Mat att blanda själv?
Hej! Dags för mig att skaffa råttor igen. Hade råttor senast 2012-2014 nånstans. Nu undrar jag om nån har ett bra recept på mat man kan blanda själv? :) Gärna med deciliter/matsked etc som mått och inte i kilo. :)
Kärlek, ärlighet & respekt.

Jag känner mig lite korkad som inte hänger med måtten riktigt i inlägget haha! Tidigt på morgonen också. Men hur blandar man det?
#2 Tycker instruktionerna var självklara men hoppas någon annan kan förklara bättre för dig isf! Lycka till 🙂
Kärlek, ärlighet & respekt.
Det här blandar jag: 4 dl helt havre 4 dl helt korn 4 dl helt råg 2 dl bovete 2 dl fullkornsris 2 Matskedar pumpakärnor 2 Matskedar Solrosfrön 2 matskedar sesamfrön 2 dl popcorn majs 2 dl röda linser Detta funkar bra, så länge man ger dig färsk och grönsaker varje dag läs här mer om vitaminer :). Köper förreste hela frön här billigt finns även lösvikt: http://sem.e0.se/ Vitamin A är främst för synen och immunförsvaret. Finns i ägg och lever, mörka gröna gula och röda grönsaker brist är ovanlig men skadlig överdosering kan ske via vitamintillskott. Råttor är bra på att lagra och återanvända vitamin a B vitaminer krävs för immunsystemet, huden, blodet. Säd innehåller stora mängder b vitamin förutom b12 som hittas i animaliska produkter. B vitamin kan inte lagras, överdosering är ingen fara då dom pinkar ut det. Om dom får brist av det kan dom lösa det själv igenom att äta sin avföring. C-vitamin kan råttan tillverka själv men hittas även i bär och bladiga grönsaker. D-vitamin är den vitamin som råttor löper störst risk att få brist av. Den finns i äggula, fet fisk, lever och mjölk produkter. (Du kan göra en enkel leverlåda vilket jag har lagt upp recept på här i råttor) Vitamin e hitta i frön gröna bladväxter mjölk och ägg och lagras i kroppen. Från boken Din vän tamråttan 98

Tack så hemskt mycket för hjälpen! :) Vilka örter kan de äta? Kan man blanda det i basen?
Torkade örter i basen är också bra, torkad persilja perfekt mycket järn http://sem.e0.se/ebutiken/orter-och-kryddor/persilja-torkad-20-g/

Nypon är det bra? Torkat pulver? :) Vill ge råttorna det bästa!