Årets sista kull planer 2010?
Vet många som frågar efter råttungar nu. Kanske ännu en samlad tråd om alla kull planer som kommer innan året år slut :-)
Vem planerar kull?. På vad, stamtavla, varför.. etc etc ??
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

jeg har 2 kull på gang;) russian blue, russian blue agouti, black, agouti mink. rex, sletthår, dobbelrex, dumbo, toppører. hooded, capped, self, berkshire og siamese. noen med headspot
#1 Wow, vilka färger och teckningar kommer du inte att ha? :P Men grattis iallafall :-)
Om det finns/kommer finnas några masked damer där ute så är jag beredd att åka långt för henne! :D
Planerar en kull i december/januari mellan Phoebe och Sebasian
Namn: Sebastian
Född: 26 November 2009
Färg/teckning: Black husky roan
Örontyp: Toppörad
Pälstyp: Slät
Ögon: svarta
Vikt: 620 gram (11/10-10)
Pernonlighet: Sebastian älskar att gosa med sin husse, är lugn i sättet och inte härjig. Han va busig som liten men vädligt harmonisk. Han har gått bra på introduceringar oavsett vilken ålder och alltid behandlat dom andra råttorna lugnt och gjort som han ska och inte blivit arg när dom andra sprungit iväg för han. Han slickar både på händer, ansikte och där han får dvs att han är renlig av sig. Han är även matglad men inte så att han hetsäter. Han har ett jätte bra häng och är lätt att bära (han sprattlar inte). Han är en äventyrsökande råtta som gillar att utforrska. Han har stamtavla.
**Stam:
**Här är en länk rattways.weebly.com till hon som fött upp honom. Där kan ni även se hans föräldrar, pappan finns under fliken små änglar, han hette klang. Mamman finns på fliken "råttorna" (honor) hon heter nellie.
Namn: Flight of the bumblebee med tilltals namnet Phoebe
Född: 23 Maj 2010
Färg/teckning: Coffe eubk
Örontyp: Toppörad
Pälstyp: Slät
Ögon: svarta
Vikt: 400 gram (15/10-10)
Personlighet: Hon är en busig, social, lätthanterad och fin tjej. Hon är mångas favorit. Min systers, min pojkväns och många av mina kompisars favorit. Ett litet charmtroll som kommer från Cosmonitas "klassiska stycken" kull. Hon har vart med om 2 st introduceringar och båda har gått hur fint och bra som helst. Hon är snäll mot alla råttor och anpassar sig snabbt. Än så länge är hon ganska ung och fortfarande ett riktigt busfrö. Aldrig haft en råtta som är så busig och har så mycket energi som hon har. Hon har ett fint häng och en fin teckning och man vill bara pussa på hennes mage när man ser den.
**Stam:
**Hennes föräldrar är Vinterstorm och Shirin och dom kan ni läsa mer och och se på cosmonitas hemsida: http://www.cosmonita.se/. Där ni även kan se hennes stam.
#4 jag kommer att vänta på den kullen med spänning! :-)
#5 thats good! :)

Jag planerar att para min Justice, dark pearl/smoke hooded under hösten. Det är en temperamentsparning och för att utvärdera nedärvning från främst hans pappas sida men även såklart mammas då det är tomt bakom henne(men info från två av hennes kullar finns). Justice är liten, vilket många råttor är från mammas sida men han kommer ligga över 500- gramsstrecket innan parning.
Det är alltså främst deras kontaktsökande temperament och flockegenskaperna jag vill föra vidare. Han har en rätt feminim typ och är inte på något sätt standardmässig men har en insida av guld.
Jag har förmodligen hittat en hona, ska träffa henne under veckan och se hur hon har utvecklats so far. Hon väger iaf 399g och har inte fyllt 5 månader än så jag väntar en månad eller två innan ev. parning sätts till verket.
Om jag kommer att använda den honan förväntar jag cinnamon och minkvarianter/dark pearl/smoke i olika roliga teckningar och roan i rex och slät. Finns en pyttechans för dumbo också.
Ni kan läsa mer om parningen på min hemsida, kommer att uppdatera i bloggen och "planerade parningar".
Läs också i avdelningen "contact" om vad jag förväntar mig av mina köpare. Eftersom jag lånar in honan kommer jag även ta hänsyn till hennes ägares synpunkter vad det gäller köpare. Är också jätteglad om köparna ställer krav på mig och frågar om bakgrund och så. (Det ska ni för övrigt alltid göra!)
Jag finns i Gävle..
Älskar mina stora små vänner..

#7 Vad är smoke? Aldrig hört:)
Jag har inte haft några egna kullar sedan mars. Haft lite fullt upp med annat. Men hoppas själv på att hinna med siames, russian blue och en tecknad kull.
zickan!!! jag kommer vilja ha från alla kullar ju.. så när jag kommer hem till dig försök inte blinka med dina hundögon som du brukar kunna göra.. ;) hahahha
haha äh bara lugn :-P.. du klarade ju att hålla dig ifrån råtthjälps kullen :-P
Bara en hane kvar där nu som söker hem. Men börjar bli lite orolig på att han komemr flippra ur lite. Varit lite bråk från honom. Så det var inte direkt illa att du lät bli någon ur den kullen :-P
jo men när de är dina ungar som man vet var dom kommer ifrån osv kommer jag bli ännu mer sugen ! =D haha
Skriv gärna var i landet ni finns också…
Västerås
Förlåt. Västerås här med. Men jag rör mig rätt mycket i sthlm också.
Kommer ha en kull innan jul med blue bläsade som jag senare ska använda för att få in dumbon.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

#2 hehe… er ikke så uvanlige farger og tegninger.
info om kull kan sees her:
https://sites.google.com/site/wollfratrace/kull/planlagte-kull
https://sites.google.com/site/wollfratrace/kull/naavaerende-kull

#17 Kanske inte ovanliga, men många! :)
Vi kommer nu i dagarna para vår Maddison (rubl) uppfödare Absinth, med Tezzlans Man Eating Manticore (b-e sm x du) uppfödare Tezzlan.
Har nu en kull med de blivande föräldrarnas syskon, där det blev rubl, b-e sm rublp x och dumbo, b-e hi rublp du och rex.
Liknande förväntas i denna kull.

#18 er 2 kull bare;)
Jag kommer para min Faith (black rex dumbo - bärare av russian blue) med Katoz hane Bling-Bling (Russian blue, hooded, dumbo).
Har startat en blogg som kommer handla om parningen, graviditeten och kullen. Dock är den inte helt igång än ska fixas lite och sånt. Håller på och skriver info om föräldrarna väntar bara på bild på Bling-Bling!
Jag finns i Gnesta, kan ta mig till södertälje, nyköping och sthlm :)
Kolla in den iallafall, så kommer info så snabbt jag kan fixa det!
www.aboutarat.blogg.se
Som sagt, skriv gärna var i landet ni finns
Ändrade mitt inlägg nu :)
Blir det alltså rex och dumbo i den kullen?
#24 Japp! 

#21 När blir den parningen då?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#28 får ev hem hanen nästa vecka :)
#29 Oj oj, hade inte tänkt utöka flocken förens tidigast Mars nånting, men nu vart jag intresserad. Har du någon mail som jag kan skriva till dig på?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#30 Ja självklart moonlightkitten_@hotmail.com 
Jag har massa kullplaner. Skjutit upp och inte fått honor dräktiga som många andra runt om :-/.. Men tänkte testa nu när jag har lite mer tid.
Först ut är sp zayas eine verra - russian blue. Inte så stor. över 500gr snäppet.
Parad med Sanders project - russian blue. Lite över 400grams snäppet.
Mestadels ego parning. Både föräldrarna har skött sig toppen bra här. Och jag gillar dom väldigt mycket. Försökt få fram mer släkt info, men finar är svåra att få fram all fakta ifrån. Men tror mycket på den kullen.
Har även en plan med en kull på smidig som en flodhäst - cinnamon db rex. Hade planen att använda en hane ifrån ladugårdens men han är för gammal. Blir en s/svart db istället. Både jätte goa. Llite dåligt imunförsvar på flodis sida som jag försöker reparera. Kan bli riktigt bra. Varit hög livsålder på hanens sida.
Hade även hoppats att få en kull på vallhallas bright ghost - b-e siames seal point db velveteen. Eller någon annan hane med devil - b-e siame seal point dumbo.
Jag har fått en kull här hemma. de föddes i förmiddags.. vi finns i örebro. Det är bara att kika in i "sagan om isfolket kullen" tråden :)
varför finns det inga nere i de småländska skogarna? =) Vi e mobbade både när det gäller råttor och hamstrar 
#34 Jag undrar med det!! Man känner ju sig lite avsides ;D
you can't face the problem, if the problem is your face……

Jo, men visst finns det uppfödare där nere! De hänger bara inte på forumen. :P
#36 Jag har inte hittat en enda! Bara längre ner i Skåne typ. Vet du någon som är bra? :)
samma här. Letat, letat, letat. Men inte hittat ngn. =)Växjö, kalmar och karlskrona gärna =)
finns ett par som åker från sthlm och neråt. Så varför inte leta råttor över allt och sedan tansport hjälp :-P
Samma här. Jag bor i halmstad och jag hittar ingen i närheten som har råttor. Dock söker jag dumbo men snart vill jag nog ha vad som.

Men bor inte Palms i Halmstad?
Ni som letar råttor, googla lite. "uppfödare råttor halmstad". De flesta uppfödarna finns inte här.

#41 Palms bor i Sjöbo, Skåne:P

Hehe, där ser man!
Men det är nån som bor i Halmstad. Eller så kanske det var en ägare av en råtta från Palms som bodde där. Lätt att blanda ihop! :P
Hmm har försökt googla och leta på massa sidor men aldrig hittat, de som är närmst är en bit ner i Skåne. Men håller med #39, man kan ju leta råtta och sedan transporthjälp, så vitt jag har förstått är väl inte uppfödarna här sådär jättestressade med att få iväg råttorna oftast? :s
fast jag skulle inte ha något emot och köra en bit. Dock inte i denna blixthalkan. Får bli till våren.
#45 Nä inte jag heller, hade nog varit värt det. Vart bor du? ;O

Uppfödarna vill i första hand få ut sina råttor i bra sällskapshem. Om de är bra standardmässigt föredrar man kanske en köpare som kommer vilja ställa ut.
Det är viktigt att etablera en kontakt, alltså, mail kan vara den första kontakten, så hinner man prata lite med varandra och känna lite på kemin och så. Att köpa en råttbebis ska inte vara som att köpa en sak i en affär, tycker jag, uppfödaren ska kunna få en bild av köparen och köparen ska kunna få en bild av uppfödaren! Det är alltså inte bara för uppfödarens skull utan tro mig, en bra uppfödare som tar ansvar är guld värt för köparen i framtiden.
Faktum är att marknaden för råttbebisar inte är jättestor, många orkar inte vänta på kullarna och går till zoobutikerna. Så nog ska det finnas bebisar, allt, men man måste kontakta uppfödarna för att visa att man finns. Så rygga er inte för att intresseanmäla! Det kanske inte finns någon i just er stad, men kanske i kommunen bredvid. Och ofta får man vara beredd att vänta nån månad eller två.
Nä, men kolla på uppfödarlistan här på forumet, SRS uppfödarlista och ni kan även kika på r8forumet, där finns det också uppfödare.

#43 Ja, det finns en tjej i Halmstad som har några Palm-råttor. Kanske henne du tänker på?:)
#46 Emmaboda, skit nära växjö. =)
#49 Ja detär ju inte så långt, bor i Växjö så om vi hittar någon kull kanske vi kan samordna det på något vis ;D
#50 ja det tycker jag man kan göra =) Vi vet ju vart vi finns här på fokus så det är ju bara å höra av sig =)
#51 Precis, blir väl inte aktuellt förrän till våren/sommaren för min del men alltid bra om man vet om någon i närheten som också är bebissugen :))
det är ju en tjej som sagt att hon ska hämta en av mina ungar den 29de hon var nog från växjö.. om du du skulle vilja ha en unge tidigare..
#53 December? Vem är hon? :)
jespersen är ifokus-namnet och ja hon bodde i växsjö. Ja i december.