Smärtfri avlivning.
Börjar med att skriva att alla som kan berätta eller länka till bra info ang detta får hemst gärna göra det! Känns som ett angeläget ärende som jag& kanske många fler vill veta mer om.
Då hundar& katter avlivas sövs de först, så de inte är vid medvetande då medlet som avlivar dem injiceras.
Då våra smådjur avlivas ger man den dödande sprutan direkt. Jag har fått veta att det dödande medlet orsakar smärta& obehag i deras kroppar. En vän till mej har fått den informationen av en vetrinär. Av det lilla jag har hunnit med att uppleva i avlivningsväg, samt av berättelser om avlivningar jag läst bl.a. här på RiF, så tycker jag mej ha anledning att tro att det stämmer..
Kännde inte till dethär då min första råtta, Tore avlivades. Han hade hunnit bli så dålig sista timmarna innan veterinärstationen öppnade, att han avled av inte ens halva dosen. Dock regerade han med lättare kramper& extremt ansträngd& "hetsig" andning innan han lugnade sej& somnade.
Då min andra råtta Vlad, avlivades bad jag vänligt med bestämt om att han skulle sövas före& allt gick mycket lugnt& fint till.
Nu sist, då Blixten skulle avlivas trodde jag att det skulle gå bra, för det gjorde det ju sist. ..men veterinären var stressad, hade helt glömt bort detta med sövning innan (för de gör inte så normalt, medan jag trodde hon mindes min önskan sen sist, då Vlad avlivades) Jag var ledsen& tänkte inte klart& då veterinären sa att "jag ger en liten dos av avlivningsvätskan, så han somnar", så jag accepterade förslaget. Ca 30 sek efter sticket reagerade han med kraftiga kramper& jag är rätt överygad om att han upplevde stark smärta. Jag har kännt mej besviken& ledsen över dethär i efterhand. Att inte Blixten fick somna lugnt& smärtfritt.
Jag har läst flera berättelser nu om råttor som piper, skriker& sprattlar efter de fått sprutan, innan de somnar& tar sitt sista andetag. Både Tore& Blixten fortfarande var vid medvetande då de reagerade som de gjorde. Om de piper högt& krampar så verkar det för mej sannolikt, att de upplever ett starkt obehag.
Det vi kan göra är att begära sövning hos vetrinären. Man kan tyvärr inte lita på att "veterinären vet hur det ska gå till& den fixar det" Alltsomoftast vet de inte, el rättare sagt; de gör som de lärt sej& som de hittills gjort. Så då måste man be om det man vill ha; sövning av djuret innan avlivning!
Nu nästa gång ska jag ge mej den på att det ska bli som jag vill! Jag har svårt att stå på mej& då är det lätt att ge efter för en stressad veterinär som är säker på sin sak, då mansjälv är ledsen för att man snart ska skiljas från sin kära vän.
Passade på att fråga veterinären vid Vlads avlivning, vad medlena heter, så man vet vad man kan föreslå om veterinären är helt oförstående inför ens önskan.
Det lugnande medlet som Vlad fick hette DEXDOMITOR.
Ni som vet mer om dethär, -kanske finns det ett bättre alternativ till "sövningsmedlet" Dexdomitor..? Skriv& berätta!
Då jag behöver ta det smärtsamma beslutet att avliva en råtta vill jag kunna känna mej trygg i vetskapen, att djuret utsätts för minsta möjliga stress& smärta då det väl är dags. Det sätt på vilket jag kan få det att bli så, är att jag vet hur -& framförallt vad jag ska be om. Om man i den situationen råkar på mothugg gäller det att ha lite kunskap& några vettiga argument med sej! -Så var snälla& dela med Er!
Läste häromdagen en tråd där en ledsen medlem bokat tid för avlivning av sin råtta. Blev inte att jag skrev& föreslog detta med sövning. Personen verkade ha mycket att tänka på& jag ville inte tjata på med en massa info& tänkte att "det går säkert bra". Läste sen att att råttan hade pipit väldigt mycket& varit mycket orolig. Typiskt också! Att jag inte sa något innan! :-(
Förlåt Råttan& Förlåt Medlemmen.
När jag skulle iväg och avliva min flisan så fråga min mamma veterinären om de inte kunde söva henne för det ville jag. Men de sa att det gör inte de pga att det är för dyrt eller något i den stilen :( Men det är ju inte mycket gas en råtta behöver >.> Tycker att man ska få söva dem först.. Sista stunden i livet ska ju inte behöva vara plågsamt :/
// Stephanie och hårbollarna 
Första råttan jag var tvungen att avliva, för ca 10-11 år sedan, fick avlivningssprutan direkt utan någon nedsövning. Det var helt fruktansvärt. Jag trodde att det skulle gå till så, men jag har sedan lärt mig att det var helt fel. Två av mina andra råttor har fått avlivningssprutan direkt, men då var de redan medvetslösa innan och kände garanterat ingenting. Alla andra har sövts med spruta med lugnande, och sedan har man väntat tills de är helt borta innan avlivningssprutan tas fram.
Skyller de på att det är för dyrt kan man säga att man gärna betalar extra. Man betalar ju allt medel som används, så jag tycker att det är väldigt konstigt att de ska försöka snåla in på sådant.
Min favorit veterinär ger sövande innan, däremot mitt hatobjekt som finns mitt i stan gör det inte…
Låter så himla tråkigt att det skall finnas sådan ignorans och likgiltighet kring råttors smärttröskel :-( Men bra att det tas upp och påminns om!
Me. Myself & My Sims
TACK för att ni delar med er.🌺 Trodde det var standard med smärtfri avlivning – för alla.
För mig är det så att de säger att sövning ger risk till att de kan somna in för gott eftersom det är svår doserat.. men samtidigt, är det fel ifall det skulle bli så? Jag menar råttan ska ju trots allt avlivas i det sammanhanget?
Med mina råttor har jag aldrig fått något sövningsmedel.. och har alltid frågat om det men de har inte gått att fixa. Då har råttorna varit i så dåligt läge att jag inte har kunnat säga emot.
Mvh. Sanne & Djuren
Jag har heller inte vetat om det här förrän du pratat om det. Och det är många av mina råttor som fått avlivningssprutan direkt i magen men är bara en som reagerat illa i alla fall. Men det är ju svårt att veta om dom helt enkelt inte visade något.
måste berätta: för 2 månader sen ca fick min katt somna in. hon fick avlivings sprutan direkt och Vetrineren sa att det ger minst obehag och smärta för djuren (liatar 100% på denna vätrinär då han har tagit hand om ALLA djuren i våran familj i flera år) min katt somnade in utan att ha ont eller vara rädd eller spy pga en lugnade innan (hon fick ingen lugnade för det var mindre dramatiskt för henne) hon kurrade och kelade med vetrinären när han gav henne sprutan .
Har för mig att det är skillnad på 'spruta ' och 'spruta' , vissa avlivas genom överdos av sömn medel? eller hur var det?
Har också hört som #9 att de tydligen ska vara mindre stressigt och mindre smärtfritt att ge sprutan på engång..
De är bara en av mina råttor som har blivit uppspelt utav den, men då var han en sådan råtta som var skvätträdd å hatade att bli lyft av andra än min pojkvän. Han kände sig inte trygg hos andra.
Mvh. Sanne & Djuren
#11 Så har det inte varit för mig. För några månader sedan avlivades en av mina, han pep till och fick riktigt ont, och somnade sedan. Vi ville inte det igen så vi gick till en annan, råttkunnig, veterinär. Först tog hon någon spruta, INTE i levern eller vad det nu var dem tar "riktiga" sprutan, som råttan inte reagerade på när hon fick den. Sedan blev hon trött och la sig, som att hon hade somnat. Först då tog veterinären "dödssprutan" och hon fick inte ont.
#12 Ok, betydligt bättre.. Men vad ska man göra när veterinären storvägrar å man inte kan ta sig till den andra som ligger över 4 mil bort (vill jag minnas) Samt råttorna jag har farit in med har alltid varit så himla sjuka när de väl kommit dit. De går ju så fort för de små liven att går från frisk till nästan död.
Mvh. Sanne & Djuren
Och den andra kliniken avskyr jag, av en händelse som hände där när jag praktiserade.
Mvh. Sanne & Djuren
Min veterinär låter råttorna somna in med gas, vilket jag tycker är jättebra! Sedan så tänder dom ljus i rummet och sätter på lugnande musik och så får man sitta med sin råtta och ta ett sista farväl tills man känner sig redo att skiljas. Sen får råttan följa med till operationsrummet där den läggs i en gasmask och somnar sedan in och får sprutan efteråt. Vid det steget får man inte vara med själv då det ska vara sterilt där inne. Men jag väljer endå hellre det än en spruta direkt i magen.
#15 åh så fint det lät.. tror jag ska mejla djurkliniken här och fråga varför inte de tar bättre hand om ägaren å deras djur inför avlivningar. Och komma med förslag osv :)
Mvh. Sanne & Djuren
Ja det kännas bra. :')
Ja gör det! Tycker alla djurkliniker borde söva med gas. Borde ju kännas likadant som att söva en människa inför en operation, alltså ingen smärta, men kanske lite obehag som snabbt går över då det ju går fort att somna.
Har bara hunnit avliva en råtta än så länge, även om vi snart måste ta beslutet om en annan, hur som. Där vi gick fick de sömnmedel först så att hon somnade. Sen medlet som avlivar.
Allt som allt tog det ganska lång tid 30-45 minuter. Men de såg till så vi fick tid på oss.
Jag kommer aldrig mer avliva en råtta utan lugnande/sövning i nacken innan.
När vi avlivade George så var han alldeles för sjuk för att riktigt orka reagera men det var tydligt att sprutan gjorde ont och att det var obehagligt när de spruutade in en större mängd medel i buken.
#19 Skönt att du kan undvika det :) här har man inget större val om man inte ska söka sig till andra orter och har man ingen bil så blir det bussbyten och tjorv med sjuka råttor.
Mvh. Sanne & Djuren

Alla mina har blivit sövda innan avlivning utom en riktig akutavlivning. Alla vettiga veterinärer söver, och du kan kräva det som djurägare, dock ibland mot en extra avgift 😡
Sprutan ska dessutom in i hjärtat, då dör de omedelbart, spruta i magen är inte att föredra även om många veterinärer tycker att det är enklare.
Qui dormit, non peccat
#21 Vad är det som är mindre bra med att de får sprutan i buken än i hjärtat? :)
Ska som sagt mejla våran djurklink här på orten angående avlivning av smådjur :)
Mvh. Sanne & Djuren

#22 Det tar längre tid för dem att avlida helt enkelt. Sprutan direkt i hjärtat och de är borta mer eller mindre omgående. Missar du alla stora organ i buken kan det ta upp till 2 minuter (eller mer faktiskt) innan råttan är borta.
Men är inte veterinären särskilt bra på smådjur så brukar de sätta den i buken, den är fortfarande dödande så en del anser att det fungerar utmärkt.
Qui dormit, non peccat
#23 Okej :) ska ta upp det också i mejlet. Men är det så säkert de får ondare att få den i buken än i hjärtat?
Mvh. Sanne & Djuren

#24 Ska jag välja på att min älskling dör omedelbart efter ett stick i hjärtat eller att han ska vänta på att dö i flera minuter efter stick i buken så väljer jag hjärtat. Med tanke på tiden så skulle jag tro att det i hjärtat är betydligt bättre och mer smärtfritt. Sen finns det flera faktorer som spelar in men ring olika veterinärer och fråga :)
Och råttan ska vara sövd naturligtvis, allt annat är djurplågeri.
Qui dormit, non peccat
#25 Okej tack :) ska mejla dem så fort jag får tillfälle. Kommer meddela svaret från dem på RiF senare i ett eget inlägg.
Mvh. Sanne & Djuren
Senast jag avlivade en råtta fick han en spruta i magen. han skrek och hade antagligen helt vansinnigt ont. fruktansvärt. Jag fick också sjukt dåligt samvete, men veterinären hävdade att det är så man gör och att det är det snabbaste och mildaste sättet att göra det på. Jag grinade som ett barn såklart. usch.. :(
"På natten är alla katter svarta"
#20 Stackare som har sådana skitstövlar till veterinärer i närheten. Jag har aldrig haft problem med att få mina önskemål uppfyllda (inom rimliga gränser).
Den här tråden blev högaktuell iom att vi tvingades avliva Lupin akut i söndags.
Jag bad om att han skulle sövas med stick i nacken först och det verkar vara ett standardsvar det där med "de kan ju dö av sövningen".
Lupin sövdes då med Dormitor och fick sedan Allfatal i buken. Det var en enorm skillnad i reaktion jämfört med George, nacksticket verkade inte alls göra lika ont som i buken.
Vår älskade Hallonpaj fick somna in på Fågelkliniken i förrgår. Vi satt och gosade med henne och matade henne med digestivekex. Lugnt och fint på rummet, tänt stearinljus i en fin skål. Sedan fick hon en lugnande spruta under huden i nacken, rullade ihop sig i min dotters famn och somnade. Efter en stund kom veterinären in igen och hon fick avlivningssprutan i buken, i min famn där hon somnade in utan att märka något. Vi tog hem henne i en liten kartong som personalen hade bäddat fint och även lagt en liten blomma i. Stor respekt och omsorg om både djur och människa.
If you fight love, you're always a loser