Det här med bra luft
Jag förstår inte riktigt det här med att råttan ska ha rätt luftfuktighet och ventilation. Hur vet man om man har tillräckligt fuktigt? Vad är ventilation egentligen?
🙂
//Nike
Ofta i betonglägenheter osv så kan det bli väldigt torr luft, det kan både råtta och människa få problem med. Så att höja fuktigheten gör så det blir bättre för alla :)
ventilation känner du också, när det är instängt i ett rum brukar det vara lite kvavt och även lukta lite.
Kan inte säga mer än det då jag inte är så insatt, vi har det öppet så ofta hemma för att pojkvännen är allergisk och mår bättre av mycket ventilation ( kvalster allergi ).
Okej, vi bor i ett hus och tror inte luftfuktigheten borde vara för låg. Vi har en vit sak i taket som släpper in luft. Känner man där så blåser det. Man kan även skruva på den för att släppa in mer/mindre luft. Antar att det är ventilationen?
Men okej, kan ju en gång i veckan när jag städar buren städa hela rummet. Kanske kan styra ut buren i hallen då och vädra igenom hela rummet ordentligt samt dammsuga, damtorka och skaka mattor etc. Då borde luften hålla sig någorlunda ren och fräsch 😃
//Nike
låter som en bra plan ^^
brukar vara mer problem med luft fuktighet på vintern då element torkar ut etc, då kan man enkelt sätta ut skålar med vatten eller våta handdukar på elementen :3 ( beroende på vilken sorts element såklart, lite dumt på el element )
Vi har inte element då vi har golvvärme i hela huset istället, så hoppas det löser det problemet i så fall 😊
//Nike
Vår råtta bor just nu i mina barns rum. De har en ventil ovanför sitt fönster som det är något vajsing med, så den går inte att stänga helt. Fast den är stängd så drar det in känner man om man håller handen för, och det blir ruskigt kallt på vintern. Men är det ok för råttan att bo där?
I resten av lägenheten har vi faktiskt ingen ventilation alls, förutom när balkongdörren står öppen om dagarna..
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.