BRÅKAR pga teckning/färg?
Hejsan, jag har en roan och en black eubk och min kompis har 2 roan… Min black eubk är den som är alfahanen i flocken. Men när min black eubk ska träffa min kompis 2 Roans (som är äldre) så ger de sig på min black eubk hela tiden men inte min roan på så sätt att de slåss och bråkar?! De går fram till min roan men bara för att lukta. Kan det vara så att de inte gillar han för att han är svart? Eller är råttor färgblinda så det beror på något annat?
Är ingen expert precis men tror inte det har med färg eller teckning att göra. Tyvärr vet jag dock inte vad problemet är! 🤔
//Nike
# nej det vore vääldigt konstigt men de ge sig inte på min roan som är den som bråkar, mesans min black eubk är mest lugn?:-O
Hennes råttor kanske är dominanta av sig och när de träffar din svarta så kanske de känner att han är den mest dominanta i din lilla flock? Hm…har ingen aning
//Nike
Ja kanske det låter så lustigt varför går de då inte på min roan?
Eftersom han inte är ledaren i din flock kanske? :)
//Nike
Alltså det är lika olika men jag har (efter flera månader) fått det till att det är min svarta men från början var det absolut min roan då han är äldre, de visar så svårt om man säger så:-S
Jadå, svårt att veta då. Gå en kurs i råttianska så kanske du förstår 😃 Hihi 😊
//Nike
Hahahah jag har anmält mig till en kurs men jag kom aldrig med:(
Typiskt! D:
//Nike
Putt om någon vet
Jag tror att råttor kan ha preferenser för olika utseenden. De är nästan färgblinda, och ser ju för övrigt inte så bra, men helt blinda är de inte. Tror inte att de vet vilken färg de själva har, snarare att de minns hur t.ex. sin mor såg ut och kopplar samman det med något gott, eller att de minns hur någon råtta de inte tyckte om såg ut och kopplar samman det med något dåligt. Jag har hört talas om vissa hästar som tycker bättre om hästar som ser likadana ut som dem själva.
#11 jaha men vad lustigt:-O jag vill inte att de ska bråka men alla eåttoe kan Ju inte gå ihop:(

Det har inte med färgen eller teckningen att göra alls. Det har med dominans att göra.
Qui dormit, non peccat
Har aldrig hört att det har med färg eller teckning att göra, däremot har jag varit med om att en av mina råttor blev mobbade på grund av att hon hade röda ögon.

#14 Kan vara för att hon hade ett annorlunda beteende, rödögda råttor ser ju sämre än svartögda råttor. Så kanske inte direkt för att hon var rödögd, men kan vara bidragande orsak.
Qui dormit, non peccat
#15 Jo, men precis. Något var det iallafall. Men efter att jag skaffade en rödögd kompis till henne så blev det bättre stabilt i flocken. 🙂
Okej, då är det alltså inte pga färgen men någon som har något bra tips på att se vem som är alfahanen, för båda "brottar" ner båda ?:-S
Jag håller också med om att det är dominans i första hand som är problemet. Vill ni få dem att komma överens så försök med en ordentlig introducering.
Men det är ändå intressant att diskutera ifall råttor bryr sig om andra råttors utseende, jag tror att det i liten utsträckning påverkar vid tex introduceringar. Varför skulle det inte?
#18 ja men precis:) Jag har fattat att råttor ser dåligt men är de färgblinda??
Har inte alls med färg eller teckning att göra.
Dom två roans brottar ner och jäklas med den svarta för han är högra i rang än vad dom är men inte en alfa.
Det kallas dominans och är absolut inte önskvärt beteende
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor