råtta, allergisk reaktion mot ättika?
hej på er! för ett par timmar sedan rengjorde jag buren från topp till tå med ättika. nu när jag skulle kolla till mina små hjärtan så ser jag att en av dem ligger helt uppburrad, stora ögon och svullet huvud. kan det vara så att hon fått en allergisk reaktion mot ättikan? märkte att hon var lite rinnig i ögonen och nosen sista när vi hade tvättat filtarna med ättika. behöver svar snabbt, mvh orolig råttmamma :'( ps tog direkt ut henne på balkongen för att hon skulle få frisk luft, satte in henne i buren, tog ut henne igen till soffan. hon verkar väldigt stressad och rastlös :(
Gå till veterinär direkt. Det är ditt ansvar som djurägare. Inget på ett forum kan tala om vad som skett.
Ättika är extremt starkt, jag själv reagerar på främst lukten och kan få svårt att andas så det finns garanterat en chans att din råtta blivit dålig pga rengöringen.
Boka tid fort som ögat så en veterinär får titta på henne och plocka bort allt tyg som ni tvättat med ättika. Luktar någonting ättika - bort med det ur buren på direkten och invänta utlåtandet från veterinären.
Besöket bör ske omgående.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ja jag reagerade på att ts rengjort buren med ättika. Är ju väldigt starkt.
nu var det ju som så att jag skrev här först för att se om någon varit med om liknande, vad den gjort, osv. speciellt med tanke på att veterinären här har stängt, och om vi ska åka in med henne så tar det mer än 40 minuter. ville ha tips på om det finns någonting jag kan göra för att underlätta för henne så länge. gå inte på mig sådär om att jag ska "ta ansvar", för det gör jag. annars hade jag väl inte ens lyft ett finger och skrivit här? dessutom är det VÄLDIGT få veterinärer som är insatta på just råttor/smådjur, mina gnagardjur har tidigare blivit behandlade med fel medicin och dylikt, och detta tog jag reda på själv. tack för mig.
anledningen till att jag tvättade buren med ättika (blandat med vatten givetvis) var för att få bort all kisslukt helt och hållet. jag vet om att många andra gör det, så ser inte vad felet är?
#4 Så du är på väg till veterinär nu?
rengjorde du buren efter ättikakuren? typ sköljde bort den osv.
Aldrig varit med om att en råtta fått allergi så kan inte svara på det, men att få svullet huvud låter misstänksamt och inte direkt allergi. Starka dofter osv kan däremot vara VÄLDIGT jobbigt för råttor, är ju bla därför man råds att inte bära starka dofter etc när man har råttor.
oavsett vilka tips vi kan ge för att underlätta, så bör du bums åka till veterinär.
Vänta aldrig med något som verkar akut, forum etc kan ibland ta timmar att få svar på. Om det varit en förkylning hade tips funkat, men nu är det ju ngt som stör något av dom saker som är livsviktiga.
Tänk såhär - Om ett barn fick allergisk reaktion och svullnade om huvudet, skulle du vänta tills nästa dag då läkarstationen är öppet?
Lycka till
jag tvättade/sköljde av buren med vatten efteråt, och har gjort det ännu en gång nu innan vi åkte. ja, vi är på väg till veterinären. jag sa aldrig att jag skulle vänta tills imorgon, jag försökte förklara att det tar mer än 40 min att ta sig till veterinären som har öppet, och därav ville jag ha tips på jag jag kunde göra på vägen dit för att underlätta det för henne. kan vi inte backa varandra som råttägare istället för att idiot-förklara? well, tack för tipsen.
#8 Tror inte det är någon här som vill idiotförklara dig. Grejen är att det handlar om ett liv och folk reagerar på det du skrev, vilket inte är så konstigt.
Planen var inte att idiotförklara dig, hellre förklarar jag mer än vad som kanske behövs än att strunta i det då man aldrig vet ålder etc bakom en persons nick. Du har inte heller så mycket info att gå på i din profil så då tar jag det som om du skulle skaffat djur igår.
Finns inget direkt man kan tillägga man kan göra -
se till att råttan inte är i drag, ge vatten, gör en grundlig undersökning för att se om det kan vara nåt annat än vad du tror i grunden. luktar öronen? är munnen som den ska? bajsar hon 'normalt' etc.
Vart har den här "idiotförklaringen" skett?
Du skrev aldrig att du sökte efter folk som råkat ut för liknande endast att du ville ha hjälp snabbt och det fick du så jag förstår inte varför du blir så ilsk, som det ser ut som att du är i dina svar. Hur ska vi kunna veta att du inte önskar hjälp från oss bara för att vi inte råkat ut för det själva.
Om du nu specifikt sökte efter svar från folk som varit med om samma sak så skriv det istället för att bli förbannad när någon försöker hjälpa. Förstår att du är i en stressande situation men det är ingen ursäkt att bli arg.
Hoppas det löser sig för din tös och att ni hittar någon passande lösning inför framtiden så det inte sker igen. Det finns inte så mycket mer att göra nu när ni är på väg till vet. eftersom det är en undersökning som krävs.
Ojdå, hoppas allt går bra hos vet. sen är ju ättika otroligt starkt (jag kan inte ens vara i samma rum som det) så jag hade undvikit det. Vet ingen som rengör med ättika men det kanske sker?
Kärlek, ärlighet & respekt.
Öh jo alla tvättar med Ättika? To.m seriösa uppfödare som gör det och rekommenderar det.
#8 Tycker du ska läsa tråden igen när du kommit hem och är lugn. För ingen har varit otrevlig eller idiotförklara dig.
Det är väl absolut att backa upp när man råder till veterinär direkt. Du nämnde ingenting om det i ditt inlägg så självklart talar vi då om det. Det är många som struntar i veterinär och skriver på forum istället.
Man kan inte gissa saker som inte står.
#13 Jag har aldrig tvättat med det och känner ingen som gör det. Så nej, långt ifrån alla tvättar med det.
Kolla i Facebook gruppen råttorna isåfall, så fort någon frågar om tvättråd kommer Ättika eller Yes upp.
Jag har aldrig heller använt ättika, utan gått på gulsåpa.
Att många gör det i en FB grupp så betyder det inte automatiskt alla, eller att alla seriösa uppfödare gör det. Man använder det som funkar för en, vissa saker är bättre än andra.
#17 Gulsåpa all the way👍
#16 Har inget behov av att titta där. Du vet ju nu att långt ifrån alla använder det.
Jag skulle aldrig få för mig det.
Men bara för att ni har pratat med två personer betyder inte det att ingen gör det ;) "Vet ingen som rengör med ättika men det kanske sker?"
Jag har aldrig sagt att ingen gör. Har bara aldrig hört talas om det. Och vem har pratat med två personer?
Jag har enbart använt "Yes" diskmedel och vatten sen 2008, då jag först skaffa råttor, och det har alltid funkat bra nog :) Hängmattor har jag tvättat med tvättmedel utan parfym och sköljmedel.
Hoppas din råtta mår bättre efter veterinären, berätta gärna hur det gick.
Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)
Hoppas det går bra för din råtta <3…
Som med alla medel måste man skölja noga efter. Dock aldrig hört en så kraftig reaktion från ättika även om det nu är starkt. Kan va det, kan va nått annat. Rengjordes bara med ättika, inget annat?
Själv kört ättika ibland. Är bra för att döda bakterier. Kör det ofta när jag städar mitt eget här hemma. Gammal husmorsknep. Mer effektivt om man kombinerar med ammoniak, bakpulver, bikarbonat eller diskmedel. Beroende på vad man ska städa.
Men inte så ofta till råttorna, händer det med. Främst till burbottnar. Tar bort kissfläckar mycket enkelt. Samma med rost, lukt osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Hoppas det gick bra! Berätta gärna vad veterinären kom fram till.
Som sagt: "Vet ingen som rengör med ättika men det kanske sker?" <- hur antyder jag att ingen gör det, jag konstaterat att jag inte vet någon & uppenbarligen kan jag inte allas städrutiner precis som inte alla kan min. Jag har alltid blivit rek. grön eller gulsåpa samt använder det själv så nä, jag har inte ens hört talas om ättika men uppenbarligen sker det ju. (du sa själv att alla använder det men du har uppenbarligen fel då vi är flera här)
Hoppas återigen att allt gick bra!
Stackars tått; hoppas det går bra för råttan! Förhoppningsvis kan en veterinär erbjuda att behandla med syrgas.
På vilka Facebook-sidor har folk tipsat om ättika? Råttor tål inte ättika pga deras känsliga luktsinne. Som husknep brukar det användas som avskräckande medel för att utrymma hus från råttor och möss och dylikt. Det skulle vara bra om man fick tillgång att informera de som använt rättika som tvättmedel att inte göra det i sina råttburar…
Själv använder jag en pumpsprayflaska med ca 50/50 gulsåpa/vatten. Efter användning torkar jag av hyllplan etc med en fuktig trasa.
#26 Är det så? Aldrig hört talas om det knepet/husknepet.
Det är iaf starkt & riktigt rälig doft.. så förstår dom isf.
Ättika är absolut inga problem att använda när man städar råttburar, under förutsättning att man använder det på rätt sätt (som med alla slags rengöringsmedel). Ättika tar både bort lukt och dödar bakterier (samt hämmar bakterietillväxt), plus att det är både miljövänligt och billigt. Till en hink (ca 10 liter) räcker det med ett par korkar ättika (dvs väldigt utspätt!) för att ta bort lukt. Torka av buren med ättiksvattnet, torka av igen med rent vatten (eller skölj om det är möjligt), torka. Det är absolut ingenting som är skadligt för råttorna. Outspädd ättika som inte torkas bort är självklart irriterande för både luftvägar och hud.
Allergi mot ättika är så vitt jag vet väldigt ovanligt (men som sagt, ättiksyra är irriterande i sig). Det brukar vara de som är allergiska mot alkohol/etanol som reagerar även på ättika och vinäger.
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
#26 Gruppen på fb heter som sagt Råttorna (som någon skrev högre upp), om du vill gå in och informera om eller diskutera ättika 🙂
Hur har det gått med din stackars råtta? har den klarat sig? 🌺
Hur gjorde du när du rengjorde buren? Jag använder äppelcidervinäger som jag spär ut med vatten och bevarar i en flaska. Torkar sedan av ytorna med en torr trasa. Har använt mig av den metoden i 1 månad och mina råttor har aldrig haft problem med det.
Kanske för mycket ättika då? Verkar som de som använder ättika använder väldigtväldigt lite utspätt med vatten.
#31 Står i #5 och #8
Svullet huvud låter dock inte som allergireaktion av något sådant. Kanske har bi eller geting kommit in och stuckit?
Jag rengör massor med ättika! Ett gammalt husmorsknep. Det är naturligt, desinficerar och tar bort all lukt. Dock ska man bara anv väldigt lite utspätt i vatten samt torka av allt med en trasa med bara vatten efteråt eftersom det är så starkt frätande doft och djur har mkt känsligare doftsinne än oss.
#33 tror du kan va inne på nått där. Mest för att ätticka används rätt flitigt av många. Speciellt kaninfolk då det tar bort kissfläckarna i hörnen.
Men allergisk reaktion kan få huvud att svälla upp. Men låter som nått att det kan varit en bi/geting som orsakat det än ätticka.
Andas in saker brukar väl mest ge nysningar, kanske rossel, rinniga ögon, klåda, andnöd?
Hoppas det gått bra för råttan. Om inte beklagar verkligen.
#28 och #31 och #34 Ättika är ett bra rengöringsmedel, ja, men det är inte ett schysst medel mot råttor. Att det fungerar att burstäda med för många utan problem beror förmodligen för att de torkar rent efteråt. Låter man ättikan stå kvar så blir inte råttan lika glad. Exakt vad som händer med råttan fysiskt vet jag inte, förutom att råttor skyr medlet, men det används med lyckade resultat för att avskräcka invaderande råttor. Det framgick inte i trådskaparens inlägg huruvida hon torkat rent efteråt eller inte. Hur man än gör bör man vara försiktig med starkt illaluktande medel i närheten av råttor.
Självklart ska man använda rengöringsmedel på rätt sätt. Ättika SKA torkas bort, precis som de flesta andra rengöringsmedel som används i djurburar. Tror knappast att råttan skulle bli glad om man torkade hela buren med outspädd såpa och bara lät det torka utan att skölja/torka av det heller.
Ättika dunstar för övrigt rätt snabbt.
hon svarade då jag frågade -
" jag tvättade/sköljde av buren med vatten efteråt, och har gjort det ännu en gång nu innan vi åkte. "
Till alla:
Börjar vara lite eko härinne så glöm inte läsa igenom vad andra har skrivit :)
Ja lite eko :)
#37 Helt rätt. Oavsett vad man använder för att rengöra med, speciellt om det luktar starkt, så ska det torkas bort efteråt. Ättika må dunsta fort, men lukten kan hänga kvar länge. När jag städar brukar jag ha råttorna i ett annat rum. På så sätt kan jag också vädra ordentligt medan jag städar.
Ingen som känner TS som vet hur det gått?
#41 När ättikan har avdunstat betyder det att det inte finns någon ättika kvar på buren. Den luktar därför ingenting alls :) Däremot tar det ju självklart längre tid för ättikan att avdunsta om den inte är utspädd, men outspädd ättika brukar ju heller inte användas i städsammanhang om det inte handlar om riktigt skitiga eller rostiga grejer. Det är bland annat det som är en av anledningarna till att ättika är så bra att städa det mesta med. Lämnar inga rester, inga doftspår, dödar bakterier, är miljövänligt, and the list goes on and on. 😃
hej hörni. läste igenom typ hälften av svaren, blev för mycket upprepningar efter det. allt har gått bra, veterinären gav endast rådet att ge henne näringsrik mat (fick med ett speciellt Kosttillskott, tror dock endast detta var för att dom ville ha pengar, men ja. ville göra allt jag kunde för att hjälpa henne) och extra mycket vätska. hon kunde inte sätta fingret på var det var, och jag gissar nu i efterhand på att det "svullna" huvudet berodde på att hon förmodligen tvättat sig väldigt väldigt mycket om det var ättikan som irriterat huden/luftvägarna. hon mår utmärkt nu, lugn och precis som hon brukar vara. tack för alla svar! PS. jag menade inte att "flippa ur", blev bara så himla rädd, ni vet? :(
hej hörni. läste igenom typ hälften av svaren, blev för mycket upprepningar efter det. allt har gått bra, veterinären gav endast rådet att ge henne näringsrik mat (fick med ett speciellt Kosttillskott, tror dock endast detta var för att dom ville ha pengar, men ja. ville göra allt jag kunde för att hjälpa henne) och extra mycket vätska. hon kunde inte sätta fingret på var det var, och jag gissar nu i efterhand på att det "svullna" huvudet berodde på att hon förmodligen tvättat sig väldigt väldigt mycket om det var ättikan som irriterat huden/luftvägarna. hon mår utmärkt nu, lugn och precis som hon brukar vara. tack för alla svar! PS. jag menade inte att "flippa ur", blev bara så himla rädd, ni vet? :(
Folk är väldigt engagerade att vilja hjälpa och komma med sina tankar. Glömmer ofta av att läsa vad som redan skrivits.
Jag hade själv varit livrädd, normal reaktion när ens bebisar inte mår bra. men det är ju toppen sköna nyheter att det inte var värre än så.
hoppas hon blir helt bra nu och slipper sånt igen.
#44 Kul att det är bättre nu! Det är ganska vanligt här på Råttor iFokus att tonen framstår som om den höjs, det är inget konstigt utan råttentusiaster som blir känslosamma när en fin råtta råkar illa ut. Jag tror de flesta här är överens om att vi alla, oavsett om vi låter flippade eller lugna, vill råttans bästa. :)
#43 Jag tror bara att det är min egen erfarenhet då; jag brukar själv ha problem med att rummet luktar ättika i flera dagar efter att jag städat med det, även fast jag tvättar bort det och vädrar. Kanske jag bara har en väldigt känslig näsa?