Att bygga en metallbur/voljär.
Ibland finns det ingen bur eller voljär i handeln man vill ha eller behöver, då får man helt enkelt bygga en själv. Jag hade 2 st sådana här som fungerade utmärkt när jag var uppfödare. Storleken på denna voljär är- höjd: 200 cm, bredd: 90 cm, djup: 60 cm.
Stommen köptes på Hornbach på hyllavdelningen, hyllgavlar heter det, finns i 1 m och 2 m. Bultarna är M6 med platta huvuden för att sätta ihop det.
Nätet är valfritt, det sattes fast med ståltråd, lättast är att lägga det utanpå och sy fast genom hålen i stommen. Se till att det blir tätt och slätt, inget vasst får sticka ut. Glöm inte att även botten måste nätas. :-)
De små hörnförstärkarna (1 på varje våning) gör att buren blir stadigare och att plastlådan ligger stadigt på plats. Alla kanter inne i buren måste slipas lite annars är de för vassa för råttornas svansar (de ser ut som om de har rakat sig..)
Plastlådorna köpte vi på IKEA .
Hjulen köptes oxå på Hornbach, sattes fast i stombotten.
Ramarna till dörrarna gjordes oxå av hyllgavlar, skruvades ihop med M6 bultar. Gångjärnen sattes fast med M4 bultar. Nätet sätts (sys eller najas) fast på dörrens utsida, mindre risk för stickskador då. Dörren blir som en ram om nätet, till denna bur blir det 4 dörrar.
Dörrarna låser jag genom att bara kroka igenom båda samtidigt, men det går bra att ha M6 bult igenom ramen (i mitten) till dörren så man låser med en mutter istället, vilket som går bra. Lycka till!
Nice!
Jag gillar speciellt hur lätt det är att sätta in extra mellanväggar om man behöver dela av buren, tex om man behöver en mindre sjukbur.
Hur är plåtprofilerna som utgör kanterna, behöver man gå över dem med fil och ta bort grader så att det inte finns vassa kanter?
Troberg: Ja, att dela av buren är enkelt, har hjälpt mig många gånger, så slipper man att ha en massa småburar överallt o råttorna har fortfarande kontakt med varandra, den sjuka råttan behöver inte byta hemmamiljö osv.
Ja, plåtkanterna måste slipas av, annars skavs pälsen av på svansarna, de ser ut som de har rakat sig…