Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2586 ggr
Dramatik
1

D-vitamin tillskott

Jag har tidigare funderat på det här med D-vitamin till råttorna, och nu har funderingarna blivit aktuella igen i och med de nya rön som framkommit. Det är ju en vitamin som faktiskt fattas hos de flesta råttor skulle jag tro, eftersom den tillverkas i kroppen när man utsätter sig för starkt solljus. Hur många råttor utsätts för starkt solljus liksom? Till och med vi människor verkar ju ha på tok för lite d-vitamin i kroppen, iaf under vinterhalvåret.

Visst finns det i t.ex. äggula och fet fisk, men vad jag läst så verkar man inte få i sig allt D-vitamin man behöver endast genom att äta ägg och fet fisk. Som ett exempel behöver man som människa äta 35 ägg om dagen för att komma upp i de rekommenderade mängderna, och det är ju inte nyttigt det heller.

D-vitamin ska tydligen vara viktigt för immunförsvaret, kanske är bristen hos våra råttor en orsak till det överlag dåliga immunförsvaret hos dem?

Vad tror ni? Och vet någon om det finns tillskott att ge i lämplig form till råttor?

OlgaMaria
0

D-droppar från Apoteket borde väl funka :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Dramatik
0

Hittar inga droppar, bara tabletter? Eller är det jag som är blind?:P

Dramatik
1

Läste nyss att man bör använda uv-lampa till kaniner och gnagare som hålls inomhus. Och det är något jag totalt missat och faktiskt aldrig har hört innan. Någon som använder sådan till sina djur och vet var man kan köpa en som är bra? :)

OlgaMaria
0

Titta bland produkter till barn!

Zolah
0

Jag har funderat på samma sak själv,  man kanju ha dom ute på sommaren men vintern är ju allra värst.

AliciaRing
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror inte att man ska använda sig utav en lampa eftersom att råttor lever allra helst i mörkret. Måste ju finnas annat att ge? Någon slags Grönsak som innerhåller D-vitaminer Som citrus frukter?

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

Zolah
0

#6 Man behöver ju inte ha den igång 24/7 , man kan ju ha en timer som stängs av en specifik tidpunkt per dag.  Även om råttor tycker om att röra sig på natten så tycker dom om att ligga och sola också -

AliciaRing
0

#7 jo så kan det va, men det finns andra sätt oxå, Jag menar varför lägga pengar på en lampa som ändå inte ska användas så ofta när det finns en hel del näring i maten. Men hoppas ni kommer på en lösning :)

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

Zolah
0

Man gör ju samma sak med reptiler? så jag ser ingen större skillnad ._.

Och visst finns det mer lösningar, men det är ändå svårt . Speciellt om man inte själv vet säkert om det är d vitamin brist ( det är så för mig iafl )

Dramatik
0

Fast lampan hade man ju lätt kunnat ha igång ett par timmar varje dag, det tycker iaf jag låter värt det om det räcker med det för att råttorna ska ha tillräckligt med D-vitamin i omlopp.

Och grönsaker och frukter innehåller inte alla vitaminer man behöver, vitamin d återfinns inte ens i dem (och citrusfrukter som du nämner är ju rika på vitamin C och inte D). Enligt livsmedelsverket hittar man D-vitamin i följande produkter:

*Fisk, speciellt fet fisk som lax, sill och makrill.

*Mini-, lätt- och mellanmjölk, eftersom de alltid berikas med D-vitamin. Ofta berikas också osötad lättfil och lättyoghurt.

*Margarin, eftersom de alltid berikas med D-vitamin.

*Ägg och kött innehåller också en del D-vitamin. 

Fisk och ägg kan man ju ge, men inte tillräckligt för att komma upp i mängder så att det täcker behovet. Mjölkprodukter kan man ju ge ibland, men långt ifrån varje dag eftersom råttor kan vara känsliga för laktos.

Jag tycker att det är ganska allvarligt faktiskt att typ alla Sveriges tamråttor förmodligen har brist på D-vitamin! Och jag skulle inte bli förvånad om immunförsvaret på råttorna förbättrades om vi kunde råda bot på den bristen.

Dramatik
0

#4 Tack! Nu hittade jag. Nu är bara frågan om man kan ge de dropparna till råttor, och hur stor dos de hade behövt dagligen.:)

#9 Jag googlade lite snabbt innan, och det finns UV-lampor både till reptiler och fåglar. Jag läste beskrivningen på den till fåglar och där stod att man inte skulle använda lampor avsedda för reptiler eftersom de var skarpare. Kanske finns det lampor anpassade även för gnagare? Jag hann inte kolla efter ordentligt:)

Zakaraa
2

Minns inte om vilken typ av UV (tror det var röd?) som kan vara extremt bra för krämpor och hårda muskler osv också.
Just D-vitamin är något vi i sverige har brist på (om jag ska gå efter det min läkare sa till mig när jag fick mitt resultat på blodprovet) Vi får det naturligast genom solen och det är just Det som en UV-lampa imiterar så varför skulle inte en UVlampa fungera lika bra?

Vet att många råttägare sprang till LIDL när de sålde en (billig och bra) UV-lampa och alla, både ägare och råttor älskade det. De äldre som kanske hade någon krämpa låg där och mådde bättre och de fick "naturligt" D-vitamin från "solen".
Även min hunduppfödare som även är utbildad akupunktör använder denna typ av UV-lampa för pasienter med liknande problem som nämt innan.

Med tanke på hur extremt låg d-vitamin nivå Jag har så kan jag absolut hålla med om att det kan ligga något i att även råttorna kan ha brist på det. (de var ju ute mer sällan än jag liksom) Jag skulle personligen gärna prova UV-lampa men sedan ska man ju inte heller glömma kosten. En välbalanserad kost hjälper långt, men absolut inte hela vägen!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

OlgaMaria
0

#11 Jag har svårt att se varför man inte skulle kunna ge det. Det är bara olja och d-vitamin. Sen har jag ingen aning om vilken dos som är bra för råttor men jag hade chansat på kanske 2 droppar dagligen.

Dramatik
0

#12 Ja, men precis. UV-lampa hade nog inte varit dåligt alls, och jag skulle till och med vilja säga att varje råttägare borde ha en till sina råttor om man nu kan tillgodose behovet av D-vitamin på ett så enkelt sätt. Jag ska absolut forska mer i om där finns någon lampa avsedd för gnagare så fort jag får tid.:)

UVB-ljus är det förresten som är så viktigt för tillverkningen av D-vitamin.

Zolah
0

Jag gissar nu helt vilt, men borde det inte finnsa nån form av UV belysning för kaniner som vistas utomhus på vintern? jag gissar bara här.

Men jag kommer kolla lite själv också, jag tyckte mina råttor blev kryare då jag hade dem ute under sommaren. Och det skulle kännas dumt att dom ska nli dåliga igen under vintern -

Dramatik
0

#13 Ja, men då kanske man borde köpa hem och testa:)

Alenzi
0

Små barn får fem droppar d-vitamin dagligen, och de är ju rejält mycket större än en råtta.. Jag hade nog spätt ut en droppe i lite yoghurt eller leverpastej eller något och delat upp på två-tre stycken. Men det är ju verkligen att höfta, ingen som vet hur mkt en råtta behöver och som lite snabbt kan räkna ut en bra dos? Flaskorna med d-droppar står förresten på barnavdelningen på apoteket.

Blodfot
0

nu blev jag nyfiken, kanshe ska titta på detta själv!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

OlgaMaria
0

#17 Jag chansade på två droppar då fem droppar till små barn är en väldigt låg dos. Finns forskning som visar att de klarar och behöver betydligt mer per dag. Jag ger min 1-åring 10 droppar per dag men skulle inte vara rädd att ge honom det dubbla heller. 2 droppar kanske ändå är för mycket.

Zolah
0

igentligen tror jag inte att vi borde gissa måttet, jag menar… råttor är både mindre än oss och har snabbare metabolism. Om något så tycker jag att vi ska kontakta en veterinär då vi inte har nog kunskap.

marsala
1

Jag är inte så säker på att råttor har samma D-vitaminbrist som vi människor. De är ju nattdjur och troligtvis anpassade till det. Så brukar den fiffiga naturen funka. Råttor är ju inte människor, så var försiktiga med hur ni doserar vitamin D.

När jag Googlade hittade jag en artikel, där det stod att vitamin D kunde minska fibrösa (godartade)  tumörer hos råttor, samt en om brist hos råttor, men den kunde jag inte öppna. I en tredje artikel stod det att vitamin D i råttgift, förstärkte den antikoagulativa (som gör att blodet inte stelnar) effekten. Men det är ju inget våra råttslingar behöver bekymra sig om :)

Det är möjligt att en veterinär har nåt annat att komma med. Men då skall man hitta nån som är intresserad.

marsala
0

Hej igen!

Jag skulle hellre ta UVB-lampan. Ingen risk för överdos!

Zolah
2

Men skillnaden på råttor och råttor, råttor är nattdjur men dom kommer ju ut på dagarna iafl. Våra råttor kan inte direkt göra det, då dom är fast i buren.

Men jag håller med om att man bör hitta nån som är mer kunnig i området innan man experimenterar med att lägga in extra i kost. UV lampa så kan ju råttorna åtminstone gå undan självmant om dom är less.

marsala
0

Zol, det var klokt sagt. Med ljuset reglerar kroppen själv halterna. Vitamin Ddäremot, är giftigt i för hög dos!

MetalMii
0

Bildar alla djur i hela världen D-vitamin av solljus ? Det vore rätt bra att ta reda på först och främst.

Intressant tanke att våra råttor kanske har brist.

Dramatik
0

#25 Så här står det på denna sidan http://www.vetenskaphalsa.se/d-vitamin-i-naturen/

"D-vitamin är en vanligt förekommande molekyl i både växt- och djurriket. Så vitt man vet förekommer D-vitaminet hos alla växter och hos alla ryggradsdjur ända ner till rundmunnarna, en sorts primitiva käklösa fiskar. Att det finns hos så många organismer tyder på att det är ett viktigt ämne"

JoySurrender
0

D-vitamin bildas inte av solljus, men det aktiveras av det. Man måste fortfarande få i sig det med kosten.

Äter man (eller råtta) fet fisk och mejeriprodukter borde man inte få någon brist.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Zakaraa
1

#27 Jag äter både fet fisk och mejeriprodukter och har ändå enormt låg d-vitamin nivå ;P

JoySurrender
0

Då kanske du har svårt att ta upp det. Även de som går klädda i heltäckande klädsel kan få brist.

Glamråttan

Dramatik
0

"27 Klart det bildas av solljus, i huden. Hos bepälsade djur bildas ett förstadie i pälsen som de sedan slickar i sig och bildar D-vitamin av.

Hur ska man kunna tillgodose sig vitamin D endast genom kosten menar du? Som jag nämnde innan i tråden behöver man tydligen äta ca 35 ägg om dagen för att komma upp i behovet (människor). Att äta så mycket ägg är inte hälsosamt. Alternativt ½ kg margarin, 350 g fisk eller 13 liter lättmjölk per dag. Nya studier visar ju dessutom att vi behöver betydligt mer D-vitamin än vad man innan trott, uppemot 2000 I.E (50 mikrogram)om dagen, istället för som innan rekommenderade 4-500 (ca 10 mikrogram)I.E/per dag.

JoySurrender
0

Jag sa inte att man skulle få i sig det endast genom kosten. Men man måste få i sig förstadier via kosten och sen aktiveras det av solljus mot huden.

Här är livsmedelsverkets rekommendationer (uppdaterade i dag):

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-D-vitamin/

Överdosering av Kosttillskott (D-droppar, t ex) kan vara farligt för t ex njurarna.

Har du en länk till den studie du refererar till, #30?

Glamråttan

Zakaraa
1

#29, heltäckande kläder har ju då med solljuset att göra :P

JoySurrender
0

Ja, visst har de det. Som jag skrivit innan, så aktiveras D-vitaminet från kosten av solljuset.
Båda måste alltså till för en tillräcklig D-vitaminnivå i blodet.

Glamråttan

Dramatik
0

Jag hittar givetvis inte tillbaka till den nu, men nedan är också en intressant länk.

Här är en länk som säger att det är svårt att täcka dagsbehovet enbart via kosten (jag vet att du inte menade så), men även att det är nästintill omöjligt att överdosera med D-vitamin, såvida man inte äter stora mängder dagligen under lång tid. Där står också att livsmedelsverkets rekommenderade dos borde höjas, och att livsmedelsverket ska se över sina rekommenderade doser (dock rekommenderar de just nu ett maxtak på 2000 I.E om dagen):

http://www.vetenskaphalsa.se/hur-mycket-d-vitamin-behover-vi/

Där står också att Vitamin D förekommer i två former D2 och D3, varav D2 produceras av växter och D3 produceras i huden när den exponeras för solljus.

Hur som helst så borde vi ju kunna konstatera att våra råttor antagligen lider brist på vitamin D eftersom de sällan eller aldrig vistas i solen, och det borde vi försöka hitta en lösning på :) UV-lampa t.ex. verkar ju vara en smidig lösning tycker jag fortfarande, och jag ska kolla om jag hittar någon anpassad för gnagare:)

Dramatik
0

Det enda jag hittar om UV-lampor är att de måste ha UVB-ljus, och att till fåglar ska man inte använda de som finns till reptiler eftersom de är för starka och kan skada deras ögon. Så då borde ju en UV-lampa för fåglar lämpa sig lika bra till smådjur tycker jag. Jag hittade en här:

http://www.zoosajten.se/fagellampa-avian-sun-p-776-c-386.aspx

Visserligen ganska dyr (billigare tips mottages gärna) men det borde ju ändå vara värt det tycker jag.

Alwyn
1

Puttar upp och frågar er som finns här inne nu: Gör ni något för att se till att era råttor inte får D vitaminbrist? I så fall vad? Finns det nya rekommendationer för just råttor?

myismyname
2

Gammal tråd, men ja, många råttor har D-vitaminbrist då det är svårt att tillgodose behovet bara via kosten, om man inte ger livsmedel som är berikade med D-vitamin (färdiga foder är ofta berikade). För att en råtta ska få i sig dagsbehovet via kosten krävs till exempel ett och ett halvt ägg per råtta och dag (så det säger sig självt att det inte är konstigt om de får D-vitaminbrist). Många tillskott som är rika på D-vitamin (till exempel fiskleverolja) innehåller även mycket A-vitamin. Råttor behöver mindre A-vitamin i förhållande till D-vitamin än människor (2,5:1 hos råttor, 10:1 hos människor), så risken med många tillskott för människor är överdos av A-vitamin (en fettlöslig vitamin). Det är därför bättre att leta efter tillskott som inte innehåller lika stora mängder A-vitamin (eller inget A-vitamin alls), till exempel DailyRat3.

Råttor kan även producera D-vitamin om de vistas i solen, som människor.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

komigentammie
0

Vad kul att  denna puttades upp, tänkt på detta senaste dagarna!

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

bonnierat
0

tycker ni att jag ska köpa d-vitamin på apoteket

komigentammie
0

#39 om du läser #37 så tycker jag du har svaret på det.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

myismyname
2

D-droppar för barn innehåller väl inte längre A-vitamin? Aldrig provat det själv (och vet inte vilken dos som är lämplig), men man skulle ju kunna kolla upp det. Annars är som sagt DailyRat3 bra. Det innehåller D-vitamin, kalcium och koppar (som råttor också ofta får för lite av)

bonnierat
0

#41 finns det någon  bra sajt att köpa?

Alwyn
0

Exakt, det jag undrade var just vad som används av er råttägare i dagsläget och som funkar bra. DailyRat 3 alltså, toppen! Jag har räknat jättemycket på egenblandat foder sista tiden och kom fram till att det saknas just vitamin D3, Kalcium och Koppr när man blandar eget. Något att tänka på är också att 90% av solens UVB strålar, som ju bidrar till att vi i huden skapar vitamin D3, stoppas av fönsterrutor. UVA når in igenom rutan men dessa strålar HINDRAR kroppens D3 produktion istället. Majoriteten av våra smådjur är aldrig ute i solen och därav är brist på D vitamin så himla vanligt!

Alwyn
1

Verkar inte gå att köpa i sverige? Var får ni tag på DailyRat3?

Zolah
1
myismyname
1

DailyRat3 finns på RatRations (engelsk sida) 🙂 Där finns även Daily Essentials 1 - Dr Squiggles som också innehåller bland annat D-vitamin (och inte lika mycket A-vitamin som i exempelvis fiskleverolja).  Det finns också på Undulatshopen under namnet Daily Essentials 1 (det är alltså samma innehåll som Dr Squiggles på RatRations)

zickan
2

Flyttat in råttorna till sovrummet där solen ligger rakt på om det är nån sol ute. I år har jag inte gjort så mycket mer än dra upp persiennerna.
Innan har jag haft uvb rör uppe. Brukar även köra det när nån börjar bli förkyld. Struntat helt i sånt sista tiden. 
Ende jag gett mycket av under vintern. Iof utan tänka på det är ägg, fet fisk, kött och alg tillskott. De innehåller lite mer d vitamin. Men inte tillräckligt för att tillgodose dagsbehov. 
Alger innehåller det mesta av vitaminer och mineraler. Vet inte om d-vitamin mängden räcker dock.  Jag brukar ge nån gång i veckan till de mest djur här hemma. Hade jag haft råd hade jag ätit det själv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
1

Blir det inte dyrt med portot från RatNations? Kollade daily essentials men jag föredrar att enbart tillsätta sådant de har brist av. Kanske får bli droppar från apoteket….Alternativet är ju att använda lampa med fullspektrum. Det finns sk fågellampor men de är ganska dyra. Funderar på att beställa här http://www.lampgrossen.se/produkt/Narva_Bio_Vital_Lysror_T8

zickan
1

Tråkigt djurdoktorn inte har kvar hela sitt utbud. Men de har haft tillskott för råttor. Ska ha nån sådan burk kvar. http://djurdoktorn.nu/husapotek/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
0

Jag har börjat ge mina gnagare havredryck som är berikad med Vitamin D3, Calcium, B12 och B2, köper den på Willys. Just dessa ämnen kan vara lite svåra att tillföra i egen-blandat foder. De älskar verkligen havredrycken! Dessvärre innehåller den inte tillräckligt höga halter för att räcka hela vägen ut. Jag ger även lite berikade fullkornsflingor och en och annan hundgodis med D3 i men jag önskar att det fanns något enklare sätt. Funderar på att övergå till kommersiellt foder men tror de blir ledsna då. Inget att skala och pilla med. 

Mina Sebramöss vägrar att äta kött så det är svårt att komma på hur man ska göra med just B12.

myismyname
0

Just B12 behöver man dock inte oroa sig för då det kommer till råttor eftersom de är koprofager och får i sig B12 via sin avföring (produceras av bakterier i tarmen) 🙂 Ingen aning om hur det är för sebramöss dock. Inte alls påläst om dem, haha

Alwyn
0

Nej det finns inte någon forskning kring Sebramössens näringsbehov, inte för ekorrar heller tyvärr så man får gå på det som finns gällande råttor och möss. 

Visst behöver man tänka på B12 även till råttor, enligt vad jag läst. Rekommendationen är  ett intag via dieten på 50 mikrogram B12 per kg föda. Studier har visat att 10 mikrogram gav brister. Så även om bakterier i tarmen producerar det behöver de uppenbarligen ett ganska högt intag via maten.

http://www.nap.edu/read/4758/chapter/4#46

myismyname
1

Menar inte att man inte ska tänka på B12 överhuvudtaget då man planerar deras kost, utan mer att brist på vitamin B12 är ovanligt hos råttor, särskilt om de får animalier i kosten. Formulerade mig slarvigt :) Äldre råttor kan dock behöva extra B12 då de inte längre är lika effektiva på att absorbera det B12 som bakterierna i tarmarna producerar.  Dessutom kan tillskott av B-vitaminer, däribland B12, hjälpa till att förebygga bland annat bakbenssvaghet, så det finns andra skäl att ge B12 utöver att täcka dagsbehovet

Alwyn
0

Då förstår jag hur du menar! Ja det svåra är ju de djur som vägrar kött, men det gäller nog inte råttor :)