Valp och råtta
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att föra ihop äldre råttor med en valp? Hur gjorde ni i så fall? Vi vill ju inte att råttorna ska vara elaka mot valpen och vill inte att valpen ska jaga eller bita i råttorna. Råttorna har aldrig träffat hund tidigare, och de kommer vara runt 2 år när valpen kommer.
Men hur gör man? Man kan ju liksom inte börja gräla på valpen och råttorna, ja de lyssnar ju bara när det passar :P Vi har funderat på att bara låta dörren till råttornas rum stå öppen så att valpen blir van vid att ha dem i närheten, och kanske lägga in lite päls eller nån filt med som valpen haft till råttorna för att dem ska vänja sig. Sen kanske ta fram en tott efter några dagar vid ett tillfälle då valpen sover eller vilar och bara sitta med råttan och valpen tillsammans, för att det ska bli så lugnt och odramatiskt som möjligt.
Men hur ska vi fortsätta? Någon som har någon ide och låter det bra så som vi tänkt i början?
Vi kommer inte skaffa valp förrän om 1 år ungefär men vill vara beredda på hur vi ska göra med introduceringen och hoppades få lite tips :)
Tass!
tassssssssss
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Jag ska berätta om hur min pappa gjorde för några år sen när jag hade mina första råttor …
Valpen Turbo hade aldrig sett en råtta förut. Pappa tog råttan Ralf, höll fram honom till Turbo, och när Turbo såg på Ralf, röt pappa det HÖGSTA han kunde "NEEEJ!"
Efter det glömde Turbo aldrig bort att Råttor är absolut förbjudet! När råttorna fick träffa honom och gick fram för att nosa tittade Turbo bort, men ibland kunde han inte låta bli att titta, och då var det med högsta respekt :)
På tal om det kan jag inte låta bli att berätta en solskenshistoria som hände för några år sen:
Katten Stina kom in en morgon med en levande mus i munnen. Turbo blev så fly förbannad att han nästan skrämde livet ur Stina, och hon tappade musen. Turbo jagade iväg Stina till vardagsrummet, och musen som gömt sig i en sko i hallen kunde bäras ut utomhus :) Inte en skråma var det på den ^^
Så att råttor och möss var förbjudet lärde han sig ordentligt :O
Borde kanske göra så mot mina katter också när mina råttor flyttar in i höst! 👍
#3 haha satt typ och skratta för det lät så roligt, såg ba din pappa stå där med råttan i handen och sen skrika NEEEJ haha…
lägger en tass här, ska bli med valp till hösten så det ska bli kul o veta hur man kan göra för att få äldre råttor och en valp att bli vänner.. :)
Jag lärde min valp att man måste vara snäll mot råttorna. Eller, han var 7 månader när jag lät honom träffa råttorna. Och min hund är intresserad av råttorna, men har aldrig gjort dem nått. Jag har bara lugnt och försiktigt visat honom råttorna och när han kommit för nära sagt åt honom att lugna ner sig. Man ser ju att han hemskt gärna vill vara runt råttorna. Men det går bättre och bättre :) Min hund slickar på mina hanråttor men gör ingenting mot honorna.. Måste vara att de luktar så olika? :) Jag visade bara helt enkelt att han måste vara lugn runt råttorna annars får han gå därifrån. Så nu kommer hunden så fort jag närmar mig råttburen, och vill vara med. Dock är mina råttor van vid vår andra hund. Men hon vill äta upp dem.. Så de har aldrig träffats.. :) Tror jag började med att hålla igen munnen på hunden(litade inte på honom till 100% eftersom våran andra hund alltid velat äta upp råttorna), inte hårt då, men bara så jag kände att han inte skulle bita råttan.. :) Så nu vet han att munnen ska hållas stängd runt råttorna :) Fotade bilder på hunden och en av mina råttor idag :) Dock är bilderna fortfarande på kameran.. :\
Putt
Haha, ja det är ju en metod! Men vi vill ju så långt det går att de ska kunna umgås och vara tillsammans, skriker vi nej så blir det ju mer att valpen är konstant rädd för totten och det är ju lite trist. Ja, det är ju en bra metod, men det är ju svårare med en nykommen valp än en 7 månaders unghund. En unghund har ju redan lärt sig grundprinciperna i hur man beter sig, en valp som nyss kommit hem vet ju inte vad det betyder om vi säger åt den att lugna ner sig eftersom den inte fått lära sig det än. Men vi har ju tänkt att göra det så lugnt och stillsamt som möjligt. Sen är vi lite oroliga för om råttorna kommer vara elaka mot valpen! Att de biter i henne eller nått sånt! Hur är era råttor mot hunden? Våra tott har aldrig bitit oss men det är ju annorlunda med en hund ändå.
Jag har en hund här hemma som har jagat möss utomhus, nu när jag har fått hem min omplaceringsråtta så höll jag fram Siri (råttan) och sa neeeeejjjj till Polly (hunden) samtidigt, hon förstod direkt och nu springer Siri runt på sängen undertiden Polly ligger och kollar på henne! Jag tror dock att hon tycker att Siri är liiite läskig eftersom hon gärna vill smaka på Polly!
(Bilden är ofukuserad men nu kanske vet själva hur svårt det är att fota en råtta i rörelse! )
Jag lät min dåvarande hund upptäcka själv vas råttor var för ena. Alltid med ett vakande öga och precis innan hon ens tänkte tanken att peta dom med tex tassen lugnt säga " försiktig" och hålla handen på den. Skrek aldrig, hotade aldrig utan råttor var något positivt och något man skulle vara mjuk mot. Det vart hennes skyddslingar, min ena omplacering bet henne rejält i nosen när hon tryckte den mot gallret men hon gjorde aldrig om de igen och såg inte rött för det. Men jag tror inte på bestraffning eller negativa upplevelser heller som något positivt Råttorna i sin tur lärde vi samma, hundar respekterar man. Nafsa och bita är inte okej genom samma metod som med hunden. Gjorde dom rät mot varann så massa uppmuntran
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum