Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1064 ggr
Mezzzanina
0

Gaia har fått Päls!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Jag adopterade för ett tag sedan en liten dubbel rexad

råttflicka som heter "Gaia" från råtthjälpen.

Hon var nästan naken med några fjun på ryggen och lite på näsan.

På bara några veckor har lilla Gaia fått päls!Och inte vilken päls som hellst…Den är tät och extremt sträv.Sträv som ni tänker er en strävhårig tax.

Missförstå mig inte .Jag klagar inte.Jag tycker att hon är ett ursött litet underverk!!

Jag har ingen erfarenhet av rexråttor bara  av rexkatter, och de som jag kännt på har haft mjuk lockig päls.Är det vanligt att rexråttor  är just strävhåriga och inte mjukt lockiga?Och kommer hon att få behålla den pälsen?Den senare frågan kanske låter dum, men min Devon rex katt hadde mer och mindre päls i perioder.

Jag är så glad för min lilla Gaia.Hon är så fin!!Tänkte först kalla henne E.T för att hon liknade en liten ailien, men nu får jag nog tänka om!

Jag lägger in två bilder här med Gaia så ni kan se skillnadenpå pälsen sen hon kom till mig för några veckor sedan!Förlåt den dåliga

bildkvaliten, men jag har bara mobilen att fota med…

Först bild på när hon kom med bara några fjun på kroppen och nosen..

Mezzzanina
0

Och här är hon med sin strävhåriga päls!

Allamej
0

Hon är ju skitsöt med sin päls! Love it!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Absinthe
0

Men dubbelrexar får väl päls till och från? de får päls sen tappar de den eller har jag helt fel för mig? =)

Daydreams
0

Oj det var verkligen stor skillnad. Tyvärr kommer hon nog att tappa den i perioder igen. Som absinth sa får dubbelrexade päls till och från, och ibland bara fläckvis över kroppen.

Jag vet inte om dubbelrexades päls är annorlunda än vanliga rexade. Men mina rexade råttor har lite strävare päls än dom släthårade. typ tunnare hårstrån kanske. De släthåriga är mjukare men det kan ju också vara för att deras päls ligger blankt ner. 

Usch det här var svårt att förklara lol.

Mezzzanina
0

Visst är hon söt!Jag föll för hennes ögon!Det var något i hennes blick som tilltalade mig när jag såg henne på råtthjälpens sida.

Jag har ju som sagt bara själv erfarenhet av Devon rex katt och de har ju mer eller mindre päls i perioder.Det var därför jag undrade om det även gällde rex råttor.

Men jag gillar Gaia för hennes personlighet och inte för pälsen.Men jag tyckte det var en stor förändring på bara några veckor!Ha ha

Tänkte på det du skrev Daydreams om tunnare strån..Gaia har tjocka hårdare strån än de andra råttorna men de verkar färre och är matta i sin bruna färg.

Kul att ni tar er tid och svarar en "okunnig" som jag!Ha ha!

Jag är glad för sidan "råttor i fokus", för hur mycket fakta man än läser så är det bättre med inlägg så här där man kan få höra folks egna erfarenheter med sina råttor.Man får många tips!

Tack till er alla!

Story
0

Åh, vad söt hon var (:

Sunmaid
0

Hihi, hon kom från Gudar och Gudinnor-kullen va? Jag tog mina små Pallas Athena och Harmonia därifrån :). Harmonia är också dubbelrex och när jag fick henne hade hon mindre päls än nu(såg ut som om hon hade blivit rakad :P), men hon var endå inte naken. Men jag håller med om att henne päls känns annorlunda än Pallas, hennes är inte lika slät och mjuk, men när dom tappar pälsen, blir dom helt nakna eller får dom lite päls kvar?

Sunmaid
0

Nu när hon har mer päls

Mezzzanina
0

Gud vad söt hon är lilla Harmonia!

Jo då, visst kommer Gaia från den Grekiska guda kullen!De är verkligen söta allihopa, men det var något i blicken på Gaia som jag fastnade för!Kul att höra lite hur det gått för hennes syskon!

Vad jag har läst här så verkar det som de tappar pälsen i perioder och kan ha den fläckvis.Det var verkligen kul att få se Harmonia!Har du någon bild p Pallas Athena?

Sunmaid
0

aa såklart! :)

Sunmaid
0

Min favvo

Mezzzanina
0

Nu börjar Gaia tappa sin fina päls igen.Kolla bilderna och jämför dem får ni se skillnaderna…

Men jag älskar henne ändå!

Daydreams
0

tråkigt verkligen, förstår inte varför folk ska till och avla på dubbelrex. Men hon är jättesöt ändå trots pälstappandet.

Mezzzanina
0

Jag tror inte att Gaia var plannerad.Hon kom från råtthjälpen.Jag fastnade för hennes fina ögon.

Pony
0

Haha, Gaia, så heter jag också ;D Vad sött!

Absinthe
0

#15 ja du är väl en stor naken "råtta" i dina råttors ögon.. ;P fast med kläder… xD

anija
0

Jag hade en dubbelrex en gång som hette E.T:) *sakna* När jag fick hem henne hade hon päls på hela kroppen utom på huvudet. Hon såg ut som en munk. Sen försvann pälsen på kroppen och hon hade enbart päls på huvudet. Tillslut blev hon fläckig.

Först en bild när hon hade som mest päls

anija
0

Sen en när hon är som mest naken

anija
0

Och hur det blev i slutändan :)

Pony
0

#16> Hahaha lätt :P

Absinthe
0

E.T var söt.. =) Ändå lite skönt att hon hade fläckvis med päls så att hon hade minimalt skydd och värme.. =)

Nilam
0

Åh, Gaia var den som jag var sugen på.. Men hon var ju redan omplacerad när jag kikade in på sidan.. Kollar inte så ofta för jag vill inte falla för någon.. Kämpar hårt för att inte skaffa flerFlört

Girlie
0

Precis, Galia kommer från Råtthjälpen och vi avlar inte på råttor i huvudtaget utan hon kom till innan mamman hamnade i jourhem och tyvärr verkar även pappan ha varit rex.

Mezzzanina
0

Vad kul att ni kollade på Gaia!Hon må vara hårlös på hjässan men hennes ögon är som stora Bambi-ögon och jag älskar henne.

Och Anija, jag hadde plannerat kalla henne E.T när hon flyttade hem till mig med bara fjun på kroppen.Men sedan så fick hon sin sträva päls och då tyckte jag att hon såg mer normal ut, så då fick hon behålla sitt vackra namn från råtthjälpen.

Anija, vi måste tycka lite lika verkar det som när vi båda har fallit för råttor som liknar varandra och tänker på samma namn!Våra råttor är mycket lika om man tittar på din första bild av din lilla E.T.

Pony, vad fint namn du har!!!Verkligen vackert!

Lägger in ännu en bild på lilla Gaia så kan ni se likheten på Anijas lilla råtta och Gaia!