Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2504 ggr
[timpelt]
0

Få tamråtta tam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försöker få mina två tamråttor tama Den ena är yngre, 9 - 10 veckor, vägrar att komma upp eller ut ur buren just nu har jag honom i en väska men det lilla jag märkt av denna grabb är att han har noll gravitations koll. Om han kan så hoppar han om så i min hand. Så är lite rädd för att ha han i väskan. Den andra ungefär 14 veckor nu. Han rymde men är hemma. Lite enklare att ta upp och ha på axeln. Omöjlig att ha på golvet hittar minsta lilla gömma. Hur får man dom tama?

tötenöten
1
Troberg
5

Mina tips:

* Stressa aldrig dem. Om du ska lyfta upp dem, vänta tills du är rimligt säker på att lyckas, jaga inte dem.

* Ta en gammal otvättad T-shirt som du inte är rädd om och häng upp som en hängmatta i buren. Då förknippar de din lukt med trygghet och gosighet.

* När du lyfter upp dem, greppa inte dem ovanifrån. Det är rovdjursbeteende för dem. Sätt ena handen framför och puffa lite försiktigt med andra handen på baken för att få dem att själv kliva upp i handen.

* Börja enkelt. Stoppa dem innanför tröjan och låt de bara vara ifred där. De kommer snart att slå sig till ro och somna. Efter några gånger är du inte lika otäck.

* Att kunna komma tillbaka till buren är viktigt för en råtta, så left upp dem, ge dem en godsak och beröm, och sätt in dem i buren igen. Gör det fort (inte stressat, men håll dem inte längre än nödvändigt). Då lär de sig att man får godsaker och beröm om man blir upplyft, och att man får komma tillbaka till buren. Efter ett tag så kommer de att komma springande för att bli upplyfta.

* När ovanstående går bra, så kan du börja göra det lite svårare. Låt dem sitta på axeln, försök locka ut dem ur buren osv.

* Börja servera huvudmåltiderna utanför buren (de ska dock alltid ha torrmat i buren). Var lite showman och trimma upp stämningen genom att visa maten genom gallret, så att de är riktigt "på". När du sedan sätter skålen på bordet och öppnar burdörren så rusar de ut av bara farten för att smaska i sig den.

* Ha lite skojigheter utanför buren (jag förutsätter att buren står på ett bord). Någon låda med strimlat papper i, en liten pappkartong, lite bitar hushållspapper att boa med, lite godsaker osv. Det gör det intressantare att vara ute på bordet. Försök förresten lura i dem myten att "golvet finns inte", dvs låt dem aldrig vara på golvet. Så mycket lättare. Nu kanske den biten är för sent för dig, men om någon annan läser…

* När de är ute, sitt vid bordet och låt dem komma till dig och klättra upp på dig. Jag brukade ha en dator där (med sladdarna säkrade…), så när jag satt vid datorn så var de ute. Det är inte lika otäckt om de själv får söka kontakten.

* Utnyttja tamaste råttan. Råttor lär sig av varandra, så börja med att jobba med den som är enklast.

* När de är handtama och kan hanteras utan att bli stressade, börja lära dem att bli undersökta (pilla på fötterna för att titta på klorna, känna genom kroppen efter knölar, titta på tänderna). Det är lika bra att lära dem det medan de är friska.

Jag tror jag har skrivit de här tipsen 100 gånger nu. Snart dags att spara dem så att jag bara kan klistra in…

Lollomoo
0

Ju mer du hanterar råttorna ju mer kommer ni lära känna varandra. Då kommer råttan att känna sig tryggare. Försök att locka med mat.

Mina råttor är mina bäbisar! HjärtaGapskrattar

Fuskpinne
1

Jag har liknande funderingar. Fick hem två råttor förra veckan. Det mesta har gått jättebra.
Den ena råttan är jättenyfiken, och vill helst smita ur buren för att klättra på mig och gallret. Hon är också helt okej med att bli lyft och klappad (även om hon inte gillar det, mest bryr sig inte så mycket och nosar lite).

Den andra är mycket svårare. Hon har rymt ur buren en gång och blev jättestressad när jag var tvungen att lyfta in henne. I buren kan hon lukta och nafsa lite på handen eller äta ur den, men hinner sällan ge henne mycket tid innan den andra plutten har klättrat iväg och försöker rymma ner på golvet. 

Någon som har tips på vad jag gör med en ganska blyg/ stressad råtta som har världens mest nyfikna burkompis?