hjälp mig tack
Jag är en kvinna på 35 år som har fått nog med hur vi hanterar våra djur. Efter avslöjandet i tv fick jag bägaren att rinna över och bestämde mig för att sluta äta kött och kyckling. Jag är helt ny på detta område och skulle behöva ha hjälp med vad det finns för alternativ till kött och kyckling. Jag kommer att äta lax, fisk och ägg. Var finner jag bra recept och vilken affär har bästa alternativ. Jag bor i Lund. Ska jag äta Kosttillskott för proteinet som jag inte får i mig?
Snälla hjälp mig, Tack
Ett tips är att bli medlem på både vegetariskt.ifokus och vegan i fokus. För där fins massa tips och recept.
Jag åt ett tag "mitt val vegeterian" som är vitmainer och tillskot. Dock innehåller de typ bara B12. Gå till en hälsokostbutik och prata lite med dem där, de brukar alltid vara trevliga och berädda att hjälpa till.
Och du söker mat som är gjort på soyaprotein och qurn så finns de i de flesta matbutiker i frysdisken :)
Sen är ett tips att alltid äta mycket böner, linser och frukt och grönsaker. :) Jag har alltid haft jätte fina värden och jag äter inte ens vitaminer. Har ändå varit vegeterian i snart 13 år :) Lycka till! Du har gjort ett bra val.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Med risk för att upprepa det KastKatt skrivit redan…
Om man vill göra maträtter som man är van vid finns det ju en del köttsubstitut, dvs sådant som ser ut, smakar och fungerar ungefär som kött.
Soyakorv, soyafärs, soyabullar quornfileer osv.
Dessutom finns det massor av goda saker som man kan laga gott på utan att "låtsas" att det är kött.
Baljväxter! (Röda, gröna, gula och svarta linser. Kikärter. Gröna bönor. Kidneybönor. osv)
Ostar! Halloumiost är supergott och steka eller grilla. Fetaost eller mozzarella att ha i sallader eller på pajer.
Det är inte särskilt svårt att vara vegetarian med det utbud vi har idag. Jag tycker snarare att vegetarianer brukar äta bra mycket nyttigare, eftersom de är tvungna att kunna lite om näringslära. Att äta allt det jag radade upp här ovan är hundra gånger bättre än rött kött!
Lycka till!
De flesta affärer har ju en hel frys med veggo saker. Soya produkter, qourn. Qournen är riktigt god. Gröna hälsan har jätte goda hamburgare :P