Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 2085 ggr
kolpa
2

Teckning o färg på Timon??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har länge haft svårt att veta vad Timon har för teckning, färg också för den delen, är han brun? Någon som vet färg och teckningen?

kolpa
2

❤️

Lancia
1

På min skärm ser färgen ut att vara en "dålig black", teckningen en övertecknad european berkshire. :)

kolpa
0

Är det inte eubk eller ambk??

Lancia
1

eubk är en förkortning på european berkshire

Zakaraa
1

Black ambk mm skulle jag säga
för mycket vitt för att vara eubk, mer lik ambk än eubk :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fridborg
0

Håller med #5, ojämnheterna kring kanterna på det vita känns mer ambk för mig. De flesta eubk jag sett har relativt jämna kanter.

Dramatik
0

Jag säger också amerikan berkshire, och så svart förstås.

Men gud vilken underbar pussmage! Tror jag är kär!😍

Lancia
2

Ni kan ju inte bara titta på hur mycket vita det går ut på sidorna. En ambk ska ha helt vit undersida, även undersida huvud, samt pannfläck eller bläs.

Det enda "felet" på denna eubk är att det vita går ut på benen.

Zakaraa
1

#8 jag går efter helheten av det jag kan se. Teckningen är mer lik ambk mm än eubk mm

Lancia
2

#9, vad är det som gör att du tycker den är så mycket mer ambk än eubk då? Att den har lite mer vitt än den borde ha? ambk är mer än bara mage, som sagt.

Zakaraa
1

Mer vitt på benen, på bild två ser det ut att gå upp vid halsen osv osv.
Helheten känns mer ambk än eubk
Man går ju efter den teckning det liknar Mest och jag ser en ambk mm på de bilderna som är uppe. Skulle det däremot komma fler bilder som tyder på eubk mm så kan jag så klart ändra mig men som bilderna visar nu är det för mig en ambk mm

Lancia
2

Varför skulle det då inte kunna vara en eubk mm, med tanke på att det enda problemet är att det via går ut på benen och lite högt på halsen? Ser du något som tyder på pannfläck eller bläs? Eller ingår det inte i ambk-helheten?

Fridborg
0

Kanske ambk-standarden har bläs/pannfläck men idag blir det lite hipp som happ när folk inte tänker på färg/teckning vid temperamentsavel.

Zakaraa
1

#12 enligt standars kan även eubk ha pannfläck, hur många är det som har det? ;)
Finns många ambk som saknar bläs/pannfläck därav MM

Lancia
2

#13, men det är väl enligt standarden vi ska bedöma vad det är för teckning? Bara för att det finns folk som struntar i färgavel så gör det väl inte TS råtta till något annat? :)

Lancia
2

#12, saknar dom pannfläck/bläs flyttas dom i regel över till eubk. Dvs en övertecknad eubk. Så viktig är pannfläcken för ambk.

Dessutom är ju undersidan på råttan i #0 mer eubktecknad än faktiskt helt vit från nos till svans.

Fridborg
0

#15 Jo självklart, det va lite min poäng. Men som jag skrev lite längre upp ser jag mer ojämna kanter hos ambk, och därför är det min tro att råttan är det :) Samt att man ser det vita på sidan.

Zakaraa
0

#16 Det påståendet har jag då aldrig stött på tidigare.
Jag kommer som sagt fortsätta att säga black ambk mm eftersom det är det bilden visar i min mening.

Lancia
2

#17, jag förstår inte alls vad du menar med att det vore en ambk ist för eubk pga dom ojämna kanterna. Med tanke på att en ambk inte ska ha några som helst kanter på undersidan. (Och nej, jag menar iten att vara dryg, utan jag förstår verkligen inte :))

Edit: jag menar, att få till en helt kvadratisk eubk-teckning går ju inte. Likaså en skarp och spikrak ambk-linje.

Bifogad bild på eubk.

Lancia
0

Och en ambk.

Zakaraa
1

#19 & #20 och så jämför du bilderna som TS laggt upp, AMBK är mer lik

Dramatik
1

Speciellt andra bilden tycker jag talar för en ambk, eftersom den har det vita så långt upp på frambenen, det har inte en eubk.

Det enda som fattas är väl egentligen pannfläck/bläs och lite mer vitt. En undertecknad ambk helt enkelt:)

Lancia
2

En eubk ska inte ha vitt ut på benen alls som sagt, men en pannfläck är så pass viktig för en ambk, att när magen dessutom är så pass undertecknad som denna, så skulle en standarddomare garanterat döma den som en eubk mm.

Hur ser föräldrar och syskon ut?

ÖrjanLax
4

Alla domare jag ställt mina högst tvivelaktiga tecknade råttor för under alla dessa år (har typ aldrig haft en bra standardåttta haha) har alltid dömt mina berkshires som european, även om vissa haft för mycket vitt som råttan på bilden, så jag skulle också säga eubk mm till den råttan om jag går utifrån min utställningserfarenhet. Som sagt tidigare SKA ju en ambk ha pannfläck medan eubk bara är önskvärt, så det är säkert något dom faktiskt har med i bedömningen också, och inte bara hur pass mycket vitt det är, eftersom vi alla vet att eubk kan ha otroligt lite vitt eller otroligt mycket vitt! Medans en ambk för mig ska vara helt vit på undersidan, så man ska inte ens se den andra färgen, så det SKA alltså inte ens finnas möjlighet till "hackighet" (även om det såklart aldrig är så i verkligheten!) :)

Jag ska ställa ut en råtta nästa helg som är väldigt lik denna i teckning och även saknar pannfläck/bläs men är reggad som ambk av uppfödaren, kan skriva här sen vad hon fick för bedömning! :D

ÖrjanLax
1

#22 Både eubk och ambk ska ha "Framtassar/ben vita upp till halva benets längd.". Så det är samma där!

Edit: Insåg nu att du kanske menade undersidan på råttan? Är lite seg

kolpa
0

Oj.. Här kommer mina dåliga kunskaper om teckningar fram… Är vi överänns om att han är black, och teckningen är amerikan berkshire?

:')
0

Jag skulle också säga eubk mm. Min ena råtta har en liknande teckning och är reggad eubk.

Crucio
0

#26 kort sagt är han en dålig black och antingen en dålig (mismarked) european berkshire eller american berkshire, verkar vara fifty fifty vad folk anser att det ser mest ut som.

Sajtvärd på Skrivlust

ceccie
0

Jag skulle säga eurbk mm . Jag har reg ett par timon tecknade råttor som det i srs.

kolpa
0

Shit vet inte vem man kan tro på när hälften säger en sak och andra säger en annan sak… (FÖRVIRRAD!)

Lamina
1

Ambk är inte särskilt vanligt här i Sverige. Och dom som finns är ofta dåligt tecknade, snudd på att vara eubk. Erfarenheten finns alltså inte och folk verkar tro saker som inte stämmer. Jag kan förstå att vissa tror att Timon är ambk, men det gör honom tyvärr inte till en. Jag skulle råda dig, kolpa, att leta rätt på ett amerikanskt eller engelskt forum och fråga där. Dom har ofta lite mer kunskap än vi här i Sverige då dom ofta är lite mer noggrann när det gäller färger och teckning. Jag är rätt säker på att dom skulle säga att han är eubk.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

kolpa
0

Okej, jag försöker leta på ett engelsk forum, för mig spelar det egentligen ingen roll om hans teckning ät eubk eller ambk, älskar honom lika mycket för det men det vore bara roligt om någon av er här visste eftersom jag är okunnig i teckningar :)

kolpa
0

Ingen här som vet ett engelskt forum om råttor?

Fjordell
0

Jag anser att råttan på bild är eubk mm. Hans teckning är väldigt lik min (numera avlidna) Doris magteckning. Krävs mer vitt på undersidan för att det ska luta mot ambk.

:')
0

Här är en (?) ambk. Som du ser går det vita ut mot alla ben och upp på halsen. Dock saknas pannfläck men jag skulle ändå säga ambk.

Om du jämför med han med Timon så är Timon definitivt en eubk.

http://rattor.ifokus.se/discussions/525ab8b38e0e741231000e51-hjalp-mig-med-farg-och-teckning

kolpa
0

Vill ni se flera bilder?

Dramatik
0

#36 Gärna, visa gärna även hur det ser ut från magen och upp mot hakan. :)

Dramatik
0

Och gärna en där svansen syns. :)

kolpa
0

.

kolpa
0

Duger denna svans-bild`?

kolpa
0

Bättre svans-bild kanske

kolpa
0

…

kolpa
0

Såhär såg min förra råtta December ut, är det ett tydligt tecken på eubk? Vad menas med mm?

ceccie
0

Mm står för missmarked. Fel tecknad.

kolpa
0

tack

Dramatik
0

Ja jag tycker då fortfarande att det ser ut som en undertecknad ambk, den har ju vitt ända upp till hakan och ut på alla 4 benen.

kolpa
0

MÅSTE verkligen en ambk ha pannfläck då?

Lancia
0

Ja, har den inte pannfläck eller bläs är den definitivt missmarked.

Svans på eubk och ambk ska vara likadana.

#30, personligen hade jag valt att lyssna på personer med hyfsad utställnings- samt standarderfarenhet.

Zakaraa
0

Säger fortfarande ambk mm,

Dramatik
0

#47 Enligt standarden ska en ambk ha pannfläck, men det är långt ifrån alla som har det. Ambk mm bör därför vara en lämplig benämning på din råttas teckning. :)

Dramatik
0

#48 Men hur kan en råtta som TS med vitt ut på alla ben och upp till hakan någonsin bli en eubk menar du? Det är ju inte någon likhet alls med eubk teckningen då längre. Det enda som fattas för att det ska vara en ambk är pf/bläs.

Sen är det väl skillnad på standard och genetik. Tänk om ts råtta är en ambk genetiskt (ganska troligt tycker jag), varför ska vi då benämna den som eubk?

TS, vet du något om teckningar på mamma, pappa eller syskon?

kolpa
0

Vet inga teckningar på släkt förutom att en bror var en hooded… tyvärr :/

kolpa
0

Lägger upp ännu än

Dramatik
1

Jag tycker han är en solklar ambk, men de flesta i tråden säger ju eubk. Du får helt enkelt fråga andra, eller ta det du tror mest på:)

kolpa
0

Jag har ingen som helst aning…

zickan
0

Jag säger också att råttan är ambk. Dagens ambk saknar ofta pannfläck eller bläs. Inte så konstigt när vi inte är så duktiga på att renavla och mixar många olika.

Och eubk ska inte ha färg på hakan eller färg från magen som går ihop med tassarna. En eubk ska inte heller ha färg så brett på magen att det går ut på sidorna.

Men med all blandning så finns det givetvis de som är mer eubk men som har typ vitt på hakan osv. Jag har haft en eubk som var skitsnygg ovanfrån, pannfläck och allt. Men helt utan magteckning 😎

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kolpa
0

Okej, lägger ut en röst-tråd så får jag se hur många av ni här på forumet som tycker ambk och som tycker eubk…

kolpa
0
Fridborg
0

En röst-tråd kommer inte avgöra vad han är för att mest folk tycker så, han är det han är, vad det nu må vara ;)

kolpa
0

Nej nej absolut inte, men jag vill veta hur många här som tycker si och hut många här som tycker så, och orkar inte räkna och skriva ner varenda kommentar=)

kolpa
0

som sagt, jag bryr mig inte egentligen inte, älskar honom till 100 % ändå, men kan vara kul o se ;)

zickan
0

Jag håller med mikeiko. Du kommer aldrig få fram vad råttan är genom en röstning.

Vill du ha det svart på vitt. Ta dig till en råttutställning eller skicka ett par kort till en standard domare. Typ potku/tiina holmstedt, gail adam, theres granath, johanna ivarsson mfl.

Fridborg
0

Är du trött Zickan, du menar inte mig? Mikeiko har inte lagt sig i tråden :P

zickan
0

Fniss… Godmorgon alla… Mer kaffe till folket ;-)

kolpa
0

Jag vet! Hur får man tag på dem då?

zickan
0

Kolla srs sida. Där ligger nog alla kontaktuppgifter