Rymmande råttor
Har dina råttor rymt någon gång, med andra ord tagit sig ut ur buren?
Berätta gärna vilken bur, galleravstånd, ålder på råtta och när du märkte det och hur du fick in den igen.
//Nike
Som jag precis skrev i en annan rymningstråd så:
"Har för mig att om en råtta kan komma igenom med huvudet får den även igenom hela kroppen.", har jag alltså läst någonstans, tror jag.🙂
Min ena råtta Pepsi (5 veckor) har klämt sig ut ur gallret två gånger. Pimpim tror jag visste om att även hon kunde rymma men hon kände nog inget behov utav det. Galleravståndet är cirka 2 cm så det är väldigt stort för dem små bebisarna. Jag fick hjälp av min pojkvän att putta in henne i min råttfälla med hjälp av en spade (puttade försiktigt så hon självmant gick in). Fick in henne så båda gångerna. Sen nu idag har jag täckt hela buren i nät! :)
I'm not crazy. My reality is just different from yours.
Faktis, så har det aldrig hänt mig ^^
enda gången som skulle kunna vara snudden på var när mina honor kom på att om dom kastade sig mot burdörren så öppnade den sig, men jag var ju där då dom kom på det så det var bara att låsa den ordentligt. ( finns spec sätt på furtower där man klämmer fast luckorna typ )
#3 Ja burdörrarna på min FT är superbra! :)
//Nike
min aldra första råttflicka hade tjing på att öppna burdörren . snacka om jag tänkte "va fan har lillebror glömt att stänga bur dörren efter sig?" sen vaknade jag i ny lgheten och tro inte på tusan att hon hade öppnat bur dörren och satt på min säng och knastrade
Mina har förresten aldrig rymt heller, och min minsta är ca 5 månader snart (fick den när han var 2 månader). Men de vill väl vara där helt enkelt :D
När jag köpte mina råttor Kickan och Strumpan ( mina första råttor) för ett år sedan hade jag en ganska liten bur. Men när jag haft de i 2 månader köpte jag en ny bur. På vissa ställen var galleravståndet ca 1,5 cm eller lite mer. Då var råttorna ca 4 månader. Och de kom preciiis igenom. Men de fick hålla på en stund. Så varje morgon vaknade jag av att antingen en av dem sprang över mig i sängen eller att jag hörde en bok rasa ner från bokhyllan. Efter ca 4 dagar såg jag var de kom igenom någonstans. Först försökte jag täppa till men en näsduk alltså tryckte in dem mellan gallren. Det funkade i…….en halv mikrosekund sedan var den masakerad😉 Tillslut tog jag ståltråd och buntband och drog ihop gallren på de få ställerna. sedan kunde de inte rymma längre. Men nu är de så stora och runda så även om jag skulle ta bort banden skulle de inte komma igenom 😛
Mvh RåttanElin 
Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3
Har en voljär med ca. 1 cm avstånd mellan gallren, och den har inga råttor från 5 veckor och uppåt lyckats ta sig igenom ännu. :) Men för småttingar är ca. 2 cm piiis of kejk, så att säga. ^^; Det märkte vi när våra förra råttor lyckades bryta sig IN i marsvinsburen och började valla runt marsvin. Inte helt populärt i den lilla marsvinsvärlden. Råttorna tyckte dock det var jättekul att komma "utomlands" lite och prova lite exotisk marsvinsmat… :P Suck, turister…
Vi har haft en rymning, dock. Vi glömde av någon anledning låsa burdörren en natt för något år sedan, och en utav våra dåvarande råttor tog sig ut, knatade hela vägen in till vårat sovrum, kröp upp mellan oss (mig och min sambo) i sängen och väckte sambon med en hel drös pussar på munnen. ^^ Charmigaste rymningen nånsin! <3