Hur ser era burar ut
hej. Hur ser era burar ut? Och vilken bur är det? Och en till fråga är savic royal suite en bra bur?
- Redigerat 2025-03-20 17:41 av Djurärbra472
Haft 4 Royal Suite 95. Varav tre byggde jag ihop till två burar. Hade dom i ca 10 år innan jag bytte till kattlyckans94 nu för att få lite nyare och fräschare. Men de gick inte bygga ihop lika lätt som rs. Annars bra burar.
Har även Furret tower igen men den är nu nedmonterad och ska säljas. För djup och jag är för kort att nå runt och mer ofta ont i ryggen.
Sedan 4 Alaska hamsterburar när jag har råttkull eller för akut bur till något. Har även 3 savic Zeno2 ståendes, några gamla fågelburar och min gamla undulat bur som är 1*1 runt om men använt den på bra länge nu.
Skickar med nån gammal bild på kattlyckans som inte är helt städad men ende jag hittade just nu och nyare bild på en alaska hamsterbur som jag satte upp här om dagen.
Slängde även med hur jag sätter skydd runt burar med plast hage delar så de olika flockarna inre klättrar på varandras bur när de är ute på golvet.
Hittade även en bild där jag satt upp en halv furret tower(gråa). Den är egentligen två våningar men går sätta upp med bara en halva.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2025-03-21 23:29 av zickan
Verkar inte gå lägga upp bilderna. Se om jag kan hitta nån annan annars ta nya
- Redigerat 2025-03-21 23:30 av zickan
#2 vad fint du har det!
En fråga till är det bättre med en bur med flera våningar som rs 95 eller att man inte har det och hur många råttor kan man ha i en total suite 95 dubbel våning? Hur mycket skillnad är det på rs 95 och en rs xl?
- Redigerat 2025-03-22 09:18 av Djurärbra472
#4: Måtten är skillnaden. Rs95 är lite mindre än en rs xl. Rs95 är lite kortare på längden än rs xl. Och 95an har hyllplan under men som jag förstått har burarna annars samma totala höjd. Vilket då borde göra att xl har större höjd på både våningarna då den inte har hyllplanet under som tar upp plats.
Jag har inte varit inne och kollat på storlekar för att jämföra men det låter logiskt att vara så.
Antalet du kan ha på varje bur spelar ingen roll om det är med ett eller två våningar om buren inte är helt avdelad så du kan ha två flockar.
Är buren öppen på våningen så samma flock kan röra sig mellan både delarna. Så får man bara räkna bottenytan ändå. Dvs e nhel rs 95 får ha ett visst antal råttor. Delar man av där på mitten där den är två delad. Så får du ha två flockar i buren där både flockarna i sig får vara lika stora som du annars bara kan ha 1 flock på. Så delar man av får man rent lagligt just nu hålla dubbel mängd råttor i en sådan bur.
Vill du kika runt lite hur många råttor du får ha i en bur rent lagligt just nu. Så har jag gjort en automatisk räknare samt skrivit hur man annars kollar upp.
https://www.zickans.com/burraumlknare.html#
Dock bör man även tänka lite på att råttor har olika storlekar och även om det är tillåtet ha ett visst antal så kan det bli direkt olämpligt. Som 3 stora hanar på 900 gram är en skillnad jämfört mot 3 mindre honor på kanske 300 gram var.
Däremot rör sig yngre och vuxna honor ofta mer än vuxna hanar. Så när det kommer till mindre ytor bör man tänka på att det ändå kanske är olämpligt sätta in för många råttor ändå även om det är lagligt.
En t.ex savic får ha lagligt ca 6 råttor. Tänka lite på att buren i sig är inte så stor även om alla skulle sova tillsammans är det trångt röra sig.
Så den buren skulle jag personligen säga är passande runt 2-3 råttor. Eller en hona med bebisar. Kanske tillfällig bur vid karantän. Eller kanske 4 gamla råttor som inte rör sig så mycket. Men mer olämpligt trycka in 6 fullvuxna stora hanar på typ 800 gram. Eller 6 mer aktiva honor som behöver röra sig lite.
Sedan då rs95 som får ha ca 9 råttor i hela buren. Är större höjd och större yta. Så även dela av den på mitten att ha två flockar så får råttorna ändå lite större yta att röra sig på fast man tar bort en halva. Och går ha fler råttor i ändå utan att det blir mer trångt. Så delar man av på mitten kan man ändå ha en större flock på varje halva. Om det verkar okej med 9 på varje halva är lite samma där. hur mycket de rör sig, hur mycket och bra inredning man kan ha för att de skall få möjlighet ligga själva fast de föredrar oftast ligga på hög. Hur stora dom är samt hur mycket de rör sig. Men även hur mycket får de vara utanför buren.
Så där kan det gå att ha 2 flockar på 9 beroende hur flockarna är och saker runt om som spelar in.
Men i en rs 95 kan man lagligt sett ha 18 råttor om man delar av den helt på mitten. Är det mer rörliga eller större hanar osv kan det va mindre lämpligt hålla 9 per halva om de inte får vara utanför buren en hel del. Annars är det smartare att minska ner lite.
Även värt tänka på att ytan som man skall räkna är insidan av buren inte utsidan. Utan den del som råttorna kan använda. Så står det på en sida att buren är nu tex 80 lång men som med zeno2 buren har en plast botten med en kant som sticker ut lite där gallret sitter innanför. Så bör man tänka på att ta bort ca 2-4 cm på längd och djup innan man räknar ut hur många råttor som får vara i buren.
Rs 95 och xl har inte lika mycket av buren som sticker ut utanför själva bo ytan för råttorna så där behöver man inte räkna av mycket alls. Märkte att det var lite olika beroende vilken tillverknings modell av rs95. Den gamla mer första som kom ut jag hade var gallret lite mer inåt än på nyare modell jag hade. Så där skiljde sig det ungefär 1cm på själva bo ytan mellan burarna. Låter inte mycket men när man räknar ut antalet bör man tänka lite på den delen.
- Redigerat 2025-03-22 12:17 av zickan
Så man kan ha fyra råttor i hela buren
Med båda sorterna?
#6: ja både rs95 och xl kan du ha 4 råttor eller fler.
Är det någon skillnad mellan royale suite xl och gnagare 84? Och vilken har du?
#9: jag har kattlyckans.
Går du in på sidor om royal suite 95 och xl kan du jämföra dom. Redan skrivit skillnaden jag vet om. Men jag har inte haft xl bara läst om den och skrev det jag märkt är skillnaden.
Okej. Tack för svar
Vet du något bra burströ?