Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttbur
Läst 139 ggr
Sunshineshk
0

Bygga egen bur

Hejsan!
Ni som byggt egen råttbur kan väll visa era här i tråden? Söker inspiration🤗

Vilka fördelar finns det när man bygger eget, tycker ni?

Jag har endast byggt egen kaninbur å egen musbur. Jag tycker fördelarna är att man kan bygga den hur stor man vill så man får tillräckligt med space för pälsklingarna att röra sig på🥰

Tack på förhand🌸

Meow:3

Niklas
0

Det finns en artikel med bra information för den som vill bygga egen råttbur:

» Att bygga en egen råttbur | Råttor iFokus

Hoppas du får nytta av den. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sidan för dig som är intresserad av råttor
Niklas
0

I den här diskussionen finns några fina byggen med bilder:

» Hemma bygge! Bur | Råttor iFokus

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sunshineshk
0

#1: tack så mycket!!

Meow:3

zickan
1

Finns en bur såld här inne för många år sedan. Den var så snygg, var så sugen på att köpa den buren men den var så liten i bottenytan. Gjord på större kallax hylla från ikea. Bara för att jag ville visa den så kan jag nu inte hitta buren.

Däremot hittade jag denna att tipsa om: https://rattor.ifokus.se/discussion/1257974/att-bygga-en-metallburvoljar.

Enklaste att bygga en egen bur är att köpa möbler på t.ex loppis. Stora vitrinskåp, Byta ut en del glas mot nät eller såga ur och sätta in nät.
Dock med allt trä bör man skydda träet på något sätt. Antingen lacka med t.ex hammerite lack eller nått annat. Kan bli svårt att rengöra trä.
Samma att just trä botten kan ge stor risk för att tuggas sönder. Har man tur låter de bli att tugga just resten av buren. Men själva botten är smart att ha plåt eller plast.
Köra av hårdplast/plexi/plåt själv eller beställa.
Väldigt lätt beställa tror det heter pvc hårdplast bitar i egna mått från olika företag. Många inom hamstervärlden som byggger eget med att beställa sådana då just hamster inte skall ha för mycket galler.

Sedan att när man bygger själv också tänka på att råttor behöver både bottenyta som höjd. De vill väldigt gärna ha möjlighet att kunna klättra. Så nät kan va smart idee att ha på någon sida, ger även bättre venntilation än att göra det mer instängt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.