Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 892 ggr
Nemii
0

Katt & Råtta

Ni som har både katt och råtta, hur funkar det? Får dom umgås? I så fall, när fick dom träffa varandra för första gången? Hur gick det till? Berätta! Jag har nämligen både kisse och råttisar och vill gärna att dom kommer överens. Men det känns så osäkert och jag vet inte om jag vågar introducera dom för varandra. Tänk om det skulle gå åt pipsvängen liksom. Det kanske är en himla dålig idé egentligen. Jag vill ju inte utsätta dom för onödig stress..
Men som sagt, ni som har erfarenhet av detta får jätta gärna dela med er!

Nemii
0

*putteli putt* ^^

Mona22
0

mitt inlägg försvann =(

vi har både katt och råttor och när råttorna är ute på soffan så är inte katterna där. är väl lite osäkra kanske. men mössen är intressanta ;)

nej jag tycker nog inte att de behöver lära "känna" varandra. katter är alltid rovdjur….

Nemii
0

#2 Jo, det är ju det som är grejen. Man kan ju aldrig lita på en katt riktigt. Instinkterna är väl liksom för starka. Ändå har man ju hört om katter och råttor som har blivit värsta dödspolare.. ^^

[Inana]
0

…dödspolare… wohoo… *skräckfilmsmusik*

kimpan74
0

Mina råttor coh katter får träffa varandra under uppsikt. Jag litar inte på katterna fullt ut. Annledningen till att de får träffas är ifall någon av råttorna någon gång skulle rymma, då har de redan nosat på varandra och katterna blir förhoppningsvis inte för nyfikna.

Första gångerna de hälsade på varandra höll jag råttan i handen så de fick nosa på varandra.

Min första råtta Pepsi var däremot så tuff så hon jagade bort katterna. Så fort hon fick syn på dem anföll hon. Och tro mig att katter drog fortast möjligt.

Lells
0

min katt bryr sig inte, hon är snarare rädd/irriterad över att dem kmr nära henne :P men dem kan vara vid varandra utan några problem sådär

LeTigre
0

Ni som låter katterna hälsa, har ni ute eller innekatter? Min feta hankatt som är gosigast i världen drar ju ändå hem enorma sorkar om somrarna så jag tänker att han bara skulle se råttorna som sidigt förpackad hemlevererad take away…

kimpan74
0

Jag ahr innekatter. Men det bör tilläggas att min ettåriga katt från början inte hade det så bra ställt och jagade möss mm eftersom han inte fick mat där han bodde innan. Så instingten finns defenitivt där.

LeTigre
0

Jag tror bara inte att min katt skulle bli rädd för råttorna med tanke på den långa jakterfarenhet han har. Han har ju tagit hem djur som är större än en del tamråttor. Nog för att han är otroligt lat och tam hemma men jag undrar om ni hört talas om att en katt skadat råttor genom burgallren?

OT:
Det konstigaste min katt dragit hem var förresten två mullvadsbebisar. Hade aldrig sett mullvadar förrut, de är oerhört konstiga djur.. Extremt len päls, pyttepyttesmå ögon och två stora hårda skovel-händer istället för framben.. fascinerande. De var inte blodiga eller trasiga alls så jag hade zoologilektioner med hela kvarterets barn, har nog aldrig petat så mycket på något katten dragit hem förut. :)

Mona22
0

#9 har inte hört att en katt skadat råttor genom gallret , bara tvärtom. det är ju råttornas revir ;)

LeTigre
0

#10 då oroar jag min nog i onödan. När råttorna är ute kan ju katten förpassas någon annanstans. Problem solved :D

Ninja
0

Hänger en svans ut genom gallret så kanske katten får för sig nåt.. annars tror jag mer på det som #10 skriver, att det är katten som kan få ett bett i tass eller nos om den blir för närgången.
Ett annat scenarium är att råttorna blir stressade av kattens närvaro att de knappt vågar röra sig.. så är det här hemma. Katten har alltid varit bannad från mitt rum så råttorna är inte vana, och när katten smygit in osedd i rummet och visat intresse för buren så har råttorna "frusit", dvs inte rört sig ur fläcken förrän ett tag efter att katten blivit utkastad.

[Inana]
0

Så reagerade mina råttor med i början, eller egentligen bara en av dem, att hon frös. Nu bryr hon sig inte ett smack. Den andra något modigare tjejen följer efter katterna, går de runt buren följer hon efter fast innuti. Det har hänt mer än en gång att katterna velat nosa på henne, då har hon lagt en tass på deras nos, inte bitit, inget våldsamt alls, bara lagt en tass där och de har ryggat tillbaka så de nästan trillat ner.
Jag tror att de har svårt att se henne som bytesdjur efter som ett sånt inte reagerat så. Jag låter ändå inte mina råttor och katter mötas och är jag inte hemma är de i olika rum. Bara dumt att riskera något.

Iofs så är det som #5 säger ganska smart, jag har själv varit med om att råtta rymt med katter i rummet. Tack och lov såg jag henne först, tror jag, eller så såg katterna med inte brydde sig. Vad vet jag O_o

Zandra---83
0

Min förra katt t.o.m. hatade råttor, men det var en hon älskade min sista, albino, de blev verkligen kompisar, de satt alltid och nosade på varandra och när jag var tvungen att ta bort katten så sörgde råttan i en vecka. Min nya katt var intresserad första dagen, men nu skiter hon blankt i dom.

Men det är inte alla som går ihop, men jag har hittills bara haft katter som inte bryt sej om råttorna och tvärt om.

Terato
0

Mina råttor blir livrädda i närheten av mina föräldrars katter. Bara lukten räcker för dem. Men jag tar hem dem dit med jämna mellanrum och det blir bättre.. Men då ser jag till att katterna inte är i närheten. Katterna verkar dock också vara ganska rädda för råttorna!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Marrefarre
0

min kisse är väldigt intresserad med rädd medans min hund är helt galen,morrar och skäller på dem..

zickan
0

min inneboende hade katt ungar som nästan var ett år när han flyttade ut. det gick bra då katterna var både inne katter och växt upp med råttorna inte tvärt om.

min utekatt på gotland och hennes bor är jätte snälla när jag är i närheten men skulle jag gå ut skulle råttan bli mat direkt. de kommer ju hem med gigantiska monster från sop berget..

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.