Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 3153 ggr
[svensktillverkad]
5/11/16, 4:33 PM

Blanda eget funkar detta?

Så jag tänkte blanda eget foder och tänkte slå på stort och göra en stor blandning på en gång då det blir billigare. Så min tanker att blanda dom här två: http://www.granngarden.se/Granng%C3%A5rden/Foderr%C3%A5vara-Granng%C3%A5rden-Havre-Hel%2C-20-kg/p/1230662_BASE http://www.granngarden.se/Granng%C3%A5rden/Foderr%C3%A5vara-Granng%26aring%3Brden-Korn-Hel%2C-20-kg/p/1230664_BASE Sen en 5 kg säck av ris och popcorn majs och pumpafrön och solrosfrön. Hur är havret och kornen på granngården? Eller ska jag välja annat märke, göra på något annat sätt hur lång barhet har detta?

Annons:
[kendras]
5/12/16, 8:25 AM
#1

Länkarna funkar inte. Ris och popcoenmajs? Låter bara som utfyllnad i mina öron. Tänk på att basfodret ska bestå av de fyra sädesslagen sen kan du ev lägga till linfrön, hampa, alfalfa, o andra frön. Jag köper axa grynblandning som innehåller de 4 sädesslagen o sen tillsätter jag bara lite linfrön, solrosfrön, sesamfrön och kokosflingor. Blir jätte billigt. 4 sädesslagen bör kunnas köpas i storpack men frågan är hur rent det är om det inte är avsett för människor.. Kan va allt möjligt som kommit med där inkl spår av mögel, ammoniak m.m.. till djur är foders innehåll tyvärr inte så viktigt, ännu oviktigare är det tydligen om det är avsett för nötkreatur/svin/lantdjur och ofta även hästar. Därför köper jag allt i mataffär som är gjort till människor. (Torkad majs kan ge cancer enligt många källor.)

komigentam
5/12/16, 8:33 AM
#2

#1 Fast Axas innehåller inte lika mycket av var sädesslag så hade rek. dig att hitta annan bas. Axas är utfyllnad snarare.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

[kendras]
5/13/16, 12:37 AM
#3

Va nej alla rekommenderar ju axa! Det innehåller ju alla 4 sädesslag plus är gjort för människor o tillsätter man bara lite fröser o oljor ibland så är det perfekt. Mina får det o plus grönsaker, proteiner o andra kolhydrater.. alla har glansig päls och är pigga o glada så dom verkar må utmärkt av det. Terato rekommenderar ju också denna blandning. Plus många fler.

komigentam
5/13/16, 10:53 AM
#4

#3 Innan har det rek. ja, jag har inte sett det på ett bra tag. 

Bla kommentar #91 i denna tråden.
Citerar denna sida "Observera att Axas grynblandning (processad säd) innehåller ca 50% råg, 20% havre, 15% vete, 10% korn och 5% vetekli. Av denna anledning rekommenderar jag inte längre Axas grynblandning som bas, utan istället som något att blanda ut torrfodret med. Det är lättare att tillgodose råttans näringsbehov genom att blanda basen själv, där du själv kan kontrollera mängden av varje sädesslag. "

Har alltså inte sett detta rek. på hur länge som helst
så vet inte vem  som fortf. rek. detta.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

myismyname
5/13/16, 2:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det stämmer att Axa grynblandning är långt ifrån optimalt då det kommer till torrfoderbas. Förutom att det inte innehåller lika mycket av varje, så innehåller det mest av de sädesslag med högst fosforhalt (havre, vete, råg) och minst av det "bästa" sädesslagen av de fyra, nämligen korn (hög fosforhalt kan förvärra njurproblem hos råttor, och njurproblem är väldigt vanligt hos äldre råttor). Använder man Axa grynblandning bör man tillsätta extra sädesslag, till exempel extra korn, hirs, ris eller andra njurvänliga sädesslag.

Sen vet jag inte riktigt varifrån "Du måste ha de fyra sädesslagen!" kommer. Det är absolut inget krav att ens torrfoderblandning måste innehålla havre, vete, korn och råg. Mitt eget Torrfoder innehåller till exempel inget råg alls just nu, och mindre mängder havre och vete. Fokus ligger på korn, hirs, bovete (pseudosädesslag i och för sig, men ändå) och ris (svart eller rött fullkornsris), och sen har jag även en del majs och quinoa i basen (majs är enbart dåligt om den är möglig).

Bifogar en liten torrfoder-fusklapp som jag har gjort, och hoppas att texten inte blir för liten. 🙂

(Passar på att säga det om någon undrar över varför kattmat står med i fusklappen; Nej, kattmat är inte skadligt. Taurin, det som oftast används som argument till varför råttor inte bör äta kattmat, finns i alla animalier. Det tillsätts bara extra i kattmat eftersom animalierna i de flesta kattmatsorter är av för dålig kvalitet eller av fel sort, så taurinet som förekommer naturligt i köttet täcker inte kattens behov. Jag har inte hittat några vetenskapliga studier som stödjer påståendet att taurin är skadligt för råttor. Tvärtom hittar jag en del studier som snarare visar att taurin har positiva effekter.)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

myismyname
5/13/16, 3:26 PM
#6

För att svara på frågan i #0 så funkar inte länkarna för mig, men jag antar att det är Granngårdens egna märke du pratar om? Hur som helst så tycker jag att de säckar med säd som jag har köpt på Granngården (deras egna märke) har varit bra. Ingen missfärgad säd eller så. De säljer även helt korn, om du vill ha det i fodret :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Annons:
komigentam
5/13/16, 6:06 PM
#7

#5 Tack! Alltid roligt att se vad andra har & hört du är bra på foder så 😃

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Alwyn
5/13/16, 6:08 PM
#8

#5 Jag har till och med gjort en beräkning och efterforskat om dethär med taurin/kattmat till råttor. Du har helt rätt i att det inte är farligt :) Här har jag skrivit om detta i min blogg. https://knivstaetologen.wordpress.com/2015/11/19/kattmat-som-proteinkalla-till-rattor/ Här tar jag i två olika inlägg upp viktiga svårigheter att tänka på när man blandar eget foder. https://knivstaetologen.wordpress.com/2016/03/18/blanda-foder-till-gnagare-svarigheter/ https://knivstaetologen.wordpress.com/2016/03/21/djur-behover-ocksa-d-vitamin/ Hoppas länkarna funkar!

[svensktillverkad]
5/13/16, 7:23 PM
#9

Har hört om folk som fått in ohyra som jag inte kommer på vad det efter nu men det sätter sig i skafferiet och i mjöler osv men det var några år gammal tråd så kan ha ändrats. Men säckarna är så stora och funderar på om det blir för mycket finns det mindre säckar att köpa? Det var granngårdens egna märke.

[svensktillverkad]
5/13/16, 7:48 PM
#10

Såhär ser alltså min tanke ut just nu: 5 kg korn helt 5 kg råg helt 1 kg helt havre 1 kg röda linser 1 kg majs 0,5 kg pumpafrön och solrosfrön 0,5 kg Hampa Glömt något viktigt, för mycket för lite av något?

tötenöten
5/13/16, 7:52 PM
#11

Till exempel här har du mindra förpackning på bland annat korn, vet inte om det är alldeles för lite dock :)

http://cdon.se/livsmedel/korn-hel-700g-krav-p34313268

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Alwyn
5/13/16, 8:39 PM
#12

Köper man hela korn måste man frysa dem tre dygn för att slippa ohyra. Jag lärde mig den hårda vägen och fick hem baggar i maten. Stora säckar köpes då bäst på vintern så kan de stå på balkongen i frysgrader! Om man inte har superstora frysar dvs. #10 Glöm inte extra vitaminer och mineraler . Kalcium, koppar och Vitamin D3. Resten av vitaminerna kan de ge genom färskfoder så som kött och grönsaker.

[svensktillverkad]
5/13/16, 8:51 PM
#13

Hur ger man koppar och kalcium bäst? Kan man köpa på apoteket och hur mycket ska man då ge. Köpte från Svenska Ekomarknad nu, billiga och ekologisk. Eftersom deras korn är till matlagning bör det inte innehålla baggar?

Annons:
Alwyn
5/13/16, 9:13 PM
#14

Det finns tillskott som har alla dessa tre i en och samma flaska här http://www.ratrations.com/dailyrat3-mineral-vitamin-supplement-p-545.html Det svåra är att det blir högt porto för det är utomlands. Dvitamindroppar finns på apoteket. Kalcium och koppar finns ju också men det kan bli svårt att dosera själv. Kalcium finns även i äggskal, ben och i vissa mörkgröna blad. Det är bara att googla och räkna efter vad råttorna behöver samt vad din blandning redan innehåller. Tar tid och kan va krångligt, jag vet. Men det krävs ju att man sätter sig in i dethär om man blandar själv… för att inte ge foder med brister.

[svensktillverkad]
5/13/16, 9:46 PM
#15

Är lite ok på vad jag ska ge dom, dom får kokt lever en gång i veckan för järn, dom får även kycklingben för kalcium och ska försöka få tag på äggskal som jag ska mortla och ha i det torra. Det är bara koppar jag inte är helt haik på, och läst på vissa ställen att dom inte behöver det.

Alwyn
5/14/16, 8:39 AM
#16

Vad bra! Ja det är svårt att veta, det finns en del koppar i vattnet men frågan är om det räcker. Man vill inte ge för mycket heller. daily essential går att köpa på undulatshopen. Kanske det finns i den. Glöm inte morot och olika gröna grönsaker för andra vitaminer. Det blir extra viktigt med egenblandad mat om man inte ger vitamintillskott. Om de gnager på äggskalet behöver du inte mortla ner det. Jag har läst att man ska ge skalet okokt, minns inte varför men kanske någon annan vet?

Alwyn
5/14/16, 8:40 AM
#17

Jag ger havredryck från Willys som är berikad med kalcium och vitamin D. Mina gnagare älskar den!

myismyname
5/15/16, 2:10 PM
#18

#9 Priset är ju helt klart bättre om man köper större säckar, så det bästa hade ju varit om du kände någon fler djurägare som vill gå ihop och dela med dig. Så har jag och ett par andra råttägare här i stan gjort 🙂 Då slipper man få 65-70 kg säd själv, haha

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

mmillann
5/17/16, 5:01 PM
#19

Jag köper mina sädesslag på svensk ekomarknad. Snabb leverans och svenska råvaror förutom vissa. I ditt Torrfoder skulle jag gärna minska rågen till 1 kg, minska proteinet och frönen. Ha gärna i bovete, fullkorn/vildris, quinoa och hirs. Din blandning är inte komplett och behöver justeras om samt tillsätta vitaminer och mineraler. Kolla på myismyname's lista och ta lite fler basvaror 🙂

[svensktillverkad]
5/18/16, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Såhär har jag blandat nu och undrar om det är bra. 2 kg korn hel, halvt kg helt havre, 1 kg råg. Röda linser, fullkornpasta, majs, pumpafrön, sesamfrön, chia frön, rostade kokosflingor, äggskal.

Annons:
myismyname
5/19/16, 5:23 PM
#21

#20 Det är svårt att veta när du inte skriver ut mängderna av allt. Torrfodret verkar dock sakna någon form av grönsaker/örter, samt varierande proteinkällor (röda linser innehåller inte fullvärdigt protein. Säden innehåller visserligen mycket av aminosyran metionin till skillnad från linserna, men ändå). Dessutom tycker jag att din bas bör bestå av fler sädesslag/pseudosädesslag, som hirs, bovete och quinoa (som även har lägre fosforhalt än havre och råg, och dessutom klassas både bovete och quinoa som fullvärdiga proteinkällor).

Som sagt, titta på fusklappen jag la upp tidigare. Där har du bra proportioner av de olika delarna.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

[svensktillverkad]
5/19/16, 6:14 PM
#22

Har följt din fusklapp dvs: Bas: 2 kg korn, halvt kg havre, 1 kg råg, 400 gram fullkornpasta. Frön: 500 gram av, pumpafrön, sesamfrön, chiafrön, kokos, mynta,majs. Protein: 300 gram röda linser och hundmat. Varför ge torkade grönsaker när man endå ger färska grönsaker nästan varje dag?

myismyname
5/24/16, 1:10 PM
#23

Nej, du har inte följt fusklappen eftersom

1) Fusklappen mäter i volym och inte i massa

2) Proportionerna mellan de olika delarna stämmer inte i ditt foder. Jag är osäker på om du menar att du har 500 g vardera av respektive frösort o. dyl., eller om du menar att du har 500 g totalt, men i vilket fall som helst så stämmer inte proportionerna hela vägen (har räknat lite snabbt på båda varianterna, utan att titta närmare på mer än just proportioner). Svårt att veta exakt hur stor andel som utgör din bas då jag inte vet hur mycket majs du har i, men om man ignorerar majsen och bara räknar resterande säd så har du 74,5% eller 46,7% oprocessad säd (ska ligga kring cirka 60%), och 8,5% eller 5,3% processad säd (ska ligga kring cirka 15-20%), förutsatt att man inte har en flock som kräver justeringar på grund av övervikt eller annat.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

mmillann
6/5/16, 2:01 PM
#24

Du bör hellre köpa färdiggjort Torrfoder såsom rat selective då dina blandningar inte blir kompletta näringsmässigt, fett och proteinmässigt.

[svensktillverkad]
6/5/16, 8:01 PM
#25

Så fusklappen stämmer inte ;) För jag följde den, Kombinera olika fröet stod det gjorde jag. Kombinera olika protein källor gjorde jag. Men stod inte hur mycket av varje. Spela roll, dom får grönsaker varje dag, färsk mat nästan varje dag. Lever för järn, äggskal för kalcium. Tror dom överlever :)

myismyname
6/5/16, 8:07 PM
#26

#25 Fusklappen anger mängden av respektive del, ja, men hur man lägger upp de olika delarna är upp till en själv. Din blandning en bit upp följer inte de proportionerna alls (har du möjligen missat att mängderna står angivna i rubrikerna?). Du har ju The Scuttling Gourmet hemma, inte sant? Där har du väldigt mycket bra info. Läs den. Där har du även färdiga recept.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

komigentam
6/5/16, 8:27 PM
#27

Varför ber du om hjälp när du bara ger blanka f. i hjälpen & avslutar med en kommentar för att klanka ner på någon annan / deras kunskap?

My är jätteduktig på foder, fusklappen är genial. 
Var glad att hon ens valde att dela med sig ist.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Annons:
myismyname
6/5/16, 8:42 PM
#28

#27 Han är bara upprörd för att han blev påkommen med att ta min fusklapp utan tillstånd, samt kopiera en del av min text från den tillhörande kommentaren, och posta på facebook. Jag konfronterade honom, och nu är plötsligt fusklappen hemskt dålig… 😉

Han påstår sig även ha The Scuttling Gourmet hemma, så jag ser inte alls syftet med denna tråd då alla svar finns i den boken. :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

[svensktillverkad]
6/5/16, 8:47 PM
#29

Men det är ju svårt att följa något och sen blev nerklankad att man gjort fel? Protein, frön, grönsaker säger mängden ja men inte hur mycket man ska ta av varje. På 3 kg bas med 400 gram fullkornpasta blir det 400 gram var av protein och grönsaker enligt fusklappen. Den säger inte att man måste ta flera av dom processerade veten? För, vad gör det för skillnad om jag slänger i puffat ris? Inget det är inga kalorier alls. Uppskattar hjälp, men inte när man får skit när man följer den.

komigentam
6/5/16, 8:51 PM
#30

#28 Ah, I see. 😉

Fast då måste han beställt Scuttling nyligen för han hade definitivt inte den när han var med i råttboet. Isf: use it, det är ju råttbibeln & isf är jag fett avis 😍

Kärlek, ärlighet & respekt. 

myismyname
6/5/16, 8:53 PM
#31

Återigen; fusklappen mäter i volym, inte massa, så jag vet inte varifrån du får kg/g.

Jag citerar direkt från fusklappen:
"Kombinera dem (välj inte bara en ingrediens från varje kategori) för att göra din egen blandning, och kom ihåg att det inte skadar att variera ditt Torrfoder från gång till gång. Basen får gärna bestå av minst 4-5 olika sädesslag."

Sen gäller det såklart (vilket jag även har sagt till dig) att man själv läser på om foder och råttors näringsbehov. Det är en självklarhet innan man ens bör överväga att blanda eget foder. På sidan 42 och drygt 10 sidor framåt i The Scuttling Gourmet hittar du information om just olika sädesslag och varför vissa är bättre än andra (eller ja, hela första delen av kapitel två handlar om just säd). Varför öppnar du inte din bok?

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

myismyname
6/5/16, 8:57 PM
#32

#30 Den levererades väl alldeles lägligt tills han stal min bild, så han kunde anklaga mig för att ha plagierat boken som han tydligen satt och bläddrade i just då. 😉

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

komigentam
6/5/16, 10:02 PM
#33

#32 Väldigt bra timing! 😃

Kärlek, ärlighet & respekt. 

[svensktillverkad]
6/5/16, 10:41 PM
#34

Dags att läsa reglerna på forumet kanske? Skickar detta till admin.

Annons:
[svensktillverkad]
6/5/16, 10:42 PM
#35

Kan du matte kan du räkna ut dina satser till större och fortfarande få samma procent sats.

komigentam
6/5/16, 10:50 PM
#36

Tycker du bör läsa igenom flera av dina egna kommentarer & skicka till sajtvärden då med samt själv läsa igenom reglerna för rif medan du ändå påpekar det.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

[svensktillverkad]
6/5/16, 10:59 PM
#37

Varför det? Du gjorde fel jag har inte gjort något fel här. Du har brutit mot flera trivsel regler. Jag kommenterar hennes fusklapp, vad som händer utanför i fokus ska inte diskuteras och man ska inte heller diskutera personer. Jag har följt lappen, personen som gjort lappen säger att jag gjort fel även fast jag följt hennes lapp och nu vill du att jag ska läsa i min bok? Andra som inte har boken och som har följt din lapp då?

zickan
6/5/16, 11:54 PM
#38

Jag fick pm och läst tråden. Men personligen ser jag inget mer än en diskussion om ett foder som alla parter inte verkar enas om. Kan inte direkt hitta något som bryter mot rifs regler, men har inte heller läst igenom allt grundligt ännu. 

Till och med tonen är ovanligt snäll, utan svordomar. Bara några meningar som jag personligen tycker är på vippen till att gå mot det sämre. Men det är så olika i hur man tolkar saker själv och hur känslig man är.  Då jag inte hittar vilka delar som bryter mot rifs regler så väljer jag låsa tråden för tillfället. 

Detta är rifs regler. Några medlemmar här inne bör notera det fetstilta, då denna regel bryts med jämna mellanrum. Vet redan om att det finns ett par stycken här inne. Gamla som nya.

Det är ej tillåtet att:

  • Bryta mot svenska lagar och förordningar.
  • Kopiera upphovsrättskyddat material.
  • Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
  • Ägna sig åt personangrepp.
  • Att annonsera ut råttor som är nakna, dubbelrexade eller manx, eller avkommor av dessa.
  • Massannonsera i andras trådar med omplaceringar/kullar säljes etc utan att en egen regelriktig säljesannonstråd skapats för djuren.
  • Diskutera avlivningsmetoder som inte sker hos en veterinär.
  • Använda svordomar, provocerande eller ovårdat språk.
  • Skriva inlägg av diskriminerande och/eller kränkande karaktär.
  • Bemöta inlägg som bryter mot sajtens regler genom att själv bryta mot reglerna.
  • Som medlem ha flera olika nick (användarkonton).
  • Att som medlem ha annonsering i signaturen.
  • Att starta flamewars.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: