Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1399 ggr
Wand
1

Tid för att få råttan tam?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur lång tid tog/tar det för er att få råttorna riktigt tama och få dem att lita på er ordentligt? 2 dagar eller 2 månader? (lite grovt uppskattat, höhö)

Mina två killar som jag tog hem i måndags har jag märkt framsteg på, då de klättrar upp till toppen av buren så fort jag pratar med dem och har ansiktet framför, och så kommer de fram och nosar och sådär. Men de vill inte upp i handen och försöker jag ta upp dem så springer de iväg.
De vill inte gärna bli klappade heller, för då blir de skrajsna och gömmer sig så gott det går.

Idag hade jag pojkarna (eller, det var bara Sam som ville komma ut, men hade buren öppen under tiden) ute, och jag satt i datorstolen framför buren och kollade på honom medan han var på burtaket och glodde runt. Då klättrade han ner på mitt ben och upp till axeln helt plötsligt. Då kändes det bra, att han självmant gick dit.

Tama är de båda två, och de blev välhanterade hos uppfödaren. Men vet inte riktigt hur det ligger till med att de riktigt litar på mig osv. 

SÅ, som sagt, hur lång tid tog det för er? Jag vill veta hur länge jag ska räkna med att vänta innan jag bör "oroa mig" för att det är två outsiders jag har, haha. Oskyldig

Jag räknar ju med att det kan ta några veckor, absolut. Men det kan ändå vara kul att höra era erfarenheter. ^_^

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[lucke]
0

Med mina nuvarande råttor (utom tanten som aldrig varit skygg, bara osocial) gick det på en gång- de var tama från början. Niko är nästan onormalt avslappnad, reagerar inte på något "skrämmande" som plötsliga ljud etc. Syrrorna Blanca och Maja är inte lika avslappnade men helt tama. Dessa råttor kommer från privata uppfödare. Zoo-råttor har varit annorlunda, utom en.

[lucke]
0

Är de unga? Alla kommer självmant upp på mig, glömde jag skriva. Det är bara lite mer fart på syrrorna, Niko är mer lugn av sig.

Wand
0

Vad underbart! Mina pojkar reagerar på vissa ljud, men inte allt. Det bodde hundar i förra hemmet och antar att hundarna skrämt upp dem genom att gå fram till bur etc… 

De ställer sig på mig med frambenen men vågar inte släppa efter med hela kroppen, men jag har tålamod och väntar! 

Mina pojkar är 2 månader ungefär, så de är rätt unga än. ^_^

[lucke]
0

Ja, hon påminner om katten GustafSkrattande Men då är de unga, då ska du se att de slappnar av mer och mer. Känns som att de är lättare att "forma" om man har dem från att de är ungar. Att de ställer sig med frambenen på dig låter som en mkt bra börjanGlad

Wand
0

Ja, de är ju väldigt framåt och de är ju intresserade av mig, märker man på en gång… om det är för att jag brukar komma med godsaker eller för att jag är rolig är ju en annan femma, haha. Flört

Läste någonstans att man ska ta upp dem och ha dem i famnen i 20-30 sekunder, sedan släppa ner dem och låta dem nosa på handen samtidigt som man klappar dem lite, och sedan efter 30-40 sekunder ta upp dem igen, osv. Är det en bra taktik eller bör jag slopa det direkt? Känns som att jag snarare bara förstör när jag plockar upp dem, samtidigt som jag vet att jag ju måste så de vänjer sig, hmm… Obestämd

[lucke]
0

Förmodligen en kombination- men visst kommer alla rusande så fort det prasslarTungan ute

Jag tror inte att du behöver vara så petnoga med tiden- de som varit lite skygga har jag plockat opp (vare sig de vill eller inte) för att de ska förstå att jag inte är läskig. Jag skulle nog satt mig i en soffa tillsammans med råttorna. Plocka bort om du har en massa kuddar (som jag har i sofforna) så att de inte bara springer och lägger sig bakom en kudde. De borde snart bli så nyfikna att de klättrar opp på dig…

Wand
0

Tack för tipset! Skrattande Tror inte pappa blir så glad om jag sätter mig i såfforna, han tycker om mina djur, men inte om de ska sprida sin odör utanför rummet… 

Kan dock plocka bort täcke och kuddar i sängen och ha dem där en sväng, tänkte faktiskt göra det tidigare idag, men Frodo ville inte komma ut så då struntade jag i det haha. Obestämd

[lucke]
0

Jag har alltid filtar i mina soffor som skydd. Eftersom det både kan gnagas och kissas. Oftast hinner jag sätta in nån kissnödig i buren för att kissa där, men inte alltid. Har funderat på att ställa en toa i soffan, eftersom det ofta kissas i ett hörn, men det har inte blivit av… Använder piss off-sprayen iställetTungan uteSängen är däremot förbjudet område för mina gummor, vill helst inte ha djur i sovrummet…

Wand
0

Ah! Jag är sällan i vardagsrummet över huvudtaget för där sitter pappa parkerad haha, men ja, vi får väl se vad jag hittar på! 

Jag har alla mina djur i sovrummet, lite jobbigt ibland om de ska väsnas, men utöver det tycker jag att det är ganska skönt. Framförallt när jag är ensam hemma, då kan jag känna mig trygg när jag hör djuren låta hela tiden, så jag slipper tänka på alla andra ljud hmm…

Piss Off-sprayen är en gudagåva för övrigt, sprayar alltid lite i burarna innan jag torkar och inreder på nytt. Blir hemskt fräscht!

[lucke]
0

Det skulle vara mysigt att ha dem i sovrummet för jag älskar att titta på dem- men jag är ju allergiker (dock inte mot råttorna) så jag försöker hålla djurfritt där. Och har ju ingen pappa som ockuperar soffanSkrattande Ja, piss off-en är suverän!

Wand
0

Hahaha, himla lyx, hade jag bott själv så hade jag inte heller haft djuren i sovrummet faktiskt. Och jag är också allergiker, så jag går runt med en halvtäppt näsa. Vet dock inte om det är djuren eller spånet och den ostädade burlukten jag reagerar emot. För när det kommer till pälsdjursallergi så är det bara djur med stark lukt (t.ex strävhåriga hundar, de har stark hundlukt) som jag reagerar på. Hmmm…

Japp, gudagåva! Flört

[lucke]
0

Ja, det är faktiskt lyx att välja var jag ska ha djurenGlad Jag skulle vilja göra en ordentlig utredning på vad jag tål och inte tål- vet ju inte om jag tål vissa hundar och katter, eller om jag är allergisk mot alla. Kaniner är jag nyfiken på om jag tål. Annars är mitt värsta djur marsvin- både pälsade och nakna…

Wand
0

Samma här vad gäller marsvin! Kan knappt vara i samma HUS som ett marsvin bor i, för jag känner på en gång. Sedan är jag dessutom höallergiker, så då triggas det ännu mer. Det är synd, för jag vill ha marsvin, haha. Rynkar på näsan

Jag tål hundar, vissa. Vi hade en whippet/amstaff-korsning som jag aldrig reagerade på, men jag tror också att det återigen har med lukten att göra. Hon luktade som blommor, hahaha. 
Min mormor hade strävhårig tax som luktade väldigt mycket hund, honom tålde jag inte alls.
Får väl hoppas(eller?) att du tål några hundar och katter. Katt tål jag inte, men ska ha siames någongång i framtiden ändå. Hihi.

Vill göra en ny utredning jag med. Gjorde ju test för 10 år sedan, men det har ändrats nu, vet jag själv. Går det göra test på smådjur? För när jag gjorde så var det hund, katt, häst, hö, pollen och så mygg (det med mygg var bara för att se så testet funkade på mig) haha.

[lucke]
0

Är pollenallergiker, så troligen tål jag inte hö heller. SKulle mer än gärna ha katt, om jag bara tålde. Hund skulle inte funka pga mina jobbtider. Har inte gjort test på säkert 30 år, så det har nog ändrats en hel del. För det är inte pricktest längre väl? Haha, mygg är jag väldigt allergisk mot, får hemsk klåda och svullna bett. Hoppas det går att testa mot tex kanin. Bäst är väl om jag träffar en kanin, så jag får känna på om jag tål dem eller inte. Tycker de är så vansinnigt sötaKyss

Wand
0

När jag gjorde, så gjorde jag i alla fall pricktest (droppa en vätska på armen och sedan trycka med nål). 
Men det kan ha ändrats sedan dess. Vet faktiskt inte.

Ja, det bästa sättet att veta om du är allergisk emot kanin eller ej är nog att träffa dem! Och söta är de!

[lucke]
0

Tror man kan göra via blodprov också? Vore skönt att slippa massor av stick… Får kolla opp det!

Ang hö, så ska väl hö-kuber vara bättre ur allergisynpunkt?

Wand
0

Ja, hökuber funkar bättre för att de inte dammar lika mycket osv. Men tror att det är viktigt för kaninerna med just vanligt hö, då det inte finns något annat som slipar ner tänder bättre än just det. Kanske inte så kul att behöva åka till veterinär och slipa tänder… 

Oj vad OT det är nu!

hus-musen
0

#16 standardtestet är fortfarande pricktestet, men det är säkrare att lämna blodprov för analysering :)

Qui dormit, non peccat

[lucke]
0

Skrattande

[lucke]
0

Dina killar kanske blir så här till slut: http://www.youtube.com/watch?v=JSmKuCHoO_s&feature=related Kyss

Wand
0

Nejmen ååååhhh nu smälter jag som smör på en het spis! Kyss

[lucke]
0

Ja, snacka om bedårande rådisKyss

Wand
0

Verkligen! Kyss Ett djur som älskar och litar på sin ägare. Skrattande