i blodomloppet och infekterar.
Så länge det blöder och inte varar är chanserna relativt goda för att medicinera bort.

Snedskalle: råttan lutar huvudet åt sidan, går eventuellt i cirklar och i värsta fall har den ingen balans alls, bara ramlar ooch rullar runt hela tiden. Orsakas av öroninflammation eller tumör. Öroninflammation behandlas med antibiotika, kan vara och lukta illa ur örat. Tumör kan inte behandlas, såvitt jag vet gör man inte den typen av operationer på råttor.
Även om en inflammation kan botas, kan det hända att råttan har själva snedskallen kvar resten av livet. Normalt inget den lider av, såvida den inte har totalt kass balans.

Ninja
2011-12-21 19:35
#9

Tänk på att immunförsvar är både ärftligt och miljöbetingat (beror på miljön den lever i, maten den får etc), så fråga din vän/uppfödaren om föräldradjurens/släktens hälsa. Givetvis bör även deras temperament vara på topp, för att dina tjejer ska få ett bra temperament och bli trevliga råttor som fungerar bra i flock. :)

[Momiji]
2011-12-21 19:42
#10

# 8, 9 Tack för informationen Glad

[Momiji]
2011-12-22 15:40
#11

Åh, ska fara och hälsa på dom om 3 dagar Skrattande

[Momiji]
2011-12-25 14:53
#12

Bara 2 timmar kvar tills det är dags att hälsa på dom Glad

[Momiji]
2011-12-25 23:28
#13

Det var bara mamma och pappa råtta vakna. Ungarna sov så ville inte störa dom.

Finns det någon speciell bur som ni kan rekomendera? Hellst en som är större än minsta godkända måttet eftersom jag vill att dom ska ha ordentligt med plats i buren.

Vilket foder är bäst att använda(torrfoder)? Vilka grönsaker är bra att ge dom? Sallad och ost brukar jag ge till hamstern 1 gång i veckan/varannan vecka, hur ofta brukar ni ge sån mat till råttorna? Ägg, brukar ni ge det? Kattmat på burk, är det något som går bra att ge till råttor?

Nu blev det lite mycket frågor, men vill ta reda på så mycket som möjligt innan flickorna kommer hit Glad

Annons:
Ninja
2011-12-26 01:41
#14

Jenny-burar brukar rekommenderas om man bara ska ha ett par, tre råttor. De har ingen utdragbar botten (samlas lätt kiss i springorna), höga kanter så att inte bottenmaterialet sprätts ut allt för lätt, lagom galleravstånd så att inte ungaråttor kan trycka sig genom.

Torrfoder kan du blanda eget, detfinns en artikel med förslag på vad man kan ha i. En bra bas är en vettig (osötad) müsli med fler olika sädesslag, lite fröer och nötter etc..

Färsk mat bör råttorna få varje dag, och sallad är inte tillräckligt. Växande råttor kan gärna ges mat två gånger per dag, t ex lite barngröt till frukost med rå äggula, olivolja, och/eller mosad frukt i.
Huvudmålet bör bestå av varierande grönsaker och frukt (kan vara broccoli, avocado, brysselkål, blomkål, ärtor, ruccola, spenat, färsk basilika, persilja och andra örter osv)
Ägg (gärna rå äggula eller helt, kokt med skal, både protein och kalk. Ge inte rå äggvita då det hindrar upptaget av b-vitamin), fisk, kyckling (gärna med ben, för en bra kalk/fosforbalans. Ben är INTE farligt att ge till råttor. Skippa dock skinnet om det är rester från din middag, då det ofta är kryddat), kött (ben är som sagt inga problem, undvik kryddor), gärna hela räkor, dvs med skal, en gång i veckan så att de får i sig selen (motverkar bakbensförsvagning som är rätt vanligt hos äldre råttor).
Potatis, råris, quinoa, matvete.. Jag ger inte mina råttor vitt ris, pasta eller pulvermos, då de lätt blir tjocka på sånt och det ändå inte innehåller så bra näring.
Jag gör röror på ovanstående, mixar, mosar eller hackar så de inte drar iväg och samlar maten på något stället där den ligger och blir dålig ifall jag inte hittar den.

Det finns en tråd på forumet som heter något i stil med "vad fick råttorna för mat idag", eller liknande. Där kan du kanske få lite inspiration om du har idétorka någon dag.

Kattmat på burk är inget jag matar mina råttor med, men jag har låtit dem smaka när jag ändå skulle ge katterna mat.. det var dock INTE populärt, ville inte ens prova.

[Momiji]
2011-12-26 07:26
#15

Okej, finns det någon form av "djurmat" som kan ersätta det "vanliga" köttet(tänker lite som förut när man for till djuraffären och köpte syrsor till ödlan)? Är vegetarian sen 6 år tillbaka och har inte hängt med i debatterna om vilket kött som är dåligt(riskerar att göra någon sjuk) och vilket som är bra. Fisk är jag otroligt allergisk mot, bara en månad innan jag fyllde 15 åt jag en potatis som hade legat brevid en bit fisk och jag spenderade varje dag fram till min födelsedag på sjukhuset(sen fortsatte jag att fara in då och då i nån månad till).

Självklart kommer jag att ta med råttorna till mormor och morfar, farmor och farfar, mamma och pappa och flera andra där dom kan få i sig kött av alla dess slag. Men finns det någon annan mat som går att ge istället då man inte far iväg med dom och "tigger" mat(därför tänkte jag kattmat, för då ger man till råttorna det dom behöver och sen kan man skicka iväg burken om det blir över till nån kattägare)?

Ska kolla in burarna Glad

Lamina
2011-12-26 11:19
#16

#15 Du kan blanda i hundmat i torrfodret. Men det kan inte ersätta kött helt och hållet utan det behöver dom regelbundet (mina får 1-2 ggr/vecka). Kattmat ska dom över huvud taget inte ha då det innehåller taurin. Råttor tillverkar själva taurin och för mycket av det är inte bra.

Här hittar du en bra artikel om hur man bör utfodra sina råttor.

Sen har vi en jättebra artikel här på RiF som besvarar i princip alla frågor man kan tänkas ha. Den hittar du här.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Momiji]
2011-12-26 11:41
#17

# 16 Okej, tackar Glad Då ska jag inte ens försöka med kattmat.
Tack för länkarna Glad

Miss Lalona
2011-12-26 12:51
#18

Om du inte vet vad du skall hitta på för kött så är rå nötfärs blandat med rågströ bra och populärt, även lätt att frysa ner. Kyckling är ju också populärt, som Ninja skrev. Köp ekologiskt så mår djuren bättre iaf :)

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

[Momiji]
2011-12-26 12:53
#19

# 18 Tack för tipsen, har en ganska stor frys då har utrymme att frysa ner kött år dom Glad

Ninja
2011-12-26 14:19
#20

T ex nötfärs är lätt att potionera eftersom det är just färs, lägg i en form för isbitar, som du sedan lägger i en plastpåse och försluter (så det inte förstörs), då kan du lätt ta fram en lagom mängd. Svårare om man fryser in hela förpackningen, då måste man ju försöka hacka loss bitar eftersom man ju inte kan tina och frysa om.

Kycklingvingar är lätta att tillaga och har  rätt lagom storlek ( in i ugn eller koka), innehåller både kött och ben (råttor älskar märg, samt behöver de en bra kalk/fosforbalans för att skelettet ska utvecklas bra).

Sedan som jag skrev så är ägg bra, rå äggula är supernyttigt och kan vara en källa till animaliskt protein.

Är du även allergisk mot skaldjur så du inte kan ge sånt? Det finns ju alternativ som innehåller selen, även om det inte är lika rikt på det. T ex paranötter ger de som inte vill ge räkor (dock inte särskilt uppskattat av mina råttor, men det kan ju lika gärna vara en smaksak som varierar mellan individer)

#16 Allt kött innehåller taurin, men det är bara i dålig katmat som det är tillsatt.. detta för att det inte är tillräckligt med kött (och ytterst sällan bra kvalitet på köttet) i kattmaten, då måste de tillsätta taurin.
Så ger man kött får råttorna i sig taurin.. det kommer man inte ifrån.
Förut var det salt i kattmaten och därför skulle man undvika, nu verkar det vara taurin? En snabb googling gav forskningsresultat, men inga skadliga sådana. Uppiggande effekt om de fick mycket, samt så blev insulinresistenta diabetesråttor mer mottagliga för insulin om de fick taurintillskott.. men inget om att det är skadligt. Det hade varit konstigt om det var farligt, i och med att de som sagt ska äta kött, och kött innehåller taurin.
Personligen skulle jag inte ge kattmat som innehåller tillsatt salt eller taurin eftersom maten då är av låg kvalitet och olämplig som föda, i mina ögon.

Däremot har bra kattmat hög proteinhalt, och lämpar sig därför inte som råttmat. Men så länge råttorna inte utfodras med det, får de ju heller inte i sig för mycket protein och njurarna tar inte skada.

Annons:
Lamina
2011-12-26 14:53
#21

Tja, känns ju ganska uppenbart att kött innehåller taurin iom att katter är köttätare och behöver just taurin. Till skillnad från hundar och människor som är allätare och troligen (japp, det är ett antagande från min sida) tillverkar eget taurin. Dethär har jag faktiskt inga större kunskaper om. Men jag vet så pass mycket att råttor tillverkar eget taurin medans katter inte gör det. Därför är det så viktigt med taurin i kattmaten. Minns att jag läste om ett test av kattmat för inte så länge sen där en del märken fick kritik för att det innehöll för lite taurin.

Taurin finner man för övrigt ofta i energidrycker, vilket ju ger en fingervisning om vad det gör. Att dricka en energidryck då och då är ju helt ofarligt. Liksom det torde vara ofarligt att ge råttorna kattmat ibland. Men vi vet ju alla att man inte mår bra av att dricka för mycket energidryck, det finns ju en åldersgräns av en anledning (vilket det ju faktiskt inte finns på kaffe, hmm…). Så sådär jättamegafarligt är det nog inte att ge kattmat ibland/i små portioner. Men när det finns bättre alternativ så finner jag det rätt onödigt. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ninja
2011-12-26 15:06
#22

Det är livsviktigt för katter ja - och i märken med dåligt köttinnehåll finns inte tillräckligt med taurin, därför måste det tillsättas. Mat av bra kvalitet behöver det inte tillsättas, jag ger inte mycket för de kattmatsmärken som finns i vanliga mataffärer eftersom de använder mycket spannmål, stor del av proteinet består av vegetabiliskt protein som katter inte kan tillgodogöra sig.. för att inte tala om hur många märken som innehåller på tok för höga halter av magnesium. Nej, många kattmatssorter är inte lämpliga som föda till katter (eller råttor).

Jag säger inte att man ska utfodra råttorna med kattmat, utan jag håller med om att det är onödigt.. jag tycker bara inte om att man sprider myter om att de innehåller ämnen som är skadliga, när det inte är skadligt. Tungan ute
Ger man bra kattmat skulle jag som sagt snarare oroa mig över proteinhalten, lättare att kontollera den genom färskmaten. Förr rekommenderade man ca 20% av maten skulle bestå av animaliskt protein och vad jag vet har den rekommendationen inte förändrats, och maten jag ger mina katter innehåller 85%, alltså ingen hit att ge råttor. Nu får inte mina råttor kattmat, men skulle de äta mycket av sånt skulle njurarna antagligen ta stryk. Får de någon gång ibland tror jag inte att det är farligt alls (beror ju på mängden protein i kosten i övrigt), men som sagt, onödigt.

Ninja
2011-12-26 15:30
#23

..men det jag har skrivit om nu är Torrfoder, vilket ju inte var frågan, utan det var ju burkmat. Bra burk-/tetramat innehåller mest vatten - precis som en köttbit. Vissa sorter innehåller spannmål och grönsaker (vissa t o m socker!), skulle aldrig ge det till katter med tycker råttorna om så tar de väl inte skada av det (dock undviker jag allt med tillsatt socker till alla mina djur).. men som sagt, finns lämpligare alternativ där med.

[Momiji]
2011-12-26 16:14
#24

Har varit och införskaffat speciella pannor, skärbrädor m.m nu till råttorna. Skaldjur har jag faktiskt aldrig vågat prova mig på, men kan ju testa att ge nötterna först.

Har även skaffat dom varsin tygkorg som jag tänkte testa att fylla med fleece-tygs bitar, får se om dom gillar det

[Momiji]
2011-12-27 18:28
#25

Nu är 2 matskålar införskaffade Glad

Brukar nu ge råttorna något av detta foder?

Wand
2011-12-27 18:44
#26

#21 Taurin är inte skadligt i höga mängder så länge det inte är verkligen extrema mängder. 

Och anledningen till att energidryck är dåligt är inte pga taurinet utan för den höga koffeinhalten (så mycket koffein är det inte i kaffe, och om du inte visste det så rekommenderas man inte dricka mycket kaffe heller, f.ö) och sockret och allt det andra.

Som föregående redan sagt så finns taurin i kött i överlag. Det tillsätts inte taurin i bra kattmat, för där är det tillräckligt från köttet.

Att säga att taurin är skadligt för sådana som tillverkar eget taurin är som att säga att vitamin är farligt för att kroppen tillverkar eget vitamin. Obestämd

Nu argumenterar jag inte för kattmat, det är ett bra tillskott som man kan ge någon gång ibland i nöd, men jag har hört så mycket bullshit om allt detta med taurinöverskott hit och dit. Det finns stadiga studier som påvisar att det inte är skadligt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Lamina
2011-12-27 19:09
#27

Allting är farligt i för stora mängder, t.o.m. vatten. Och som jag sa så tror jag inte att det är sådär jättemegafarligt med taurin heller. Men det finns bättre altenativ, så vad spelar det egentligen för roll?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
[Momiji]
2011-12-28 20:50
#28

Åh! Har fått se bilder på dom nu. Ska nog fara dit på måndag och kolla på dom ordentligt. Har 2 st som jag spanat in extra noga, får se hur jag känner när jag ser dom på riktigt, om det blir dom 2 eller några andra Glad

DieselB
2011-12-28 22:21
#29

25# Jag ger Rat Complete till mina mixat 50/50 med dom fyra sädesslagen. Vet att många tycker det är onödigt dyrt men om man är en latmask som jag så har de funkat finfint

Wand
2011-12-28 22:22
#30

#28 Vad roligt! Jag ska också åka och kolla/hämta råttor på måndag. Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
2011-12-29 08:20
#31

# 29 Får ibland hem det gratis från moster(min andra moster, inte hon som råttorna är hos) när dom får in provpåsar till djurkliniken. Använder Hamster Complete till min hamster och Cuni Pro(anpassat för dvärgkaniner) till mina kaniner. Så tänkte att det funkar ju bra för dom. Kanske ska köra som du då och blanda det med resten av torrfodret Glad

# 30 Ska mest troligt också fara och kolla på dom på måndag. Fortfarande ett tag kvar innan jag får hämta hem dom, men ska välja ut vilka jag ska ha. Dom kommer att försöka könsbestämma nu under helgen.

Ska fara iväg idag och kolla burar. Blir nog att köpa redan idag och sen hämta hem den nån dag innan flickorna kommer så jag kan ställa iordning den.

[Momiji]
2011-12-29 14:41
#32

Har nu bokat en Jenny-bur. Hämtar den på måndag för att börja ställa iordning den.

Huldan
2011-12-29 17:09
#33

Rat Complete är ett okej foder om man vill ha ett helfoder, men jag rekommenderar i så fall att man blandar ut det med de fyra sädesslagen, dock inte såmycket som 50/50.

Ska se om jag kan hitta länkarna, men tror Rat complete har 20% protein, det rekommenderade har jag läst mellan 5% och 15%.

Fettet ligger på bra nivå, 5% vilket är rekommenderat.

Ninja
2011-12-30 02:24
#34

#33 Var hittar man en sån rekommendation? Om fettet dvs, på 5%.

Annons:
[Momiji]
2011-12-30 10:09
#35

# 33 Hur mycket av varje ska man blanda isåfall? Glad

[Momiji]
2012-01-02 12:25
#36

Tur att jag bestämmde mig för att hämta buren i förväg. Den gick inte in i bilen. Tur att man får låna en större bil sen och hämta resten av buren

[Momiji]
2012-01-02 22:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Buren står nu på plats och jag har hittat mina 2 flickor(mest troligt, dom var flickor av vad vi kunde se).

Fick ingen bild på Layla, men här kommer en bild på lilla Rosetta

Lenate
2012-01-02 22:14
#38

#37 Otroligt söt liten tjej Glad

[Momiji]
2012-01-02 22:24
#39

Ja, men nu skrev moster att det ser ut som att dom är killar. Men när vi kollade så var dom 2 de enda som inte såg likadana ut som dom andra mellan benen och alla andra kunde man nästan känna bollarna på.

För säkerhets skull ska jag dit i helgen igen och kolla Glad

Fjordell
2012-01-02 22:28
#40

Känner igen detta lite… Det är av Tanja du tar bebisarna, va? :)

[Momiji]
2012-01-02 22:32
#41

# 40 Japp, Tanni är min kusin

Annons:
Fjordell
2012-01-02 22:34
#42

Vad kul, jag ska också ta två bebbar från henne! :D

[Momiji]
2012-01-02 22:35
#43

Kul, fast det verkar vara mest hanar i båda kullarna Obestämd

Fjordell
2012-01-02 22:45
#44

Har du varit och kollat på dem? Jag har sett en som jag är intresserad av, men Susanne visste inte säkert vad det är för kön. Tänkte om du kikat på dem, och kanske har en aning om den helsvarta är hona eller hane :)

[Momiji]
2012-01-02 22:56
#45

Var och kollade på dom idag. Den helsvarta fick vi till en hane, men om det visar sig att vi har haft fel så är det en hona(och då är alltså "mina" hanar, ska dock ha honor). Ska ju dock tillbaka till helgen och kolla, kan skriva vad vi kommer fram till då. Om inte du hinner dit först, vet inte när Tanni kommer hem från Danmark och om du då hinner fara och hälsa på innan jag hinner dit Glad

[Momiji]
2012-01-03 14:13
#46

Gah! Nu håller jag på att slita håret av mig. Hade ju först spanat in 2 st som visade sig vara killar, så jag valde ut 2 andra. Men jag kan inte glömma dom första jag kolla på. Så, kommer ta dom istället. Har nyss skickat ett mail till moster. Får bli en Merry och Pippin istället Glad

Wand
2012-01-03 14:17
#47

#46 Vad kul! Skrattande Haha, gud vad Sagan om ringen-namn blivit populärt, vad tråkigt Rynkar på näsan *Vill ha en Frodo och Sam*

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
2012-01-03 14:29
#48

# 47 Ja, hade det inte varit för Sagan om ringen hade jag nog aldrig lyft upp en bok utanför skolan under resten av mitt liv(när jag började läsa dom så kunde jag inte läsa mer än 3 sidor åt gången, nu lägger jag knappt ifrån mig en bok innan den är utläst). Nu har jag 4 lådor och 1 bokhylla full här hemma(fick även hem 2 påsar med böcker för någon dag sedan) och 2-3 lådor med böcker kvar hos mina föräldrar. Merry och Pippin är mina favoritkaraktärer från böckerna Glad

Annons:
Wand
2012-01-03 14:34
#49

#48 PMar dig "in a moment". Flört

Själv gillar jag Merry och Frodo mest, Frodo för att jag känner igen mig så mycket i honom, och Merry för att han är så förståndig och mysig. ^_^

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
2012-01-03 14:47
#50

# 49 Skrattande

Miss Lalona
2012-01-04 12:18
#51

Jag tycker helt klart bäst om Pippin! sedan Merry. Enterna är underbara också. Kul att du väljer de namnen och råttkillar är helt underbara.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

[Momiji]
2012-01-08 20:11
#52

Nu i slutändan verkar det ändå som att det inte blir några råttor :(

Fjordell
2012-01-08 21:12
#53

#52 Varför inte? :/

[Momiji]
2012-01-08 21:28
#54

Blev för mycket tjorv, Sussie hade lovar mig 2 innan hon pratade med Tanni. Så sen sa dom att jag kunde ta dom 2 om det inte var någon som ville köpa dom.

Miss i kommunikationen helt enkelt och orkade inte tjorva.

Minhx
2012-01-08 21:37
#55

*tass*

tänkte slnga upp en bra artikel om sånt du inte ska mata dom me som förklara varför. men vet inte om de e nödvndigt nu. men gör de iaf då du kanske skaffar råttor på annat håll senare

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133b1b9cb46223304b353-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor-med#bookmarks-1

Annons:
[Momiji]
2012-01-08 21:54
#56

# 55 har redan läst igenom den artikeln. Men tack ändå :)

[Momiji]
2012-01-09 20:56
#57

Buren är nu återlämnad och jag fick alla pengar tillbaka

Fjordell
2012-01-09 21:04
#58

Trist att det blev så :/ Själv ska jag åka och tinga 2 eller 3 stycken imorgon, som sällskap till min bebis jag hämtade igår :)

Upp till toppen
Annons: