Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 609 ggr
RobFrazie
0

Dragning i svans

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var idag nere i djuraffären och köppte mina små sötnosar Cheeze och Doodle. När jag kom ner o pratade lite med personalen så sa jag att jag ville ha råtorna jag kollat på igår (måndag) och vi gick för att kolla på råttorna. När hon skulle ta ner råttorna i buren så såg jag att hon lyffte den ena i svansen vilket jag blev lite irreterad över men sa tyvärr inget. Jag betalar råttorna och får med mig ett fakta blad om skätsel o dylikt. Jag sätter mig genast och läser igenom hela och i texten står det ordagrant: Lyft aldrig djuret i svansen. det verkar inte ha hänt något med råttan för den ha varken gjort några ljud eller något när jag klämt lite på svansen.

Någon mer som råkat ut för detta? 

Jag har också en liten fråga. brukar råtor nysa bara sådär?`båda 2 har gjort det sen dom kom hem lite då och då.

Mymlan
0

Ser ut som de går i en hamsterbur liten sådan. Leta reda på blocket eller annan annons sajt eller här på iFokus efter en större bur. Saltstenen kan du kassera, ett bra välbalanserat foder ska innehålla allting de behöver. Saltsten kan även orsaka njurproblem.

Sedan kan de nysa av kutterspån vilket råttor ej ska gå på. De kan gå på papperspellets *Toa-Lätt, Remiss*, aspflis, aspspån, alspån. Kutterspån innehåller terpentin vilket kan orsaka cancer detta kommer ifrån tall och gran.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

camilla85
0

Han skrev i ett tidigare inlägg att buren är tillfällig och att han vet att det inte ska spån. Så är det bara hoppas på att det fixas så snart som möjligt men det tror jag =).

Vad gäller nysandet så kan det dels vara spånet men sen så brukar de kunna nysa mycket när de kommer till nya ställen. När de nyser så rensar de bort ev smuts ur nosen.

[Inana]
0

Ääntligen! Det här är första inlägget jag ser där någon påpekar spånet och faktiskt ger andra förslag.

Förövrigt är rattorna helt underbara!

annelie-h
0

mina nös lite när de kom hem från affären och min dumhet att inte köpa från uppfödare har straffat sig hårt.. även om det var en djuraffär som fick råttor från några olika uppfödare då och då.. nysningarna blev värre och jag fick åka till veterinär..

men sedan kan nysningarna bero på spånet.. så byt om du inte redan gjort det.. lite nys då och då är nog ingen fara:)

RobFrazie
0

Jätte tack till er. och ja både spånet och buren är bara tillfälligt. ska ner till djuraffären idag och köpa nytt underlag och lite annat till dem. Bur blir det så fort som möjligt.

#2 ja jag hoppas bara att det är spånen och/eller att det är för att det är ett nytt ställe dom kommit till så att det inte blir veterin'ren med en gång för dom :S 

#3 tack så mycket :p

Mona22
0

#4. du hade lite otur du  ;)

me_and_my_rats
0

JA!! för mig var det så illa att min Egon blev av med en nagel och fick en löss och helt röd. med det har läkt och växst ut.

annelie-h
0

sjukt mycket otur faktiskt! vi hade två innan som var mer nysiga när vi fick dom.. de blev tillbaka lämnade och så fick vi två stycken från en annan uppfödare.. självklart är det vår black roan (Maximus) som blev/är sämst.. inga direkt problem med vår black hooded (Pancra).. men vad jag har förstått så är det ingenting ovanligt?