Envis förkylning...eller...?
En av mina tjejer nyser, och man hör tydligt att det kommer från nosen. Hon har också som ett ljusgult vattningt sekret (snor?) som ibland kommer ut ur nosen när hon nyser (hon nös mig rakt i ansiktet en gång haha).
Har varit hos veterinär som säger att hon är tipp topp, äter bra, är alert och frisk, och han lyssnade även på lungorna. Inge problem där. Han föreslog att undersöka om det fanns något i råttornas närmiljö som irriterade dem. Så, jag har:
1. Bytt från Toalätt till Alspån.
2. Bytt tidningspapper mot tyg.
3. Tagit bort alla trägrejer i buren och bytt ut mot plast.
4. Testat med roibooskurer och honung/vitlök-kurer.
5. Ställt ut fler växter och vattenkärl för att motverka eventuell torr luft i lägenheten.
6. Provat nya städprodukter/använt bara vatten vid städning.
7. Städar buren MINST en gång i veckan och byter hängmattor minst lika ofta.
8. Har alla fönster etc stängt, och hänger en fleecefilt över buren så att den täcker där de sover för att försäkra att inget drag finns på dem.
9. Provat att ha buren i ett annat rum.
Alla tjejerna, särskilt en, har också en hel del poryforin kring ögonen efter sömn. Ibland också lite på nosen. Jag kan verkligen inte hitta vad det är som gör att en nyser och snorar, och att de har poryforin. De är alla välmående, äter och sover bra, och får röra på sig så mycket de vill då jag alltid kör med öppen bur.
Har läst att man kan testa med barnmedicin i små doser på råttor, har någon erfarenhet av detta? Vad använder man, och hur? Funkar det?
Även väldigt tacksam för alla andra tips jag kan få!
Använder bara parfymfria tvätt- och sköljmedel också, glömde skriva det. Har även gått tillbaka till tidningspapper då tyg luktar illa så fort och tjejerna gillar att rota runt med rivet papper :D
Tassavtryck…
När en av mina tejjer var förkyld som liten testade jag Echinagard, och det verkade fungera. Man droppard et i vattnet några gånger om dagen under 1-2 veckor. Finns att köpa i en del mataffärer och annars på apoteket, kostar ca 70 kr. Kan ju inte lova att det fungerar för alla, men för mig funkade det.
#3 Har testat det med :( Droppade visserligen inte i mer än en gång i veckan, var rädd att överdosera. Men jag hade i både i vattenflaskan och roiboosteflaskan…
jag försökte räkna ut en ungefärlig mängd i förhållande till råttornas kroppsstorlek om man jämförde med oss människor som skulel ha 20 droppar varje till varanann timme. Tror jag tog ca 10 droppar 2 gånger om dagen. Dom fick det i en liten mängd vatten för att dom garanterat skulel dricka upp det och när det var slut fick dom rent vatten. Men som sagt så fungerar det nog inte för alla.
Hm, ska testa med en sån powerkur då, och hoppas på resultat! :D
Några tips angående poryforin, någon?
putt
putt
Anyone?
Testar silverorms tips med vicks på burgallret, men tacksam för fler tips!

Det har sen ett halvår tillbaka ungefär gått något bland råttor som börjar med nysningar och sen går ner i lungorna. Det verkar gå bland möss med. Man har även upplevt abcesser och uppsvällda magar på vissa individer. Med det även svårighet att få sina honor dräktiga, avbrutna dräktigheter och små kullar.
Jag och några med mig tror det handlar om bakterier eftersom det varit så ihållande i små flockar trots att man inte tagit in nytt.
Har misstankar om pasturella, eventuellt i kombination med andra bakterier(+mycoplasma såklart)
Kontakta din veterinär. Försök att få ut en kombinationskur med ronaxan och baytril. Säg att du rekommenderats av kunniga veterinärer att MINST medicinera i 14 dagar, men upp till 30. Problemet är att få tillräckligt lång kur. Där måste du stå på dig. Hänvisa gärna till Ratguide.com, det är en seriös veterinärsida för råttor där bland annat doseringsrekommendationer ligger ute. Ta till dig och skriv upp det som står där. Får du inte tillräckligt lång kur är det lönlöst, då blir de friska under medicineringen och sjuka igen strax efter. Du behöver medicinera ett tag efter att de blivit friska för att få bort allt. Säg också att många testat positivt för pasturella och att du misstänker att dina har det med eftersom ni haft mkt kontakt. (man måste överdriva lite för att de ska lyssna). Pasturella brukar kräva lång medicinering. Sen är det också så att kunskap är makt. Ju mer du vet dess lättare är det att få med sig veterinärerna. Så läs på(jag vet för övrigt att du är duktig på att ta till dig info!). Har gett råd till flera personer som har jaft samma problem nu. Och deras största problem är att få till rätt medicinering eftersom veterinärerna feldoserar. Så man måste helt enkelt vara säker på vad man pratar om, annars får du förmodligen bara lite bactrim i en vecka.
Håller en tumme!
Älskar mina stora små vänner..

Vill också tillägga att de flesta med den här sjukdomen bara nyser, de är pigga och glada ändå men att det efter några veckor brukar förvärras om de inte får medicinering. Råttor ska inte nysa.
Hm, men hur är det med smittsamheten om det är en bakterie - eftersom endast en hona i flocken har dessa problem? De andra har ju "bara" poryforin från ögonen efter sömn.
Men det var flera månader sen hon började nysa, trodde ju först att det var en vanlig förkylning och jobbade då med roibooskur etc, men då det inte hjälpte tog jag henne till veterinär, detta var dock i början av sommaren, så det har pågått länge nu, och har inte gått ner i lungorna utan sitter definitivt i nosen på henne. Eftersom veterinären sade till mig att det var något som irriterade henne i hemmiljön, så är det ju det jag jobbat med sen dess. Tycker att jag gjort allt jag kan nu (just det, prövade även att ställa in buren i badrummet när jag duschade, läste att ångad luft kan lätta upp andningen precis som för oss människor vid förkylning. Det gjorde dock ingen skillnad.) och att ingen märkbar skillnad finns. Kanske är hon lite bättre, men då vet jag ju inte om det är något jag gjort eller om det bara är att vissa perioder är lite mindre besvärliga för henne än andra.
Ibland låter det mindre som en nysning, och mer som om att hon har täppt nos och försöker fräsa ut det som blockerar - alltså låter mer som ett fnys än en nysning…
Jag frågade veterinären vid besöket om det kunde vara en bakterie, men han sa att det inte borde vara det eftersom mina honor inte haft kontakt med andra djur sedan i vintras då jag hämtade dem på Luciautställningen. Men han kanske hade fel? Kan en bakterie ligga latent och bryta ut flera månader senare på endast en individ i flocken?
Så ja, det här är alltså något jag jobbat med i flera, flera månader nu, utan märkbart resultat :(

Många djur kan gå symptomfria men ändå vara smittspridare. Så det är fullt möjligt att ha en flock där bara en blir sjuk. Men råttor ska inte ha porfyrin i ögonen heller så det är ju ändå ett tecken på att slemhinnorna är aktiverade.
Men det är typiskt! Det är precis så det har varit hos många nu. Råttor som nysit länge, länge. Och hos vissa går det ner i lungorna och försämras. Andra är symptomfria eller nyser bara utan någon annan allmänförsämring av hälsan. Det låter precis som det!
Finns en till person på det här forumet som har kämpat länge med det här, hon kan säkert bekräfta.
Jag har hållit på med råttor i snart 4 år nu. Och jag märker när det går strömningar av sjukdomar. Nästan alla råttägare jag varit hem till den senaste tiden har haft dessa nysningar hos sina. Och många har problem att få sina honor dräktiga. Fler än det bruka vara. Och jag ser samma sak bland musuppfödare med. Finns misstankar om att det kan ha kommit in något från Holland med extreememössen och i så fall är det möjligt att jag är en av dem som har spridit till råttägare eftersom jag har möss från uppfödare som tagit in därifrån.
Ett hett tips, bara: Lita inte på veterinärer! De kan inte råttor. Tyvärr men så är det. Det är faktiskt(hur hemskt det än låter) många veterinärer som faktiskt inte är så duktiga på mikroorganismer över huvudtaget. Samma med läkare. De lär sig så mycket och så brett och är inte experter på alla delar, tyvärr. Sök information själv!
Japp, en bakterie kan ligga latent väldigt länge. Läs lite här så får du bekräftelse på det:
Det är det som är det dumma med bakterier, det finns inga säkra karantäntider.
Sjukdomar kommer och går hela tiden, det är fullkomligt naturligt. Jag vill försöka sprida information så att alla som har sjukdomssymptom på sina råttor funderar över medicinering. Bakterier går att medicinera! Emellanåt är det såna här strömningar när många får problem. Grejen är att om inte tillräckligt många medicinerar så går det ju bara runt, runt, hela tiden så det bästa är att försöka få så många som möjligt uppmärksamma på detta.
Jag väntar på mitt studiebidrag, sen skickar jag nog in ett test på min hona så får vi se vad det ger. Vi pratar även om att testa en mus.
Ah, ja då blir det att läsa på och konfrontera veterinären igen. Känns trist bara att behöva betala dubbelt för att han inte hade kunskap om vari felet ligger första gången jag var där. Finns det någon veterinär som man kan vända sig till för att bara få de mediciner som behövs utskrivna, utan undersökning (igen)?
Jag var på Ahlbergs, tyckte att de var bra och billiga men kanske annan plats i Stockholmområdet är mer kunniga? Någon som har koll på om det finns någon veterinär som har bättre koll på råttor och bakterier?
Vem är det förresten som verkar ha samma bakterie i flocken som jag har? Tänkte man kunde försöka spåra bakåt om våra råttor träffats någon gång?
Jag går till Roslagstull… på Valhallavägen.
Fick både Ahlbergs och Roslagstull rekomenderat här, enda nackdelen är att dom är dyrare.
560 kr för grundundersökning på 4 råttor fick jag ge.
Jag misstänker att mina killar har samma sak… Nu på senaste tiden har dom nyst en hel del och det rinner från både näsor och ögon.
Men dom är lika pigga och glada som dom alltid varit. Så jag har misstänkt förkylning men inget har hjälpt.
Jag ska till vet. i morgon, pga. att en av mina killar, antagligen, har skabb… Ska be dom kolla upp det här också och se vad dom säger.
Åh toppen! Återkom gärna med vad de sagt!
En undersökning av tre råttor på Ahlbergs kostade samma…
Absolut så gör jag det! :)
Oj, jag har fått för mig att dom iaf var en 100 lapp billigare.
Jag har varit hos Ahlbergs för ungefär samma problem. Lungorna lät bra, och vet trodde det beror på råttornas närmiljö. Tipsade om att skölja nosen med koksaltlösning för bebisar, så det ska jag testa. Betalade 600 kr för två råttor där.
#18 PRECIS samma sa han till mig! Och det är garanterat inte närmiljön som är problemet, som du ser har jag verkligen gjort ALLT för att förändra situationen. Jag tvättar ögonen på dem med samma koksaltlösning, precis samma tips gav han mig…
Vafan liksom, uppenbarligen tar de betalt för att ge en info som de bara gissar på!
Jo, du tycks ha gjort allt du kan göra! Nu är ju alla mina tjejer pigga, men jag är ändå lite orolig därför att deras burkompis dog för några veckor sedan, och det gick snabbt, på bara ett par dagar. Så jag har varit orolig att det varit något smittsamt. Men inte enligt vetten
Känns lite som om man ska gå dit ett större gäng med våra råttor och säga "Hej, du gav oss samma råd, och nu börjar våra djur dö av. Skriv ut det här NU och ta inte betalt för en till undersökning…".
Haha, ja kanske det… Trodde denna vetten var riktigt bra på råttor, men det kanske finns någon bättre? Vill ju förebygga så att det inte ska behöva gå så långt som för hon som dog, eller att mina tjejer ska dö i förtid.
Har du testat att skölja nosen också?
Mina har inte poryforin från nosen, bara ögonen. Hon som nyser har inte poryforin, utan mer snor - en ljus vattnig vätska. Har inte provat att skölja hennes nos, hur gör man…typ sprutar in med den lilla koksaltflaskan?
Jo, det är mest snor från nosen här också (och kladd i ögonen emellanåt)- när hon nyser flyger det ut lite snor ibland. Tänkte att jag skulle försöka skölja rent näsan, men tror det kan bli svårt, då jag saknar spruta utan bara har själva pipetten. Hon är tålig och snäll, men det lär inte bli poppis
Kan rapportera hur det gick, när jag testat…
Hm, ja…min tjej lär ju bli asledsen på mig om jag ska spruta upp en vätska i nosen på henne, hon som försöker fnysa ut snorvätska hela tiden typ… :(
Jo, jag vet… Men jag inbillar mig att de på något sätt förstår att jag bara vill deras bästa. Och är det alltför traumatiskt eller inte hjälper, så ska jag inte utsätta henne för det igen. Men enligt vetten, så skulle det vara bra…
Ett litet tips är ju att ge dom något riktigt gott efteråt så dom inte bara förknippar det med obehag och "elaka" människor som bara vill spruta upp saker i näsan. :)
Jag rullar iväg mot vet. om ca 30 min. Återkommer lite senare med vad dom har att säga om det här.
Absolut, det ska jag göra. Och mysa extra mycket
Vet. som jag pratade med på Roslagstull sa att dom har behandlat det här tidigare med olika mediciner, varierat längden på behandlingen, osv. och det har alltid kommit tillbaka.
Hon nämnde något om att det är någon blandning av mycoplasma och luftvägsirritation. Att det smittar mellan råttor och att det inte behöver bryta ut på alla.
Tjatade lite på henne och sa att råttor inte ska nysa och ha rinniga ögon men hon ansåg att det inte var någon vits med att behandla mina killar när dom i övrigt är verkar friska och inte besväras av det, utan att jag skulle "vänta" ut det om det EV. skulle bli värre, och isf återkomma för att få en behandling.
Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro… :/
Så sa vetten jag var hos också- att de ogärna behandlar/ger antibiotika "i onödan" till en "frisk" råtta… Han trodde inte det rörde sig om mycoplasma i mitt fall. Nä, man vet inte vad man ska tro…
(Gick inget vidare att näsdroppa min gumma- pipen var ju alldeles för stor för hennes små borrar. Hennes kompis tyckte nog att jag var dum, för hon gav mig ett bett
)
Meeeeeeeeeen! Kan de sluta ta betalt för att ge oss NOLL info som faktiskt kan hjälpa våra djur!?
Verkar som om vi får vänta på Teratos testsvar…
Hon menade att det är onödigt att ge antibiotika till en "frisk" råtta som ändå kommer få tillbaka symtomen igen + att dom till slut blir immuna(?).
För mig så var det inte helt bortkastat eftersom jag från första början åkte dit för att få behandling mot skabb.
Men det känns ju lagom trist att komma därifrån utan några som helst svar som man inte hört förut, när man VET att ens små är sjuka…
Hoppas testsvaren säger något!

Vill bara lämna ett tassavrtyck på en intressant tråd!
Det enda jag kan bidra med är frågan att använda barnmedicin. Min veterinär rekomenderade mig att prova nässpray till barn. Inte själva sprayen, men pinpetterna… Nezeril tror jag det heter.
Detta var till en råtta som jag provat antibiotika på men utan resultat. Det var mest för att lindra hennes svårigheter att andas. Att hjälpa till att lösa upp och rensa ur snoret i näsan. Det som gjorde att hon hade svårt att andas. Jag kan inte säga om det funkar eller inte. Hon blev sämre och jag lät henne somna in ett par dagar efter jag börjat med dessa näsdroppar. Jag vet inte om dem botar men det kan iaf lindra och hjälpa till tillfälligt.
Klockan är mycket och jag vet inte om någon redan skrivit detta… Men jag tycker du borde kunna ringa din veterinär som undersökte henne och begära annan medicin om den du fick inte hjälpte. Veterinären har ju redan undersökt henne och där borde du kunna säga att du redan betalat och att du inte ska betala igen för att veterinären inte gav rätt medicin eller en medicin som inte hjälpte. Jag brukar kunna ringa och bara be om mer medicin eller annan medicin utan en extra undersökning. Någon veterinär tog ut en liten avgift (50kr) för att skriva receptet. Ring och fråga och som många skrivit innan, stå på dig!
Hoppas att du hittar en lösning och svar på vad hon har!
Kan man ge rött roiboos-té (koffeinfritt?) vid förebyggande syfta mot förkylningar etc?? Mina killar är nog inte förkylda men nyser lite ibland (låter det som iaf)

#5 man kan absolut inte översätta kroppsvikt råtta/människa när man ger medicin. Det finns ett fruktansvärt exempel på det. På 60-talet försökte man förstå hur LSD fungerade. Man ville förstå om LSD kunde sätta igång hanarnas "must". Lång historia kort. Man använde LSD i förhållande till kroppsvikt människa/elefant och den stackars elefanten fick en totalöverdos av LSD och dog i svåra plågor och synvanföreställningar. (http://www.erowid.org/chemicals/lsd/lsd_history4.shtml)
Ja, människor har gjort många sjuka saker mot djur, och det kan diskuteras i en annan tråd. Vad jag vill säga med det hela är att råttor är råttor och människor är människor. Det är en av anledningarna till att många veterinärer är trötta på "djurägare" som inte förstår sammanhang och resultat man baserar på mänsklig fysiologi/effekt.
Vad gäller röd solhatt och råttor så är jag inte insatt, så Mara-bell, ta inte mina ord som skott mot dig, utan mer en allmän bedjan. Dock MÅSTE djurägare sluta jämföra människa-husdjur och konsultera duktiga veterinärer eller annat folk som har lite fysiologisk kunskap. Själv är jag inte extreminsatt men jag har för mig att medicindoser bla räknas ut från BMR, vikt och djurslag.
Hursom så verkar ju inga som helst förkylningskurer bita på det här…

Ahlbergs ska vara bra, har jag hört. Om inte annat lär de ju ha lite erfarenhet av råttor då jag vet en duktig uppfödare som alltid går dit.
Men man får stå på sig. Råttor ska inte nysa. Kan säkert vara något lokalt också men jag tänker att eftersom det brutit ut lite av en boom av nyssjuka djur(som även kopplats till dräktighetsproblem osv) så skulle jag i första hand titta på det.
Det är jobbigt att vara råttägare alltså. Man måste vara så jäkla påläst!
Du kan fråga efter en kombinationskur, som sagt, det tar väldigt många bakterier. (ronaxan+baytril eller ronaxan+bactrim hörde jag också nu att man kan använda) Du kan även berätta att väldigt många från olika delar av landet har råttor med samma symptom nu(dra till med att det har hänt efter en utställning)
Eller skicka in ett prov till SVA så att man får rätt medicinering direkt. Men då måste man veta vad man ska testa för också. Det första veterinärer och SVA tjatar om är mycoplasma men det förutsätter jag att han redan har. Så lite påläst bör man nog vara så att man har chansen att reflektera lite själv också. Så att man ställer mer direkta frågor, liksom, det brukar ge mer utdelning.
Visst kan det handla om rent och skärt dåligt immunförsvar också och att det bara handlar om vanlig mycoplasma. Han var väl strax över året, eller hur? Men min erfarenhet är att det brukar ge mer rossel och kladd i nos och ögon, liksom, inte att det brukar sitta i nosen med bara nysningar. Därför tror jag att det är något mer. Men jag är ingen expert..
Nä, men jag tycker helt klart att du ska reda ut det. Din känsla är inte fel.
#35 Jag vet mycket väl att man inte kan göra så när det gäller allt :) I det här fallet visste jag att många använt just detta mot förkylning på råttor, men ingen visste nån viss mängd, så jag fick helt enkelt experimentera mig fram.
http://www.zoosajten.se/vitakalk-mineraler-p-1859-c-191.aspx
Är det här något man kan ge två växande killar för att förhindra ev förkylningar etc? Eller räcker det med något enklare som typ bara b- och c-vitaminer? Är kalcium/kalktillskott något man bör ge?

#39 Varierad och rätt kost är det absolut bästa! Kosttillskott kan också vara bra i vissa fall men då måste man veta vad man ska ge för tillskott. Det är heller inte bra att ha för höga värden av vissa näringsämnen. Därför kan det göra mer skada än nytta att ge tillskott om man inte har koll. Just kalcium tror jag iof inte är speciellt farligt(man kan ju kalka på honor rätt rejält inför en födsel t.ex.) Men A-vitamin är t.ex. farligt i för stora doser t.ex.
Läs på lite om olika näringsmnen, är mitt förslag, skippa tillskott är mitt råd och försök istället att sätta dig in i vad som är god kost. Råttor har i princip samma behov som oss människor så sök på information riktat till människor. Vitaminer, mineraler, proteiner/aminosyror, livsnödändiga fetter, antioxidanter. Du kommer att få en uppsjö av inofrmation och tips på bra rått- och människomat!
Jo, jag vet :-) Men kan man ge roiboos-té i förebyggande syfte? Och vilket är det bästa bottenmaterialet som dammar minst, alflis eller Stl-strö?
Aspflis allra bäst, enligt vetten…

Jag tror knappast det skadar att ge roibpsthe! Men är inte så beläst själv. Bättre att du sätter dig in i det på egen hand, Emmawq så kan du berätta för oss sen vad du kom fram till!
Har ni kommit fram till något som funkar vid råttförkylningar? Mina killar nyser nämligen lite då och då, men äter som hästar och inte är det något fel på energin i allmänt :-)
Har ni kommit fram till något som funkar vid råttförkylningar? Mina killar nyser nämligen lite då och då, men äter som hästar och inte är det något fel på energin i allmänt :-)
Vill bara påpeka att det Terato säger bör tas på allvar. Rekommenderar alla med dessa symptomer som inte går över. Att köra ronaxan+baytril i över 14 dagar även om det verkar ha gått över.
Jag känner en som har kämpat som in i helvetet att komma på vad det är för bakterie/virus genom flera sva inskick. Jag har försökt hjälpa till att söka på vad det kan vara. Men ingen vet. Inte ens veterinärerna. Sva har ännu inte fått fast vad det kan vara heller.
Jag har ännu inte fått detta på mina egna djur vad jag vet. Lär visa sig om jag inte får någon kull nu efter parning och det strular. Men jag har sett en bekant ha det på sina som just nu är under medicinering. Varit medicinerade i 1½ vecka på ronaxan/baytril och det har ännu inte släppt. Denne har problem att få sina honor dräktiga. Parningarna har tagit med vaxplopp och allt. Sedan går de upp lite första veckan för att inget mer sker.
Jag har även en kompis vars två honor har fått seriösa vikt uppgångar. Ena honan gick upp 200gram som den håller och nu ligger på nästan 600gram. Vikt uppgången gick förbryllande snabbt. Kan vara någon hormon rubbning. Men det hålls ett öga på det.
Även varit väldigt mycket rossel, snuvor och förkylningar i år som inte verkar släppa. Kanske borde skapa en tråd och försöka kartlägga hur mycket fall det rör sig om som kan vara samma sak?
Vilka som fått en undersökning, vilka som skickat in till sva och återfått prover, vad som medicinerats med och hur bra det hjälpt. Samt om det återkommit.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag flyttade buren så den står intill terrariumet där det är lite varmare och fuktigare och det verkar som att det inte är lika mycket nysningar och porfyrin, än så länge.
Just nu får dom Ivomec mot skabb, men jag har lite svårt att tro att det ska påverka något, förbättra eller försämra.
Men en av mina killar är väldigt smal om man jämför med hans bror.
I början av året fick han en baytril kur på 7 dagar för vikten och rossel, rosslet är borta men han är fortfarande smal och han verkar inte växa ikapp sin bror, men han håller en "normal" viktuppgång.
Men försvinner det efter en 14 dagars kur eller har det kommit tillbaka efter ett tag?
Jag har ju tyvärr inte riktigt råd att åka till vet. hela tiden om det inte går att bota helt säkert. :/
Absolut, min hona som har värst symptom är ju från dig zickan, men hon började ju inte visa något förrän jag haft henne kanske 4 månader eller så, minns inte exakt nu. En annan tjej är från mangomelon, men hon fick symptom sist av alla. Den sista fick ögonporyforin ganska tidigt, men inga av dessa problem finns där hon kommer ifrån.
Jag hämtade alla tre samtidigt på Luciautställningen förra året, och sen dess har de inte träffat andra djur.
Hade tänkt åka tillbaka till Ahlbergs nu i veckan som kommer och ta ett snack med dem, jag har ju gjort allt jag kan, och inget har hjälpt, utan istället tycker jag att det förvärrats på en av de andra och verkar smitta. Nu är de två som nyser, alla tre har ögonporyforin, men lillan som hade nysningar först är fortfarande den som nyser mest. Kan ju säga åt dem att de inte behöver göra en undersöknning till, utan bara skriva ut en kur baytril+ronaxan för 3-4 veckor för tre honor.
Uppdatering;
Fick efter diskussion ut Baytril av vetten till tjejerna, som de nu äter utblandat med blåbärssoppa två gånger om dagen en vecka, sen en gång/dag en vecka till. Efter endast två dagars behandling märks redan jätteskillnad!
Ingen har ögonporyforin längre, och nysningarna är så gott som borta! :D
Nu hoppas jag bara att det är en effekt som håller i sig även när behandlingen är avslutad!
Uppdatering 2;
Kuren är avslutad, räckte dock bara cirka 1 och ½ vecka istället för 2 då det blev en del spill i pälsen i början när de inte ville få i sig via plastsprutan.
Så, alla var helt återhämtade, men redan en dag efter avslutad behandling är ögon poryforinet på väg tillbaka. Hoppas i alla fall nysningarna inte kommer tillbaka, får avvakta lite fler dagar och se vad som händer.
Skulle en längre kur kunnat ha avhjälpt problemet? Är det värt att begära ut dubbeldos och testa igen, eller är det troligt att symptomen inte vill ge med sig?

Å, va dumt! Precis så var det för mig med. Egentligen borde du nog ringa vetten och be om förlängning direkt! Jag tror som sagt att det kräver lite längre behandling..
Har hört personer som kört behandling i 3 veckor som blivit av med det. Känner på mig att det är samma skit som går hos de flesta nu. Men många veterinärer tycker att det är rent utav oansvarigt att behandla så länge så det är diskuterbart, såklart..
Argh, sjukt irriterande!
Jag ska övertala honom att få ut typ tre rör eller nåt…säga att jag spillde asmycket eller whatevs…Jag menar, så länge jag betalar borde de väl inte neka?

Jag har också alltid fått för lite! Förstår inte hur de räknar!
Be om en flaska att hämta ut på apoteket istället. Kanske svårt eftersom de inte vill att man ska självmedicinera.. Men du kan ju alltid försöka! ;)
Körde du bactrim+ ronaxan förresten?
Ah, det låter som en bra idé att få ut stor flaska via Apoteket, hellre att det blir över än att man har för lite menar jag. Blev ju en del spill…
En av tjejerna var sjukt ointresserad av medicinblåbärssoppa haha, men det funkade att ge henne med sprutan, ficka bara i pälsen några få gånger.
Jag fick ut Baytril, eftersom vetten sa att ronaxan var för lägre luftvägar och inte övre. Och eftersom de inte hade problem med lungor etc utan bara nos och ögon så var det tydligen Baytril jag skulle ha…och ja, det funkade ju bra under tiden de åt det också…
#47 Förlåt, hade helt missat ditt inlägg!
Ingen av mina tjejer har rossel, utan den som nyst i första hand har det bara suttit i nosen på - alltså de övre luftvägarna och inte i lungorna. Jag fick ju bara Baytril just därför, men det låter som om du skulle behöva en kombinationskur av Baytril för poryforin och nysningar+ronaxan eller annat för de nedre luftvägarna.
Uppdatering 3;
Första dagen efter avslutad kur tyckte jag de försämrades direkt igen, men efter några dagar verkar det ha stabiliserat sig. Ska ge det lite mer tid och se om nysningarna kommer tillbaka, för som det är nu är det en enorm skillnad vad gäller poryforinet.
Så, bara lite poryforin, inga nysningar än vad jag märkt av, men håller koll åt vilket håll det går. Vill inte sätta in Baytril igen om jag inte måste.
#55+56 Det är ingen fara. :) Det finns så många trådar om det här just nu så man samlar ihop all den info man tycker är matnyttig sakta men säkert.
Jag fick ju baytril på en av mina killar i våras och det släppte så det sitter ju inte djupt det här heller eftersom baytrilen tog. Vet. tror att jag fick det i ett tidigt stadie och tog upp mycoplasma snacket IGEN.
Men som jag sa i andra tråden så kommer jag få en förlängd medicinering om det inte blir någon förbättring.
Än så länge så har jag inte hört något mer rossel, dag 9 idag, nysningarna fortsätter men inte lika ofta och när det kommer till pyrforinet så har jag bara en kille kvar med det och det är på morgonen när han vaknat och inte dygnet runt längre.
Jag vill inte heller hålla på och medicinera hit och dit hela tiden, med tiden så blir dom ju resistenta.
#57 Precis, det irriterar mig verkligen att jag fick ut så lite Baytril. Hade jag haft mer så att jag kunnat köra två veckor eller mer tror jag att symptomen skulle försvunnit helt. Men, nu vet jag att begära ut större doser och få hämta ut på apoteket.
#58 Ja det känns ju fint att dom inte tänker på spill. Det är ju inte allt för lätt att pricka rätt alla gånger. Jag får se hur långt mitt räcker. Annars blir det att ringa och be om lite till.
Dom går alltså med på att man kan hämta ut en större mängd på apoteket?
#59 Ja, om man säger att det blir mycket spill så kan de ju inte neka, så länge man betalar för sig menar jag :)
oops dubbelpost
#60 Exakt, det kan dom ju inte bråka emot. :)