fråga om annonsreglerna
jag är nyfiken på varför beslutet att man ej får annonsera ut ungar efter en dubbelrex här på sidan?
fick veta det nu när jag la upp en kulltråd om mina rexar som har en dubbelrex som pappa, har inte tänkt på det i annonsreglerna innan.
jag kan förstå att man kan vara emot nakna och om man inte vill uppmuntra till att föda upp dubbelrexar och därför förbjuder annonsering av rex+rex kullar eller andra varianter som ger dubbelrex
men dubbelrex + slät ger ju vanliga rexar?
och det skulle vara tillåtet att annonsera ut ungar efter dubbelrexens bror som är en rex, trots att det blir "samma" sak på ngt sätt..
Obs att jag är inte ute efter att provocera ngn eller så utan jag bara undrar vad skillnaden blir egentligen?
Beslutet togs efter att jag ifrågasatte en annons som tidigare hade lagts upp med ungar efter en dubbelrex. Exakt vad beslutet grundades på kan jag faktiskt inte svara på då det ju inte var jag som tog beslutet, men jag kan svara på hur jag såg på saken.
Det är sen tidigare förbjudet att lägga upp annonser med nakenråttor av alla de slag och manx. Hurvida det faktiskt var förbjudet att annonsera ut avkommor efter dett minns jag inte riktigt… Men jag anser att det är fel att avla på någon av dessa. Jag anser att uppfödare som gör det är oseriösa. Och jag tror att råttor från dessa oseriösa uppfödare lika gärna kan bära på en massa annat "skit" som inte bör avlas på eftersom eftersom uppfödaren ifråga uppenbarligen brydde sig mer om att få fram coola råttor än hur råttorna själva mår. Och ta inte det som kritik nu, Magda, jag syftar inte specifikt på din avel på din dubbelrex och hans uppfödare vem det nu än kan vara. Jag vet ju inte vart han kommer ifrån osv och i ditt fall verkar det ju handla om väldigt genomtänkt avel. Men vart ska man dra gränsen liksom? Vilka ska få annonsera ut sina råttor och vilka får inte? 
En annan aspekt på det hela: Anlag. Råttungar med bara en förälder som är fuzz/manx är ju inte själva nakna/svanslösa. Ska man då få annonsera ut dom eftersom det inte är något "fel" på dom? Om inte, ska man då få annonsera ut avkommor av dubbelrex som ju inte själva är det. Vart går gränsen där? Vilka borde få lägga ut annonser och vilka får inte? 
I mina ögon är det lika bra att göra precis så som vi har gjort. Föbjuda annonsering av alla slags råttor som är nakna/manx och avkommor efter dessa. Det förhindrar en massa onödigt tjafsande. Och är man en bra uppfödare borde man få sina ungar sålda till bra hem ändå, utan att annonsera just här. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det var massa tjaffs om varför dubbelrex skulle tillåtas men inte fuzz och andra nakna. Dubbelrex har inte några genetiska defekter. De är bara 2 rexade som korsats.
Finns inge fel med det vad jag anser iaf. Jag hade mycket dubbelrex förr, tog några kullar där det dök upp osv. Hade inge problem med sjukdomar anknytna till lite eller mycket avsaknad av päls. Hade inte ens större problem med fler ärr pga rivsår. Men det vet jag att andra har haft problem med.
Det kördes helt enkelt en öppen röstning och medlemmarna själva fick välja vad de ansågs skulle vara tillåtet eller ej. Och i den röstningen kom det fram att inga dubbelrex, nakna, manx osv fick annonseras ut.
Vill du ha en ändring så kan man alltid fråga om en ny omröstning till de bakom råttforumet nu när hela nakenråtts epidemin har lagt sig.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
ah det var alltså en omröstning :)
då förstår jag det iaf..
jag har väl eg inget behov av att kunna annonsera här men vill ju kunna visa bilder på mina gulliga bebbar utan att oroa mig för att det ska ses som smygannonsering ;)
sen så är här ju mkt bra råttfolk så det är ju inte fel att kunna annonsera om det någongång i framtiden skulle bli fler små stitchar..
vad jag eg inte förstår med denna regel är väl vad skillnaden skulle vara på att annonsera bebbar efter Stitch (dubbelrex) eller hans helbror som är rex.. det är där jag tycker att det blir luddigt och lite skumt *s* brorsan bär ju på samma grejjer liksom ;) och tar man en kull på en släthårig utan stamtavla så kan väl även den kanske bära på naken/manx osv (eller är det dominanta anlag, nåja ingen aning det hör inte hit) 
så för min del får det gärna vara en omröstning, om det nu var längesen detta röstades fram..
Bebis tråd får du göra (TROR jag). Ärligt talat total noll koll på det :-/ . Bara lägga upp bilder och prata om ungarna. Inte nämna vilka som är kvar hemma, söker hem eller besvara på folk som frågar om du har nån till salu. Bara be dom att ta det via pm.
Vill du ha chans på en omröstning så starta en förfrågan om det kanske öppet på forumet och hoppas på svar från satjvärden. Eller via pm till sajtvärden.
#3 Tja, man skulle ju kunna förbjuda annonsering av ungar från all oseriös avel. Frågan är bara, vem ska bestämma vad som är seriöst eller inte? Nu verkar ju marioteten tycka (eller gjorde iaf då) att dubbelrex är oseriöst, och då är det ganska lätt att ta beslutet att dessa inte får annonseras ut. Personligen skulle jag gärna se annonseringsförbud på en hel del annat också, även om det vid vissa tillfällen skulle betyda att även seriösa uppfödare inte skulle få annonsera ut sina ungar. Men nu är det ju för det första inte jag som bestämmer här och för det andra så skulle det bli rätt kränkande för en del. Ännu värre skulle det bli om man började göra undantagsfall för att "jag anser din avel vara seriös". Då är det mycket bättre att hålla sig till vad allmänheten tycker och att dra alla över en kam. Ingen får annonsera ut dessa råttor, oavsett hurpass seriösa dom är som uppfödare.
Och visst, då får man en situation där Stitchs bebbar inte får annonseras ut medans hans brors bebbar (om det skulle finnas några sånna) är ok. Men frågan är, hur skulle man kunna göra det annorlunda..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#4 jo en bebistråd har jag om dem, eftersom meningen var att alla skulle bo kvar här, men det kändes lite som att folk lätt kan ta det för en till salu tråd om man skriver om ungarna och syftet med parning med mera om man inte tydligt skriver att ingen är till salu.. eller jag vet inte.. äähh.. för min del blev ju de som ändå blev till salu sålda även utan att annonsera här. blev mest lite fundersam över regeln och hur man kommit fram till den gränsen osv..
och om det t.ex var tillåtet att annonsera bebbar som är barnbarn till dubbelrex och hur man ska veta sånt..
kanske bara är jag som svävar iväg i konstiga funderingar 
men det behöver inte ändras någon regel för min skull iaf
men är det fler som tycker det behövs omröstning så kan det ju kanske vara läge.. men som sagt, ingen behöver göra det enbart för min skull 
'
sen det här med andra typer av mutationer som orsakar lidande så tycker jag det är rätt att de inte ska annonseras, men jag vet att när dumbon kom så var där samma diskussion om att det är skadligt osv och jag vet folk som är emot dumbos för att öronställningen ev skadar deras kommunikation i flocken och sånt.. så alla har ju olika definition (stavning?) på vad som är skadligt..
jag anser inte att Stitch lider varken av sina öron eller bristen på päls 
#6 jag vet inte hur man skulle göra annorlunda faktiskt, men är det så att majoriteten anser att avel på dubbelrex är oseriöst så är ju annonsregeln helt rätt, jag var mest fundersam på hur man kommit fram till det.
om det t.ex var sajtvärd/medarbetare som ensamma tagit beslutet hade jag inte tyckt att det var bra, men nu fick jag ju veta att det varit en omröstning, och tycker majoriteten såhär så är det ju rätt att regeln är kvar 
Jag kan ju iofs inte minnas någon omröstning. Å andra sidan har jag bara varit medlemm i runt ett år nu, så…
//Lamina
HIttar bara tråden där det diskuteras. http://rattor.ifokus.se/discussions/4d715869b9cb46222d067f8a-ang-annonsregler

Ska finnas en röstning någonstans oxå har jag för mig, tillomed 2-3 st för den ena blev totalspammad om en viss uppfödare det var ett himla liv om då.. Tror inte jag var Medarbetare just då , hittar iaf inget sparat. Men hjälp vad less jag var minns jag över det ständiga ifrågasättandet av exakt allt som förstörde hela forumet och allt privat groll som kom upp i alla trådar. Mycket därför det vart nolltolerans mot allt oxå.
Sökfunktionen är ju sämst i internetvärlden oxå, går inte att hitta ett dugg.
Qui dormit, non peccat
Det var en omröstning. Medlemmarna valde själva att detta skulle införas.
Jag var inte Sajtvärd då men medis och detta ämnet var bland de mest diskuterade och provocerande. Det gick inte en dag utan att nån blev avstängd, hattrådar skrevs till mig och Sajtvärd, PM skrevs där dom var betydligt mer grova.
Kom tillbaka med nick efter nick för att låta nakenråttor säljas, oavsett vilken variant det var. så till slut så röstades det igen och denna gången var de 3 som hade hundra nick var (överdrift) avstängda och resten av medlemmarna fick sin åsikt hörd.
IOM. att det blev den nya versionen så har mycket försvunnit. så jag kan inte leta reda på allt men det bad du mig inte om heller Magda. :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Nu är inte jag insatt i ämnet avel eller liknande alls så rätta mig om jag har fel, men varför inte bara ha en omröstning om bara dubbelrex om det nu inte var något fel på dom förutom att de saknar päls? och att de som bara vill sälja råttungar och såna jobbiga är borta?
Det behöver ju inte bli ändring på reglerna bara för att man röstar, det kan ju bara vara en intresseröstning eller vad man kallar det, och inte en fastställande röstning, eller? Fast det kanske inte var så länge sen det var en sån här röstning?
Fast, det kanske blir mycket gnabb i den tråden också, det är ju lätt hänt..
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Röstningen var runt 2008 tror jag. Kontakta Sajtvärd om frågan till en omröstning och se vad hon säger. Jag skulle nog rösta för annons på dubbelrex. Men jag är helt ok med det beslut som tagits då det var så mycket tjaffs.
Kapar tråden lite och undrar lite lätt då om annonser på vuxna dubbelrexar för omplacering/försäljning är tillåtet?

#15 Nope inte som det är nu. Inga dubbelrex alls är tillåtet för försäljning.
Qui dormit, non peccat
#15 I reglerna står det: Det är inte tillåtet att annonsera ut råttor som är nakna, dubbelrexade eller manx eller avkommor av dessa
//Lamina
#16 Okej. Inte ens omplacering?
Inte ens omplacering. I så fall skulle man ju bara kunna sälja ungarna som omplaceringar istället.
//Lamina
#19 Okej, bra att veta, tack!

Jag var Sajtvärd då om jag inte minns fel. Beslutet kom till precis som allamej sa.
Oavsett vilken slags nakenhet det rör sig om anser jag att beslutet var riktigt. Bara för att dubbelrexar inte har samma fel som fuzz gör det inte oki att avla fram dom. Djur har en päls av en anledning.

Okej, då ska vi ha lite etisk argumentation här.
Vad är uppfödares etiska utgångspunkter för aveln i Sverige?
1. Vi avlar för tamråttssveriges bästa, dvs. att sprida råttor med bra temperament och hälsa och det är angeläget att vi har många uppfödare och djur från många olika linjer för att hålla beståndet levande och friskt.
2. För att hålla beståndet friskt vill vi inte avla vidare på och sprida allvarliga defekter.
Defekt i detta fall är avsaknad av päls, då det gör råttan känsligare för drag. Utökar vi till andra defekter av andra nakna varianter så blir listan längre men eftersom vi pratar dubbelrex är det alltså enbart nedsatthet pga. avsaknad av päls vi diskuterar här. Så jag antar att det är utgångsargumentationen.
Om vi är överens om dessa två punkter så kan vi gå vidare till nästa steg.
Om vi parar en dubbelrex med en slät, sprider vi då nakna råttor i Sverige? Bidrar vi på ett dåligt sätt till spridningen av defekter? Svar: Nej.
Ur den etiska utgångspunkten finns det alltså inget fel i att använda en dubbelrex i avel om man parar den med en slät. Man sprider inga skadliga gener och ungarna blir inte dubbelrex så det finns egentligen ingenting skadligt eller oseriöst i den handlingen. (nu pratar vi konsekvensetiskt här alltså) Dubbelrexen är redan dubbelrex och vi förvärrar inte det på något sätt genom att avla på den.
Däremot kan det väl kanske vara diskutabelt om man ska avla fram dubbelrexar. Där finns det etisk argumentation som kan hålla, dvs. om man inte vill ha någon form av naket till försäljning på forumet.
Anledning? Jag tycker att alla djur som har bra temperament och hälsa och som man har en bra partner till ska avlas vidare på om tillfälle finns. Det ska alltså vara en huvudregel för tamråttssveriges bästa. Det är viktigt att aveln fortskrider! Jag tror inte att alla förstår hur illa det står till med tamråttorna idag, vi behöver varenda bra individ vi har.
Undantagsregeln ska vara om det finns allvarliga defekter som kan spridas, där naket alltså kan ingå. Då ska de inte gå vidare.
Men jag anser alltså att det är mycket dumt och inte speciellt gott för Sveriges tamråttbestånd att avstå ifrån att avla på en hane som är dubbelrex enbart för nakenhetens skull. Som sagt så sprider han inte nakenheten vidare.
Men då ska han alltså vara dokumenterad dubbelrex och paras med en slät.
Dock respekterar jag så klart forumets regler och den demokratiska röstningen som vi hade här för ett par år sen.
Ville bara delge mina synpunkter och sätt att se på det! :)
Älskar mina stora små vänner..

(Eller, givetvis sprider vi genen, men ska vi gå så långt som att spridning av genen ska förbjudas så måste även rex bannlysas.)
Det blir i vilket fall som helst inga dubbelrexar i kullen.
#22 bra inlägg! :-D
#23 håller med!!

Ja, men samtidigt förstår jag att det är problematiskt med "oseriösa uppfödare". Det är inte lätt att vara moderator här.
Och om vi alla ska vara ärliga, så är det DET som är anledningen till att regeln finns, att sortera bort dom oseriösa. Eller hur?
Men handlingen är alltså inte fel i sig, det är det jag vill poängtera.
Det är viktigt att man argumenterar utifrån rätt skäl, rätt grundargument, annars kan det bli lite tokigt. Vi vill väl sprida kunskap, inte okunskap?
Och jag tror tyvärr att en regel som den här, om den inte är motiverad väldigt tydligt, kan bidra till att folk avstår ifrån att para väldigt bra råttor, trots att det inte på något sätt sprider några defekter i Sverige.
Och det tycker jag vore hemskt synd.