Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 2022 ggr
Rafflan
2018-02-22 01:50

Kutterspån och terpentin, farligt?

Försökt hitta fakta om terpener/terpentin i kutterspån, det jag kan komma fram till är JA det finns terpener/terpentin i kutterspån. Men är nivåerna skadliga för djuren? det verkar vara ett omdiskuterat ämna i många år.

Någon som har en länk med fakta, veterinärutlåtande eller annat som styrker att terpener/terpentin i spånet skulle kunna vara farligt för våra djur?

Annons:
tanglytails
2018-02-22 16:06
#1

Jag vet inte varför man skulle anse att det är värt risken dock? 😃 (råttor har ju redan mycket hälsoproblem & känsliga för problem med luftvägarna)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
2018-02-22 16:20
#2

Här är lite läsning om terpentin & råttor: ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta.

Wikipedia under strö till djur: "Kutterspån används också, eller har använts, som strö till djur i bland annat ladugårdar, svinstall, och hönshus. Kutterspån är det vanligaste bottenmaterialet i burar för gnagare som hålls som husdjur, som hamstrargerbilermarsvintamkaniner och dylikt. Det anses dock oftast alldeles för dammigt för att vara lagligt och dessutom för det mesta gjort av barrträ vilket innehåller terpentin som är ett gift. Terpentinet i sin tur ökar halten av ammoniak då det blandas med urin och är cancerframkallande.[citat från källa efterfrågat] Att det är skadligt visade sig även vid just framställningsplatser där arbetare ofta drabbats av bland annat astma eller allergi från vissa träslag. När det gäller djur visar sig problemen oftast i form av problem med luftvägarna och ögonen, men detta misstas ofta för spånallergi.

11 § i djurskyddslagen L80 säger: "Ett förvaringsutrymme ska vara försett med bottenmaterial och bomaterial om det behövs för att tillgodose djurens behov. Bottenmaterial och bomaterial ska då finnas i en för djurarten och djurens ålder tillräcklig mängd och vara av god kvalitet och i övrigt beskaffat så att djuren inte kan skadas av giftermögel eller damm."

Alternativ till kutterspån är till exempel flis från träslagen al eller asp, se närmare till exempel guldhamster."

Du får själv avgöra om du tycker det talar för eller emot. (flera av länkarna är snarare studier så wikipedia är inte min slutgiltiga källa)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Rafflan
2018-02-22 19:48
#3

#1 för att jag har chinchillor och där sägs det vara ofarligt, men om råttor blir allvarligt sjuka av det borde det ju vara skadligt för andra djur även om dem inte lika lätt blir sjuka av det som råttor blir :)

tanglytails
2018-02-23 19:18
#4

#3 Okej, detta är ju omtalat inom fler djurslag än bara råttor som du kan se via wikipedia bl.a. men även i grupper osv.  Chinchilla är ju inte insatt i så vet inte era rek där.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Mymlan&Vifs
2018-02-26 09:46
#5

#3 Att ett ämne är skadligt för vissa djur innebär nödvändigtvis  inte att det är skadligt för andra. T.ex. Råttor tål teobromin väldigt bra i jämförelse med katter och hundar som kan bli dödligt förgiftade av väldigt låga halter.

Det viktigaste för råttor är egentligen inte att deras strö är av ett speciellt träslag; de vill ha något de kan rota och gräva i. Jag brukar strimla papper, det kostar mig inget och jag behöver inte förlita mig på någon butiks utbud för att få tag i det. :)

tanglytails
2018-02-26 19:16
#6

#5 Dock måste man ha annat strö med, tidningspapper räknas som bomaterial - inte bottenmaterial. :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
Upp till toppen
Annons: