Urin och lukt! Hjälp!!!
Hejsan jag har ett tag framöver varit intresserad att att skaffa två små råttor som husdjur. Jag har läst en hel del och tamråttor kommer verkligen passa min livsstil :D MEN det enda som får mig att tvivla är just urinen och lukten…. Vissa säger att råttor inte luktar alls medan andra tvingas sälja sina råttor p.g.a stanken….. Hur ska ja göra för att inte få det att stinka urin i buren? Samt så har jag läst att råttor kissar överallt. Kommer dom kissa på mig när jag har dom på axeln och när dom är på soffan? Tack för snabbt svar! :D
1. Byt i buren ofta.
2. Toaträna dom så mycket du kan :)
//Nike
Jag fick höra att råttor är den renligaste gnagaren, och när jag skaffat dom… Hell no. Mina är grispellar! Men jag tror det är från råtta till råtta. De bajsar i låda, men kissar gör de överallt. Inte PÅ mig, men i soffan, golvet, sängen… Brukar ställa ut toalådan när de är ute så jag slipper plocka tollar, men kiss… Ja. Hyllplanen brukar vara duktigt blöta i buren… Men som sagt - från råtta till råtta! Dina blir kanske renligare av sig!
Men det som luktar är inte urinen i sig utan när det kommer på handdukar filtar osv i buren. Brukar lösa det med att byta ofta och ha flera handdukar på lager. Så lukten är inget problem för mig, det luktar "råtta", men inte äckligt tycker jag :)
Det är individuellt hur mycket dom kissar på saker, det är ju ett sätt för dom att berätta att dom varit där. Dock tycker jag inte att det luktar så mycket, se bara till att byta i buren regelbundet och torka av hyllor.
Ibland är vissa personer mer känsliga mot vissa lukter , så bästa skulle vara om du hälsade på någon med råttor och sedan känner efter.
Mina råttor är hur renliga som helst. Bajsar enbart på toalådan och kissar bara på ett fåtal ställen i buren. Utanför buren kan dom råka kissa på saker, men det är enbart då Jag glömt att ställa dit en toalåda åt dom. :)
Jag gör tex rent varje dag i buren när det kommer till småsaker som att byta ut filtar, byter i lådan osv. Då hinner det aldrig börja lukta illa.
Sen så är det självfallet individuellt. Vissa kissar mer än andra, vissa kommer kissa PÅ dig som ägare eller revirmarkera. Så man vet aldrig vad man får. :)
Det du kan göra är att var väldigt noggrann med att toaträna dom från första början och håll rent. :)
Mina Råttor är helt rumsrena (honor), både kissar och bajsar i toalådorna. Sen kissar dem i sin sovlåda också, som det är hushållspapper i. Dem är sängvätare. :P
Jag städar buren varje dag, så det luktar inget hos oss. Jag rensar toalådorna, byter hushållspappret i sovlådan, & torkar av hyllplanen med fuktiga tvättlappar. Snabbt, enkelt & fräscht. Som vi vill ha det!
Men visst händer det olyckor & även utanför buren. Men det är sällan. :)
Mina hanar är väldigt skitiga av sig och kan ofta ligga och sova i sitt kiss om man inte hinner byta (=att de kan lukta lite ibland), de bajsar även överallt även om jag har flera toalådor, men jag jag får nog hitta på ett bra sätt att fixa iordning buren. Jag gör rent buren ganska ordentligt ungefär 1 gång i veckan och byter ut lite saker i buren varje eller varannan dag typ, beror på hur skitigt det har blivit. Hade ju önskat att de var mer rumsrena och inte så himlans lata….

Jag har en matta i botten på buren och den suger upp ganska bra.Brukar byta matta ungefär en gång i veckan.Sedan har jag en disktrasa och en sprejflaska som jag änvänder när jag rengör hyllorna i buren var kväll.Jag har lådor med toalettströ i som mina råttor använder.Men de har aldrig blivit helt rumsrena utan en del hamnar i toalådorna och en del utanför.Men mitt tips är att torka bort kiss och rengöra lådor var kväll.Då doftar det inte alls mycket.