Råttor iFokus

Råttor

Läst 152 ggr
cnylm
0

Två problematiska honor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, mitt första inlägg och jag är tyvärr i väldigt stor behov av hjälp.
Adopterade två honor i mitten av juli, fick aldrig veta när de föddes av uppfödaren….(🚩?), de kanske föddes i Maj eller Juni? Men ända sen jag fick hem dem har ena (den som är brun/vit, heter Rakka) varit otroligt rädd, jätterädd hela färden hem till mig dagen jag hämtade dem. Så fort jag närmar mig buren springer hon och gömmer sig, ibland kan hon komma lite nära och titta på mig av nyfikenhet men bara för en kort stund.
Den andra (ljusgrå, heter Elyon) har alltid varit modig och nyfiken vilket är kul men bits, hon har bitit mig 5 gånger tror jag nu. Det känns nästan som om att hon alltid vill bita mig när jag sträcker fram handen till henne (i hopp om att hon ska kliva upp på min hand/arm). Tror Rakka också skulle bita mig ifall hon fick chansen. Jag lovar att jag aldrig varit elak mot dem eller så, jag har alltid varit lugn och snäll med dem. När jag pratar med dem så kan de ofta gnissla med tänderna och bruxa/vibrera med ögonen vilket är ett gott tecken!
Jag är bara så ledsen och avundsjuk på alla som får hem sina råttbebisar och säger att dem aldrig bitit en nånsin.
Kan någon som varit i samma sits som mig säga hur jag ska gå tillväga? Jag har givit dem godis från mina fingrar och ibland har de varit försiktiga med att tugga då och slickar bara men de kan vara så hetsiga ibland..
Tacksam för svar! 🤍

zickan
1

Har du testat kontakta uppfödaren? Borde åtminstone få datum på dom, helst även stamtavla. Vet själv jag missat skicka ut ett par nu under sommaren till mina köpare som jag måste ta tag i. Men allt mitt ligger även öppet online för de som vill se vad jag haft för kullar och vad jag avlat på. Din uppfödare har ingen hemsida med kull info om du inte lyckats nå denna om datum och mer info?
Tänkte lite på att då kanske man kan se släkten, om de har längre stamtavla eller knappt nån alls.

Råttor skall inte bita hål. speciellt inte i den åldern. Lite nafsande för att putsa åter på sin ägare och under bus är okej. Men skall inte gå hål.
Lite detta man avlar efter och skall hantera de som bebisar att de skall vara mer tama i nya hemmet. Nu är de levande djur och svårt förutspå precis allt även om det är var man ska göra som vettig uppfödare. Samt att vissa råttor behöver välja sin ägare, mer sällan är det en del individer som helt enkelt inte klickar i viss miljö eller med vissa personer men andra personer i hemmet.
Men oftast skall de inte vara så rädda eller svåra som du beskriver. Kan va att man gjort en chansparning med någon utan stam eller fört vidare en linje man inte haft helt koll på och fått vidare just detta nervösa/osäkra beteende. Eller inte hanterat bebisarna alls.
Det du beskriver är mer vanligt sett hos de som köpt från zoo/grossist. Även om det ibland även dyker upp hos vettiga uppfödare.

Här är några artiklar som ger en del tips där du kanske kan hitta lite. Sitter på jobbet själv och måste snart lämna nätet igen.

https://rattor.ifokus.se/discussion/1301331/fa-tamratta-tam

https://rattor.ifokus.se/discussion/151365/hjalp-kan-inte-fa-min-ratta-tam!

https://rattor.ifokus.se/discussion/1186017/hur-lag-tid-tog-det-att-fa-din-ratta-tam

https://rattor.ifokus.se/discussion/783226/tid-for-att-fa-rattan-tam

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sidan för dig som är intresserad av råttor
cnylm
0

#1: Å tack så mycket för ditt svar!!
Det har jag prövat men uppfödaren svarar mig ej. Vad bra det låter med stamtavla och att du är så engagerad, ångrar att jag inte gjorde litelite mer research på uppfödare innan jag adopterade dessa, och nej de hade ingen hemsida, så vitt jag vet, hen sa iaf aldrig något om det, bara annons via blocket.
Glömde tom att säga att det såklart börjat blöda varje gång de bitit mig :( uppfödaren sa att de aldrig hade bits förut men osäkert om hen talade sanning.
Åh okej, jag gör verkligen mitt bästa för mina råttor och är alltid lugn och snäll men de kanske inte tycker om mig? Jag har ju aldrig haft råttor tidigare (en hamster bara för 20 år sedan haha..) så jag har väl inte varit den bästa råttägaren kanske :’(
Nej precis, känns som många har det så lätt när de skaffar små råttor som är lugna från dag 1. Uppfödaren sa faktiskt att de höll på att para med andra och då jag skulle välja råttor fick jag inte ens en av dem jag hade valt utan en annan, för den andra jag hade valt hade de tagit undan för parning tror jag? Som små kanske de inte blev så omhändertagna av uppfödaren, nu när jag tänker efter, fick se bilder som bebisar och alla såg rädda ut på bilderna, gud vad ont det gör i hjärtat när jag tänker på allt detta nu.
Tack för artiklarna, ska läsa! Och tack igen för ditt svar, uppskattas så mycket!

Shangieochmarsipan
0

Har haft liknande upplevelse med mina första råttor. Förstår hur det känns, det är jättetråkigt. Då var det nog också för att råttorna inte blivit hanterade av uppfödaren. Hoppas det blir bättre för dig och råttorna med tiden. Dom har ju ändå inte bott hos dig så lång tid ännu. Men nästa gång kan du köpa av en mer seriös uppfödare och då blir det säkert bra från början! Så var det för mig och det kändes jättekonstigt men också så bra att inte behöva kämpa så mycket för att bli vän med råttorna.

cnylm
0

#3: Okej :( Ja det är så sorgligt..
Tack det hoppas jag också! Det är sant, jag vill tro att de kommer vänja sig ännu mer, de börjar springa runt lite i sin lilla hage på golven runt buren så de verkar ha kul ändå, och jag försöker sitta i hagen också med dem men då blir de väldigt osäkra men det kan också bero på att jag nu är lite rädd för dem (att de ska bitas)..
Ja definitivt ska jag göra det nästa gång! Önskar jag hade tänkt lite till innan jag tog hem dessa, ville t.o.m ha hanar egentligen, jag hoppas bara dessa två börjar gilla mig snart haha

Shangieochmarsipan
1

#4: Det låter som ett bra framsteg att dom leker och har kul utanför buren! Bara fortsätt och vara nära dem och låt dem komma till dig när dom känner sig mer nyfikna än rädda. Jag förstår dock att du kan vara rädd eftersom dom bitit dig. Men jag håller tummarna för er!

cnylm
0

#5: Jaa visst!
Ja absolut, jag ska sitta mer inne i hagen med dem. Precis, elyon (hon som alltid bitit mig) är ibland påväg att bita mitt ben när jag sitter i hagen men hon nosar först men sen känns det som hon vill bita lite överallt så det är jobbigt :(((
Och tack så mycket! ✨

hauntedrats
0

Fy vad jobbig situation! Håller med om att det är framsteg att dom leker/är utanför buren.. Beroende på ålder så är det svårt att veta om fröken bit kanske är lite hormonell. Då kunde ev. en kastrering hjälpa. Det går givetvis att prova oavsett, det enda du förlorar är pengar för en kemisk kastrering innebär inga risker direkt.

/ hauntedrats @insta

Shangieochmarsipan
1

#7: kastrering minskar också risken för juvertumörer så det är jättebra att göra det men dock är det ju väldigt dyrt tyvärr.

cnylm
0

#7: Jaa :( Ah okej, jag har knapert med pengar men ska kolla in det lite mer. Tack så mycket för tipset! :)