Blodiga råttor, Akut!
Vaknade nyss och ser att det skvätt blod på mitt golv och på mina väggar, fattar absolut ingenting och då kollar jag in hos råttorna och ser att en av mina råttor har ett ganska blodigt sår vid nacken/örat och att den andra är blodig också misstänker att den lite yngre satt tänderna I Norton (hon med såret)
Ska ringa veterinär och höra med dom men någon som vet vad jag borde göra nu?
Ska jag tvätta eller vad`?
Sjukt tacksam för svar!!!
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Tvätta rent såret och ta bort ev smuts och sätt din skadade hona i en egen bur.
Ring veterinär så fort som möjligt så de får kolla upp såret
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 Har tvättat såret nu och det verkar bara vara ett par millimeter stort, Norton är glad och äter med god apitit, ska ringa veterinären nu.
Tack för svar!
Skönt att det inte var stort, ser alltid värre ut än det egentligen är när det är mycket blod :)
Uppdatera oss när du varit i kontakt med vet. ^^

De är ju rätt bra på att läka sår så om det är litet fixar råttan det säkert på egen hand. Ha koll bara så att det inte bildas abscesser och liknande i såren eller om det börjar vara.
Man kan badda lite med koksaltlösning i såren också för att minska risken för infektion. Men jag vet inte om det kanske är bättre att låta det vara om det inte är stort.
Men vad viktigare är, skulle jag vilja säga, är det att hålla koll på flocken. Låter inte bra att de skadar varann på det där viset. Hur gammal är råttan som bet och har det här hänt förut?
Älskar mina stora små vänner..
En sån här ask är bra att ha hemma (funkar även att skölja ögonen med): http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=%u00d6gon-%2cLins-%20%26%20S%u00e5rsk%u00f6lj%20
Nu har jag ringt vet och hon tyckte att eftersom såret var så litet och att råttan mådde så bra skulle jag bara hålla koll på såret så att det inte blir infekterat och att jag skulle behandla med lite koksaltlösning.
#3 Ja, alltså det var verkligen blodstänk på hela golvet, kudden, väggarna och i buren trodde att hon blivit råslaktad
#4 Dom har "busbråkat" förr men aldrig bitit så att det börjar blöda, råttan som bet är ca 9 månader jag var hennes första ägare och köpte henne när hon var leveransklar så hon har bott där i stort sätt hela sitt liv. Mina andra 2 råttor är syskon och dom är väl 1 och ett halvt ungefär. Men nej det har aldrig hänt förut..men jag är livrädd för att sätta ihop dom igen..kanske inte alls blir lika liten skada om det händer igen..
#5 Får nog ta en sväng förbi apoteket, tack för tipset! =)
Får hoppas på det bästa, att det var en engångsföreteelse med bettet…
Ang koksaltlösning - ge pengarna till mig istället, att köpa koksaltlösning är liksom totalt bortkastat när man lätt kan göra det själv ;P
Koka 1 liter vatten med 1 tsk salt, låt svalna. Klart! :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#8 Haha, får göra lite koksaltlösning nu behåller nog mina pengar själv
När jag ska badda såret, kan jag använda tops då?

Du kan säkert använda tops, men jag brukar tycka att sådana bomullsrondeller eller vad de heter (som man använder i ansiktet) är bättre:)
#10 Jag har båda hemma så jag kan pröva det med
Pads (det som #10 menar) tror jag är bättre än tops, tops kan du råka 'sticka' i såret med så det är nog lite behagligare med pads
#12 Ja, då ska jag använda det, torkade bort blodet imorse men det har blodat mera nu..stackars liten
Fick tips om att mata spenat eller fisk? Då hon har förlorat blod, är det något man kan ge råttor?
Spenat, blodpudding, blodpalt, leverbiff, leverpastej, leverkaka ect ect har jag gett till råttor och då gissar jag att kan det med :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#15 Nu rör hon sig knappt..fick en akuttid imorgon..men vet inte om hon klarar sig så länge..
Fattar absolut ingenting imorse sprang hon runt och var hur pigg som helst..
Tänk inte på att hon kanske inte klarar sig. Ta vara på tiden du har med henne, skäm bort henne lite med mys och gott att äta.
Jag vet hur jobbigt det är med en råtta som man tror itne kommer klara sig men man ska inte ge upp hoppet.
Ge henne lite blodpudding eller lever om du an få tag på det så hon sår i sig järnet hon förlorat.
Vill inte såret sluta blöda? Hur mycket/ofta tvättar du såret?
#18 Det är enormt svårt.. har vart och köpt allt möjligt gott åt henne..leverpastej och blodpudding bl.a
Har bara tvätttat det en gång imorse ska tvätta det nu en gång till hon verkar lite piggare nu..det verkar forsätta blöda lite men inte lika våldsamt
kan man ge blodpuddingen rå?
Bra att du inte tvättar ofta, man måste ju lta såret vara för att det ska kunna levra och växa ihop.
Du kan ge blodpuddingen som den är när du köper den ja, har hon svårt för att äta kan du göra en 'soppa' av det. lite varmvatten och mosa i blodpuddingen, när det svalnat kan du ge.
#21 Nu har jag gjort någon slags leversoppa och de smaska hon i sig med god aptit =)
Det går alltid hem med 'leversoppa' ^^ (i alla fall hos hundar :P)
Vill det inte sluta blöda så finns det blodstopp på Apoteket. Annars funkar potatismjöl lika bra, bara att köra på det på såret.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Att jag inte tänkte på potatismjöl ;O Kör ju det när jag klipper klorna och råkat klippa lite galet. Smart där Gulzebra ^^
#23 Haha jo, men det luktar inte så trevligt i mitt rum just nu D:
#24 Åhh, det ska jag pröva om det blöder mera!