Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 528 ggr
Apootie
0

Bebis-sug! + bästa flocken?

Ja, jag är så sjuuukt bebissugen så det inte är sant. Vad gör ni när ni får cravings efter söta små pälsbollar? 😍

Samt, vad tycker ni är en balanserad flock? Ska man helst ha olika åldrar för en "naturlig" flock?

kolpa
0

Tass

Apootie
0

*putt*

Dramatik
2

Jag är också inne i en bebissug-period just nu, men ska hämta hem en liten kille imorgon så jag kan snart stilla det suget:) Dock behöver jag "fylla på flocken" då jag för tillfället bara har två råttor, och jag har letat efter en bebis rätt länge nu, så han är verkligen efterlängtad och kommer åldersmässigt att passa in bra:) Men annars om man har bebissug tycker jag att man ska tänka igenom om man verkligen "behöver" ytterligare en råtta och om man har tid och råd, samt om den kommer passa in i flocken åldersmässigt och så. Tänka lite logiskt liksom och inte låta sig ryckas med av suget efter söta pälsbollar. Man ska vilja ha dem även när de inte är bebisar längre och flocken ska funka.

För en balanserad flock tycker jag man ska ha råttor i olika åldrar och så utspritt som möjligt, samt en lagom storlek på flocken tycker jag är viktigt (ca 3 - 10 st). Man bör se till att man har iaf en gamling som kan lära de andra lite vett och etikett, någon i mitten och någon yngling. Man får försöka planera in lite när det passar att köpa in nya råttor:) Och så köper man helst bara en ny åt gången, då blir där naturliga åldersluckor som gör att en bråkig "tonåring" ganska snart sätts på plats av de äldre och så har han ingen annan tonåring att mucka med heller. :)

Apootie
0

Åh vad kul! Ja jag känner mig så himla sugen på att utöka min flock, men känner att jag kanske borde vänta. Mina pojkar är ganska så kontaktsökande och skulle nog må bra av så stor flock som möjligt. För mig skulle de ultimata vara 4 stycken. Just nu har jag tre hanar. De två äldsta blir 8månader den här månaden och den yngsta blir 5 månader. Jag har från början alltid velat ha en dumbohane och väntar nu på det. Men det känns som att ifall jag väntade alldeles för länge blir det lite väl stor åldersskillnad på dem, men det kanske är bra? Jag har definitivt plats och tid. Och en råtta till skulle inte tänja ut min budget alldeles för mycket heller.

carolineangelique
0

Jag vill också skaffa en bebis! Väntar på en hona :) har också letat ettrig bra tag. Har två honor på snart ett år, hoppas verkligen att det ska funka :)

Dramatik
0

#4 Jag hade definitivt väntat ett par månader eftersom du just nu har råttor som är i tonåren som man brukar kalla det. Det finns risk för att hormonerna börjar flöda. Men om ett par månader så borde det vara ultimat att ta in en ny liten bebis som då kan få en bra uppfostran och lära sig rätt från början i en förhoppningsvis balanserad flock:)

Apootie
0

#6 då blir det att vänta ett tag till! :D Helst vill man ju bara skaffa direkt, men man får ju tänka på sina råttors bästa med!

Apootie
0

Var och tittade på småttingar, så nu känns det lite bättre och jag ska bada mina stora bebisar för de är verkligen skitiga 😕