Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1759 ggr
Grodan
0

Om det börjar brinna

Funderar ni någonsin över vad ni ska göra om det börjar brinna? Hur ni ska hinna rädda era djur och vilka ni ska ta först?

Jag har ofta transportburar klara, förut hade jag väskor förberedda ifall olyckan skulle vara framme. Det låter knasigt, men jag är jätterädd för att det ska börja brinna! Såhär års är jag skitnojjig.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

paronskrutten
0

Det beror ju på vart det brinner, men om jag kan rädda marsvinen gör jag ju det såklart, men jag tar ju brorsan och mamma först om det brinner där.

Helena

TienMu
0

men herreguuuud!!! nu bli ja åxå nojjig….Ånej å transportburen ligger i bilen!!!! Förvånad

zmulan
0

Japp, jag har en plan!! Har foto album, dagbok så man kan kasta ut de fort som fan. Sen skulle jag öppna dörren släppa ut hunden och ta råttorna! Har oxå den fobin!! =) (om man kan kalla det en fobi) *ler*

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Ninja
0

Jag har funderat på det massor! Jag bor ju i en stor gammal vedeldad kåk.. vi har nästan aldrig element på, utan det är främst eldning som håller igång värmen. så den här tiden på året blir det en hel del..
På mitt rum finns en kakelugn som jag eldar i, och den står alldeles vid dörren. Mitt rum är på övervåningen, ca 10-15 m ner till backen från fönstren.. Jag har ingen aning om vart jag ska ta vägen om det skulle bli nåt tok med kakelugnen och det börjar brinna, och elden blockerar dörren!

Babbett
0

Jag räddar barnen och mig själv först…

dreamiz
0

Jag vågar inte tänka på det… Har så många djur nu att jag aldrig skulle hinna få ut alla… hemska tanke… Vilka jag skulle ta först? Det går ju inte att välja, vill ju ha ut alla!!!

GRJM
0

hmm, jag har aldrig funderat på det men jag skulle nog ta o släppa ut hunden, eller han skulle helt klart stanna hos mig så jag skulle tvinga sambon att ta hunden o lite annat smått viktigt typ datorn ;)

Sen skulle jag försöka samla ihop råttorna o ta dem med mig på något konstigt sätt eftersom att jag inte har någon transportbur ännu. blir väl att ta alla under tröjan…

Lells
0

Usch ja alltså det kan ju börja brinna hur lätt som helst..På tal om det så fixade min lillasyster en eldsvåda i vardagsrummet igår på julafton. Vi hade lämnat levande ljus där och hon sprang runt med alla paket papper å viftade. Men som tur va så blev bara mattan och några leksaker förstörda!

Jag vette sjutton hur jag skulle ta mig till med djuren. Vi bor ju här på övervånging så det blir nog svårt omdet skulle börja brinna där nere :O

[daniel85]
0

vi har även satt upp en sån klisterlapp på dörren

Husdjur! vid fara rädda oss!!!

Mona22
0

jag och min gubbe ska ut första sen tar jag nog kissarna och sen de andra djuren. materiella prylar kan man köpa nytt .

dreamiz
0

#9 En sån klisterlapp har jag också!

gulzebra
0

Jag har allt så nära så jag har nog första bästa typ. Förmodligen flickorna först, sen pojkarna, sen Anders och sen Snyggo och hamstrarna. Helt enkelt för att tamråttorna och Anders måste ner i transportburar medan hamsterburarna och musburen kan tas som de är :P

Någon färdig transportbur har jag inte, så skulle det börja brinna får de sitta i helt tomma transportburar… Det är sånt man får ta i nödens lag antar jag :P Fast en bur är full av smutstvätt (fråga inte ens… x'D) så jag kan enkelt stuva om det lite snabbt bara så har de värme därifrån x)

Har aldrig funderat så noga över brandrisken. Är dock alltid noga med att ha transportburar till alla djur, av en helt annan anledning egentligen… ;P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Terato
0

Jag har också tänkt på det..

Mössen bor i en jättepraktisk dunabur som väger lite så den är det bara att grabba. Råttornas transportbur står alltid framme då den används som toalåda när de är ute så det skulle nog gå fort att ta med dem.

Man kanske ska försöka hålla djurantalet nere så att man "vid brand eller fara" hinner ta med allihopa! Kanske ett mått att gå efter..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

RobFrazie
0

Jag bor i lägenhet, och jag har inte så stora burar så att jag inte skulle kunna lyffta dem me varsin hand… det ända problemet är väl ifall det börjar brinna i trapphuset då jag bor på andra våningen… att hoppa från fönstret med mina burnar blir inte lätt… visst skulle råttorna klara sig om jag släppte ner dem från fönstret när de är i burarna… men risken för skada är rätt hög då….

Story
0

När jag var liten hade jag alla saker jag tyckte om i två stora ica-kassar. Dessa stod alltid framme på golvet så jag kunde få med mig dem i fall att det skulle börja brinna. Tror att jag lade av med det när jag var… sju? Mina kamikaze-råttor skulle nog snarare rädda mig i dagsläget. Alla tre skulle nog släpa ut mig i fötterna eller något medan jag skrek åt alla grannar "rädda mina Tom Waits skivor!" Jobbigast skulle det väl bli för alla er som har ett dussin råttor i olika burar.

dreamiz
0

Jag bor också i lägenhet på andra våningen…

O det där med antal djur så man hinner få med sig alla: det beror ju på var det brinner. Det kan ju va för mycket med ett djur om det brinner på "fel" ställe… Likaväl som man kan hinna packa ihop massa djur om det brinner på annat ställe. Brinner det i lägenheten är det nog inte lätt att hinna med nåt - om man överhuvudtaget vaknar själv om det nu skulle hända på natten…

LeTigre
0

Jag skulle först krypa in till barnen och få ut dem på vilket sätt som  helst, passerar jag något djur på vägen försöker jag rafsa med mig det. Sen beror det på hur/var det brinner. Jag och barnen är prio 1 - sen min katt Gibson och sen alla andra.

Jag har en lapp på dörren till brandkåren där det står hur många djur och av vilken sort som finns med en vädjan om att rädda dem.

zickan
0

jag jobbar på ett stort hotell så vi går brandutbildning två gånger per år

har en rädda oss dekal på dörren som tyvärr har blivit stulen. ska fixa ny. hellst om man ska vara riktigt petig bör antalet djur stå med på den dekalen och bäst av allt vilka raser. kanske dumt att de ska riskera sitt liv för en hamster de inte kan hitta(obs endast exempel!)
har för mig att manäven kan ringa in till närmaste brandstation och ange vilka djur man har. mins inte men vet att man kan göra det om man ska ha lite privat fest i hemmet så de kan ha lite extra koll på den lght/huset.

är jag borta hemifrån mer än ett dygn har jag alltid ett block innanför dörren med vilka djur som finns och vart. sedan står allt i en lista per rum så det är enkelt att hämta.
även skrivit med lite snabb info om var det står burar, vilka djur som kan dela. sedan på baksida står det lite snabbt om sköttselråd, mat, kontakt uppgifter om inte jag kan nås. Samt att de har avlivnings rätt om djuret/en lider och de inte kommer bli bättre med vård.så klart gäller endast om jag inte är där.
bättre att de avivar om nån orm har blivit förlamad av röken eller en råtta har bränt sig rejält..

sedan är jag iaf glad som flyttar från jordbro snart. här tänder de eld på sopnedkast, spränger bilar, gör egna fyrverkerier och små bomber. jag är iaf glad att jag kan vara hemma under nyårs natten och hålla lite koll så inget går upp i rök..

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

cosmonita
0

Jag har funderat mycket på det där. Bor på markplan i ett hus av trä så börjar det brinna så tar de sig säkert snabbt men jag slipper hoppa Glad

Jag har brandvarnare (2st), brandsläckare och en brandfilt. Sen har jag 3 utvägar från lägenheten, kommer jag inte ut från dörrarna så kan jag klättra upp på taket från min innergård som är centralt belägen i lägenheten med utgång från många rum.

Jag skulle släppa ut hundarna och katterna (hoppas att ingen av dem gömt sig som de ju kan göra) och hoppas att jag hinner fösa råttorna i transportburarna. Transportburarna står alltid framme i råttrummet, de används en gång i veckan vid burrengörning.

Men bara jag är vaken när det börjar brinna så finns det en stor chans att jag kan släcka eftersom jag har släckare. 

Mardrömmen är om det börjar brinna när jag är på jobbet!

Grodan
0

jäklar… har glömt byta batteri i brandvarnaren… *gulp*

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
0

fy på dig grodan.. det är dödsfarligt att inte kolla batterina minst en gång per år.. helst varje halvår ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

RThink
0

Jag måste berätta en historia .

För ca 10 år sedan hade jag en råtta, som hette Maja! Hon va familjens gulle gris och alla älskade henne.

En dag satt vi och pratade om hon skulle sitta i sin bur eller få vara friegående jämt ?

Om hon skulle sitta i sin bur när ingen lekte med henne skulle man snabbt kunna hitta henne om de skulle börja brinna?

eller om hon skulle va frigående så hon kunde ta sig ut ur huset själjv vid olycka?

Vi valde att hon skulle få vara fri eftersom hon va rumsren och väldigt tillgiven…..

Några månader senare brann vårt hus ner till grunden pgr. mordbrand.

När jag kom till huset skrek jag åt brandmännen att gå in och söka efter henne, och jag själv spran in mot elden, men stoppades och kastades in i ambulans.

Jag grät i flera månader för min älskade Maja. ett år efter branden, hade vi byggt upp ett nytt hus på tomnten, och pappa skrek en morgon att komma till trappen.

Där Låg maja, Med sina sista krafter hade hon klättrat upp till vår trappa och somnat in där.

Även om vi förlorade henne så tragiskt va de skönt att få veta att hon inte brann in, utan hade sökt sig till en tryggare plats .

UpptagetNamn
0

Jag är as rädd för att det ska hännda, Men har nästan varit med om det ^ ., Jag är då bara 14 år, & var med ett par kompisar hemma hoss mej en dag, Vi satt & rostade bröd & hade as kul , då plöttsligt brandvanaren började tjuta, Köket där vi satt var på nere vånigen & mina 7 älskade råtter på övervånigen, Så mina kompisar & jag fick typ panik, Dom sprang ut & jag skulle upp & hämmta råtterna, Jag befann mej lixom i chocktillstånd & mina kompisar bara skrek, Haha, iallfall så sprang jag upp & det var inte så himmla lätt att få ut råttorna i panik, eftersom jag trodde att jag höll på att brinna inne. Dessoutom så hade jag en ny råtta som var ganska rädd av sej ^ ., Haha, just då kommer mina 2 kompisar in & as flabbar & så har dom jusst kommit på att dom råkade glömma ett bröd, Som blev brännT X'D

UpptagetNamn
0

#15, haha, jag hade också mina favorit saker i kassar när jag var ganska liten, om det skulle börja brina :'D

UpptagetNamn
0

#6, fast hundar & katter är ju bara att öppna dörrar så springer dom ut, Värre är det ju om man har massa burdjur :/

LeTigre
0

#25 inte alls säkert, de kan i blind panik gömma sig under möbler odyl och inte våga springa ut.

Raja
0

Jag fick nästan panik häromveckan när jag kom hem. Brnadkåren stod utanför och snacka om totalförstord lägenhet och skador på dom två ovanför. Hade hjärtat i halsgropen tills jag fick klart för mig att det brunnit på andra våningen och jag bor på sjunde. Röken är ju nästan det farligaste när det brinner men jag tror jag kan få ihop mina djur rätt snabbt om det kskulle behövas. Är glad att man inte bor i nåt katastrofdrabbat land där man måste lämna djuren hemma vid en evakuering. Hemska tanke… Det blev visst lite långt :P

Sarakechi
0

Vi bor i "hus".. så de skulle bara va å krossa en ruta på nedre våningen å ta sej ut.. de är ganska smidigt där vi bor..