Tog emot lilla Rut
Hej allihopa!
Igår tog vi emot en liten råttjej vid namn Rut då ägaren inte var kapabel till att ta hand om henne längre. Vi ska köpa en ny och större bur till henne så fort som möjligt då den som följde med var ganska liten. Vi fick dock inte reda på så mycket om Rut och därför har jag några frågor som jag undrar om ni kan svara på 🙂
Vi vet inte hur gammal hon är, men jag tycker inte att hon ser ut att vara särskilt gammal i alla fall. Hur gammal tycker ni att hon ser ut att vara om ni kollar på bilderna?
Vet också om att råttor är flockdjur och att de inte får lov att vara själv så vi letar även letar efter en tjejkompis till henne. Det skulle vara bäst om kompisen är runt samma ålder som lilla Rut, alltså en ung en i alla fall.
Därför undrar jag om ni vet någon i Skåne som har unga råttor till salu just nu?
Tack på förhand!
Hon ser väldigt ung ut, jag skulle säga 1 - 2 månader, men någon uppfödare kan säkert säga det mer exakt.
Jag tänkte i alla fall bara påpeka - om inte jag gör det så gör någon annan det - att råttor inte ska ha spån då det är för dammigt och inte bra för deras luftvägar. De ska ha dammfritt bottenmaterial så som toalätt eller tex. handdukar.
Sajtvärd på Skrivlust
Säger som #1. När det kommer till ålder är jag dock osäker men råttor ska inte ha spån. Toa-Lätt eller borrismattor rekommenderar jag. Använder du dig av borrismattor så ha gärna en låda med sand/jord så de har något att gräva i(råttor måste enligt lag kunna gräva). Tänk också på att buren måste vara väldigt stor. Det finns en burräknare om du googlar på det som säger hur många råttor som enligt lag får lov att vara i en bur men din burs storlek. Buren ska också vara hög 🙂Lycka till!
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor
Tack för svaren! Då ska det införskaffas toa-lätt eller något annat bottenmaterial som inte dammar för mycket då! Vad tycker ni om alspån egentligen? Är det bra?🙂
Burräknaren säger att jag enligt lagen får ha 6 råttor i den jag har kollat på och rekommenderat antal var 4. Dock skulle jag inte få för mig att ha mer än max 3 där i och egentligen har jag endast tänkt ha 2 ^^
Ingen som vet någon som har unga råttor till salu? Tycker synd om lilla Rut som är helt ensam 😕
#3 Jag har själv aldrig haft alspån, men en del har det och verkar tycka det är bra. Det ska i alla fall inte damma lika mycket :)
Jaa, det brukar vara så! Det bästa är ju att inte ha för många, precis som du säger känner man ofta själv vad som är lagom.
Kolla om det finns någon omplacering på blocket kanske? Jag vet tyvärr inte på rak arm sådär om någon har… Men två uppfödare i skåne väntar kull till sommaren, dock finns det risk att det är fulltingat. Men kolla Fizzys eller Porlamarkens :)
Okej, tror att jag testar det då ☺ Jag har kollat på blocket och där finns typ inget i närheten 😕 Okej tack, jag ska kolla in det! Du tror inte att det är för länge för henne att vara själv då?
Jag har två honor som jag tyvärr behöver omplacera, dom är födda 25/12-14 och finns i Malmö.
#5 i värsta fall kanske hon kan flytta in hos dem ett tag, eller att de vet andra råttor som behöver hem men det beror på, det är såklart bäst att hitta en kompis så snabbt som möjligt, men vissa råttor klarar det bättre än andra. Nu är hon ju ung, så tänker att det är viktigt att hon lär sig flockdynamik ordentligt.
Det annica skrev lät ju bra :)
Jag har bur till salu också :)
Skickar pm till dig Annica ☺
Angående ålder är det svårt att svara på då undernärda råttor kan se ut som bebisar o.s.v.
Tänkte på åldern #1 skriver. Du skriver 1-2 månader. Tänk på att en månad är 4 veckor, d.v.s då är råttan inte ens lev.klar ännu och väldigt liten. Så du gissade på 4-8 veckor rent tekniskt och det tror jag inte att denna är. Bara en liten påpekan där, 2 månader Låter mycket äldre än det är, hehe :)
TS, jag skulle säga att hon är i alla fall 3 månader (d.v.s. 12 veckor) eller runt den åldern utifrån bilderna men som sagt kan mycket spela in, exempelvis en undernärd ettåring kan se ut som en bebis p.g.a att den helt enkelt inte fått tillräckligt näring och kunnat utvecklats.
Det går inte att få tag i gamla ägaren och fråga lite om åldern? :)
A.n.g kompis till henne så kommer jag åka från Norrland (Gävle) till Skåne (Hässleholm) vid midsommar så om du hittar någon råtta norrut du vill köpa går transport att ordna då men förstår att du vill få tag i någon så snabbt som möjligt :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
http://umtrattierescue.weebly.com/ är ett omplaceringshem för råttor i Skåne, dock har hon inga honor just nu.. Men du kan ju hålla utkik!
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Vad himla fint av dig att ta dig an henne! 🙂 Skulle gissa på 3 - max4 månader jag med.
Tack för alla svar och tips!!
Hehe jo jag tänkte nog 6 - 10 veckor någonting. Googlade för att försöka hitta exakt hur stora de är efter fyra veckor men hittade ingenting, så därför som jag skrev så. Men som sagt är inte bra på det där med hur de ser ut i olika åldrar innan de är fullvuxna. Letade efter någon uppfödares bilder där man får se kullar i olika åldrar men jag hittade ingenting sådant. :( (Om någon som läser detta har en länk till ett sådant galleri får ni gärna ge mig den…)
Sajtvärd på Skrivlust
#14 Här har du normalstora 4-veckors bebisar :)
(De individuella presentationsbilderna) http://zakaraa.weebly.com/raringtta.html
Kan säkert slänga ihop en liten karta över de första veckorna om du skulle vilja ha det. Sorry TS för lite OT ;P
#15 Ja på de bilderna ser hon yngre ut :) Så skulle nog säga någonstans mellan 2-3 månader (8-12 veckor)
#16 Det är helt ok! Jag vill också gärna se ifall du fixar en sådan karta 😃
Okej så det är ju inte det bästa i och med att bilderna är olika stora och det är olika förhållanden (vilket även då visar att även hur bilden är fotad kan spela in i "åldern" på motivet)
Men här är i alla fall en liten karta på min första kull från 2011. Kullstorlek: 14st
Från att de är 1 dag gammal till 4 månaders ålder. Det blev ett hopp i bilderna från 1½månad till 4 månader. Vet inte om jag försnillat några av mina kullbilder på datorn men det kanske är lite till hjälp i alla fall.
Baserat på den bilden måste jag säga att jag inte alls var särskilt fel ute, de såg ut som jag tänkte mig vid fyra veckor. För mig ser råttan som tråden handlar om ut att vara i samma storlek som de som är 5 - 6 veckor på dina bilder, så 1 - 2 månader var alltså inte alls fel ute enligt hur jag uppfattar henne på bilderna - med det inte sagt att hon faktiskt är betydligt äldre men ser ung ut, till exempel pga. näringsbrist som du nämnde.
Sajtvärd på Skrivlust
Tack så mycket för bilden Zakaraa! ☺ Om jag kollar enligt den bilden tycker jag också att hon ser ut att vara 5 max 6 veckor. Han som hade henne innan tror jag endast hade haft henne i två veckor och jag har ingen aning om vart han har köpt henne, så man vet ju inte om det har varit ett oseriöst ställe där de har tagit henne från mamman så tidigt som vid 3 veckors ålder kanske. Men man vet ju inte så det är svårt att säga.. Jag tackar i alla fall för alla ni som har svarat! 😊