Råttor iFokus

Råttor

Etikettagility-aktivering
Läst 2967 ggr
Bara Anna
0

Råttor och Hjul

Satt och "tjuvläste" i en fascinerande bok om träning ( http://www.amazon.com/dp/0793806518/ref=rdr_ext_tmb) av råttor när jag snubblade över en kommentar kring råttor och springhjul. Författaren hävdar tyvärr att råttor och hjul är en bra sak. Som jag har hört det så är detta inget bra för råttor. Eller?

Nu funderar jag på vad det beror på: Är det själva hjulet i sig som är problemet eller är det det faktum att det inte finns tillräckligt stora hjul att köpa för råttor. En råtta (framför allt en hane) är ju liiiiite större än en hamster….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

WarMinerTool
0

Tass

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Bara Anna
0

Bara för skojs skull kollade jag upp motionshjul på zooplus och där faktiskt en större variant (även en mindre helt klart för möss och hamstrar, 20 cm) Motionshjul Hittade ett av trä på Diameter 29 cm men det kostade därefter också (450 SEK!)…. Som jag förtstår av vad som skrivs så är det en fråga om ryggradsproblem för de större djuren. Det förklarar sig ju själv att en stor råtta inte kan få plats i ett 20cm - hjul utan att slita på ryggen….

Vad anser ni andra mer erfarna?

Me. Myself & My Sims

Apootie
0

Jag är inte alls erfaren och har aldrig haft ett hjul till mina råttor. Jag tycker det känns lite onödigt om råttan får sin dagliga motion (alltså får komma ut varje dag), och dessutom skulle jag vara lite rädd att min råtta sprang ihjäl sig i hjulet.

Edit: SJälvklart har jag fler än en råtta, så ingen missförstod mig.

malin.maria
0

Även om man skaffar ett hjul i rätt storlek så råttan inte skadar sin rygg är det väl ganska stressande för ett djur att springa och springa utan att komma någonstans? Tänker att det inte är särskilt naturligt, och som sagt inte heller nödvändigt så länge råttorna får sin dagliga motion.. Rätta mig om jag har fel :)

Vänliga Hälsningar

Malin

Zizza
0

Ursäkta, utan att låta elak.. Men vad ska du egentligen med ett hjul till? Det är bara ett meningslöst springande för råttan och stressberoende framkallande. Bara se på hur hamstrar gör… Inte hälsosamt på något sätt.

Skippa hjulet och ta ut råttorna på golvet.. är du rädd att de ska bita i sladdar och grejer så köp en sele och så har du dubbelt så mycket bättre koll på dem.

Mvh. Sanne & Djuren

Zakaraa
2

Sverige är ganska hårda när det kommer med hjul. Det finns inte tillräckligt stora hjul för att råttan ska kunna springa i det utan att böja ryggen (svansen inräknad) i en onaturlig vinkel.

Jag la upp en fråga på en internationell facebook grupp och fick ganska mycket kritik när jag Frågade hur folket såg på det med hjul eftersom det, enligt all info vi hittar på svenska, påtalar att det är dåligt. Fick smått påhopp om att jag sa att de inte tog hand om deras djur och att de plågade dem med hjul osv osv.
Utomlands finns det nog inte en enda bur utan minst ett hjul i, jag fick aldrig något svar på min fråga hur vida de aktiverade på annat sätt, om hjulet använder frenetiskt osv. Tog bort frågan ganska snart efteråt eftersom jag fick så enormt mothugg.

Både lodräta hjul och de liggande skapar en onaturlig böjning samt att det ganska snabbt kan frambringa stereotypa beteenden.

#5 TS skrev aldrig att hon skulle använda hjul utan bara en fråga Om hjul ;)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Bananbullar
0

Saken är ju den att svansen även är deras "ryggrad" och därför skadas de om de springer i ett hjul där svansen måste vara böjd. Det är väl anledning nummer 1. 
Anledning nummer 2 är precis som ovanstående säger. Att det inte är hälsosamt överhuvudtaget.

Bara Anna
0

Mmm, intressanta svar! Synd Johanna att du faktiskt inte kunde få något rakt svar på din fråga på FB!

Jag antar att det är en hel del skllnader mellan länder och kontinenter kring hur djurhållning sker…. En anledning till att jag frågade var såklart för att jag var vetgirig (visste t. ex inte det där om ryggrad i svansen!). Men även för att jag ville ha en slags "cred"-koll på författaren innan jag köpte boken. Köper nog boklen ändå i framtiden, men ändå främst för att jag gillar skrivna manualer 😍

Me. Myself & My Sims

Zizza
0

#6  Åh det är jag mycket väl medveten om :) men ställde det som en fråga till henne, på så vis att jag ville att hon skulle tänka igenom varför hon ens drar upp detta med hjul till råttor när det finns så mycket annan bättre aktivering :)

Kan förstå att det lätt missförstods! :)

Mvh. Sanne & Djuren

Bara Anna
0

Till #6 och #9: Jag skulle aldrig få för mig att ha hjul till mina råttor ens om det var fysiologiskt sunt för dem! Främst som ni skriver att det kan skapa sterotypa beteende som ni skriver.

Anledningen till varför jag tog upp det främst var att jag hade hittat en bok på Amazon (se orginalpost) som jag gillade, men där författaren mer som en sidnot tog upp att jo, hjul är nog en bra idé för motion om de är tillräckligt stora. Lät märkligt tyckte jag och skrev därför här för att höra vad folk här ansåg.  Mem iofs, råttorna på bilderna gick på kutterspån också…… Är som alltid antar jag att det gäller att läsa med kritiskt tänkande påkopplat och plocka russinen ur kakan. No offense taken btw 🌺

Me. Myself & My Sims

Mapel
1

Jag vet att det fanns något youtube klipp här för några månader sen där man kunde se hur hjul påverkar råttans svan men kunde inte hitta den :( men här är iaf en bild där man kan se lite :) http://img440.imageshack.us/img440/5610/dsc05782.jpg Var och träffade ett gäng möss för ett tag sen som alla hade svansen som en liten krok på ryggen, tråkigt :(

Bara Anna
0

#11 Aouch!

Me. Myself & My Sims

Zizza
2

#10  :) Lätt att man blir lite uppspelt så fort det nämns hjul I ALLA SAMMANHANG .. eftersom hjul är den sämsta uppfinning som har skapats åt gnagare..

Tur att du inte tog illa vid dig :) inte alls meningen.

Mvh. Sanne & Djuren

[Emma--]
0

Råttor är så lätta att aktivera på andra sätt och är ju ofta vaken även dagtid och åtminstone mina har varit väldigt lugna under natten. Men en stor bur går ju att inreda med massor dom kan syssla med. Jag har hjul till mina hamstrar som extra aktivering. Och mina har ofta varit rätt små och ett hjul på 20 cm är på gränsen till för litet. Så att ens hitta ett hjul som skulle vara tilläckligt stor för en råtta skulle vara svårt. Frågan är om det ens skulle rymmas i en normal bur? Sen om man tänker allmänt kring hjul så är det inte alla individer som skulle kunna hantera hjulet normalt. Finns ju hamstrar som blir beroende mer eller mindre. Finns de som t.o.m glömt att äta så man bör ju övervaka hur hjulet används. Och även fast djuret kan springa längre så ger det ändå mer om dom får vara ute och springa på golvet och undersöka.

untiedtie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är även en sån här variant dålig? Blir ju inte problem med böjningen, men kanske är samma sak ändå. 

Inte mina degusar!

Zakaraa
1

#15 Yes, som jag skrev i #5 #Både lodräta hjul och de liggande skapar en onaturlig böjning samt att det ganska snabbt kan frambringa stereotypa beteenden."
Det blir en snedbelastning för djuret med den "liggande" precis som det stående hjulet. (två olika böjningar så klart men böjningar oavsett)
I det stående hjulet böjs ryggen some en glad mun medan det stående skapar böjningarna som man skulle kunna säga ser ut såhär: ) och (
(beroende på vilket håll djuret springer)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning