Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1276 ggr
Xristina
0

Melgaard Fågelvoljär

Halloj.

Är i full gång med att bestämma vilken bur mina råttor ska få ha. Just nu är vi inne på den här, Melgaard fågelvoljär från Bromma Zoo. Vi tycker den är snygg, praktisk och stor, vilket egentligen är kraven. Finns det någon här som har erfarenhet av just den här? Eller har någon annan att rekommendera?

Stephanie
0

Jag säger bara… Royal suite! 😃

Men ja, om man kollar på den voljären så ser den rätt ok ut, horisontellt galler, relativt stora luckor. Stor är den också. Däremot ser det ut att vara gallerbotten, så du borde lägga dit nåt över så att de slipper gå på galler. 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lancia
0

Trevlig bur, stora luckor, bra med utdragbar botten. Men jävlarimej vad det där taket kan vara en pain in the ass! ;)

Stephanie
0

#2 Taket, varför det?

Xristina
0

#1 Jo jag tänkte köra med Borrismattor både på botten samt på hyllorna vi kommer sätta upp :)

#2 Hmmm varför är taket jobbigt?

Lancia
0

Det sticker ut utanför buren onödigt mycket, alltid ivägen. Flyttar man buren lyckas man alltid repa väggar eller dörrfoder eller något. Men smidigt att man lätt kan plocka av det om man vill rengöra buren ovanifrån. :)

Xristina
0

#5 Hmm det tål att tänkas på då.

#1 Tycker du inte att Royal Suite kan bli lite liten? Hur många råttor kan man ha i den?

Stephanie
0

#6 10-12st enligt burräknaren 🙂 Men den är väl till och med större än den voljären du visat nu?

Stephanie
0

Den är 160cm hög till skillnad från voljärens 175cm. Men då lär man ju ändå behöva räkna bort taket på voljären?

Lancia
0

Jag röstar också på en RS framför #0. Luckorna är fantastiska och den är stor!

Xristina
0

#7 Ja, om inte annat är de ungefär lika stora.

Hmm funderar starkt på att köpa den nu. Ska köpa bur nu i veckan, tycker så synd i mina flickor som sitter i den buren de har nu :/ Vill att de ska ha massa plats i buren när de inte är ute och springer :)

Gahich
0

Buren i #0 var väldigt fin utseendemässigt, jämfört med en rs :)

Xristina
0

#11 Ja, det tycker jag också. Men komforten för både mig och råttorna är nog viktigast :) Vart lite kär i luckorna på RS. :) Men Voljären är riktigt snygg tycker jag. Dock lite små luckor.

Emmieline
0

Åh den buren vill jag så ha=D

Melissa V
0

Jag gillade verkligen den i #0 
Tvärt om så har jag kollat på en RS och luckorna tilltalade inte, en hel framsida att öppna kändes inte okej för mig, svårare att fästa saker då man bara har baksida och sidorna så det begränsar rejält när man inreder, sen att vissa av mina gärna är lite som "YEYE MAMMA ÖPPNA!!" och kastar sig ut så har man lite för stor yta att täcka enbart vid tex fodergivning

Jag är väl den enda här inne som inte diggar en RS :D

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Xristina
0

#14 Ja det är väl något att överväga också…

Just nu har vi råttorna i ett ombyggt vitrinskåp. Det är snyggt, men hemskt att inreda, trångt, och man öppnar hela skåpet när man öppnar en dörr. Vad jag föredrar mest av allt är väl att det ska vara lättstädat, och att det ska gå enkelt att inreda. Köper jag RS, så finns det redan hyllor, och jag kan fokusera på att hitta rolig inredning. Köper jag voljären så måste jag också köpa massa hyllor, och hitta något så de inte kan ramla hela vägen ner. Svårt det här :P Men jag gillade att man har möjlighet att stänga av mellan de olika våningarna.

Xristina
2

Har pratat med pojkvännen en del, och det blir nog en RS nästa vecka. Har ni några tips på bra inredning man kan ha i en sån?

JoySurrender
0

Jag är väldigt förtjust i mina Furet Towers, för att krångla till valen ytterligare.

Stora luckor, golv på halva höjden (minskar eventuell fallhöjd), väldigt stor, inga talk som sticker ut, hjul, bra kant runt bottnarna så inte skräp språtts ut för lätt. Lucka i taket, praktisk att inreda.

Och kostar mindre än voljären i första inlägget på danska zooplus.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Xristina
0

#17 Ja, jag har funderat på en FT också, men har några gnagar-råttor, så är lite rädd iom att det är plastbotten. Och sen vet jag inte om jag tycker att luckorna är tillräckligt stora heller :P

Haha det är så svårt!

Stephanie
1

Jag är skeptisk till FT just pga luckorna, tror man blir lite bortskämd med RS 😃 Men jag har ändå funderat på att köpa en FT som extrabur att ha hemma hos mina föräldrar, bara för att jag är nyfiken på dom.

Jag har inte haft svårt alls att inreda i min RS bara för att framsidan går att öppna helt. Den är ju så djup att man ändå inte gärna hänger mycket från långsida till långsida. Jag hänger upp hängmattor i taken och saker på väggarna, och det har inte hindrat mig en sekund 🙂

zickan
3

Slänger bara upp ett tips till burar med sådant tak. Ta bort taket, köp plexi skiva, borra hål, skruva fast. Volia, slipper taket som står ut och du får in mer ljus

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jollabolla
0

Jag köpte en RS till mina råttor och jag verkligen älskar den :) Stora dörrar, hjul och bra att man kan dela av buren. Sen gillar jag även bottnarna då de är lätta att lägga borrismattor och lite fleece på. Sen har jag inga riktiga gnagarråttor som tugga sönder de heller. Ibland så kan jag även välja att ha den ena luckan stängd och hänga hängmattor från baksidan till framsidan. För en lucka är stor nog så att jag kommer åt i resten av buren. Sen är ju råttorna även framme när jag ska öppna så två luckor behöver inte alltid gå att öppna. Som burinredning har jag lite saker från ikea som t.ex. Pottor, pallar, nätförvaringsgrej, små mattor, borrismattor, microlock. Sen syr jag mycket hängmattor och de har även lite tunnlar och massa annat ;)

Xristina
1

Ja det lutar helt klart åt RS nu :) Väntar tills på onsdag när jag får råd, sen blir det att beställa en sådan, och åka till IKEA och Arken för en massa inköp :) Vill ha nytt och fräscht av allt :D

Xristina
2

Jippii! Idag ska jag beställa en RS samt två XL sputnik :D Längtar så tills vi får hem dem och kan göra fint för tjejerna. Ska även beställa en ny symaskin (Singer Fashion) och fara iväg och köpa massa flis, samt lite smått och gott på IKEA i helgen :D Kan knappt sitta still, vill att det ska hända nu! Haha

Stephanie
0

#23 Fått skatteåterbäringen? 😃

Xristina
1

#24 Ja, fast det räckte inte långt alls :D Har fått mina CSN-pengar :P Känns hur bra som helst, nu när jag har beställt den :D

Stephanie
0

#25 Vad bra, då hoppas jag att du blir lika nöjd som mig :D

Xristina
0

#26 Det blir jag nog :) Sa lägga upp bilder på resultat när allt är klart :D

Stephanie
0

#27 Bra :D Beställde du den från zooplus.dk?

Xristina
0

#28 Nej, från .se faktiskt. De har lite rea på den, så det vart ungefär 300 kr billigare än .dk :)

Stephanie
0

Oj, vad kostade den då?

Xristina
1

Den kostade 2699 kr :) Och sen 2 st sputnik XL + 5% rabatt på det :) Så totalt vart det 2714 kr :)

malin.maria
0

Ska också beställa en RS från zooplus i veckan, men såg också att .se är billigare än .dk. Även på andra produkter..! Så kan ju vara bra att veta om det är fler som ska beställa nåt! :)

Vänliga Hälsningar

Malin