Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 989 ggr
Ketang
0

Är det en råtta som gör så här?

:')
1

Vi här på RiF är bättre på beteendet hos tamråttor, inte vilda tyvärr. Men kanske det finns någon här som kan. Lycka till!

Zolah
0

Kan vara en råtta , sork, vad som.

testa låna lite använd kattsand och strö runt där du tror djuret kan vara. Det kan skrämma iväg det

Ketang
0

Okej, tänkte att beteendet var väldigt lika. Ska prova med kattsand!

MoaL
0

Bara för att förtydliga, tänk på att kattsanden ska vara använd. Ren kattsand skrämmer inte bort någon gnagare. 😉

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ketang
0

#4 Haha! Jag förstod det 😃

Zolah
2
MoaL
0

Oj, sorry Zolah, jag missade det lilla "använd"-ordet, haha. 😃 Jag var stressad, så jag såg bara "låna lite kattsand"… 🤪

Lycka till Ketang!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ketang
0

Haha ;-) Tack!

Elinisa
0

Jag tror sork.

De kan vara lite jobbiga att bli av med. Du kan ju försöka med fångstbur, men det är inte säkert att den tänker gå in där. Granngården vet jag säljer. Välj isf den större modellen, för råtta. Beta med guldnougat, för det ska tydligen sorkar vara helt galna i! :-) Sen skjutsar du den till skogen.

Annars prova sork-& mullvadsskrämma. En såndär med ultraljud. Dessa, för grävande djur, som tex sork, trycker man ner i marken.

Säljs visst nån slags lök på nätet, som sorkar hatar. Man planterar dem i rabatten& sorkarna ska då flytta. Ingen aning om det funkar..

Hört det finns de som tar en vattenslang& spolar i sokens gånghål. Då flyr de ut genom en av de övriga många utgångarna, då dess tunnlar blir vattenfyllda. Inge snällt, kanske, men den klarar sej väl iaf& man blir av med den. Jag känner mej dock skeptisk till detta, ifall det är en hona som skulle ha ungar då, för då drunknar ju de.

Samtidigt är det kanske en otrevlig risk som föjler med på köpet, om man bestämt sej för att bli av med sorken. Hur man än fångar in den, eller jagar iväg den finns risken att den har små ungar just då, som isf blir övergivna& dör. (..& då kanske det tom. är bättre att drunkna& dö snabbt, än att svälta ihjäl som tar lite längre tid..?)

Kanske skrämman med ultraljud är bättre då, för då kanske mamman, om det skulle vara en sådan, -står ut så länge ungarna är små& sen flyttar från det otrevliga ljudet så snart ungarna är stora nog att klara sej själva..?

Elinisa
0

Idén med kattsand kanske kan fungera. Testa! Häll det i/vid så många av hålen som du ser.

Ketang
0

Ja jag börjar nog med kattsand tror jag så får vi se! Det känns som det är snällast.