Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1519 ggr
idisen95
0

Rått ungar på G

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte ta råttungar på min underbara råtta med en annar helt underbar råtta. Denhär helgen tänkte jag att dom skulle para sig och så men jag vill ha några köpare till dom små liven. Det är säker mkt roligare att vara med från börgan. Mamman är albino röda ögon såklart och pappan är svart-vit. Jag bor i stockholm (vid t banan.)  Jag har redan haft en kull och då blev det pappans mönster och det blev 1 svart vit, 2 gråvita och 8 brunvita. Dom allra flesta fick röda ögon. Ungarna blev väldigt snälla och bra tamprament och jag bara älskade det så om du är intreserad av att köpa en släthårig råtta skriv det då så att det blir en till kull vill inte föda utt orm-mat!

idisen95
0

råttan på bilderna där ^ uppe är på mamman XD

Razzo
1

Din råtta är inte albino, hon ser snarare ut som en siamese.

Personligen tycker jag inte du verkar ha tillräckligt med kunskap för att avla men jag vill ändå gärna höra hur gammal den tilltänkta mamma/pappan är? Vilken bakgrund de har? Om de varit friska? Hur deras föräldrar och syskon utvecklats och om de varit friska/haft stabilt temperament? Varifrån råttorna kommer? Vad som utmärker dem så mycket att deras gener måste föras vidare?

hus-musen
0

din tilltänkta mammaråtta är inte albino utan hon ser ut att vara siamese eller himalyan. svårt att säga på det suddiga kortet.

Qui dormit, non peccat

firefly
1

Håller med #2, det är faktiskt levande varelser det handlar om, det är inte bara att para två söta djur med varann, det krävs mycket kunskap. Vill du ha råttbebisar, föreslår jag att du köper sådana. Kanske låter lite elak men kolla blocket, det finns så många djur (av alla arter) som ska omplaceras pga oseriös avel.

Jag hade själv gärna haft en massa små bebisar men jag har inte tillräckligt med kunskap för det.

Läs på en del först, och avla sedan på råttor där du vet vad som finns bakom! Sjukdomar, färger, beteende etc.

idisen95
0

Ok jag är inte så bra på färger men  deras förra ungar är väldigt friska nu och har bra temprament. Mamman är väldigt snäll och kelig och brukar pussas gätte mkt. Pappan kan ligga i en ficka eller å axeln och u tröjan och har somnat där. mamman är född 25:e februari 08 och pappan 29:e november 07. Jag har läst flera råttböcker och jag

idisen95
0

kan om avel jag brukar titta där ca 1 vecka nogrant och sen bestämma om jag vill ha ungar. Är det jätte viktigt att veta färgen på råttan? isåfall ska jag läsa om det väldigt mkt!

idisen95
0

Dom förra ungarna var roan och hooded

Terato
0

Det du bör fundera över är väl kanske några av dessa punkter:

Om att välja avelsdjur:

• Ålder på honan
  • Ålder på hanen
  • Temperament på föräldrarna.(t.ex. hur de funkar i introduktioner, med människor, stresstålighet osv) Berätta vad som gör dem så "underbara".
  • Hälsan på föräldrarna(på unga djur är det ju svårt att bedömma! Därför bör man vänta in hanen)
  • Bakgrund(vad vet du om syskon, kusiner, avelsdjurens föräldrar osv) Djur utan bakgrund är mer "osäkra kort". Har man en jättebra hona med osäker bakgrund kan man komplettera med en hane med känd bakgrund!
  • Är djuren bedömda av domare/uppfödare?(Inte ett måste men väldigt värdefullt. Det minskar ju risken att man avlar på ett djur som man blivit hemmablint kär i som kanske egentligen inte är så bra!)

Sen till det praktiska:

• Hur gör du med mat?
  • Vet du när det är dags att sära på honor och hanar?
  • I vilken ålder säljer du dem?
  • Har du råd att betala veterinärkostnader om det blir komplikationer? (Utifrån ditt nick utgår jag från att du är född 95 och ju rätt ung, vet du att dina föräldrar kan betala? Har du pratat med dem om det hela?)
  • Kan du ta hand om alla ungarna om du inte hittar köpare?
    Hur letar du köpare? (kom ihåg att du aldrig kan veta hur många som kommer att ångra sig i slutändan!)
  • Vill du ha någon uppföljning på ungarna?

Det är väl lite basics. Självklart finns det mer. Berätta gärna lite grann hur du har funderat tidigare kring de punkterna så kan vi gå vidare därifrån!

Färgerna är inte viktiga alls egentligen. Men de är väl mer en riktlinje på hur mycket man kan om råttor. Vet man inte vad en agouti är så rynkar många på ögonbrynen. För det talar ju för att man missat en massa annan info!

Men det absolut viktigaste när man tar en kull är att man är beredd att ta ansvar för den. Gör man t.ex. en misslyckad parning(med sjukdomar, aggressivitet osv) bör man vara beredd på att kunna ge dem ett bra liv, veterinärvård eller om det är nödvändigt, ta ansvaret för att avliva dem hos veterinär. Det kan ju innebära en massa lidande både för dig och råttorna om det blir fel. Men det kan ju bli tokbra också!

Sen undrar jag vad det är för böcker du har läst? Det finns idag bara en bok på svenska som innehåller riktigt bra info. Det är Gerodean Ellebys "Den fantastiska sällskapsråttan". Har hittills inte hittat någon annan som inte innehåller en massa rappakalja. Var kritisk till litteratur om djur! (Eller kritisk bör man vara till alla källor förstås. Det bästa är att ha många olika källor)

Observera att jag är inte uppfödare utan bara råttägare. :) Om jag dock någon gång skulle ha ett så pass bra djur att jag tyckte det är lämpat till avel skulle jag be om hjälp från en uppfödare! Hittills har jag inte haft något sådant djur! (eller kanske en men hon är för ung än för att kunna säga något)

Piuuh, vad mkt det blir att skriva(och för dig att svara på!) Säg till om du vill prata på msn istället!

Bra att du vände dig hit, förresten! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

KickanW
0

Otroligt bra skrivet, Terato! (som vanligt)

skogshallon
0

Ursäkta att jag "halkar in på ett bananskal" och lägger mig i lite: men jag måste få klappa Terato på ryggen litegrann!! Vad kul det var att se någon som kommer med en massa goda råd o hjälp istället för hack o moralpredikningar. Det är väl en av anledningarna till att denna sida finns?

Ja, ja…jag VET att många andra här gör likadant som Terato, och ni ska OCKSÅ ha beröm o tack, men just den här gången var det detta inlägg jag råkade se o blev glad av!!

Razzo
0

Terato skrev ett otroligt bra inlägg!

Vill bara tillägga att om mamman är född 25:e Februari är hon alltså 7 månader. Man bör inte avla på en hona före 5 månader (även om jag personligen tycker det är alldeles för ungt). Alltså borde hennes ungar inte vara äldre än högst 1-2 månader och det är alldeles för tidigt för att kunna säga att de har bra temperament eller kommer fortsätta vara friska tyvärr.

Eftersom pappan verkar vara av okänd bakgrund bör du också vänta tills han är minst 1½ år och inte under 1 år som jag antar att han var förra kullen. Det är såna saker man bör veta innan man tar en kull.

Råttfabriken är annars en bra sida med information om avel.

Terato
0

#9, 10 Hihi, vad snälla ni är! (önskar dock att jag hade förmågan att förkorta mig lite) :P

Hoppas att det är till nytta för idisen95 också! Väntar nyfiket på svar!

teratos.r8or.se

idisen95
0

Appropå jag låbnade 3 råttbocker idag och jag lånade faktiskt gerodean Elleby Den fantastiska sällskapsråttan och har varit inne på råttfabriken och jag tycker att båda dom grejorna är väldigt bra.

idisen95
0

Man ska sära på honan och hannen minst 2 veckor innan födlsen. Mamman är väldigt lung och fin det ända hon inte gillar är när man stoppar ner ett blött finger efter att man har duchat. Pappan är väldigt mysig och snäll bitts lite om man har matpå fingrarna och sticker in genom gallret, men sånt gör inte mamman och det lär sig ungarna att göra då. Råttmammans syster är väldigt snäll och rar hon heter strumpan och har inte fått några ungar men hon brukar krypa in i ärmen och sitta på axeln jag vet inte om hon "pussas" men hon gillar alla mäniskor hon träffar. Mat skulle jag uppskatta om jag fick lite bra tipps på men russin äpplen ägg frukt och makaroner mm, nått bra Kosttillskott till en råtthona som kommer få barn.(inte gravid nu!) Jag säljer dom när dom är ca 6 veckor.Jag har pratat med min mamma för jag har skilda föräldrar och så. Jag har en utväg och den är stensäker! Nej jag vill inte ta ungar på ungarna.

Elipowe
0

Vart kommer föräldrarna i från ? Djur affär?

idisen95
0

Ja båda kommer från djuraffär men olika tillfällen och den djuraffären har väldigt bra råttor men dom slutade :(

KickanW
0

Då kan du väl inte veta vilka gener råttorna bär på? Det kan ligga en massa sjukdom och temperamentsproblem längre bak som inte visar sig i alla generationer…

idisen95
0

Okej men dom är väldigt friska änn så länge och jag ska spara en unge och kolla om dom "stora" råttorna blir sjuka och om dom inte blir det "kollar" jag på den lilla råttan om den också blir sjuk!

Razzo
0

#18: Hur går din hona och hane ihop med dina andra råttor?

Sen om de blir sjuka är det försent. Då har du redan sålt sjuka djur till andra människor som får lida av att deras älsklingar dör i förtid eller är aggressiva mot andra råttor. Samtidigt som råttorna inte mår bra om de utvecklar beteendestörningar. Exakt vad med dina råttor är så unikt och speciellt att de bara måste föra sina gener vidare trots att du inte har en aning om hur friska eller sjuka gener de har?

Tips är att läsa:

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=194544

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=207920

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=198533

Sen skulle jag råda dig att ta kontakt med någon kunnig människa som isåfall kan hjälpa dig att utvärdera dina djur. Hur många råttor har du haft? Alltså inte bebisar utan råttor du ägt hela ditt liv?

idisen95
0

har läst om parvel innan stakarn :(

idisen95
0

Vet någon någon bra blandning av frön och sånt som jag kan göra skälv nyttig ska den vara också och sedan karnske en  daglig grönsaksblandning eller nått liknande… Jag är väldigt tacksam sör alla tips som jag har fått tackkkkkkkk <333333333333333333333333

Allamej
0

Jag vill också veta hur dina tilltänkta föräldrar går ihop med andra råttor.

Bra mat och recept på dessa finns under fliken Boende och Mat.

Vad får dom idag?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

idisen95
0

Frön alltid grönsaker en köttbit högst 1 gång i veckan

Bra med dom dom har träffat hitills. i börgan kollar domm och luktar och sen är dom som vanligt! pappan Blev väldigt glad när han fick träffa ungarna och mamman burarna fick stå brevid varandra och dom verkade vara väldigt glada att träffa "nya" råttor :)

Allamej
0

Euhm… jag tror att du ska börja med att läsa artiklarna som finns på denna sidan, kolla under fliken artiklar och börja läs.

Råttor ska vara minst 2 av samma kön…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

idisen95
0

ok

KickanW
0

Och de måste ha färskmat (rotfrukter, grönsaker, pasta, potatis, ris, kött, fisk osv) varje dag.

firefly
0

Beundrar ert tålamod måste jag säga, jag blir bara arg av den här tråden >.< har alldeles för kort stubin.

Och det är väl lag på att man ska ha minst två råttor av varje kön? :(

Allamej
0

Ja det är lag på det ja :)

skruttfia
0

Som författare till artikeln om Parvel, samt skapare av råttfabriken vill jag komma in med några undrande ord.

Om du läst artikeln om Parvel, hur kan du vilja avla på dina råttor?

Om du läst råttfabriken, har du då också läst systersidan råttAVEL? Om du har det, varför vill du avla på dina råttor?

Du kan inte 'kolla' föräldrarnas hälsa via deras barn. Flört Du måste kolla föräldrarnas råttor för att känna till något om hälsan. Blir föräldrarna dåliga, och du har tagit kull, ja då är det ju redan försent; då har du bevisat att du gjort ett misstag genom att avla på dessa råttor. Då har du redan sålt råttor som andra måste avliva, kastrera, ha problem med, betala stora veterinärräkningar eller andra jobbiga omständigheter som dyker upp när råttorna blivit äldre.

Dina råttor är säkerligen jätterara, och råttungar uppväxta i hemmiljö är för det mesta härliga vid ung ålder. Kyss MEN! Du kan aldrig veta vad dina föräldraråttor har i sina gener! Det är själviskt att ta en kull bara för att man gillar råttungar. Man tar inte ansvar för sina och andras husdjur.

Mitt konkreta råd är att ta inte en kull. Glad

Läs dig och lär dig mer. En bok och några hemsidor räcker inte. Det är bara de allra mest grundläggande kunskaperna för att man ska kunna hålla sina råttor tillräckligt bra för att inte leva ett dåligt liv.

Jag skrev artiklarna om Parvel just för sådana här situationer, för att jag hoppades att andra inte skulle göra misstaget att ta kull på råttor de inte vet mycket om annat än det de sett. För råttornas skull, och för ägarna till de råttor som avlas fram. Det är så hemskt när man får en mysig råtta som blir aggressiv, bitig, sjuk, stressad eller konstig på anant vis. Gråter

Jag hoppas dig och dina råttor en avslappnd framtid där de har kamrater av sitt eget kön och kan få vara sällskapsdjur och inte gulliga-ungar-producenter! <3

Kyss

firefly
0

Bra skrivet Skruttfia! :)

Terato
0

Måste säga att jag håller med skruttfia!

Jag tycker det första du ska göra är att leta reda på några trevliga kamrater till dina råttor och passa på att njuta av dem och låta tiden lära dig mer. Dyk hemskt gärna upp på nästa råttutställning också och visa upp dina råttor!

teratos.r8or.se

idisen95
0

Ok, jag ska inte ta ungar på kina råttor vad jag har bestämt :)Är det någon råttutställning på älvsjömässan snart? då kan jag väll ställa ut råttan?

zickan
0

Är vad jag vet nästan aldrig några på älvsjö mässan. Brukar vara i sollentuna?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

idisen95
0

ok, när är det där då?

zickan
0

vet inte. kolla inne på srs hemsida. kanske står där

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

idisen95
0

srs.sè?

skojvivi
0
Bullerbytjejen
0

Skruttfia : "Du kan inte 'kolla' föräldrarnas hälsa via deras barn. Flört Du måste kolla föräldrarnas råttor för att känna till något om hälsan. Blir föräldrarna dåliga, och du har tagit kull, ja då är det ju redan försent; då har du bevisat att du gjort ett misstag genom att avla på dessa råttor."

-Föräldrarnas råttor?Tungan ute Ska det inte vara råttornas föräldrar?

*fniss, kunde inte låta bli* om man inte har några föräldrar som har råttor då?

Bullerbytjejen
0

oj dubbelt Skäms

Terato
0

#32 Det var ett moget och bra beslut av dig, tycker jag! :)

Pga SDA-larmet är det kanske lite osäkert när nästa utställning blir. Men håll koll på "aktuella utställningar" på hemsidan så dyker snart info upp! Det är iaf ofta i sthlm så du bor rätt till!

teratos.r8or.se

Ladyinred
0

om råttorna inte är reggade kan du ju passa på att göra det för det måste de vara för att få ställa ut dom. Det gör du oxå via srs..

skruttfia
0

#32 Tack. Jag blir så väldigt glad att du ville lyssna och ta till dig informationen vi gav dig <3

#38 *roflol* Jaaaa~ Det blidde helt klart fel xD

idisen95
0

:)

idisen95
0

när hon fick ungar förut så överlevde alla :)