Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 837 ggr
Stiles
0

Bur gjord av garderob?

HEJ! Jag har en liten fråga (och jag vill inte ha några negativa eller otrevlig svar) Kan man göra en bur till råttor av en garderob? Den är ju hög och så men jag tänker mer på bredden. Nu har jag ju inte mätt den, men vad är minsta tillåtna mått på bred och längd för en rått bur?

"If it is for the sake of my pride, there is nothing I won't destroy." - Byakuya Kuchiki - Bleach

Zolah
1

det ska gå men du måste preppa den väl för att kiss osv inte ska fastna på väggar etc, det är rätt vanligt att man bygger bur själv. Om du använder forumsök så lär du hitta andras byggen med bilder osv som kan ge dig ideer.

angående storlek osv så finns det en burräknare, den kan du också finna med forumsök. Tror den som tipsas om här ska fungera också

http://rattor.ifokus.se/discussions/56ba540b8e0e7424d200949d-burraknaren?discussions-1

Annars sök efter Gerodeans burräknare.

Stiles
1

#1 tack! :) ska kolla upp de.

"If it is for the sake of my pride, there is nothing I won't destroy." - Byakuya Kuchiki - Bleach

alivin
0

Ja det går! Dock så kan det som sagt lätt bli kissigt och illaluktande, och även gnagt på! Vilket inte är bra om garderoben är lackad/målat med någon giftig/farlig färg. Och så finns rymningsrisken om de gnager sönder garderober :/

Tänk även på att du bör göra alla sidor nätade, så ventilationen blir bra, det blir lättare att hänga upp saker och råttorna har mycket roligare och kan klättra bättre :)

Stiles
0

#4 tack :) Ska kolla upp de där med färgen så de inte är giftigt ^^

Grodan
1

Jag gillar sådana burar. Dock tänker jag inte att det är en bur "4ävvor". Det är en bur så länge den är hel och fin och inte luktar för mkt. En dag är den dock slut och bör då slängas. Hur lång tid det tar är helt upp till dig och dina råttor. Hur många råttor du har, hur duktiga de är på att gå på lådan, hur du skyddat trät osv.

Bästa garderoberna är av riktigt trä hela vägen och inte fanér på spånskiva.

Det går givetvis bra att bygga om andra möbler också som hurts, byrå, skänk, bokhylla mm. Bara din fantasi sätter begränsningar. Ekonomiskt är det ofta trevliga burar då folk skänker möbler som man lätt kan bygga om…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stiles
0

#6 Okej :) Tack för ditt svar! ^^

lenafena87
1

Jag hade en bur garderob till mina pojkar 2 st. Jag var jätte nöjd innan de hade jag en jenny bur som jag tyckte var för liten för dom . Jag ville att dom skulle ha mer plats att röra sig på och klättra. Men det jag gjorde på hyllorna som var i trä, jag satte vax duk rund hela hyllplanet och sedan häftade jag fast duken och hade skarven under så att dom inte kom åt la sedan en extra duk över som gick upp lite på sidorna för att förhindra att spill av mat och sånt ramlade ut. Blir lätt att torka av hyllplan en sen.

Stiles
0

#8 Okej, tack för ditt svar :)