Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1039 ggr
hellstrm
3

Denna dåliga djurhållning

Var inne i en zooaffär nyss för att titta på råttor (bara titta). I Göteborg dessutom. Går in i djuravdelningen, letar efter råttorna och möts av en liten marsvinsbur, utan hyllor, inget att klättra på, med spån och halm som underlag. Där satt en liten hona, helt ensam. I en annan bur med klättermöjlighet satt två hanar, med samma underlag då självklart. Ägaren sa knappt hej och han verkade inte riktigt ha tid att prata. Jag ville inte vara kvar så länge. Varför läser inte djuraffärer på om vad som är lämpligt för de olika djuren? Det är väl inte så svårt? Jag antar att dessa djuren kommer från grossist dessutom, så varför ens köpa in liksom.. Suck!

Nwmo
0

Fast, de kan ju ramla om de har en bur där de kan klättra på. (Menar, klättra på taket)

- Emil

:')
1

#1 Visst kan de det, men de flesta burar har gallertak och jag tror procenten för dödsfall genom att falla från taket är ganska låg 😊

hellstrm
1

#1 en råtta vill ju ha hyllor, hyllplan, eller hängmatta etc.. De är klättrande djur helt enkelt. Hur menar du? Varför skulle de klättra på taket?

Nwmo
0

#3 Det finns ju burar i djuraffärer som BARA är galler, och substrat.

- Emil

hellstrm
0

Eller, haha klart de kan klättra på taket! Men dom fixar nog det rätt bra, mot att leva i en bur som inte har de rätta möjligheterna för deras naturliga beteende.

Xristina
1

Tyvärr är det ju ofta så. Och är personalen tillräckligt utbildad för att veta bättre, så kanske de måste ha det ett särskilt sätt enligt bestämmelser i företaget.

0

Man kanske borde skriva ett faktahäfte, men all viktig basfakta som man åker och delar ut till djuraffärer i ett visst område. Då kanske det skulle bli en liten förbättring?

#4 Ja, men så länge underlaget inte är galler eller vanligt spån så gör det ju inget om hela buren är gjord av galler 🙂

Apootie
0

Man kanske borde försöka få någonting gjort (även än det säkerligen blivit gjort innan) så att djuren i affärer får det lite bättre. Alltså bara börja med att få affärer att hålla sig till bättre underlag (RÄTT burunderlag rättare sagt). Men vissa affärer informerar ju om annat också, t.ex. kanske de måste ha det på ett särskilt sätt i djuraffären, men när man köper djuret kanske de berättar att just "det" och "det" är bättre/bäst för djuret.

Apootie
0

Var var du inne förresten? Med burarna låter det som Mölndal, men personalbeskrivningen stämmer inte in alls. Varje gång jag är där är de jättetrevliga mot kunder och mig…

0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Ja, men vilka är det som bestämmer hur djuren ska leva i djuraffärer etc?

På den djuraffären jag var på så stod det att man inte skulle ha vanligt spån som underlag så det var ju bra (de hade alspån i sina burar). Dock hade de allvarliga faktafel om just råttorna. Kolla här till exempel:

TTD
3

Jag brukar gå in och kolla på råttorna i arken zoo här i Malmö och dom har pellets som underlag och stora rymliga burar till råttorna där och varje gång jag varit där har de alltid varit ny inredning och massor med hyllplan. Kanske inte alla djuraffärer som tycker de är okej att ha minimala burar till råttorna i affärerna osv men tycker naturligtvis synd om råttorna men tanke på att dom aldrig blivit direkt hanterade av människor och ser vettskrämda ut. Sen så har jag 4 råttor själv och mina råttor är just från en djuraffär Blev stört förälskad i två utav mina råttor.

Apootie
0

#10 Jag vet inte riktigt. Någon här inne kanske vet? Jordbruksverket kanske är de man ska kontakta?

Någon kanske borde vara ansvarig för fakta på djuraffärer, man kanske ska försöka kontakta staten om ett förslag till en ny lag?

*Djurhållningen skall vara korrekt (alltså skall det icke vara fel underlag i burar, samt djuren skall ha rätt sorts bur)

*Fakta om djuren skall vara korrekt

osvosv

Apootie
0

#11 Alla mina tre råttor är från Mölndal zoo och reptil. Alla tre är hur mysiga och tama som helst, de har varit det ända sedan jag hämtade dem!

TTD
0

#13 mina var inte ett dugg tama när jag köpte dom faktiskt men idag är dom hur mysiga och tama som helst =D så fort dom ser mig närma mig burarna så hoppar alla till öppningen och hoppas på att få komma ut och busa helt underbara är dom =D

hellstrm
0

Det var i mölndal ja, fick inte alls ett bra intryck där. Tyvärr! vet att många som varit där fått trevligt bemötande, personalen kanske bara hade en dålig dag, vad vet jag.

13# 14# råttorna verkade hur trevliga som helst, ena hanen kom fram direkt och slickade lite på mitt finger genom gallret och ville se vad som hände, den andra hanen var lite mer försiktig. Honan var väldigt framåt hon med, men hon satt ju ensam också..

Apootie
0

#15 Vad tråkigt, för varje gång jag är där får jag ett väldigt trevligt bemötande! Och när jag skulle skaffa mina råttor hade jag redan läst på mycket, men frågade ändå för att lixom "kolla dem" och de informerade INTE om att man skulle ha spån, utan att toa-lätt var väldigt bra att ha och de spån som man kan ha är bra med.  Så jag vet att DE kan vad som ska göras, men jag vet inte varför de har sådant där i buren, jag hade tänkt mejla dem sedan när deras hemsida dyker upp.

Ja, alla mina är som sagt jättetrevliga och vad DE säger (man vet ju aldrig om det stämmer) är att de själva eller vänner till dem föder upp, alltså inte grossistdjur. Jag var där förra veckan och då fanns det ungefär tre honor och fyra hanar kvar, så de verkar ju försvinna snabbt iallafall. (menar att det är tur för den lilla honan, hon kan ju ha blivit ensam idag eller de närmsta dagarna).

Xristina
0

Jag har funderat på om man får hälsa på råttorna och de andra djuren när man är där. Tycker så synd om dem som knappt får någon mänsklig kontakt förutom folk som stirrar och stoppar in fingrarna genom gallret

0

#17 Jag med!

Zakaraa
0

#17 vanligtvis brukar det sitta en förbudsskylt i djurrummen. "Stoppa ej in fingrarna genom gallret" osv. Med all rätt, både för djurens och besökarnas skull.
Jag skulle aldrig i min lilla bubbla stoppa in fingrarna genom gallret till ett främmande djur, framför allt butiksdjur, då har man nästan garanterat ett bett i handen om djuret är så pass modig att den ens vågar gå fram.

Att hälsa på djuren kan man ibland få göra om man har med sig någon ur personalen. Dock oftast endast om man är där för att köpa ett djur.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

hellstrm
0

Ja, lite synd.. Men kul att höra att de verkade såpass trevliga/kunniga ändå när du var där! :)
Jag funderar på att åka och titta nästa vecka igen, är inte alls sugen på att få hem råttor nej, hehe.. Men jag vill vänta tills jag hittar en bra uppfödare som ska få kull i Göteborgs området / västra götaland, helst dumbo!

Mitt ex köpte två djuraffärsråttor, två honor (syskon). Det slutade med att den ena dödade sin syster och åt upp hennes huvud. Så vågar inte riktigt köpa från djuraffär. Vill veta lite mer om vad jag får, även om de på t ex mölndal kan vara hur fina som helst! :)

Xristina
0

#19 Ja det är det jag har tänkt på :) Är därför det aldrig har blivit mer än funderingar, hehe.

[Viiicksen]
0
Apootie
1

#20 Ja. Jag tycker iallafall att det inte skulle skada att åka dit igen. Jag vet inte vad de heter i butiken, men de jag pratat mest med var två yngre killar i 25-30 års åldern. De var jättetrevliga mot mig. Har inte pratat mycket med den äldre mannen/männen?. Jag väntar också på dumbo nu, och ska försöka hålla mig till att leta efter uppfödare till hösten. Men vi får väl se hur det går… För jag ska ju tänka på mina råttors bästa, så jag ska iallafall vänta under sommaren då jag kanske ska åka bort i slutet av sommaren.

#17 #19 När jag var på Mölndal zoo i helgen var det en tjej där som gick runt och hälsade på djuren, tog ut kaninerna och gosade med dem och så. Jag vet inte om hon kanske var dotter till någon i butiken eller så, men det verkar ju som att de handskas lite med djuren där iallafall (dock absolut inte tillräckligt). Jag har ingen aning, men så framåt som de flesta djuren är där så verkar det som att de håller på med dem lite. Och när jag köpte mina råttor plockade ju personalen ut dem på rätt sätt, så de vet ju iallafall HUR man ska handskas med dem (som vissa djuraffärer faktiskt inte gör, t.ex. lyfter dem i svansen och så)

hellstrm
0

Ja, jag ska åka såfort när jag är ledig! vill träffa de andra i personalen och se vad de har att säga om råttorna :-) Han som var där nu var en äldre man. Det låter ju bra att dom får någon kontakt iaf, det verkar som ett toppenzoo vad jag har hört från andra. Medans vissa är väldigt emot det, bla. en kompis som sett två guldhamstrar (som ska leva ensamma) i samma bur som bråkat, då hade personal sagt att de leker så..

Du vet inte hur det ser ut med uppfödare i västra götaland? har kollat på listan här, men många verkar inte så aktuella längre.

Apootie
0

#24 Ja jag blev tipsad av min klasskompis som köpt ödla därifrån, hon brukar även köpa syrsor därifrån. jag hoppas verkligen att du får ett förändrat intryck av dem, för jag trivs verkligen att gå dit!

Nej, jag letar ju på samma ställe och tycker också det verkar lite tomt…

Melissa V
0

Vart i västra Götaland? Alla som finns står ju inte med på listan

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Apootie
0

#26 Just jag bor ganska så centralt i Göteborg! Jag kan inte åka alldeles för långt bort och vill gärna kunna komma och hälsa på ungarna innan jag köper…

silverorm
0

Jag finns med på uppfödarlistan, är absolut aktuell. 🙂

Har en kull nu som är strax 2 v. Kommer snart ha en kull till. Välkomna att höra av er.

Apootie
0

#28 Har favoriserat din hemsida :)

silverorm
0

#29 Ha ha tack ska du ha! 🙂 Presentationerna på råttorna är dåligt uppdaterat men typerna av råttor stämmer. :-) Nu finns det ungar som är rubl med.

Apootie
0

#30 Jag skickar PM till dig, för det blir alldeles för mycket Off Topic nu :)