Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 1030 ggr
ScarletMajesty
2016-02-09 22:03

Burräknaren?

Är det bara jag som upptäckt att Rekommenderade mått räknas högre än vad Jordbruksverket säger mindre antal råttor? Låter konstigt för mig och jag blir orolig..

Annons:
TheCottonCandy
2016-02-09 22:04
#1

Nej jag har också sett det, tyckte det var konstigt..

Zakaraa
2016-02-09 22:07
#2

Det har att göra med att JBV endast räknar bottenytan (dvs bredden x djupet) medan rekommenderat räknar med Hela burens yta (bredden x djupet x höjden).
Därför visar Rekommenderat oftast färre antal än var JBV gör men ibland visar det fler och då ska man självklart inte överstiga JBV's ordination.

Gå efter siffran som visar minst antal skulle jag säga.

Burraknaren.se ligger tydligen nere nu men på den sidan stod denna information med eftersom många tydligen blev förvirrade :)

Lär er att räkna ut själva här: http://www.zickans.com/burraumlknare.html

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ScarletMajesty
2016-02-09 22:12
#3

Suck.. Har kollat flera gånger de senaste åren och då har det alltid varit tvärtom men nu har de ändrats nyligen och blivit tvärtom. Vilket gör det jobbigt för mig då jag har en stor bur bur på 161 cm hög och 80cm bred och enligt jbv får jag ha hälften av antalet som rekommenderat säger :/ dvs bara 10 stycken. Men förut då jag hade en mindre bur så fick jag ha 10 råttor enligt jbv Och 7 enligt burräknaren.. Samma bottenmått. Vilket förvirrar mig väldigt mycket.

ScarletMajesty
2016-02-09 22:13
#4

Dock är alltså nya buren mycket högre.

Zakaraa
2016-02-09 22:14
#5

#3 Gissar på att burarna hade samma bottenyta men inte samma höjd?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakaraa
2016-02-09 22:18
#6

#3 & #4 Det har som sagt med att vi (rekommenderat) även räknar höjden.
I ditt fall ska du alltså inte överstiga det som JBV säger även fast du enligt rek. får ha fler.

Det är konstigt att JBV inte gör det med tanke på att råttor är djur som klättrar så tekniskt sett är en kaninbur den mest optimala buren för råttor (vilket de flesta av oss vet att det självklart inte är). Men tyvärr har JBV väldigt dålig koll på sånt här..

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
ScarletMajesty
2016-02-09 22:18
#7

Ja… Hittar isf ingen bur som tillåter min flock, då jag har då trott att det är rekommenderade mått som är det bästa, och då jag kollade förut så sa jbv att den buren accepterade fler råttor än vad rekommenderade sa, som sa 15 råttor och jbv 19 råttor. Nu säger jbv 10 och rekommenderade 19 ( vilket är på tok för mycket enligt min mening)

Zakaraa
2016-02-09 22:21
#8

#7 Ibland kan det även handla om att man råkar fylla i formuläret fel och då får man olika antal olika gånger. Därför rekommenderar jag att man räknar själv (i länken jag skickade har du väldigt bra förklarat hur man gör detta)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ScarletMajesty
2016-02-09 22:22
#9

Jag har väldigt väldigt, svårt med matte så det är påtok för komplicerat för mig att räkna ut :/

Zakaraa
2016-02-09 22:26
#10

#9 Förstår ditt problem, är själv kass på den typen av matte men följer den mallen som finns på hemsidan och har lyckats väldigt bra :) (med miniräknare till hands så klart)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ScarletMajesty
2016-02-10 19:08
#11

Har kollat runt på burar, men inte riktigt hittat någon som funkar för en flock på snart 12 råttor laglig enligt jbv, men hittat massor som funkar enligt rekommenderade mått. Har två flockar med hanar just nu, och vill ha dem alla tillsammans i en flock. ( de trivs alla tillsammans), har min bur delad nu och då är det lagligt med 10 i var del, men tar jag bort avdelningen så är det ändå bara 10… Vet att det är botten som räknas men tycker inte det blir trångt. Tips på bur?

ScarletMajesty
2016-02-10 19:10
#12

Har dem delade på 6 och respektive 4

Zakaraa
2016-02-10 19:50
#13

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
tötenöten
2016-02-10 22:24
#14

Furet Tower och RS 95 är lagliga för 18 råttor, det var några som mejlade och frågade länsstyrelsen och fick okej på att räkna med båda bottenytorna. Sen kan ju buren kännas för liten ändå

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Zakaraa
2016-02-10 22:33
#15

#14 Jag tror det är olika beroende på vilket län man frågar för inte alla det är okej för. Så bäst är väl att man frågar det län man bor i för att inte råka ut för en "men han sa…" om man väl står där med en anmälan.
Verkar väldigt konstigt men så är det, folk har fått olika svar beroende på vilket län de frågat, sjukt nog.

Över lag får man inte räkna med båda bottnarna om man inte delat av till två burar. Men så länge det är öppet mellan våningarna räknas det som en bur och därför endast en bottenyta som räknas.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ScarletMajesty
2016-02-10 23:28
#16

Har mejlat dem och frågat, hoppas på svar nu :)

Upp till toppen
Annons: