Annons:
Etikettrif-och-ifokus
Läst 1773 ggr
sussa08
9/22/08, 11:54 AM

Ang annonsregler

Läste igenom reglerna idag om annonseringen och undrade lite över varför man inte fick annonsera om pälslösa råttor…

Gäller det endast de råttor som inte har päls någonstans eller gäller det även rexade som ibland tappar sitt hår?

Eller dubbelrexar som har hår på vissa ställen? Om det gäller dubbelrexar borde väl anninser på rex också va förbjudet då deras päls kan vara varierande…

Vill inte verka sur eller nåt, det är jag inte då jag vet vilka skäl det finns att inte stödja aveln på nakna råttor :) Men jag ville bara få lite klart för mig :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Annons:
sussa08
9/22/08, 12:16 PM
#1

Tänkte också på om der varit nån omröstning om att detta inte stödjs av majoriteten på forumet, i så fall har jag missat detta :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Allamej
9/22/08, 1:12 PM
#2

Vi har bestämt att vi inte ska stöjda avel på riktiga nakna eller dubbelrex eftersom det är för råttornas bästa.

I en rexkull så är ju åtminstone hälften släta också så det kommer ju att synas att det ren rex vid pälsbyte.

Dubbelrexar har inte samma problem som dom riktigt nakna men ska vi förbjuda A så måste vi förbjuda B.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

sussa08
9/22/08, 1:33 PM
#3

Men då stöds inte avel på rex-rex? då är ju risken stor för dubbelrexar?

När jag löpte mina första råtor var det allt från släta som mina killar till en helt naken, får inte kullen annonseras här då? Eller är det bara den nakna som inte får synas?

Borde det inte vara en omröstning i alla fall, är säker på att de flesta är emot aveln men i alla fall, då kan inte någon *som jag själv ;P* påpeka nåt om det :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Allamej
9/22/08, 1:49 PM
#4

Kan man inte hitta en annan partner än en rexad till sin rexade hona så kanske man ska söka lite till, vänta eller låta bli. :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

sussa08
9/22/08, 7:57 PM
#5

Menade bara att man inte stödjer den aveln heller? :) alltså får man inte sälja ungar som har syskon som är dubbelrexade? :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

idaleck
9/22/08, 8:19 PM
#6

Det låter som en vettig regel tycjer jag. Rif ska väl främja råttornas bästa eller hur det nu var? Och då hör det kanske till att inte stödja avel på defekter. =)

Annons:
Allamej
9/22/08, 8:44 PM
#7

Rex i sig är inte en defekt, inte i den sanna meningen iaf. men om man dubblar rexanlaget så förlorar en del av den kullen ett av sina bästa försvar, pälsen.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

idaleck
9/22/08, 8:46 PM
#8

jag syftade inte på rex när jag skrev defekter ;)

hus-musen
9/22/08, 9:15 PM
#9

dubbelrexade råttor och äkta nakna råttor ska ej annonseras ut på detta forum då de har genetiska framavlade defekter och det inte finns någon anledning för rif att stödja den sortens avel. så är det bestämt och så blir det.

vanliga rexar får fortfarande annonseras ut som vanligt=)

Qui dormit, non peccat

 


sussa08
9/22/08, 10:29 PM
#10

Men då borde väl inte albino heller stödjas :P Förlåt min krånglighet, men jag bara funderar ^^ Vill inte starta nå bråk bara en vanlig diskussion! :)

Menar att de ofta har problem med bla syn och har ofta dåligt immunförsvar…

Då kan vi väl inte stödja det här heller?

Har även för mig att roans har vissa problem med?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Allamej
9/22/08, 10:51 PM
#11

Albinos kan man få i vilken kull som helst. Och att dom ser sämre än andra råttor beror ju på att dom är rödögda. Då borde man, om man resonerar som du, förbjuda annonsering av beige, champagne, silverfawn ect ect…

Roans är tyngda av problem pga. av oansvarig grossistavel. Det finns några eldsjälar som vill försöka få fram friskare linjer av dessa men det är inte så roligt jobb när de perfekta avelsdjuren en dag kan ligga i buren död…

Vi har nu sagt att pälslösa råttor inte får säljas här.

Det är av en god orsak. :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

sussa08
9/22/08, 10:59 PM
#12

Men att bara förbjuda en defekt är ju helt fel, det är dubbelmoral?

Jag tycker det är rätt fel att tre-fem personer bestämmer vilken avel som får försigå på forumet…

Min åsik är att om man ska förbjura nåt så ska alla fel förbjudas, det sjulle väl antagligen leda till att endast släta, mörka toppörade råttor skulle få säljas här?

Förlåt att jag tar det till en så låg nivå, men jag som har en naken kille själv, som inte har några problem alls utan är en pigg och lycklig prick, tycker att seriös och kontrollerad avel på dessa inte är fel…

Tror att det är fler med mig som tycker så…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

hus-musen
9/22/08, 11:00 PM
#13

har aldrig sett en albino annonseras ut här faktiskt så det har jag inte tänkt på. de har väl inte sämre imunförsvar?? att de ser sämre är sant eftersom det fattas ett ämne, samma ämne som gör att de blir vita. men man kan inte förbjuda alla rödögda råttor att annonseras ut här, bara för att de ser lite sämre än de svartögda.

att roans har sämre immunförsvar osv som det pratas så mycket om tror jag inte. det ryktet har nog snarare upstått då många köpte zooråttor som var roan bara för att det var populärt. och zooråttor kan verkligen ha varierande kvalite. men det gäller alla populära färger och teckningar.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
KickanW
9/22/08, 11:16 PM
#14

Man måste väl sätta gränsen någonstans, eller hur? Om man inte får sälja råttor med några fel kan man inte ha annonsering alls. Hur många perfekta råttor finns det?

Naken och dubbelrex finns det många vetenskapliga bevis på att det är skadligt och försämrar råttans liv väsentligt. Därför är det väl passande att sätta gränsen där?

hus-musen
9/22/08, 11:23 PM
#15

#12  om vi bara ska ha avel på "riktigta" råttor så ska enbart agoutifärgade toppörade råttor med en maxvikt på 500 gram som vuxna säljas här. för allting annat är framavlat.

att du stödjer avel på nakenråttor är en sak, men in det stora hela så är inte de friska. en nakenråtta kan vara trevlig och underbar, men det är inte det det handlar om. och hur mycket seriös avel det än är så avlas det fram råttor med genetiska fel när de är nakna/dubbelrexade. de nakna sakrnar väl något i thymus eller liknande? som gör dem extra utsatta? dubbelrexarna har inte det problemet, men varför avla fram djur med defekter över huvud taget?

en uppfödare får avla på precis vad h*n känner för, men inte annonsera.

Qui dormit, non peccat

 


Nicciz
9/23/08, 12:41 AM
#16

#0 Vill bara förtydliga ditt inlägg lite. Vanliga rexar tappar bara pälsen i varierande grad när dem byter från bebispälsen. Om dem fortsatt tappar päls fläckvis och periodvis under livet är det en dubbelrex.

Dubbelrexar kan ha full päls fast kortare. Och dem kan vara nästintill nakna. Det har med generna att göra hur mycket eller lite päls dem har. Tex så har avel dubbelrex+dubbelrex i flera generationer gjort att dem får mindre päls och blir mer nakna. Detta för att tjäna pengar på dem som "äkta nakna".

Skälen som finns att inte avla på "nakna" (så som dubbelrex) råttor är just argumentet att dem har ett handikapp utan päls. Och det kan ju diskuteras. Drar man det till det yttersta är det dock ett handikapp (punkt ;)

Men anledningen till att inte avla på äkta nakna rnu/rnu shn/shn och fz/fz är att dem har invärtes probelm redan från födseln. Så som avsaknad av thymus och njurproblem osv. Och det är väl inget att sträva efter kanske ;) Majoriteten har dessutom inåtvända bröstvårtor vilket gör att hårlösa mammor inte kan dia sina ungar :(

Men med det sagt betyder det inte att vi inte kan njuta av dem vi har eller hur? :D

Nicciz
9/23/08, 12:46 AM
#17

#15 Av ren nyfikenhet.. varifrån får du att över 500g råttor är special fram avlat? Det är snarare tvärtom ;)

zickan
9/23/08, 1:55 AM
#18

Jag har inte märkt någon förändring i livskvalite eller sjukdomar hos dubbelrexade. Alla råttor är känsliga för drag.  Har ingen dubbelrexad som blivit mer eller mindre sjuk än någon annan råtta. Har heller inte haft mindre livslängd.
Är den riktigt nakna råttan som har alla genetiska fel. Dubbelrexen kan vara lite småfrusen av sig men inget mer.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
9/23/08, 2:01 AM
#19

Har ju legat annonser ute om odd eye och albino. Vilket både har risk för nedsatt syn till blindhet. Samt odd eye  har sina egna defekter.

Om man nu ska börja gå igenom reglerna ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
9/23/08, 2:22 AM
#20

Ang dubbelrex och naket.. Har ni verkligen koll på vilka regler som gäller ang annonsering. Jag har inte läst dom så bra men kollar man på säljes annonserna har våran egen satjvärd lagt upp en annons om dubbelrex och ev riktig naken. Så det verkar inte vara så hårda regler om vad man annonserar om så länge det skrivs med all info ;-)…

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Nicciz
9/23/08, 2:32 AM
#21

#20 Det var en omplacering Flört och det är from det att dem nya reglerna kom upp som det gäller… och som jag förstått det är fortfarande omplaceringar av pälslösa tillåtet. Men man vill inte stödja/uppmuntra aveln på dem genom att ha annonser som triggar folks köpsug ;)

Hitta fel kan alla göra bara man letar… var inte så trilsk nu zickan Flört

zickan
9/23/08, 2:38 AM
#22

haha.. ne inte trilsk :-P.. Fick det bara inte att gå ihop.

Om man nu kan annonsera om omplacering. Så finns det egentligen inget stopp mot att anonsera om råttungar. Är ju bara att skriva omplacering typ ;-)
Sedan om man ska vara rejält jobbig så borde man ta bort alla annonser som bryter mot reglerna, även de gamla om nu reglerna ska gälla helt. De ligger ju ännu kvar för att kunna läsas och ge reklam för råttor som finns och kanske kommer att finnas till försäljning.

Om man får omplacera t.ex dubbelrex då borde man få anonsera om köpes också ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
9/23/08, 2:42 AM
#23

Ah, glömde.. För att vara ännu jobbigare så borde det då stå med att man inte får anonsera om albino som kan ha nedsattsyn/blindhet, odd eye eller andra ting som kan leda eller innehålla genetiska fel och sjukdomar. Eftersom dubbelrex inte har några sjukdomar eller större fel förutom att råttan kan bli lite frusen och kan behöva lite extra att bädda med och ovanstående typ odd eye står under direkt genetiska fel och kan vara mycket värre än dubbelrexad ;-)..
Så teoretiskt sett borde inte dubbelrex förjudas om inte en rad annat förbjuds. Men däremot riktiga hårlösa borde förbjudas eftersom den bär på defekter.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
9/23/08, 2:44 AM
#24

Det där var kanske att trilskas ;-).. har lite tråkigt i kväll. Alla djuren sover.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
9/23/08, 3:19 AM
#25

Även jag undrar hur man gör med kullar där det finns både dubbelrex och vanliga rexar/släta. Får man då inte annonsera ut nån ur kullen alls, eller får man annonsera ut de som är rex eller slät, helt enkelt bara inte lägga ut dubbelrexarna i annonsen? Ska man vara riktigt noga så kanske man ska förbjuda annonser på kullar ur de kombinationer som ger naket och dubbelrex istället för att enbart förbjuda råttorna i sig?

#12: Man kan inte vara både seriös och samtidigt medvetet föda upp råttor som inte ens har thymus eller fungerande njurar.
Ska man vara riktigt petnoga så är det inte ens lagligt att föda upp den sortens nakenråttor. Beror ju självklart på hur lagen ska tolkas iofs men man kan knappast påstå att avsaknad av thymus och njurfel inte är defekter som påverkar de negativt…

#18: Nu glömmer du att pälsen inte bara ska värma utan även skydda mot klor och tänder bland annat… Många dubbelrexar blir väl även småväxta har jag för mig? Småväxta råttor kan få problem med inre organ. Sen om organproblem är vanligt på just dubbelrex har jag ingen som helst aning om, men iaf.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

zickan
9/23/08, 3:44 AM
#26

Nej det är inge organ problem eller liten i växten på dubbelrexade. Det hänger helt på hur man avla. Precis det samma som med släta.
Har inte heller tandproblem och aldrig haft på någon dubbelrex. Klor, ja det kan vara litet problem. Men inget medicinskt problem som inte går att lösa. Oftast är även dubbelrexade ännu pälsade från mycket till lite. Varav dåligt rexad även har samma problem och kan då räknas till att rexade inte får vara med på annons heller ;-)..
Klippa/fila klor på alla i buren regelbundet. Voila så är det löst. Jag är inte så noga med att fila klor och jag har inte mycket problem med rivmärken heller.  Rivmärken uppkommer endast när de slåss vilket de inte gör. 

Devi min ena tjej som var ifrån zoo affär vad dubbelrexad, nästan helt naken. Fick tumör vid två års ålder.  Vägde 358gram.
Lugus, dubbelrexad, nästan helt naken. Snart 3 år lever ännu. 570gram när han flyttade ifrån mig.
hubba bubba. född 21/4 2008. redan 510gram. dubbelrexad mycket pälsad.
Så att de blir sjukare och lever kortare har jag inte märkt av på någon ännu.
Haft rätt många dubbelrexade. Aldrig ägt eller kommer äga en riktig naken för jag står inte för nått som har med det att göra även om jag gillar nakna råttor. Men där är det både olagligt att avla och dåligt pga defekterna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
9/23/08, 3:53 AM
#27

Försöker inte få reglerna ändrade. Bryr mig egentligen inte. Bara en intressant diskussion varför dubbelrex inte får anonseras om trotts de egentligen inte har någon hemsk defekt.  Medans det får anonseras om typ albino som kan ha nedsattsyn, odd eye, dåligt rexad.

Samma där. Får endast de ur kullen som blir släta samt bra/dåligt rexade vara med på annonsen. Måste den/de dubbelrexade som föds  i kullen lämnas helt utanför.
Fast en dåligt rexad är inte det en dubbelrex med mycket päls?

Sedan en ny fråga. Om det var en tjuvparningskull. Dvs inte planerat att få dubbelrex. Eller där personen inte alls vet om att man får dubbelrex genom att para rex+rex och hittar detta forum för att annonsera. Är det då okej?

Och ska verkligen omplacerings anonser om dubbelrex/nakna få existera om man inte får lägga ut köpes annons eller säljes annons. Är fortfarande en form utav säljes.

hehe.. sorry. .. kan inte låta bli att lägga mig i. Är en bra diskusion ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
gulzebra
9/23/08, 3:54 AM
#28

Ok. Ja jag har själv ingen erfarenhet, har en dubbelrex och hon är min allra första (och troligen sista) dubbelrex. Är helt enkelt sånt jag fått lära mig en gång i tiden :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

zickan
9/23/08, 4:02 AM
#29

Folk säger att dubbelrex är dåligt men har ännu inte märkt nått av det. De gillar att ligga nära huden och i kläder för att få lite värme. Trivs underst i högen av flock medlemar.  Har större chans att få rivmärken men kan slippa det genom klo vård av resten av medlemmarna och undvika bråk. Kan behöva bli insmörjade efter bad men det är väldigt enskilt.
De flesta dubbelrex har dålig stamtavla och därmed fått sånt i bagaget. Men har annars inte märk skillnad på dubbelrex och slät som varit rakt negativt.
Äger själv i dagsläget 4 st varav 2 är ute på foder.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

sussa08
9/23/08, 11:24 AM
#30

Jag undrar mer varför inte alla i forrumet fått delta i beslutet :P

Det är ju hellöjligt att de som kan ta bort sånt o lägga till sånt gör allt på egna villkor och egna åsikter…

Annars skulle ni ju kunna lägga till en regel som att nä, vi tycker inte om agouti, de får inte finnas här!

Jag önskar en omröstning!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

hus-musen
9/23/08, 12:02 PM
#31

#17 satt och kikade på nature på tv=) de är bara i udda fall som med de råttor som lever på soptippar som blir riktigt stora! och då är det genom generationer med mycket mat, de går ju visserligen ganska fort för en råttfamilj! våran tama brunråtta är framavlad för att vara större och ha ett lugnare temperament=)

Qui dormit, non peccat

 


Razzo
9/23/08, 12:17 PM
#32

Personligen skulle jag inte ha några problem med att förbjuda att det annonseras planerade parningar med råttor som är odd-eye! Om jag förstått det hela rätt så är oddeye delvis kopplade till highwhite anlag och kan därför medföra megacolon, en avel jag inte tycker man bör stödja. Samma med Roan+Roan parningar (fast det är en annan diskussion kanske) då jag tycker det är en onödig risk.

Att man råkar få en "defekt" råtta i en kull (om man nu räknar ex. oddeye som en defekt) tycker jag däremot inte ska diskvalificera hela kullen. Avlar man rex+rex så vet man att man med största sannolikhet kommer få dubbelrex, det är ett aktivt val och tycker inte heller det bor uppmuntras. Vet man inte att rex+rex ger dubbelrex borde man inte heller avla.

Tjuvparningar eller gravida zooråttor är för mig ett undantag, antar dock att risken är stor att det missbrukas (jag varit med om många som velat ta kull, blivit avråda och fått en tjuvparning mellan dessa råttor 1 vecka senare). Angående omplacering av dubbelrexar är det väl bara att sätta en lägsta ålder på alla omplaceringar så hindrar det att folk tar kull och annonserar ut dem som omplaceringar istället.

Angående Albino så kallas det PEW just eftersom det är omöjligt att veta om råttan är en riktig albino. Så chansen är stor att det är en övertecknad rödögd råtta som därför blivit vit. Har aldrig hört talas om att de skulle ha sämre immunförsvar. :)

Alla rödögda råttor ser dock sämre, inte bara PEW. Både svartögda och rödögda råttor ser dock dåligt (i jämförelse med andra djur) så det är inte deras viktigaste sinne och går inte alls att jämföra med våran syn.

Beaver
9/23/08, 12:36 PM
#33

Men vad har dubbelrex för genetiska defekter då? Inte för att jag är särskilt förtjust i dem själv men undrar också varför en sådan regel satts upp. Skulle vara kul att få läsa lite fakta där och inte bara generella 'så tycker vi' Glad

Razzo, odd-eye är inte alltid kopplade till highwhite anlag. Det finns faktiskt ingen egentlig dokumentering på hur den nedärvs för det är inte kartlagt. Däremot är den mer förekommande hos djur med high white anlag men den har även dykt upp hos djur som inga har alls.

Razzo
9/23/08, 2:29 PM
#34

Därför jag skrev delvis och inte alltid. Glad

Annons:
Nicciz
9/23/08, 2:46 PM
#35

*funderar* Fast tanken på att förbjuda annonser på råttor med highwhite anlag känns faktiskt ganska bra Oskyldig

#33 med flera. Dubbelrexar har egentligen inte några genetiska defekter. Inte invärtes iaf. Dem som är tar avstånd från dubbelrexar och ibland även rex säger att - Pga av att pälsen inte finns/är slät har andra råttor/ägare svårt att läsa dess kropps språk. För man ser inte om den tex reser ragg, är uppburrad och sjuk osv. Dem kan ha problem med hårstån/morrhår som växer inåt eller är böjda så dem tex stör ögat. Pälsen ska skydda mot kyla, och attacker.

Och nu tänker jag gå in med personliga åsikter :P Jag har två nästan nakna dubbelrexar ev fz/fz och har ägt flera genom åren. Våra tamråttor lever inte i det vilda utomhus. Dem lever inomhus under kontrollerade temperaturer. Alltså är inte avsaknaden av päls som temeraturskydd ett problem. Det finns såväl nakenhundar och nakenmarsvin. (Jämför då på hundarna som måste ut.. (om dem inte bor i Usa :P)

Det finns flera andra tecken att kika på hurvida ens råtta är sjuk. Och OM man har en bråkig grupp är det faktiskt RÅTTägarens ansvar att lösa problemet. För det är pga av oss som dem sitter i en bur med individer dem inte själva valt. Och har man rent aggressiva djur i flocken så löser man det problemet på bästa sätt för ALLA individer den innefattar. BÅDE PÄLSADE/OPÄLSADE o MINDRE PÄLSADE. En råtta, hane som hona dödar lätt en annan bara den vill. Och råttänder tar sig lätt igenom även ett lager av päls.Det gör otrimmade klor oxå Förvånad men man ser inte revorna lika tydligt ;)

Summasumarum när vi pratar om tamråttor i inomhusmiljö så är det inte en defekt i dem begreppen motståndstagarna glatt slänger sig med. Men visst är det en defekt i jämförelse från standard, men som någon nämnde innan.. det är ju faktiskt allt utom toppörade agouti´sar Tungan ute

Fast även om jag inte är emot rex eller dubbelrexar så ser jag gärna att RIF är fritt från annonser om dem. Just pga av att det är en enormt stor buskavel på dubbelrex för att det är udda och ett lätt sätt att tjäna pengar. Och därmed dras dem med ett skitbagage precis som tex roans. Och det har jag svårt att stödja. Jag letar hellre upp en seriös uppfödare om jag promt ska köpa ett par Skrattande Och man kan fortfarande kika/annonsera på blocket och zoonen.

Beaver
9/23/08, 3:10 PM
#36

Tycker det bara är lite snudd på att förmänskliga djuren när man anser att de 'lider' utan päls, och att andra pälsade råttor inte förstår dem i sitt kroppspråk för de helt enkelt saknar päls. Även att vi inte förstår dem för de har ingen ragg att visa, tyvärr det är för mig inget egentligt argument då råttan som de flesta flocklevande djur har en stor repetoar av kroppspråk och ljud för att visa sin sinnestämning på. Missförstå mig inte jag har inte haft någon dubbelrex eller naken och men tycker bara det blir tokigt när ett forum försöker begränsa annonser så det bara går för att vissa anser att djur av en viss typ far illa eller lider. För jag menar, var dra man gränsen? Finns ju andra tvivelaktiga varianter. Varför förbjuds inte dem då?

Dubbelrex som ovan nämner har inga fysiska men eller defekter av sin fläckvisa nakenhet. Inte vilja ha annonser om nakna råttor kan jag förstå, där finns det vetenskapliga studier som visar på en rad olika problem beroende på vilken typ av nakengen. Så där har man ju begränsad livslängd och hälsa på djuren. Vill bara dra saker till debatt då #0 tar ju upp en del saker som kan vara värt att diskutera om.

MalinMalin
9/23/08, 3:16 PM
#37

Jag tänker inte ge mig in i nån debatt,men utvecklingen går framåt…numera finns det nakenråttor som inte har alla dessa defekter som det förr pratades om.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Beaver
9/23/08, 3:19 PM
#38

#37 med tanke på vilken mikroskopisk nivå dessa problem rör sig på, så skulle jag  tro att det går bara att bevisa i labbmiljö och med väldigt nogranna studier. Men som sakt det är vad jag tror själv har jag ingen direkt åsikt eller större kunskap om det.

Mymlan
9/23/08, 3:25 PM
#39

#37 Var är faktan på det var kan man läsa om det?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Allamej
9/23/08, 3:30 PM
#40

#37 Jag och alla andra vill ta del av denna nya utveckling.Kan du vänligen dela med dig av den informationen?

Editerat

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Glimmersr8or
9/23/08, 3:33 PM
#41

Ang. highwhite

Bara för att en råtta t.ex. har mycket vitt eller en bläs innebär det inte att den är en bärare av och en risk för megacolon.

Vilka råttor är då "highwhite" och bär på megacolon anlagengenen? Vem ska avgöra det?

Den som vet säkert är en uppfödare som har noga koll på linjen varifrån den kommer och som vet om det dykt upp megacolon tidigare i linjen.

Hittills är det förhoppningsvis fortfarande få råttor som bär på dessa anlag i Sverige.

Annons:
Beaver
9/23/08, 3:41 PM
#42

#41 de highwhite anlag som har haft problemen med megacolon är inte särskilt vanligförekommande i sverige. De gener vi har är ju för irish/hooded/etc, berkshire/bläsad etc och roan. Dessa är inte samma gener för vitfläckighet som som florerar både i USA och resten av europa, som alltså har gett problem men mycket odd-eye och megacolon. DE är de riktiga 'highwhite',sk. problemgenerna.

Så bara för att en råtta är nästintill helvit av någon vitfläcksgen behöver det inte betyda att den löper risk för megacolon. Avlar man på dessa så vet man ju vad för typ av gener man har att göra med. Så att förbjuda annonser av highwhite anlag är åter igen mer kompicerat än vad det låter. För då nekar du inte någon att annonsera pga råttans utseende, utan pga råttans gener. Och där måste du själv vara insatt i vilka gener det rör sig om.

MalinMalin
9/23/08, 3:42 PM
#43

#40

Nu måste jag påminna dig som medhjälpare här(vilket du redan borde veta) att denna tråden handlar inte om MIG utan om Annonsregler och det pratas generellt om nakenråttor.

"Eftersom din avel på står och faller på denna informationen"

Skandal att medhjälpare hänger ut medlemmar och deras avel.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Beaver
9/23/08, 3:44 PM
#44

#43 Malin de ifrågasätter inte dig som person eller din avel, de vill bara vet vad för ny forskning det rör sig om och ta del av kunskapen. För tråden handlar ju om nakenråttor och om någon säger att de har fått bukt med problemen så är det ju bara bra.

Glimmersr8or
9/23/08, 4:15 PM
#45

#42 Jag vet det :)

Tanken med mitt inlägg var att det var "onödigt" med att förbjuda annonser med highwhite då det hittills förekommer sällan i Sverige så att det knappast skulle behövas ett förbud. Men det kanske kommer att behövas ett sånt förbud i framtiden, då jag ser en oroväckande framtid för råttorna och deras hälsa pga människan. Men det ska vi inte gå in på här :)

Allamej
9/23/08, 4:18 PM
#46

#43 Jag har nu editerat mitt inlägg men jag är fortfarande intresserad av informationen.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

wintermynta
9/23/08, 4:18 PM
#47

När jag skrev reglerna så inser jag att det vart lite luddigt och jag ska ändra.
Förbudet gäller hela kullar där man fått fram pälslösa råttor.

Reglerna är skrivna för medlemmarnas skull och för att minska utbudet av oseriösa uppfödare.
Jag har påbörjat en artikel om nakenråttor och kommer publicera den så fort den är klar.

Nicciz
9/23/08, 4:20 PM
#48

#41 Jo jag vet, jag tänkte mycket djupare än vad som är uppenbart i mitt inlägg. Första jag skrev efter att jag vaknat Flört så synken mellan hjärna fingrar var nog inte helt ok. Men för att kortfatta mitt djupa tänkande så var det att ska man hård dra, då ska man hård dra mycket mer än dubbelrexar. Och som det ser ut i Sverige idag är det just importerna som kommit från tjekkien via mellanländer som dras med störstrisk för megacolon. Och där har vi ingen större kontroll på linjerna pga tex språkbarriärer och inrapporteringar av släkt till uppfödarna.

Vidare så är det ju charmigt med mycket vitt, eftersom det återigen är annorlunda och inte det vanliga och kan kanske leda till ännu en okontrollerad "tecknings" avel. Om du förstår mitt tänkande.

Och som #37 skrev så har nakengenerna utvecklats åt det positiva hållet. Tyvärr har jag inte hittat någon forskning på det då nakenråttorna nästan glömts bort i labbvärlden. Men söker man på olika uppfödares och ägares hemsidor ser bilden av livslängd och livskvalité lite annorlunda ut nu mot förr. Dem artiklar som finns ang. defekter på nakengener skrevs för många år sen och baserades på ännu äldre labbforskning.

'

Annons:
Mymlan
9/23/08, 4:24 PM
#49

#47 Gäller förbudet även om de har naket i stamtavlan men inga nakna finns i kullen?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Beaver
9/23/08, 4:39 PM
#50

#45 aha trodde du var mer inne på att förbjuda highwhite annonser som ett par stycken ovan tyckte.

Har dock inte fått någon klarhet i det här. Varför vill sajtvärden och/eller medhjälparna inte ha annonser med dubbelrex? Eller kommer det bli mer uppenbart i denna artikel ni skulle skriva?

Nej jag stödjer inte aveln. Men jag vill dock gärna ha ett argument för varför dessa förbjuds att annonseras om. Eftersom vi nu fastställt att de inte har några fysiska men eller defekter som påverkar deras livslängd och kvalité.

MalinMalin
9/23/08, 4:49 PM
#51

#46

Jag hoppas du fått en tillsägelse nu då du bröt mot forumets regler,dom reglerna bör ju gälla även Medarbetare.

(ifs så bör ju utsedda Medarbetare veta bättre)

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

SweGizmo
9/23/08, 4:57 PM
#52

Är nakenkatter och nakenhundar också defekta då om nakenråttor är det?? och vilka defekter skulle isåfall nakenråttor ha mer än att dem är pälslösa? har inte läst mkt alls om nakenråttor och dubbelrex.

(behöver läsa igenom hela tråden, är bara halvägs)

Min blogg: SweGizmo.se

Allamej
9/23/08, 5:02 PM
#53

#51 :) Nej jag har inte fått någon varning. Jag tror faktiskt att dom andra är lika nyfikna som jag. Men du får en om du inte slutar hoppa på mig som person.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

SweGizmo
9/23/08, 5:05 PM
#54

börjar bli dålig stämmning i denna tråden! håll er till ämnet.

Min blogg: SweGizmo.se

sussa08
9/23/08, 5:15 PM
#55

Okej okej, jag vet inte hur vi ska lösa det här… Om jag och några till är emot någon sorts råtta, ska vi kräva att annonsering om den sorten förbjuds?

I så fall måste ju det gå igenom då detta beslut endast är taget av ett fåtal personer!!!

Förlåt mig men jag blir så lessen när någon/några talar för alla!

Märker att min åsikt om detta ignoreras?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Annons:
Allamej
9/23/08, 5:17 PM
#56

Jag citerar

"Viktigt ! säljes/köpes annonser av pälslösa råttor kommer ej vara tillåtna.
Detta för att vi i rif teamet (och många med oss) inte vill uppmuntra eller stödja sådan avel."

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

sussa08
9/23/08, 5:18 PM
#57

Många med oss är inte ett bevis på att majoriteten vill så!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Beaver
9/23/08, 5:20 PM
#58

Mja då är det ju tyvärr tillbaka till det jag skrev förut… 'så tycker vi'… men då har jag fått svar på min fråga tack.

Glimmersr8or
9/23/08, 5:53 PM
#59

#48 Jag förstår vad du menar och vi tänker lika ang. det problemet :)

zickan
9/23/08, 8:12 PM
#60

Om det ska vara helt rättvist och seriöst. Om dubbelrex förbjuds som inte har några defekter. Inte ens med kroppspråk vad jag märkt eller större problem med morrhåren. Tror det kommer med fel avel och inget annat. Mindre päls blev väldigt väl beskrivet ovan att de lever inomhus och utsätts inte alls för några större problem.
Men det finns en rad andra saker som inte borde stödjas.

High white(megacolon) som kan finnas i odd eye är precis det samma som dubbelrex. Dubbelrex kan få problem med morrhår men troligen inte.
Albino djur kan bli blinda men alla blir det inte alltid.  Roan +roan anses ännu kunna ge defekter.
OM en inte ska tillåtas så ska INGET tillåtas som KAN innehålla defekter.
Det handlar inte om vad iFokus teamet gillar. Hade dom inte gillar dumbo och fått svar från fler som inte gillade dessa så hade de också inte fått annonseras om.  Jag har haft  många dubbelrexade för att säga att jag kan inte  ange någon dekfekt som är genetisk och skapat problem.

Det är väl ändå inte bara avel av dubbelrexade man vill få stopp på utan även all avel som inte är planerad ordentligt innan med djur man inte borde avla på. Vilket ger en helt ny diskusion vem borde egentligen avla.
Och om man inte får annonsera så bör man inte heller få lägga upp bilder eller ha med dubbelrexade/nakna på forumet då det ger smygreklam/lusten att äga en själv till vissa.

Verkliga naken råttan som har problem borde inte tillåtas med tanke på att det ännu inte finns några konkreta bevis att den blivit friskare och kan avlas på. Är den någon som har bevis på detta så vor det ju toppen om de kan dela med sig.

Varför inte en ordentligt röstning som ligger ute i en månad så alla hinner svara?
Ska dubbelrexade(inte nakna) få annonseras om inom kategorierna:
*Omplaceras, Säljes och Köpes
*Omplaceras, köpes
*Säljes, Omplaceras.
*Omplaceras.
*Köpes.
*Säljes

Och en röstning ang: Om dubbelrexen blir förbjuden att annonseras om. Borde då även highwhite/megacolon(oddeye), albino, dåligt rex, roan+roan och liknande som kan ge upphov till defekter också inte få tillåtelse att annonseras om.
Ja
Nej
Ville bara läsa tråden.

Varför riktiga nakna inte borde annonseras om är ju just för att det inte finns några bevis att de kommit så långt att de inte bär på dåliga defekterna. Men finns det bevis om annat så borde nog den frågan omprövas också. Men enligt jordbruksverket så är det helt enkelt olagligt att avla på sjuka djur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

wintermynta
9/23/08, 9:22 PM
#61

Den här dissussionen handlar inte om hur gullig ens nakna råtta är utan deras anpassningsförmåga i flock och vad som är hälsosamt.
Som uppfödare får man en möjlighet att studera råttor på ett annat sätt än om man hade två eller fler. I mindre toleranta flockar kan en nakenråtta få svårt att anpassa sig. Det kan bli mer utsatt för mobbing och lättare utgöra ett orosmoment i flocken.
Jag har aldrig ägt en naken råtta och tänker/kommer aldrig göra det. Råttor har päls av en anledning annars skulle dom vara nakna. Åh egentligen så skulle man man förbjuda alla säljesannonser med:
Dumbo- deras kroppspråk kan ge fel signaler samt att det är ej bevisat hur/om nackmusklerna ställer till problem
Rödögd - kan få svårare att anpassa sig i flock samt ser sämre.
Pearl - pearl och pearl kan ge dödfödda ungar
Blått - foderallergi och ev en större benägenhet att  få tumör (ej bevisat än
osv..
Sen handlar inte reglerna om va några vill utan att det behövdes och det behövs fortfarande hårdare Annonsregler. Avel är ansvar och inget man bara göra för att få "söta" bebisar. Så länge det sker på bekostnad av djuren så är det inte oki. När det gäller dubbelrexparningar kan man i ett tidigt skede välja och det valet gör man när man köper avelsmatrial. Så jag förstår verkligen inte problemet. Är det inte bra med regler som ser till råttornas bästa och inte människornas begär efter nåt annorlunda?

zickan
9/23/08, 9:30 PM
#62

Ja men när det inte finns något direkt negativ med nakenråttor mer än sånt som inte är förbjudet så kan man ju ifråga sätta varför det är så.
Jag har aldrig haft mer problem med dubbelrexade i någon form än några mindre rivsår.

Min hon flock består av dubbelrexade,  dumbo och toppörade. Lika så hanarnas flocken består av en dubbelrex, dumbo och toppörade. Släta som rexade.
på 7 år har jag haft en dubbelrexad som varit mobbad. Och förre året hade jag min första dumbo som varit mobbad av halva flocken. Men det har varit både dubbelrex och dumbo som mobbat sina egna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Beaver
9/23/08, 9:38 PM
#63

Påståendena för dumbo, rödögd och blå råttor är ren bs men orkar inte gå in på några diskussioner just nu….

SweGizmo
9/23/08, 9:49 PM
#64

En tanke som slog mej…

Så dem bästa råttorna utan defekter är renavlade agutis med andra ord?

Min blogg: SweGizmo.se

Nicciz
9/23/08, 9:51 PM
#65

#63 Har du bevis på att det är bullshit Flört eller att det inte är? Glad

sussa08
9/23/08, 10:39 PM
#66

Nu börjar jag bli rätt trött på det här…

Denna sida kommer inte fungera länge till då inte ALLA får vara med o bestämma längre. Alla de man kunde ha bett om hjälp o råd har lämnat sidan pga dessa barnsliga fasoner och det märks på hela sidan!

Jag älskade den här sidan, då man fick vara med om beslut och man faktiskt hade rätt till en åsikt, ALLA råttor var välkomna här!

Jag tänker inom en snar framtid göra som många andra har gjort, alltså lämna den här sidan! Den har blivit urkass och ingen gör nåt åt det!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Nicciz
9/23/08, 10:53 PM
#67

#66 Jag vet inte vad jag ska säga, förutom att jag tycker du har lite tunnelseende just nu. Och att gräset inte alltid är grönare på andra sidan. Inget av dem svenska rena råttforumen tillåter all slags avel. På ett har det nyligen blivit tillåtet att annonsera, på ett annat får inte alla bli medlemmar pga av att dem har ormar. Inget forum har allt och vill man göra saker bättre hjälper man till.

Man får dra sitt eget strå till stacken ;) och det är inte att ständigt påpeka och se sig blind på alla fel och brister…. Flört kom igen nu.. och förresten.. har du provat att fråga någon av oss som är kvar om råd och hjälp Glad

Allamej
9/23/08, 10:55 PM
#68

#66 Vad du gör är upp till dig.

Vi vill inte stödja avel på hårlösa råttor.

Andra vill inte stödja hårlösa råttor eller råttor som inte reggas i Srs

Det är otroligt enkelt att inte få dubbelrex i en kull. Man parar rex med slät.

Jag personligen lät bli att ta en kull pga. att min hona hade helt nakna syskon, moderna var slät och likaså alla ungarna med päls.

Den honan hade kunnat göra mycket för den blå dumbolinjen eftersom hon har stora vackra ögon, ingen som helst foderallergi eller problem med tumörer…

Men jag avlade inte på henne just pga. hennes nakna syskon.

Jag skulle aldrig kunna kalla mig själv seriös om jag hade gjort den parningen.

Reglerna kanske är till för att sålla lite. Att bara låta dom kullar man själv skulle kunna ta med gott samvete annonseras.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

KickanW
9/23/08, 10:55 PM
#69

#66: Att alla ska bestämma går inte eftersom alla har olika åsikter. Vissa saker måste (tyvärr) moderatorerna bestämma.

Alla råttor är väl välkomna? Det är ju en viss sorts avel som inte är välkommen. Tycker du man ska få sälja råttor som tappat två ben, knappt kan andas osv också bara för att "alla ska vara välkomna"? (Nu överdriver jag för att visa min poäng).

Annons:
zickan
9/23/08, 10:57 PM
#70

#66 kan egentligen inte göra mer än att hålla med.
Poängen med hela forumet är väl att få ut information, diskutera, kunna ställa frågor och få kontakt med andra med samma intresse.
Inte flyga på för att fel fråga ställes eller neka vissa former utav tamråttor bara för att andra inte alla gillar det. Det går inte att ändra folks synsätt med att neka. Men det går att ändra folk synsätt med mer info. Fakta. Snälla diskusioner.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

sussa08
9/23/08, 11:29 PM
#71

men människor, ni som bestämt detta om att förbjuda pälslösa råttor och deras syskon! Dubbelrex, även helt nakna LIDER inte!

ska ni förbjuda dubbelrex och de som har de i släkten så kräver jag att ni förbjuder andra varianter som har sämre syn än vanligt. Det är det enda problemet de har.

Förlåt att mitt humör brister, men er dubbelmoral gör mig förbannad!

Önskar att ni som är intresserade, och faktiskt tycker om dessa underbara nakna råttor kunde höra av sig till mig, så man har någon slags kontakt… Har några på msn men adda mig gärna om du är en av oss som inser att de är underbara varelser

Msn: sussa_08@hotmail.com

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Grodan
9/24/08, 1:34 AM
#72

Det är nog sant att man mobbar en del varianter.

Jag själv mobbar ju husky och roan. Men jag har inget behov av att spy galla över dem jämt och ständigt. Och trots det är de flesta råttor väldigt härliga om de har en karaktär som tilltalar mig.

Det enda som kan störa mig är om jag kan upptäcka hälsobrister på råttor, t ex att de hårlösa har kladd på öron, smutsig eller inflammerad hud, rinniga ögon och näsa osv. Är råttorna friska, välnärda och uppfödda under perfekta förhållanden kan jag dock inte se någon anledning till att hårlösa inte skall få finnas med i råttvärlden.

Den bästa aveln för att få fram riktiga hårlösa råttor är att avla på pälsade anlagsbärare. För aveln med pälsade standardråttor är detta inte bra och rädslan för att anlagsbärare skall mixas in i linjerna är stor. Dock gör ju inte ett anlag så himla mycket.

Det är ju nästan bevisat att hårlösa som är uppfödda av pälsade föräldrar har bättre immunförsvar än de som har hårlösa föräldrar.

Vad man däremot borde förbjuda eller starkt avråda ifrån är att hårlösa honor skall ha kull! Det finns ingen anledning att utsätta henne eller ungarna för det om man inte har specialkunskap/utbildning!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Babbett
9/24/08, 11:19 AM
#73

#21 "och det är from det att dem nya reglerna kom upp som det gäller…"

När kom dom nya reglerna upp och hur informerade man om dom? Vilka var det som fattade det beslutet?

Jag håller med Sussa 80 om att något är fel. Ett forum är inget utan medlemmarna….alltså måste medlemmarna få vara delaktiga i ändringar om det ska finnas medlemmar kvar.

Ska RåttoriFokus bli ett forum enbart för medarbetarna?

sussa08
9/24/08, 11:30 AM
#74

Tack Babbett <3

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Nicciz
9/24/08, 4:08 PM
#75

#73 Reglerna publicerades och klistrades i inläggskonfan. Av nån av medarbetarna.

Men så har det väl varit hela tiden på RIF.. rätta mig om jag har fel! Vi har haft medlemmar som tjatat om omröstningar för hurvida annonser av vissa uppfödare ska förbjudas tex. Blev det en omröstning? Trots att majoriteten av de aktiva medlemmarna glatt hade röstat emot.

RIF har väl hela vägen handlat och bottnat i att medarbetarna har sista ordet, eller ibland första ordet och ja nu även sajtvärden. Men förut hade vi ju ingen aktiv sån. Att medlemmar ständigt lämnar forumet är av olika anledningar, men allt bottnar i en och samma sak. Dem känner sig orättvist behandlade och tröttnar på att föra saker dem tycker är fel, när dem inte får någon respons från Medarbetare och medlemmar tex.

Jag har gärna en omröstning, en som utslaget blir gällande på. Fast vilken sida som än vinner så kommer tjafset fortsätta för hur man än vrider o vänder på det kommer det finnas en förlorar sida som inte är nöjd.

Skriv gärna ett förslag på regler och lägg upp så man kan rösta om. Jag är lite trött på att höra klagomål efter klagomål utan något som helst initiativ till ett annat förslag. Inget ont menat sussa. :) men om man nu som aktiv medlem önskar att sajten ska bli bättre får man jobba lite för det själv oxå. Som du sa Babbett. Det är medlemmarna som gör sajten….. Skrattande

zickan
9/24/08, 4:26 PM
#76

Jag gav förslag om en omröstning som ligger ute i mer än en vecka där alla hinner svara, vilket det blev med. Visar ju att det inte kan ha varit en röstning mer än för vissa personer på rif när reglerna bestämdes.
Det är ju inte forumet i sig som inte vill stå för vissa saker utan personerna i forumet.
Grundkonceptet med rif var väl att starta ett nytt bra forum som alla kan hitta och glädjas över. Men det har blivit väldigt stora grupperingar och nivåer av vem som har rätt att göra/säga vad.
Själva grunden är väl fortfarande att få ut info, diskutera och möta fler med samma inresse?
Det går inte riktigt att neka vissa saker, färger, pälstyper, öron, medlemmar och dumma frågor.
Skulle man börja neka och bli petig så kommer det till slut inte finnas kvar något annat än agouti toppörade med perfekt hälsa och vikt.
Kanske inget fel  i det, men då lär också 99% av medlemarna som söker info om annat ha försvunnit från sidan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
sussa08
9/24/08, 6:47 PM
#77

#75 no hard feelings ^^

Men trodde inte att det skulle hjälpa om jag startade en undersökning då det inte verkade som att man fick vara med o bestämma :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Upp till toppen
Annons: