Vego-Rådis?
Jag fick mina tjejer för ett par dagar sedan nu och de verkar gilla allt jag ger dem i matväg. Jag försöker verkligen att ge dem en varierad och nyttig mat utan en massa tomma kalorier(inte fettsnål för det. Mitt dilemma är hurvida man kan kompensera bort animaliskt protein, och då syftar jag främst på kött. Är det någon här som har erfarenhet av att ge enbart vegetarisk mat till råttorna? jag är själv väldigt noga med min kost, och de får allt jag äter(anpassar såklart om det är något olämpligt)Hittills har de istället för kött fått tofu, sojaprotien och bönsallad med ägg bland annat. Jag läste i "proteinartiklen" härinne(som f.ö. var jättebra!) att de tar upp animaliskt protein bättre än vegetabiliskt, men kan man då kanske ge dem typ, ja, ägg, och mer av annan proteinrik(vegetabilisk) mat och alltså öka protein-tårtbiten i deras kostcirkel. Jag ger dem självklart kött om det skulle vara så att det med säkerhet är bättre för dem. Vill inte att de ska fara illa på grund av mina värderingar.. Så, vad tror ni??
Nej.
Återkommer när jag inte är förbannad.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag tycker att du ska ge dem kött. De behöver det och det finns inte en enda råtta i världen som inte skulle äta kött pga. värderingar likt dina. Skulle du ge en katt vegetiarisk mat med? =P
Jag förstår helt klart varför du valt att äta som du gör, men jag tycker inte du ska mixtra med kostcirkeln för råttorna. Kör på det som är rekomenderat och de äter ju inte så farligt mycket kött =)
Dessutom läste jag att de kan börja äta på varandra om de inte får kött =/ Vet inte om det är sant men jag hade inte velat chansa.
råttor SKA ha kött punkt slut
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
ush nej, ge dem kött.
Jag förstår hur du tänker, är själv vegeterian. Men råttor är köttätare, och jag tror inte de klarar sig på vegetabiliskt protein…
I hear you… :) jag tycker dock att jag har rätten att fråga då jag inte sett någon riktig förklaring till varför eller ens ATT de måste få kött. Att de ska det "för att de ska det" är inget särskilt hållbart argument #4.
#2: Hej!, självklart skulle jag inte ge en katt vegetarisk mat, men det skulle jag göra för att jag vet att katten är ett köttätande rovdjur och att de har ett matspjälkningssystem som är byggt för en kött-diet..Jag menar inte att gå emot eller förgripa mig på råttans natur. Om det är så att deras proteinintag delvis måste bestå av kött, vilket verkar vara ett faktum, så kommer jag som jag skrev från början självklart ge dem det. Jag frågade för att jag vet att råttan är "allätare", och tänkte att proteindelen kanske mest gavs i form av kött på grund av vana eller dålig kunskap om alternativen. Precis som många männsikor själva slentrianmässigt äter kött utan att reflektera. OM råttan nu inte hade detta behov, utan att det kunde tillgodogöra sig proteinet på annat sätt tycker jag att det vore tråkigt att stödja djurindustrin genom att köpa kött till dem.
Hur många procent av deras dagliga proteinintag ska bestå av kött tycker ni?
#5 Jo, jag ska göra det… Jag funderade mest över möjligheten. Jag vill verkligen att alla beslut kring min skötsel av tjejerna ska vara baserad på kunskap om vad som är bäst för dem.. hoppas att detta framgår
Baljväxter och soya innehåller östrogenliknande ämnen som vid konstant användning orsakar tumörer hos råttor.
Lite någon gång då och då gör ingen men om deras kost är helt vegetarisk så föreligger en viss risk för kanibaliskt beteende… vem det nu var som hade en råtta som åt upp hjärnan på sin kamrat pga. dålig kost minns jag inte men jag har läst det.
Råttor är allätare. Dom behöver animaliskt protein eftersom deras kroppsuppbyggnad är en annan än vår. Dom har en celldelning utom denna värld och kan utveckla tumörer över natten.
Ett djur som redan är så pass utsatt av tumörer behöver inte hjälp att utveckla dom. En råtta som annars inte skulle ha utvecklat tumörer kan mycket väl göra det om den får överskott av östrogenkost.
Ät vegetariskt du. Men ge råttorna det dom behöver.
Du vill inte hitta en av dom sitta och knapra på den andra för att du fört över dina värderingar till dom.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag tycker du gör helt rätt i att fråga, men det finns ju en hel del artiklar här inne som beskriver deras kost, varför de ska ha i sig det som står osv.
Du kan använda barnmat med kött i för att slippa hantera de råa bitarna.
#8 tack för informationen, det var precis sådana saker jag ville veta. Jag hade självklart inte gett dem enbart vegetariskt utan att fråga och ta reda på alla fakta, som dessa. Det jag gjorde var att fråga om möjligheten och då betonade tydligt redan i mitt första inlägg att att självklart skulle ge dem kött om det var bättre för dem samt att jag absolut inte vill att de ska fara illa av mina värderinger. Vidare att jag absolut inte vill förgripa mig på eller gå emot råttans natur och att jag hoppas att det framgår att jag enbart frågar om det finns en möjlighet att ge dem vegetariskt då jag vill att min skötsel ska vara baserad på kunskap om vad som är bäst för dem. Det jag inte ville var att av slentrian ge råttorna något jag inte visste var oersättbart och på så vis spilla andra individers liv i onödan. Att du tar frågan som någon självisk önskan att föra över mina värderingar på dem, och mer eller mindre antyder att jag skulle vanvårda dem finner jag både makabert och sårande. Jag tror även att det säger mer om din person än om mig. Således, jag värderar din kunskap men INTE ditt sätt..
#10, jag är ingen köttfobiker, det är ett rent etiskt val
#9 Du får gärna länka om du hittar någon fakta utöver det som Allamej skriver ovan. jag har letat men är ganska ny i forumet så du kanske orienterar dig bättre :)
Någon som har svar ang procent?
Jag lade inte in några som helst värderingar i mitt inlägg åt nåt håll. Jag gav dig bara information som är bra att veta. Och vad som kan ske utifall att du inte följer råden.
Att jag skulle anklaga dig i huvudtaget finner jag absurt och otroligt oförskämt.
Jag tog mig tiden att dels inte skriva medan jag var på dåligt humör och sedan skriva ihop ett inlägg som var smäckfullt med information om varför man inte ska göra sina råttor till vegeterianer.
Och tacken man får är ett snäsigt "jag uppskattar inte ditt sätt"
Jag förstår att du nu är lite besviken att du måste tänka ett varv till med kosten för råttorna, men att ta ut det på den enda i tråden som har gett faktiska orsaker till VARFÖR du ska ge kött och inte soya är barnsligt och otrevligt.
Nu är du ju precis som i det förra inlägget extremt selektiv med vad du vill ta till dig. Att tänka ett steg längre är ju precis anledningen till att jag ställde frågan från första början. På alla sätt försökte jag gardera mig mot misstolkningar i stil med din, jag redogjorde för dem ovan.. att skriva ät DU vad du vill men gör inte dina råttor till kannibaler genom att överföra dina värderingar på dem och hrrmm, vem var det nu som hade en råtta som åt upp sin kompis hjärna p.g.a dålig kost är ganska magstarkt då jag inte på något sätt sagt att jag har(jag har haft mina tjejer i en och en halv dag) eller ska ge dem bara vegetariskt. Rikta din ilska åt reella problem istället för imaginära.. Jag ville bara få mer kunskap kring deras proteinbehov för guds skull. Om du vill fortsätta pajkastningen så kan du väll göra det i ett privat inlägg. sådana här trådar finns det nog av på forumet.. väl mött
#16, det är den artikeln jag nämner i mitt första inlägg :) Har läst mycket om kost men inte sett just varför råttor behöver få protein i form av kött. Jag förstår nu att de behöver det, och varför man inte kan ersätta köttet med t.ex. soja och baljväxter. Får hem boken proper care of fancy rats i veckan och hoppas på ännu mer klarhet där. Men du, ungefär hur mycket kött ger du per dag, rått eller tillagat, och har du några preferenser på bitar eller djur?( har inte ätit kött sedan mellanstadiet och skulle uppskatta tips) Ogillar iden med att köpa processerad färdigmat( typbarnmat på burk) men det måste ju gå att hitta recept så att man kan göra något motsvarande själv.. kanske frysa in i portionspack.. hm, nu svävar jag nog ut lite
AH okej :)
Jag ger mina tre råttor kött ungefär 3-4 dagar i veckan. Ibland får de räkor, köttbitar, fisk, kyckling och sådär.
De får väl ungefär motsvarande det jag äter fast i deras portionsmått då. Kanske 1 matsked / råtta.
Jag brukar inte ge dem rått kött för jag har inte tänkt på det alls faktiskt. Hade själv inte ätit det så därför har jag inte ens funderat på det. Men ska nog göra det någon gång! Läste att de tyckte om det :)
Men jag brukar ge dem tillagat, ofta av det jag själv äter.
Vet inte hur du känner inför att hålla på med köttet, men du kan ju köpa färskvaror och göra storpack som sagt, frysa in och tina upp när det behövs! Blanda i potatis, ris, majs, broccoli eller något annat gott!

köp fisk, lever, hjärta mixa med lite ris/potatis och massa gröna grönsaker. Dela upp i portioner, frys. Vuxna råttor ska ha ett intag på ca 14-16% protein. Växer de ska de ha lite mer.
#18 och #19: tack så jättemycket för tipsen. så inälvsmat är bra… det hade jag själv nog aldrig tänkt på :) Jag ska gå och handla ikväll och göra iordning till dem. ser inte precis framemot att "gojsa ihop" det men det är verkligen en marginell uppoffring för deras välmående. får köra på näsklämma ;P
tack

#20 Det är bra att komponera lite bättre än det jag krafsade ihop.. det var mest bara som inspiration.. :P
Men hmm.. koka ris med lite buljong av valfri sort, släng i lite olivolja, inget salt, köp lite spenat eller broccoli o tina sakta så det mesta av det bra hänger med. Köp lite lever, det brukar finnas billigt och fräscht. När du kokar riset, koka med extra vätska då o häll inte av, det funkar utmärkt när man geggar ihop och du behåller nyttigheterna. Vill man kan man tillaga levern, jag gör det inte. Jag kör ner allt i mixern o vips så är det perfekt råttkäk.
Fisk recept, kör in fisk i en ungsfast lite djupare form med vatten, olivolja o buljong (om man vill) släng ner lite vad som helst för grönsaker, jag brukar köra en av varje färg typ tex, majs och paprika, kläck önskat antal ägg och rör lätt ner i vattnet. Koka potatis. Rör ihop i mixer med avokado och en klick tex turkisk youghurt.

Intressant tråd! Jag tycker det är otroligt bra att du tar dig tid att ta reda på mer om råttors kost. Jag tycker ofta att det finns allt för lite uppbackningsmaterial i de flesta diskussioner. Det mesta går, som du säger, på "det är ju bara så". Att begära uppbackning är inte samma sak som att säga att man inte tror att det är så. Hur som helst, i vilt tillstånd äter råttor "spannmål, ägg och ungar i fågelkolonier, grodor, fisk, as och smågnagare" (Wikipedia). Det betyder ju inte i sig att de inte skulle kunna klara sig på en vegetarisk kost om man komponerade denna kost rätt. Däremot finns det lite olika studier om vegetarisk kost för råttor:
http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/34/1/81
Denna artikel är dock sjukt gammal, men här var ju vegetarisk kost väldigt dåligt för råttorna. Hur denna kost var uppbyggd har jag dock inte orkat läsa mig till. Har suttit och sökt på Google Scholar och det finns säkert massor med studier men det är så svårt att se dem. Det är ju oftast studier som är kopplat till annat så det är svårt att se vad som är vad.
Men spontant skulle jag nog hålla med andra skribenter om att råttor är betydligt mer omnivores än vad människor är. Människor är mera omnivores-by-choice. :) Vi behöver inte kött. Du kanske kan mata råttorna med insekter? Har någon annan här provat detta? Annars är det väl bara att köpa KRAVmärkt så gott det går. Det är ju inga STORA mängder kött en råtta äter - de är ju så små - så någon stor inverkan på köttindustrin är det inte fråga om. Men jag förstår hur du tänker. Men som sagt, på vilket sätt protein i ägg skiljer sig från protein i kött, det har jag ingen aning om. Det är ju animaliskt båda två. Hm. Intressant.
#21, haha, jo, jag tog det inte alltför bokstavligt.. Jag vill ju gärna kunna vistas i samma rum som råttisarna utan att behöva hålla nere en spya (pardon my french). Men de där recepten är ju säkert användbara. inget salt säger du? kan man ta lite örtsalt? mina tjejer slickar nämligen mina händers veck frenetiskt så jag har tolkat det lite som att de behöver mer salt i kosten. buljong är i och för sig väldigt salt i sig. jag är en storkonsument av färsk babyspenat/bladspenat, fast det man vinner i oförstörd näring förlorar man i "gojsighet" kan tänkas. sista receptet låter nice. gillar råttor råa ägg f.ö.? Jag gillar också något av varje färg konceptet, brukar applicera det på mina egna måltider :) jag älskar att kocka så det ska säkert ordna sig.. dock tror jag att jag ska ungsbaka lever och hjärta, om inte annat så för det estetiska. Har också gjorts hemma till vovven innan, så då kan hon också få ta del av kakan..
tack så mycket för hjälpen, jag är som sagt nästan dagsny på råttor så jag har inte någon praktisk erfarenhet alls. men nu känner jag mig i alla fall betydligt mer hemma i denna frågan :)
# 22 Shit, du av alla tog mig verkligen på sängen..Det är bra tokigt att det jag i allt letande och läsande inte kommit på tanken att verkligen kolla upp vad de äter i det vilda. Typiskt människan att inte tänka på det som existerar utanför/oberoende av oss själva. nu känner jag mig helt bortkollrad, haha. Det var himla trevligt att du fann ämnet intressant och inte provocerande. Det var liksom teorin jag undrade över men det blev lite feltolkat. (jag kunde självklart också varit tydligare, t.ex skrivit hade kunnat istället för kan). Spontant tänker jag också som du, att råttor är mer omnivores än vi, men jag visste/vet inte riktigt vad jag grundar den känslan på( den vilda dieten blir ju där ett bra exempel jag missat) Jag kommer köpa eko och krav i den utsträckning det finns men jag tror inte heller att just mina råttors köttkonsumtion går någon större skillnad i praktiken. schysst att du tog dig tid att kolla upp och länka,. resultaten där var ju ganska entydiga. Din sista fundering är precis kärnan i inlägget.. vet inte riktigt om vi har fått svar där..

#23 Jasså jag tog dig på sängen? :) He he. Jag skulle vilja veta mer om vad råttor äter i det vilda, mer procentfördelning mellan mattyperna. Skulle också vilja läsa på mer om olika proteiner, o.s.v. Jag har dock ingen större tid just nu, tyvärr. Jag gillar inte att grunda mina beslut "på känsla" som du så bra beskrev det. Tyvärr är det svårt att söka efter studier om vilda råttor eftersom råttor används i de flesta medicinska experiment. Måste nästan prova söka ändå. Skulle vara väldigt intressant att veta mer! Sedan lär det säkert skilja mellan matbehovet för en vild råtta gentemot en domesticerad råtta. Det gör det ju definitivt för hundar i alla fall. Men man skulle, om inget annat, känna sig lite mer upplyst om man fick mer information. :)

#23 Råttor brukar totalrata salt i maten! Det är iaf min erfarenhet. Du får prova dig fram, helt enkelt och ha gummihandskar och klänypa på näsan när du fixar råttmaten. :P Sen går det som sagt jättebra att göra storkok och dela upp i småportioner och frysa in också.
#24 Det finns undersökningar gjorda på labbråttor om vad de bäst behöver. Kontakta ett labb om du är nyfiken! Sen är ett hett tips att leta på utländska sidor, finns inte mycket på svenska..
Älskar mina stora små vänner..

#24 Jag letar inte på svenska sidor. :) Jag letar på google scholar. Men det finns inte många undersökningar på vilda råttor, eller har du hittat några? Måste ju finnas men jag hittar inte så mycket. Länka gärna om du hittar! Jag vill läsa!

Denna är säkert intressant. Inte egentligen om vilda råttor i naturlig miljö utan vilda infångade råttor jämfört med laboratorieråttor.
http://www.jstor.org/stable/4532837
Har ingenting med mat att göra men handlar om socialt beteende hos vilda råttor!! Sjukt intressant!!!
http://www3.interscience.wiley.com/journal/122569616/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0
tack för all hjälp och alla länkar! Jag har också erfarat att man ofta får leta på engelska för att komma till "källan" till informationen. Jag hoppas att jag inte går off topic nu men jag har hittat flera sidor där soya och bönor rekommenderas att ges till honråttor just för att det motverkar juvertumörer! helt tvärtemot vad som sagts ovan. bla här http://www.ratfanclub.org/diet.html.. vad tusan ska man tro om det?

Först och främst: Välkommen birdland! Som den älskare av skrift jag är vill jag gärna ge en komplimang åt det härliga språk du använder och kommer förmodligen läsa mer av dig enbart på grund av språkbruket. Härligt att skåda! Lite ot men ändock.. Och ett plustecken för att du höll dig lugn där andra skulle ha kunnat tappa tålamodet.
Jag har en gång varit vegan, en kort karriär som sådan, sedan vegetarian för att övergå till selektiv vegetarian som jag kallade det då jag åt sådant som var viltfångat. Nu äter jag allt.. Fy mig!
Jag har haft råttor sedan jag var fullfjädrad vegetarian och löste proteinfrågan genom att ge dem dels det jag åt men även premiumfoder för hundar där det var hög animaliskt proteininnehåll. Jag gav dem även, och gör fortfarande, vom som jag finner vara ett bra proteinintag. Dessutom lindrades min lilla ångest över att ge dem animaliskt med tanken att det är bra att allt på ett slaktdjur tas tillvara på.
Jag äter fortfarande väldigt lite kött, inget fläskkött då jag finner det äckligt, men fisk och fågel och det är de två sistnämnda som jag gav/ger mina råttor också mest av. Under många år var jag tillsammans med en vars förälder både jagade och hade bedrivit bondgård där slakt av ko ingick. Då kunde jag själv äta med bättre samvete och ge råttorna. Ägg köpte jag från, och köper fortfarande, från en gård där jag har sett hur hönsen har det och de har det bra.
Jag har fortfarande problem med att hantera kött, jag kan inte skära det och det värsta jag vet är att ta i köttfärs.. jag blir illamående enbart av tanken. Jag är väldigt dålig på att ge mina råttor inälvsmat och det står jag för, jag klarar bara inte av stanken!
Angående soya, bönor och linser fanns det en artikel i HR för ett par år sedan (eller mindre) där det togs upp att något av det hade visat sig framkalla cancer snabbare hos råttor men kan inte på rak arm säga vad exakt. Jag ger mina råttor olika former av bönor, linser, groddar osv och de uppskattar det.
Jag finner det enklare att få i råttorna vissa ting som är bra för dem, men kanske inte lika smakliga, via en smörja från en stavmixer. Precis som det har talats om i tråden. Du har ju en fördel av att du bara har två råttor, jag har hört sådana som har tillagat pureer och annat för att sedan frysa in dem i sådana där block avsedda för is. Det tyckte jag lät väldigt smart och praktiskt, bara man hittar dem som inte är för små isbitar.
Jag hade en råtta på parning hos mig, en hona, som var vegan. Det var lite krångligt men med tanke på att jag hade en viss erfarenheter av det själv så kunde jag komponera ihop bra mat för henne ändå. Ägaren till råttan har varit vegan i många år och hon är det av moraliska skäl, jag finner även den personen väldigt kunnig och tror inte att hon skulle göra något som skulle kunna påverka djur negativ. Hon är en typisk djurrättskämpe och sitter inne på mycket info, har varit uppfödare i Srs under flera år och fick fram bra råttor.
Sedan är det som alltid när det gäller kost och våra husdjur, ja gällande det mesta egentligen, att de lärda de tvisto. Man får helt enkelt ta reda på så mycket fakta från flera håll och dra sin egna slutsats, lita på sin egna instinkt.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Vet inte om någon har skrivit det men ska det vara rått eller stekt kött??

#30 Både och går bra. Jag kokar dock gärna..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
okej tack 

Angående soya så har jag också hittat en massa stöd för att soya skulle vara bra för råttor. Främst som cancer-förebyggande. Bl.a. följande artiklar (länkar, ledsen… orkar inte skriva riktiga referenser):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/571138 (RÅ soyamjöl kan ge cancer, dock inte upphettat!)
http://jnci.oxfordjournals.org/cgi/pdf_extract/83/8/541
http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/131/11/3095S (småskeptiska till hur mycket bevis det egentligen finns för positiva effekter, men hittar inget negativt)
http://informahealthcare.com/doi/abs/10.1081/CNV-120023773
http://www3.interscience.wiley.com/journal/73502683/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/68/6/1394S
… bland annat. Verkar finnas massor med studier kring detta! Intressant!
#29 Bra skrivet. Jag tror det är väldigt viktigt att vara öppen för andras sätt att ta hand om sina djur så länge man inte har 100% belägg för att djuren verkligen far illa. Som du säger så finns det de som har "Vego-råttor". Jag vet inget om detta men jag vet att det finns de som har "Vego-hundar"! Känner ingen personligen och kan inte säga hur bra det fungerar men jag tror att en person som själv är vegan har mycket större kunskap om vad som krävs än en icke-vegetarian. Nu menar jag kunskap om vilka proteiner som finns i vad, etc. Om jag skulle få för mig att mata mina råttor vegetariskt skulle det INTE gå bra för jag har ingen koll alls. :)

Det är väl så att de övriga östrogena baljväxterna ökar risken för cancer, men just isoflavinerna i soyabönor motverkar och soyabönor har väl ett relativt lågt östrogenvärde?? (obs jag spekulerar för jag inte orkar kolla :P)

#33 Tack! Det är väldigt stor skillnad på vegetarian och vegan vilket problematiserar en hel del om man har allätande sällskapsdjur. Jag var dock, är fortfarande inte, förtjust i ägg och det togs bort från min kost när jag var vegetarian. Jag tror att jag började med att vara vegan när jag var 13 år, på grund av ett vad, och följden blev (efter att jag hade vunnit vadet) att jag fortsatte att vara vegetarian. Vegan var för jobbigt när man var växande och tränade så pass mycket som jag gjorde eller kom att göra. När jag var runt 22 började jag att äta älg och ko från det "egna" slakteriet, sedan några år tillbaka åt jag fisk och skaldjur fångade av privatfiskare.
Om man är vegetarian har man ändock tillgång till mejeriprodukter och ägg vilket inte vegan har. Dessa födoämnen är viktiga för växande människor och djur som är allätare då det finns ting i t ex mjölk som är svår att ersätta med annat (kalcium t ex, B12 finns mycket i mejjeriprodukter och tro mig, man vill inte få brist på det eller bli utsatt för konsekvenserna av långvarig brist)
Jag kan inte säga att jag har haft fler honor med juvertumörer än andra, inte heller har jag haft speciellt mycket sjuka djur i övrigt. Mycoplasma, ja visst, men det var mer förr med sämre linjer. Nu har jag inte medicinerat något här på lång tid känns det som (knack i trä)
Som vi har konstanterat tidigare i flera kosttrådar, det finns alarm om de flesta födoämnen gällande ökad risk för cancer osv.
Underbart med så mycket fakta!
Jag undrar bara, det är flera som nämner här att man ska mixa ihop maten. Är det något speciellt som är bättre då eller? Borde det inte vara lika bra om man bara blandar ihop det..? Blev lite förvirrad…
Funderar på att de kanske äter sig mätta på det ''goda men inte lika nyttiga'' om det är större bitar, och får i sig mer blandat om det är mixat… eller vad säger ni?

Jag har aldrig mixat maten och kommer inte heller att göra det. Mina råttor äter allt, det blir ingen påfyllning innan matskålen är tom. Det som dock kan vara postivit med att mixa är att alla näringsämnen klumpas ihop, det händer att en del råttor äter det mumsigaste först och så hinner inte resten av flocken med på det. Mixad mat är oxå lättare att äta om råttan är gammal eller sjuk så där kan jag dock göra undantag.
Qui dormit, non peccat
Då förstår jag, ungefär som jag trodde. Tack :)

Intressant tråd, mycket lärorik!!