Fått mina små råttor!
Hejsan! Jag har nyss fått 2 små råtthonor! :D Så lycklig! Det är mina första!
Bilder kommer snart! Dom har nyss kommit och har gömt sig i sitt hus än så länge :/ Men bilder kommer snart! :D
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Så otroligt fin! :D Grattis till de små!
Hmm med namn har jag alltid väntat ett tag för att se vilken personlighet de har, och valt namn efter det :) Längsta det tagit för mig var två månader, haha, och då var det min pojkvän som kom på ett bra namn :P
Jag funderar att döpa dom till Pepsi och Fanta, den på bilden till Pepsi och den andra till Fanta! (det kommer bilder på "fanta" sen!)
Stort grattis! 😃Jösses vad söt! ^^
#6 där är en bättre bild! :)
#5 tack så mycket! :)
Åh vad fina!
Vet ni vilka raser det är?
#9 Menar du stilla som i blyg/osäker eller stilla som i skadad/sjuk?
#10 Det finns inte olika raser, så du menar nog färg och teckning? 😊
Kram
//Nike
#11 Oj, menade inte raser! xD Menade teckning och färg! :P
Fanta verkar lite rädd och osäker! Fast hon kom ju idag så ja…
#12 Så länge hon inte verkar slö och trött som att hon mår dåligt måste du bara ge henne lite tid. Du kan stoppa henne i en huvtröja i huvan så hon vänjer sig med din doft. Och få henne att förknippa dig med bra saker, så ge henne mat/godis ut din hand. Gärna flytande så att hon inte bara kan dra iväg med det. Tänk bara på att inte ge för mycket och saker med mycket socker och fett i!
Färger och så är jag inte bra på, men du har hittat lite ovanligare kan jag säga i alla fall. Så söta! :D
//Nike
Ja gör det, åh vad söt!
//Nike
Ingen som vet vilken Teckning/färg?
Båda ser ut att vara husky roan.. :) (rätta mig om jag har fel) Men färgerna vet jag inte riktigt.. :)
Dom ser likadana ut fast den ena är typ ljusbrun (augoti eller vad det nu heter kanske??) Och Pepsi (den mörka) har jag ingen aning om vad det är :P
Färger på roans är inte min starka sida eftersom de bleks :) Men tror inte den ljusa är en augoti :) Den mörka kan dock vara augoti, nä, lämnar nog färgerna till någon kunnigare :)
#19 ok!
Jag tror dom är lite rädda/blyga men ändå lite nyfikna, dom är nog i chock eftersom dom nyss flyttade ifrån sina päron :/
#20 det blir bra ska du se! :) när de får vänja sig vid dig, och den nya miljön osv! :D
Stoppade ner handen i buren, då ville Pepsi upp till mig, så jag gick runt lite med honom! :)
När kan man börja gå ut med dom i selen? Jag är nästan 100 på att det är för tidigt nu (Dom är bara 4-5 veckor). Men när kan man göra det?
Pepsi är det inga problem med, men Fanta är fortfarande rädd för mig och småbiter mig om jag stoppar ner handen :/
Du borde vänta tills de litar på dig till 100% och du litar på dem till 100%.
Biter hon dig och ser rädd ut eller biter som i nafsar för att hon är lite nyfiken?
//Nike
Nu litar dom lite mer på mig! Iaf Pepsi! Men Fanta är lite osäker! Fast hon hoppade till min hand och satt där en stund, sen hoppade hon ner igen! Ett framsteg iaf! :)
Okej :) Det där med selen vet jag inte, men jag tkr iaf du ska vänta tills råttan litar på dig :) Okej, men allt är ju så nytt för dem :) Den kanske bara smakar på dig? :) små bebisar gör det.. :) om den bara nyps lite lätt med tänderna? :) Men de vänjer sig snart och då blir det mycket trevligare :) Bjud på mycket godsaker från händerna så ska du se att de snart blir bästa kompis med dig :)
#22 Hade du inte två råttohonor??
Den nyps lite lätt ja, har ni tips på godis?
#27 Jo, men den fick heta Pepsi ändå =p
#27 Är så van att säga honom! Menade henne! =P
Hm…det där med bitande är jag inte så påläst om så lämnar det till någon annan 😊
Ett godis ska vara gott enligt råttan men inte onyttigt eftersom de kommer ges ganska mycket av första tiden. Har inga råttor själv än så har inga egna "insider" tips, men vissa använder flingor, rispuffar, nötter (inte för mycket av bara!), osv. I princip något råttan vill ha helt enkelt. Om du vill att råttan ska förknippa dig och din lukt med något bra så kan du ta lite yoghurt i handen så råttan inte bara springer iväg. 🙂
//Nike
Har flera miljoner rispuffar! Ska kolla om dom gillar det! :)
#32 Bra, kolla bara så att de är osötade :D
//Nike
Hmm mina päron slängde rispuffarna för att ingen åt dom -.-
Men jag en osaltad nöt och det gillade Pepsi! Fast Fanta har inte smakat än 😮
rispuffar är onödigt ändå, som att käka luft så de är smarta tåttor ;)
Lite barngröt brukar vara smaskens för små
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#34 Okej, osaltade nötter går bra i små mängder 😊
//Nike
Pepsi har fått knappt en hel nöt (dom har sån liten mage och mun xD )
Men Fanta har vägrat smaka, fast hon kanske inte gillar det eller fortfarande är i chock, för hon äter Torrfoder och dricker!
#37 Att hon äter Torrfoder och dricker är bra. Tror inte hon är chockad utan bara rädd och osäker. Blir hon arg om du tar på henne/lyfter upp henne?
//Nike
Hur ser man att hon är arg? 🤔
Eller arg och arg, menar mer rädd. Typ att hon nafsar efter dig, burrar upp sig? 😊
//Nike
Nej. Hon bara sitter i handen då och går runt på den! Men om jag håler henne i handen helt stilla slickar/nafsar hon på mig lite, eller slickar iaf, för man ser hennes tunga nudda min hand.
#41 Det låter ju positivt enligt mig! Att hon slickar och nafsar kan vara att hon putsar dig 😊
Men du borde prova att ha henne i en huvtröja och gå runt och prata för dig själv eller sjunga. Då kommer hon tillslut känna sig trygg med din doft 🙂
//Nike
Nu verkar det bättre! :)
#43 Och tänk på att du bara haft dem i 1 dag, det ordnar sig ska du se :D
//Nike
Nu är hon till och med bättre än Pepsi! :p
#45 Låter som att du fått underbara råttor! 😃
//Nike
Mm! Dom blev tama snabbt!
Pepsi och Fanta ligger till och med brevid varandra just nu och sover på mina byxor! :)
#47 Åh vad mysigt, längtar så himla mycket efter mina! :D
//Nike
#48 När får du dom? :D
#49, om hon nu är dräktig som vi tror så blir det 2v till födsel sedan 6v innan jag får hem dom. Så 2 månader 😢😊
//Nike
Jag fick vänta 3 månader innan jag fick mina! Oo, vad jag längtade!
Men nu när dom låg och sov så ramlade Fanta ner på golvet, där försvinn hennes tamhet -.-
Hon gömde sig bakom min papperskorg och trodde att jag skadade henne med flit… -.-
Men jag lyckades få tag i henne och la henne i buren! Puh! Hon landade på en mjuk matta så hon gjorde inte illa sig, hon pep inte eller såg inte skadad ut heller! Puh! Vilken tur!
En agouti (Pepsi) och en fawn (Fanta) kanske? 🙂 Båda ser ut att ha teckningen huskey roan. Det innebär också att de förmodligen kommer att blekas när de växer upp. Vissa roans blir bara liiite ljusare, medan vissa blir i stort sett helt vita. Det får tiden utvisa 🙂
Beroende på hur hårt hon nafsar så kan det även vara vanligt "bebisgnag". Bebisar är som bebisar i allmänhet - de stoppar saker i munnen. De känner sig fram helt enkelt. Så länge det inte gör ont så är det förmodligen det.

Mvh Stephanie 

Ja förstår det 🙂
Nejdå, hon kommer inte tro att du gjorde det med flit. Så länge du inte knuffade ner henne. Tur att du fick tag på henne 🙂
//Nike
#52 Det känns knappt när dom nafsar! Så det är nog bara lite bebisgnag!
#53 Hon låg och sov sen rullade hon bara ner på golvet! (Haha, såg så roligt ut) Men tyvärr hann jag inte fånga henne! :(
Men jag fick tag i henne bakom papperskorgen! :)
Åh vad söta!
//Nike

Jätte söta små råttisar du har fått!❤️
Tackar för alla fina kommentarer! :)
vart kommer dom ifrån? Jättefina :)
#60 Tyvärr kommer dom från ett djurhus i Rättvik. Fast där tog dom hand om råttorna mycket bättre än på en zooaffär fast inte lika bra som en uppfödare!
Nu ligger Pepsi och Fanta och sover på mina byxor och knastrar lite smått! :)
#62 Åh vad bra :D
//Nike
Haha mina heter Pimpim och Pepsi :)
I'm not crazy. My reality is just different from yours.
#64 :)
Jag såg att några råttor här på Rif hette Pepsi och det var ett fint namn så min ena fick heta det, och då gav min mamma förslaget Fanta på den andra råttan! Så läsk blev Temat! :p