Att släcka ett liv
TROLLTRÅD
Hej!
Jag har nu länge haft problem med en råtta under golvet som tagit sig upp i lägenheten… nu äntligen har jag fångat den i en råttbur!!
Någon här som vet hur man dödar en råtta minst plågsamt? Så att dom slipper lida…
Tack på förhand!
Mvh Klas
Varför ska du döda råttan? Varför inte bara lämna den ute i skogen?
Jag är rädd att den ska komma tillbaka. Den vet var jag bor, tyvärr.
Sprid ut använd kattsand eller något liknande
#4 Han ville ju att den inte skulle lida. Om man ger den råttgift blir det en långsam och plågsam död.
#4 Och hur snällt är det på en skala? Nu frågade TS dessutom efter en metod så att den slipper lida.

Mvh Stephanie 

#4 Råttgift är ett väldigt plågsamt sätt att döda en råtta på.
Om jag vore du skulle jag åka ut en bit i skogen och lämna den där, mest för att jag själv har tamråttor och tanken på att döda även en vild skulle kännas väldigt jobbigt.
Men annars finns det säkert någon här som kan komma med tips på hur du ska ta bort den på rätt sätt.. :)
Jag skulle dock undvikit råttgift som sagt. Det är ett av de värsta sätten att dö på.
Och är det inte lika hemskt att lämna en råtta i skogen så den svälter ihjäl eller dör av törst, eller dör av köld till vintern????
Eller det kanske inte var en tamråtta vi pratar om.
#8 Men den är ju vild, missade du det? 🙂

Mvh Stephanie 

#8 det är ju en vildråtta den är van vid dessa klimat och hittar sin mat gör den oxå säkerligen utan större problem
Då hade jag åkt en bra bit ut i skogen och lämnat den.
Ta med råttan och åk långt långt ut till skogs då kan den omöjligt hitta hem till dig och får vara i sin naturliga miljö som den är van vid,naturen.
Har du inte bil be nån skjutsa för döda anser jag bara vara grymt så släpp ut den i det fria där den hör hemma.Lycka till.
Jag tycker de är helt jävla onödigt att bara döda råttan så där. Om du inte hade velat få en massa kommentarer angående skog och på alla möjliga tänkbara sätt borde du inte frågad om råd från en massa folk som faktiskt äger råttor som husdjur.
Åk då till en veterinär så det blir rätt gjort och minst smärtfritt.Men skogen är ändå att rekommendera där det lilla livet hör hemma.
Ledsen om jag blev upprörd, men den här råttan har förstört mitt liv under många många månader nu…
Så bara för denna lilla individ har förstört ditt liv så ska de dö?
Ja? Det e en vild ju?
Ja precis släpp då ut den i det fria långt ifrån där du bor så stör den inte dig mer. Bara för den är vild betyder de inte att den ska dö för de och om du nu illa tvunget måste döda den åk då till veterinär och avliva den det är i såna fall de enda rätta att döda djuret på
De är ju hur plågsamt som helst
Snälla låt den inte lida ut i skogen med den istället så har du själv bra samvete efteråt.Råttgift är rena djurplågeriet så snälla snälla låt bli.
Känn efter inom dig vad du skrev i trådstarten släcka ett liv !
Jag anar att detta är ett troll.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#26 håller helt med dig
Ja, detta är nog bara något dumt spel, bara för att jävlas, tror då jag iaf!
Precis som Emmetem skriver är det här inte på riktigt…
Vi genomför undersökningar om hur personer på internet reagerar på provokationer gällande deras största intressen.
Vi ursäktar om någon tagit illa vid.
Mvh Linus Persson
Vilka är "vi" och vad är syftet med studien? Vilka andra grupper har "ni" valt att provocera?
If you fight love, you're always a loser
Linus eller Klas vad du nu heter det där var inte snyggt gjort.Gör man undersökningar görs dom på rätt sätt där deltagare vet vad syftet är och man svarar utifrån sig själv och sina värderingar.Man laborerar inte med andra människors känslor så jag tror du fortsätter att enbart trolla.
Råttor är inte mitt största intresse jag slank in här som ren djurvän för djuren dom gör jag allt för.
Men skönt detta inte var verklighet i alla fall.
#29… Så för att personer som är med i råttor ifokus svarar på er tråd, får de per automatik råttor som sitt största intresse? Eller vart det avlivning som va intresset?
I vilket syfte gör ni undersökningen?
Ljuskristallen, detta är en undersökning. Vi är en grupp på fem personer som just nu studerar psykologi. Vi har valt att under ett arbete lägga fokus på provokativ psykologi med internet som basis.
Man får tyvärr inte de reaktioner om deltagarna är medvetna om vad syftet och det hela går ut på.
Att söka frivilliga deltagare är inte heller lönt då det måste vara deras egna känslomässiga investering som ligger till grund för den ärliga reaktionen.
Vem är ansvarig för studien, var studerar ni och vad är syftet med studien?
JoySurrender, det är oviktigt. Det är en undersökning som alla andra.
Det intressanta är den mänskliga reaktionen, syftet är också att undersökningens nytta, metodik och resultat kommer diskuteras när den är klar. Positivt såsom negativt.
Okej, han är ett troll alltså. Strunta i honom, så går han bort.
Fast nu är ju inte direkt vildråttor vårat största intresse..?

Mvh Stephanie 

Detta känns lustigt, hade det varit en riktig undersökning så hade han berättat mer om den, var han läser psykologi osv. Det gör man alltid när man utsätter människor för experiment! (Iaf efteråt) Troll heter det nog i detta fall. Usch säger jag bara, fult att hålla på sådär. Fruktansvärt fult!
Omoget säger jag bara. Finns inget annat ord för det hela
Detta om undersökningen kan mycket väl vara sant. Uppfattar lite alltför ofta att psykologiintresserade vill åt så mycket av innehållet att de glömmer bort resten runtom. Som att människor kan känna sig utnyttjade exempelvis. Kanske är detta elever som inte fått informationen om hur de egentligen bör göra.
Så TS, om så är fallet med denna tråd, bli medvetna om omgivningen med, speciellt om ni ska arbeta med människor sedan.
Jag som bara har läst i tråden tycker att det här blev intressant, men det klart att man ska få mer information om en undersökning som man deltagit i, framförallt om det skett ofrivilligt.
Känner lukten av ett internet troll här
Jag tror också att det kan vara sant, men frågan är vad lärarna säger om sättet?

Mvh Stephanie 

Är det nu sant så tycker jag att TS ska visa denna tråd till dem :)
Intressant att ingen gav en snabb och smärtfri metod, å andra sidan är det inte tillåtet att göra det här. Så tänk på det :)
Mitt svar till TS innan jag såg att det var undersökning/troll hade varit att antingen lämna in den till veterinär eller anticimex. Jag älskar djur (speciellt råttor, undrar varför? ;) ) Men jag kan också inse att vilda råttor är ett skadedjur, speciellt som jag själv bor, där har vi stora råttproblem. Ja, det är ett liv som släcks, men någonstans måste man ju dra gränsen.
"Vi ursäktar om någon tagit illa vid."
Hah! Klart folk tar illa vid. Är det inte JUST DET "ni" var ute efter?
Ni går in på ett forum där människor älskar ett djur och skriver sedan att ni ska ha ihjäl djuret på ett smärtsamt sätt (Råttgift).
Undersökningar hit och dit, vara osmakliga och provocerande gör kändisbloggarna redan, gå dit istället för att göra djurälskande människor oroade och ledsna å djurets vägnar. 😟
Bara min åsikt iofs.
Nu tycker jag denna tråd bör låsas.. Så inte fler bara läser första inlägget och vill vara hjälpsamma.
#44 Eller så kan någon Medarbetare eller värd skriva högst upp i TS inlägg att detta är en undersökning som inte är skriven med sanning?
Jag tyckte nämligen att det blev intressant det här. Sedan att man blir lurad av TS och automatiskt faktiskt tar illa upp (psykologi…), det är ju inte värre än så. 🙂
Men om det är tillåtet med OT eller trådar med baktankar som dessa på Råttor iFokus är en annan femma (känner inte till reglerna så bra här då jag mest brukar läsa/titta i trådar, och inte skriva själv här inne, trots att jag har råttor själv). Vore kul i alla fall om man fick mer information om undersökningen.
Kanske undersökningen i själva verket går ut på att se hur folk reagerar på att ofrivilligt vara med i en undersökning? 😐
#46 Smart tanke. 😃 Oavsett, om detta är en undersökning, så är ju detta något som analyseras. Låt oss då få analysera tillbaka, det är kul. 🙂 I alla fall så handlar det då om beteenden och reaktioner som är mänskliga och fullt normala. Att reagera när man förstått att man blivit lurad är i alla fall ingenting annat än … normalt.
Klart det är ett troll, det är det som är meningen med mina frågor.
Hade det varit på riktigt så hade "Klas" svarat på dem.
Vad säger ni, ska jag låsa denna tråden, eller vill ni spåna vidare?
#48 Kom på att jag har läst att det finns forum för troll där de planerar vad de ska göra, och även göra det i grupp. Kan vara så att "undersökningen" kommer från ett sådant i och med TS svar på din fråga.
Om jag inte minns fel är det väl visserligen med större aktsamhet man bör diskutera och spekulera i allmänna forum om huruvida användare är troll eller inte, men i det här fallet tror jag att TS tillåter sådana diskussioner… 🙂
Jag tycker tråden ska låsas, så kan någon göra en ny tråd ang frågan som uppstod! Varför svarade han m två olika namn??
Jag har varit ett riktigt mästertroll själv så det kan gott och väl vara det.
Bäst vore kanske om TS kunde skicka någon länk till skola/dylikt? Eller varför inte dela med sig av testresultaten? ;)
#52 Ge TS ett par vardagars chans att få berätta mer om det med undersökning är sant. 🙂 Är detta enbart bus så tycker jag ändå att det är ett ganska "snällt" bus mot vad jag har sett av trollande tidigare på andra forum. Inte för att blanda död med favoritdjur är särskilt snällt, men TS säger ändå att det inte var på riktigt.
#51 Om man ska tolka TS rätt så är "Klas" hans "troll-namn" och det andra hans "riktiga".
#49 jag skulle vilja se vad TS svarar, om han nu gör det! Vore kul att få lite mer info och det är ju ändå ganska spännande tycker jag! ;P
Jag tycker att det är intressant att många av er reagerar med mer ilska över att ni blev lurade än att TS ville avliva en råtta med råttgift. 🤔
Jag satt och läste den här tråden imorse medan den pågick, och tyckte snarare att det var lustigt när det framkom att den inte var äkta. Jag har inte alls några problem med det, och tycker inte heller att det låter osannolikt att det faktiskt är en riktig undersökning. Vad är det att bli så irriterade över? Var glada över att det inte var sant istället för att sitta och tagga över att det bara var en undersökning om hur vi skulle reagera på en sådan här tråd.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Tråden är upprensad då flera inlägg brutit mot RiFs forumregler.
Tråden låses då den är skapad endast i syfte för provokation.