Får inte köpa av uppfödare?
Flera hävdar att de inte får köpa råtta/råttor av uppfödare därför att…
- uppfödaren anser inte att de är lämpliga råttköpare
- uppfödaren är dryg
- uppfödaren säljer bara till personer som den sålt till tidigare
- annat

Tror inte det är sant utan snarare att det handlar om att folk inte vill betala vad en råtta kostar från en uppfödare och /eller inte orkar ta sig till en annan stad för att hämta. Lättare att gå ner på zoo affären och skaffa.
Det kan vara lång väntetid att få köpa av uppfödare och beställer man från utlandet har man ingen möjlighet att träffa råttorna innan - utan köper "grisen i säcken"…

Jag har ingen erfarenhet av vad uppfödare säger. Men jag kan mycket väl tänka mig att det finns vissa uppfödare som säger att vissa inte är lämpliga att ha råttor, kanske bara för att de är för unga eller att den som det står åvan att den bara säljer till folk den sålt till innan. Men någon gång måste ju vara den första. Så lätt är det inte att hitta uppfödare. Man kan lixom inte åka genom halva sverige för att köpa sitt djur. Jag har letat rätt mkt efter uppfödare i mitt län och många av sidorna jag kollat på har inte någon i mitt län registrerade som uppfödare, så jag tror nog inte bara att det är för att folk inte orkar ta sig till en annan stad som #1 säger.

Jag har/haft råttor från dels djuraffär, omplacering och både seriösa och oseriösa uppfödare. Mina två första råttor var exemeplvis uppfödda som ormmat. Trots det har jag aldrig upplevt någon uppfödare som varit dryg, tvärtom har alla varit väldigt trevliga och förrutsatt att de haft ungar till salu har jag inte haft några problem med att få köpa även när jag aldrig haft råttor från uppfödare eller råttor från just dessa uppfödare.
Som det ser ut nu har jag bestämt mig för att i fortsättningen endast stödja och köpa råttor från människor som har samma syn på djur och avel som mig. Att dessa uppfödare inte säljer till personer de inte anser lämpliga heller är väl självklart? Man vill väl att sina djur ska få bästa möjliga förrutsättningar?

#3: Jag bor i Göteborg och har köpt råttor av uppfödare i Stockholm. Har till och med åkt till Göteborg (eller egentligen Borås) för att hämta en råtta och då bodde jag i Umeå. Det är över 100 mil! Vill man så går det. :)

#5. Ja klart att det går om man vill. Men alla har inte varken tid eller pengar att åka flera mil för att köpa ett djur, även om man mer än gärna skulle vilja göra det. Jag själv vill ha tag i en seriös uppfödare men hittar ingen i närheten. Våran Zoo affär här där jag bor verkar inte veta så specielt mkt om råttor. frågar jag dem frågor som jag vet att jag kan så vet de inte så mkt om det, eller svarar dem fel. Jag vet att det är säkert att köpa djur därifrån då det är en större kedja. Men jag tkr inte att dom har den rätta kunskapen om djuren på det stället. Jag har köppt många råttor där. och dom har mått väldigt bra när jag hafft dem så dom sköter dom väl men har inte kunskapen om dem vad jag anser. Så jag skulle hellre köpa av en uppfödare men som sagt hittar jag ingen.

#6 men kostnaden för att åka några mil och köpa en råtta från en uppfödare är ju en piss i Mississippi jämfört med vad det sen kostar att ha råttan i form av bur, mat, bottenmaterial, veterinärskostnader. SÅ har man inte råd att lägga några hundra extra på att köpa en råtta kanske man inte ska skaffa ngn överhuvudtaget.
Jag har sålt både till folk som köpt sina första råttor någonsin och till andra uppfödare och till råttvana personer. Men står valet mellan att sälja till någon som redan har en av mina råttor och som jag vet tar väl hand om dom plus håller mig uppdaterad och en som aldrig haft råttor tidigare så visst säljer jag ju hellre till en jag vet tar väl hand om mina råttor.
För mig som är mindreårig och inte får köra bil blir det svårare att fara 90 mil för att köpa mig mina två råttor (jag bor i umeå).
Men trots det så har jag bestämt mig att jag endast ska skaffa råttor från en seriös uppfödare ( jag ser MÅNGA bra skäl till det).
När dom rätta råttorna från en seriös uppfödare dyker upp ska jag på alla möjliga sätt lyckas få tag i transporthjälp eller liknande. Om jag vill så går det!
Jag länktar såå till jag får bli husse åt två råtthonor :)

´Visst kan jag mycket väl åka några mil för att hämta råttor från uppfödare,men jag har inte ekonomi att åka över halva sverige och framför allt inte nu när man måste ta tåg överallt.
Jag har även varit i kontakt med ett antal uppfödare och får alltid samma svar "Jag säljer först till de som köpt av mej tidigare".Så menar uppfödare att den som är ny bara ska få chans att köpa de råttor som andra inte vill ha?Det verkar inte bättre än så!Jag har haft råttor i ett antal år,men det verkar som på uppfödare att det är skillnad på råttor och råttor!Som att om man bara haft zooråttor så kan man inte något om uppfödarråttor,men det är fortfarande råttor och kräver inget annat än vad zooråttor kräver.
Så uppfödare ska tänka om när det gäller hur de gör!Att sälja först till de som köpt av den tidigare är inte rätt mot de som är nya!Många uppfödare vill ju inte stödja "aveln" på zooråttor,men det är just var uppfödare gör med den regeln att sälja till de som köpt av den tidigare när man ej får köpa av uppfödare!

Hej! Har ju själv varit intresserad av endel råttor med tavla från seriös uppfödare.. Men jag kan tyvärr inte köra 60 mil för att hämta råttan.. Det funkar liksom inte :/ .. Har mest varit råttor i Sthlm dvs.. Känner inte till några uppfödare här nere :/

"uppfödaren anser inte att de är lämpliga råttköpare" - jag tycker det kan vara bra. Även om det skulle vara personligheten och inte hur bra de tar hand om råttorna förstår jag om man inte vill sälja till denne personen. För jag tycker det är viktigt att hålla kontakten under hela råttans liv mellan köpare och uppfödare. Hur bra kommer den kontakten vara om de inte gillat varandra från början?

#11 helt rätt. Man behöver ju inte känna att man vill bli bästis med personen som köper, men för mig är det oerhört viktigt att jag kan ha en bra relation till mina köpare så jag får veta vad som händer med råttorna, finnas till för rådgivning etc.
Ni som inte "fått" köpa av uppfödare kanske ska ta er en funderare på hur ni beter er i kontakten med uppfödaren och även på forum.
När ngn kontaktar mig för att få köpa en råtta frågar iallafall jag runt med andra råttägare om ngn känner personen och om dom anser dom vara seriösa. Sen läser jag igenom vad dom skrivit på forumen. Om jag inte känner att en köpare kan erbjuda mina råttor ett riktigt bra hem så behåller jag dom hellre själv än säljer.
Men nybörjare kan jag visst sälja till men då vill jag verkligen känna den personen först (så väl det går) dvs jag skulle INTE skicka iväg en bebis till ngn som jag inte antingen pratat MYCKET med per telefon/msn eller träffat personligen.
Jag har ett par köpare som stått i kö ett halvår för att få köpa en råtta från mig. Det om ngt visar på att dom verkligen är seriösa och hellre väntar på att få från en uppfödare än springer iväg till närmsta zoo affär.
Folk som säger att dom inte hittat ngn uppfödare i närheten har förmodligen inte kollat runt ordentligt. Och att ta sig med tåg en bit kan vem som helst.

#7 det är klart att om man kan ska man åka o köpa sin råtta även om det är många mil bort, jag sa ju bara att alla kanske inte har råd även om dom skulle vilja göra det. När jag snackar om råd så är det jusst resandet. Allt annat du snackar om som veterinärkostnader och sånt, det är för mig en självklarhet när man tänker skaffa ett djur, man ska alltid räkna med att ha råd att betala div vetrinärs besöken och sånt. Men det är jusst det att innan man skaffat djuret så är det inte säkert att man känner sig motiverad till att åka långt. Resten av kostnaderna är för mig en självklarhet som man alltid får ha i baktanke när man tänker första tanken på att skaffa ett djur.

#9 Tänkte bara säga det att råttuppfödarna alltid sparar de bästa ur sin kull själv. Och om du nu skulle få den absolut sämsta i kullen så är den nog ändå 100 ggr bättre än ett djur du skulle ha köpt på zoo. Det vågar jag påstå. Är man osäker på hur en unge kommer att utvecklas kan det kanske vara smart att leta på vuxna individer. Det kan finnas uppfödare som har omplaceringar.
Älskar mina stora små vänner..

#14 Men suck. Jag kanske inyte vill ha en råtta som är "gammal" med tanke på deras korta livslängd utan en unge som är bra!Men att hamna sist på uppfödares "listor" bar för man ej köpt av uppfödare förut är helt fel!En som inte köpt från uppfödare förut ska ha samma rätt som vem som helst om de kan erbjuda ett bra hem.Det är bara inom råttor det är så här hårda "regler".Det finns det inte inom något annat djurslag!Men jag kan ju mycket väl vara intresserad av utställning och så också och vill ha en bra råtta!Och skulle jag köpa från uppfördare så kräver jag en bra råtta (både färg och möjligtvis tecken och allt det där)med tanke på vad de ändå kostar att köpa från uppfödare!

"ska ha samma rätt" du någonstans blev det nog fel, för det är sannerligen inte ngt du kan bestämma att du SKA HA samma rätt som den eller den. och när du anser att 300 kr är mycket för ett djur så förstår man varför folk inte vill sälja till dig.

#16 Men ni uppfödare tycker ju inte man ska köpa från zoo,men så har ni de "regler" ni har.Det är ju att snacka mot sej själva!Då stödjer ni ju "aveln" på zooråttor i alla fall!
Men jag har ej sagt något om någotv pris,leta upp det inlägget som jag skrev om att 300 är för mycket!!!Det ända jag har skrivit är att resor om tåg kan kosta och det är inte det blilligaste när man ej har bil eller så.Det är det ända och då i slut änden kostar allt säkert 500-600 bara i resor,men jag har aldrig sagt att jag tycker att 300 för själva råttan är för mycket så vart står det ta och leta fram det!

suck

#18 Du har väl ingen anledning till att sucka,det är ju du som hittar på lögner om vad jag har skrivit!

#19 var kan man läsa de reglerna någonstans, skulle vara väldigt intressant. Är det samma gällande alla uppfödare?:P

Ville bara påpeka att man inte behöver bekymra sig över att få "dåliga" djur på samma sätt. Alltså.. Uppfödarna har ju jättehöga krav på sina djur så de skulle aldrig sälja ett som de vet är dåligt eller aggressivt! Det är samma sak med raskatter och alla djur man köper från duktiga uppfödare. Klart uppfödaren sparar de bästa! Du får ändå inget dåligt djur! Du får ett jättebra djur! Det var det jag ville påpeka
Det är ju från början uppfödaren som äger råttorna. Självklart bestämmer uppfödaren vilka den säljer till.
Sen tror jag inte de tar lika mycket för omplaceringsråttor om man nu hänger upp sig på pengarna. Mina kostade mig ingenting.
Det gör mig lite arg att du ilsknar till sådär. Jag skrev ju trots allt för att hjälpa till.

#12 "Folk som säger att dom inte hittat ngn uppfödare i närheten har förmodligen inte kollat runt ordentligt."
Visst finns det uppfödare i närheten.. Men varför ska jag köpa en råtta från dem om jag inte fastnar för någon där? Köper ju inte en råtta bara för att det ska vara så.. Man köper ju det som faller en i smaken.
[edit]
Visst kan man ta sig var som helst med tåg.. Jag menar jag betalar inte drygt 1000 kr för att hämta den när jag enbart har dem som sällskap.

"med tanke på vad de ändå kostar att köpa från uppfödare!"
Kommer inte att svara dig mer sedan efter detta inlägget. Men efter citatet ovanför så tog jag det högsta priset uppfödare tar som exempel. Du skriver att det är dyrt med resor. Man får vad man betalar för. Att lägga 5-600 på resan och hämta hem 2 råttor för 300 kr st blir 1200 kr, kan du inte någonstans förstå varför en uppfödare INTE vill sälja till ngn som tycker det är för dyrt, för på vilket sätt visar man att man är villig att betala bra mat, bra bottenmaterial, bra boende, veterinär när man inte kan lägga 1200 på att få hem sina råttor. Att spara sina pengar och ställa sig i kö på en kull är betydligt seriösare än att gnälla på att ingen vill sälja till en och springa ner på djuraffären istället.

#23 Säger det en gång till och tänker inte säga det fler gånger eftersom du verkar ha jättesvårt att ta till dig saker. Alla djuraffärer köper inte från grossister! Gaaaaah!! #%&/
### Sen vet jag bara en djuraffär som har råttor och de föder upp själva i hemmamiljö!
Men om du inte hittar råttan du vill ha får du ju helt enkelt åka en bit eller låta bli uppfödarråttor. Själv åker jag kors och tvärs för att få tag i de råttor jag vill ha och jag har ingen hög inkomst (studerar) men man får prioritera i ett sånt läge. Och d har tydligen gjort det. Ett par råttor kostar mig bra mycket mer i de långa loppet än vad de kostar att hämta dem endå. Och jag har inte heller körkort så om jag inte hittar nån som vill köra mig så e de buss eller tåg som gäller.

#22 Tycker det finns gott om uppfödare och råttor här i skåne så du måste vara väldigt kräsen om du inte hittar någon som faller dig i smaken:P

#23. Jag förstår mkt väl vad du menar. Men man kan inte lägga ut hur mkt pengar som hälst för att få tag i sitt djur. Det ska vara enkelt och rätt smidigt samtidigt som man ska fasta för det djuret man vill ha. Att åka ner till zoo affären är inte alltid det man vill göra om man vill ha finare djur. Men vissa har inte så lätt för att hitta uppfödare och sedan ta sig dit för att kolla på dem. Nu är det inte priset för djuret som är dyrt utan allt runtomkring. Har man inte hafft djuret innan så vill man inte lägga ut en massa pengar för att få åka o kolla med det. Visst det är värt varenda öre när man väl gjort det och hittat sin/sina älsklingar. Men jag tror inte att alla kan göra så.
OM du nu tkr att det är så lätt att hitta uppfödare så kanske du vill hjälpa oss som inte hittat. Du kanske kan länka till några sidor till uppfödare eller sidor som har registrerade uppfödare. Tackar på förhand

#26 Jag letar mest på nätet och brukar mest hitta kullar jättelångt härifrån. Är väl de som har hemsidor? Har knappt sett några råttungar Skåne/Småland/Blekinge.. Du får gärna ge mig tips om var man hittar dem.

#23 Men du fattar ju för gud skull inte!
Och du pratar om kö!Vad är det för kö om man hela tiden hamnar sist för att andra som köpt tidigare vill ha igen!Det kallar jag inte kö!
Jag lägger ju hellre pengar på bra mat och omvårdnad än massor i resor!Eller ska man börja göra tvärtom kanske,det verkar ju inte bättre.Jag skanske ska betala resor så det ej finns något över till något annat!Det är inget jag tänker göra i alla fall utan jag vill betala mindre i resor och lägga mer på djuren i sej!
Sen finns det faktiskt de som inte kan åka hur mycket som helst av andra själ!Det finns ju det som pluggar eller jobbar och inte kan ta sej över halva sverige och kanske mer ändå för att köpa en vän!
Men eftersom du verkar så fruktansvärt hopplös så kommer du ändå inte att svara,men det gör inget för du förstår ändå inte hur jag tänker och så!

#24 Givetvis är det bättre med zoobutiker som gör så om vi pratar miljö. Det är bra för råttorna med en trygg uppväxtmiljö.
MEN fortfarande kan man ifrågasätta föräldradjuren och målet med aveln. Att enbart ha som mål att sälja djur är inget bra mål. Och hur vet du att honan fått rätt mat under graviditeten och ditiden? Och att det inte finns aggressivitet i släkten? Du får ju ingen stamtavla. Hur VET du att du kan lita på zoouppfödning?
Säger det igen: Det har med avel är svårt och kräver kunskap som inte zoohandlare i allmänhet har.
Men jag förstår.. Höll också på att falla dit för två skitgoa hemuppfödda hanar i en zoobutik! Vet en som har jättetrevliga honor från den kullen. Men vet också en som köpte en hane från den kullen som blev aggressiv. :/
Katter och hundar säljs ju inte ens i zoobutiker. Det är en tankeställare tycker jag eftersom att tamråttor är ett sånt krävande djur.

Jag håller med #29 Helt i det han säger där.
Tror mycket beror på bekvämlighet.
En zooaffär ställer inte obekväma frågor eller krav, kräver ingen personlig kontakt innan köp, det enda som krävs är att man pekar på det djur man vill ha och betalar.
≧◔◡◔≦

#32 För min del har det inget att göra med bekvämhet i alla fall,men jag kan ej tala för andra! Jag har själv inte råd att åka flera länga resor.Många uppfödare vill ju att man kommer minst en gång innan man får köpa av dom så det jag råkade skriva förut stämmer inte har jag kommit på.
Om man säger en tågbiljett kostar 200-300 och så blir en resa ca. 500-600 och så vill uppfödaren träffas innan så kan vara glad om man kommer under 1200 i bara resor.Så som sagt så är inte bekvämhet min anledning till att jag köper från zoo utan att jag ej har råd med allt resande som uppfödare kräver att man ska göra!
Jag har ytterst få gånger åkt och bara tittat innan på grund av att jag har så långa resor. Istället har jag haft mycket kontakt via mail och telefon för att de ska lära känna mig. Har tingat ungar utan att träffa dom. Men jag tycker endå att de e ett säkrare kort att göra så. Lite e de väl att köpa grisen i säcken men jag brukar få bra förklaringar på individernas personlighet så jag i alla fall har ett hum om vad jag får hem. Plus att jag oftast vill komma hem till uppfödaren o träffa deras andra råttor. Mest för att jag tycker de e så kul o prata råttor och få gulla med andras myspysar :)
Det kösystem jag träffat på är att man blir uppskriven på en lista. Sen ser uppföradren hur många ungar det är som föds och överlever. Sen får man kolla på iungarna efter den ordning man hamnat på i listan. Vill du inte ha en av de ungarna eller om det inte fanns nog med ungar, hamnar man överst på nästa kull lista.

1. lägga ut en förfrågan om uppfödare runt där man bor på ngt av råttforumen.
2.kolla länkar här tex
3. kolla på SRS hemsida på uppfödare
Jäij! Känns som om ni glömmer en sak. Uppfödare är privatpersoner!
Uppfödare som dessutom är godkända i SRS med uppfödarnamn är hobbyuppfödare. En riktigt seriös och duktig uppfödare går ekonomiskt plus minus noll - så även om priset på råttor kanske är högt så kan man inte föda upp friska och glada råttor och gå med ekonomisk vinst.
Men framför allt. Jag som uppfödare avlar för MIN skull och inte för köparnas! Om jag kunde skulle jag behålla varenda råtta jag föder upp själv. Ibland undrar jag hur fräcka köpare kan vara egentligen, tror att vi uppfödare är som en godisbutik - bara att gå in och handla. Nä, fy, skärpning.
Jag är säkert den i råttköparvärlden som är värst. Jag är inte alltid stolt över det, men kan heller inte förneka det. T ex telefonkontakt. Ingen telefonkontakt - inget råttköp! Det är bara så enkelt! Tycker wintermynta vinklade grejen väldigt fint i en annan tråd. Jag har några aspekter till, men framför allt handlar det om att de råttor jag föder upp ingår i MIN avelsbas. Jag vill inte riskera att råttorna försvinner ur min avelsbas om det blir kris bara för att ägaren är psykiskt sjuk - detta pga erfarenhet där oerhört bra avelsdjur blivit avlivade eller omplacerade pga att köparen mått psykiskt dåligt och inte VÅGAT kontakta mig.
När jag godkänt en köpare - försäkrat att det är en sann djurvän utan allergi i familjen, som sköter djuren på ett lämpligt sätt eller har lätt för att lära, samt erbjuder ett permanent hem - finns jag där för denna i hela råttans liv. Uppstår problem hjälper jag till att lösa dem. Jag har ingen "garanti" utan hur problemet löses är upp till fall till fall.
Däremot ett av problemen med mig är att jag inte så gärna vill sälja iväg bra djur när det är så ont om dem - enligt mina mått mätt. Om jag kan byta ett avelsdjur mot ett livvärdigt, så ja, då pratar vi om en annan sak (detta gör jag endast med Ale´s idag). Men att ideligen sälja ut mitt avelsmaterial - för mina kullar utgör mitt avelsmaterial - är oerhört korkat. Därför säljer jag råttor främst till sällskap och lånar in dem i avel om jag behöver. Jag ser helst att dessa råttor då endast ingår i min egen avel - eller Ale´s. (gah, vad jag kommer att få skit för det här nu… aj aj)

#37 Nej, Grodan, du skriver väldigt vettigt och bra!
Uppfödare väljer bland köpare - självklart, råttorna ska ju få bra hem och uppfödaren lär väl ha lite koll på hur ungarna utvecklas. Att sälja till vem som helst vore mest oansvarigt av uppfödaren istället, då kan uppfödaren lika gärna lämna in råttorna på någon random zooaffär istället.
Det finns inga uppfödare här - är det de befintliga uppfödarnas problem? Ska en uppfödare flytta från exempelvis Stockholm upp till Norrland eller kanske hit till Dalarna för att vi köpare ska få det lite enklare vid råttköp? Knappast rättvist.
Här i trakten (Dalarna) finns inga seriösa uppfödare som jag stött på under drygt 4 år som råttägare men inte sjutton gnäller jag på de existerande uppfödarna för det, det vore ju rent av sinnessjukt O.o
Det är dyrt att åka och köpa råttor - spara pengar, fixa transporthjälp eller avstå. Det är inte svårare än så.
Det tar tid att åka och köpa råttor - okej om man åker skitlångt, då kan det bli problematiskt, men det är ändå ens eget problem. Har man dock inte ens möjlighet att avsätta några timmar så är frågan om man sen hinner åka in till veterinären?
Råttorna från uppfödare är dyra i inköp - enklast av de alla, skaffa inte djur öht för veterinärvård är mycket dyrare än inköpet.
Uppfödaren säljer i första hand till folk hen sålt till förut - självklart, man vet ju redan hur råttorna lever hos den personen, hur kontakten funkar osv. Med nytt folk är det ju alltid en chansning. Man får ta det helt enkelt. Blir det ingen ledig i kullen, vänta på nästa och hoppas på bättre tur då. Under tiden kan man ju alltid lära känna uppfödaren lite bättre bland annat, vilket förmodligen ökar chansen att man slipper stå sist på kö.
Jag ser inte riktigt problemet faktiskt, bortsett från vissa köpare… Vad sjutton, lite uppoffringar kan man gott göra när man ska skaffa djur, kan man inte ens betala inköpspriset för råttor så ska man inte ha råttor heller - svårare än så är det inte.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#39 kanonbra sammanfattning
Håller med… fast hon glömde 
Oh justja :D
Jag kan inte/vill inte prata i telefon men uppfödaren kräver det - ditt problem, inte uppfödarens. Lösning: Ring ändå, avstå eller prata med uppfödaren och se om ni kan ses innan istället eller nåt.
Men det är inte så j*vla enkelt!!!!!!!!!!1111oneoneone - fortfarande ditt problem och inte uppfödarens. Deal with it.
Lösningen på nästan alla problem - var lite mer öppen för förslag och förvänta dig inte att få allt serverat på silverfat medan du bara käftar emot och är allmänt löjlig så fort nån skriver något som vore ansträngande för dig att göra.
:P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
haha
Bra Gul_zebra, jättebra sammanfattning.
Måste poängtera en sak som jag alltid tjatar om men som är så fruktansvärt viktigt.
Det är INTE en mänsklig rättighet att ha djur, det är en förmån!
Folk skriver att "det är bara en hobby" eller "jag vill bara ha dem som sällskapsdjur". Men so what? Det är ändå ett liv och det är DIN uppgift att göra det livet så bra som möjligt.
Om man skaffar djur ska man vara beredd på att det kan kosta både tid och pengar. Om man ser så mycket problem med råttorna redan innan köpet kan jag inte riktigt förstå hur man ska bli en bra råttägare.

Så jäkla bra skrivet, gul_zebra

Håller med.
Gul Zebra & Grodan: jättebra sammanfattat
Sen tror jag inte att folk inser vilket oerhört jobb det ligger bakom en enda kull eller va det kostar en ekonomiskt. Därför är det mycket lättare att klaga & gnälla över div skitsaker som tex köer, långa resor mm.
Grodan och Gul_zebra hade bra inlägg.
Vill lägga till att jag lärt mig den hårda vägen att, har inte köparen transport ordnad när den vill tinga så finns det stor risk att transport inte går att ordna. Jag hade stor förfrågan om honor från Smile-kullen och en tjej som jag vet är erfaren och bra. Ställer ut sina råttor och ringer personligen (inget måste hos mig, men iaf) och allt känns 100 %.
Sen efter någon vecka efter leveransdatum så visar det sig att hon inte kan ordna transport och råttflickan som varit tingad länge, som jag fått hänvisa som reserverad för efterkommande intresserade, inte längre är intressant.
Jag har iofs aldrig någon brådska att bli av med egenuppfödda ungar, men en planering är nödvändig när man har många djur och kullar som många är intresserade av.
Detta resulterade i att jag inte låter någon tinga som inte har transporten ordnad i framtiden. Hos mig kan man bara tinga om man vet hur råttan ska hämtas.
Sen finns det många aspekter till som jag tar hänsyn till innan jag väljer köpare. Hos mig är inte telefonkontakt det viktigaste men via mail så måste man öppna sig och berätta vad man anser om råttor, hur man sköter om dem/ska sköta om dem, foder, bur och annan djurerfarenhet. Jag kanske ställer frågor, enkla eller obekväma…men jag finner någon sorts relation till dem jag säljer till. Känner jag ingen kompabilitet så säljer jag inte. Det har hänt att jag sagt nej till intresserade utan vidare förklaring. Ibland synkar det inte helt enkelt.

#47 Att transport ska vara ordnad vid tingandet tycker jag är helt okej,då vet båda två att allt löster sej,men att inte kjunna berätta varför en köpare inte får köpa av dej tycker jag är lite fel.Man har rätt att få veta varför du inte vill sälja till just den köparen 8om nu köparen är intresserad av att veta,är ju inte alla som är det i och för sej),men om man vill veta så ska man få det.Sen har jag ju ej sagt att du ska ändra ditt beslut att sälja till den,inte alls,men att just få veta vad du tycker köparen gör fel ska väl inte vara så farligt att berätta?
#48 Det är klart att jag kan berätta orsaken också. Frågar personen så berättar jag det förstås. 

#49 Jaha okej. Fick den uppfattning att du aldrig gjorde det. Då ber jag om ursäkt för mitt inlägg!
#50 Jag var nog lite otydlig. Det är ju ingen hemlighet om personen frågar. Oftast gör de inte det.

har tyvärr också varit med om "jobbiga" uppfödare där man hela tiden hamnar sist i kön. har haft råttor med stamtavla och min syster har även fött upp råttor för länge sen. sen vissa man pratar med måste berätta hur man tar hand om råttorna väldigt ingående trots att man haft råttor nästintill hela livet.
så just nu har man vanliga zooråttor och det funkar utmärkt trots att det inte har några papper =D
inget elakt om uppfödare, det är bra att ni finns.
inte pengar det handlar om då man om man köper från uppfödare vet vad man får. betalar gärna de extrapengarna.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#52: Men det är väl klart man får berätta hur de sköts? Även om du haft råttor hela livet så vet ju inte uppfödaren det, och uppfödaren vet ju inte hur du skött de under den tiden.
När jag sålt djur (bla råttor, tjuvparning is so not the shit) har jag varit görnoga med att få veta hur de ska skötas - har frågat hur stor bur de får bo i, vilken mat de ska få, hur länge och ofta de får vara ute, aktivering, om köparen har råd med veterinärvård osv osv osv. Jag själv ser det helt enkelt som mitt ansvar att hitta bra hem när jag ska sälja djur, och jag hoppas innerligt att så många som möjligt gör samma sak. Frågar man inget så får man inget veta, och då sitter man där och har inte en aning om de får bra skötsel. Det finns många idioter där ute som gärna köper djur och skiter fullständigt i hur de mår har jag märkt och det är ju bra om man kan undvika de…
Kan man inte ens svara på frågor så vete fasen om man ska ha djur öht, det är en så sjukt simpel grej liksom.

såklart de ska berätta hur man sköter dem om man inte vet . men när man skickat bilder på råttorna man har och hur de kommer bo och allt så borde de väl förstå att man kan lite ?=)
självklart svarar jag ju på frågor som ställs men det känns ibland som att bara för att man själv inte föder upp så är man lite sämre.
jo jag vet att det finns en hel del som inte tar hand om sina djur och det är för tragist faktiskt. det är ju ett ansvar man tar på sig och det borde man veta .
mina inlägg är inget påhopp mot uppfödare utan jag berättar bara hur jag uppfattat vissa =)
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Fast bilder säger ju inte allt ändå. Kan lika gärna vara hittade på någon random hemsida liksom. Samtidigt säger en burbild inte så mycket om hur mycket de får vara ute tex. Klar fördel dock.
Själv har jag inte fått någon sån uppfattning, bara att de jag varit i kontakt med (2 reggade bara, om man inte räknar med de som sitter på samma forum odyl) mest bara varit pratsamma och trevliga. Har inte varit så jättemycket frågor då men då har jag ändå vanan att plita ner en massa om mig och min råtthållning redan i första mailet, så det mesta har kommit fram redan där :) Sen hur resten är vete fasen, har inte varit i kontakt med nån mer ang köp av råtta/annat, än iaf. En uppfödare som dömde på en utställning var trevlig och så och sen har jag inte haft kontakt med henne alls, andra uppfödare på forum har jag fått en bra bild av också men det är ju lite skillnad mellan skriven text och att prata i telefon/IRL också förstås.
Eh, nu babblar jag… x)