Burbygge av vitrinskåp
Både jag och min sambo har länge tyckt att råttornas bur var för liten. Vi märkte att de inte längre trivdes i den. Min kille ville då bygga en ny bur. Vi hittade ett vitrinskåp på nätet som vi beslöt att bygga om, eller ja…jag skall vara ärlig, det enda jag gjorde var att måla lite men min kille gjorde ett bra jobb. Tänkte visa hur det gick från början till slutprodukt.
1. Så här såg vitrinskåpet ut från början med ena glasdörren på.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
2. Han stabiliserade upp ryggen med en plywoodskiva på 7mm så att vi kunde montera hyllor utan att ryggen kolappsade. Han skruvade på skivan från insidan efter att först ha limmat. Spik var inte nog som fäste.
Samma plywood skar vi upp olika storlekar på hyllor av.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
3. Sedan började vi måla. Vi valde en "högglansfärg" (90) i vitt. Detta för att det skulle vara lätt att torka av. Vi ville även att buren skulle bli lite ljusare.
Undre delen målade vi inte så noga för där skulle vi endast ha deras filtar och leksaker.
5. Konsolerna sattes på hyllornas undersida. Vi ansåg att skenor och konsoler var bra för då kan man på ett enkelt sätt byta utseende i buren genom att flytta, ta bort och lägga till hyllor när man känner för det.
7. På hyllorna satte vi fast bordsunderlägg i plast, som är lätta att torka av och som tål fukt. De fästes med en häftpistol. Detta för att lätt kunna byta utseende när man vill.
Min kille köpte ett kort rör så de kunde komma upp på översta hyllan.
Huset fäste vi med en liten skruv i hyllan som höll hörnet av huset på plats.
Gångarna mellan hyllorna skruvades fast, man kan även kroka fast dem men vi ville vara säkra på att de skulle sitta bra.
i den ena av plastbackarna i botten lade vi stl-strö och i den andra toalätt.
8. Sedan började vi inredan buren med hängmattor, som fästes med s-krokar i små öglor som sats upp.
Matskålarna och vattenflaskorna fästes i gallret.
För att kuddar, filtar och små mjuka sängar skulle fästa på hyllorna så sydde jag på kardborreband på dem som vi köpt på rulle.
TA DA! Vår nya bur var klar.
Vår gammelråtta lade sig direkt på andra hyllan vid maten och våra två nya, unga pojkar tog de två översta hyllorna som sina. De uppskattar buren, den är lätt att torka av och blev enligt oss betydligt snyggare än det vi hade innan :)
Ohh vilken snygg bur! :O Du måste nog kedja fast den, annars är den borta imorgon ;)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Helt suveränt snygg! Jätte roligt att få se stegför steg bilder, och massor med bra tips och ideer. Kul!
Håller med. Sjut snygg, praktisk och genomtänkt! Ser ut som ett råttparadis!
Min sambo tackar så mycket. Vi är väldigt nöjda med den men det är ju alltid trevligt att få så fina kommentarer.
Jättefint! Men är det inte lätt att råkas klämma deras småtassar i dörrarna när man ska stänga?
Mvh. Sanne & Djuren
#13 Det tror jag inte, vi har en Royale Suite double till en av våra hanflockar, och den har också sådär stora och klumpiga dörrar. Vi var jätteförsiktiga i början när vi skulle stänga luckorna och sa alltid ett högt "tut tuut!" Nu har de lärt sig att det betyder att luckan stängs och flyttar duktigt på alla tassar och svansar. :)
#TS Ursnygg bur blev det! Ge sambon klapp och beröm för det fina jobbet. ;)
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
#13 Nä faktiskt inte alls :) De flesta hyllorna är en bit ifrån dörren, endast två hyllor går enda fram till gallret, så det problemet har vi inte haft alls. Dessutom så stängs dörrarna väldigt mjukt så råttorna hinner flytta sig. Det är dock något som är bra att tänka på när man bygger en sådan bur.
Det blev ju galet snyggt! Riktigt trevlig tråd :)
Tack så mycket allihopa! Min sambo är väldigt glad för berömmet.
Vilken smart& fin bur! Förstår råttorna måste stormtrivas! :-)
riktigt snyyyggt! :D
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
htto://novaasv.blogg.se
http://hoppkanin.blogg.se
åh gaaalet snygg bur! :D
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Tack så mycket!
någon bild på när råttorna är i buren? :D
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Ja de sprider ju ut sig en del, men jag skall försöka ta några bilder senare :)
Grymt snyggt bygge! :D Jag funderar själv på att bygga en möbelbur men hur är det med städningen? Gallret blir ju skitigt också, hur har ni löst det? :)
Herregud vad fint det blev! Väldigt inspirerande, men då måste man ju också ha någon som är väldigt händig, och ha tid. Haha, men sjukt snyggt!^^
Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis
Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger
har helt missat den här. ruskigt snygg, tror jag kommer på en liten visit i natt när ni sover (a) haha hälsa sambon att den är sjukt snygg :)
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Helt grym bur! En vanlig bur ser lätt lite tråkig ut i hemmet men en omgjord möbel passar in så mkt bättre. Tummen upp! ;)
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)
skitsnyggt ju, vad inspirerad man blev att göra egen. Så rädd dock att de börjar lukta eller så fort och allt arbete är förgäves?
#28 Torka med piss off varje gång du städar.
Gu va fint! Så piss off gör susen då ni städar? Hur många råttor bor i paradisburen? Får man anlita er hehe…
Sjukt snygg bur! Verkligen! :)
http://isabellarun.weebly.com/
Lalona hälsar tack för alla snälla kommentarer, hon har inte sett dem förrän nu. Lite svar på frågorna: Buren är extremt lätt att städa men måste torkas av varje kväll. Eftersom de har så många hyllor, så de klättrar inte så mycket på gallret, och att det är ett litet glapp mellan hylla och galler så blir inte gallret så smutsigt. Ca en gång i månaden så måste de byta ut vaxduken som är fasthäftad på hyllorna annars börjar det lukta. Problem att ha en sådan här bur om man har bitiga råttor som gnager mycket. Lalona tycker även att det är trevligt med en händig kille när man skall ändra i buren.